Конспект уроку на тему «Вулканізм і вулкани»
Мета:
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: фізична карта півкуль, підручники, атласи, робочі зошити, зошити-практикуми, мультимедійний комплекс, електронна презентація.
Ключові терміни і поняття: магма, магматизм, лаколіт, вулкан, лава, кратер, жерло, вулканічний конус, гейзер, гаряче джерело.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Доброго дня. Я рада зустрітися сьогодні з вами на уроці, діти. Давайте посміхнемося один одному, налаштуємося на пошук і творчість і почнемо урок. Думаю, що наша спільна робота буде цікавою й корисною.
Пам’ятайте: зібратися разом – це початок,
триматися разом – це прогрес,
працювати разом – це успіх.
Отож, я бажаю вам успіхів.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
Для початку я пропоную пригадати основні поняття минулих уроків, без яких ми не можемо рухатись далі.
* Розгадування кросворду «Літосфера» (використання презентації)
Кросворд:
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
Л |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
І |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
Т |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
О |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
С |
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Ф |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
Е |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
Р |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
А |
|
|
|
|
|
|
* Гра «Запитання від гостя» (використання презентації)
На екрані зображення пронумерованих скриньок. Учні по черзі обирають номер скриньки і, прочитавши запитання, що міститься в ній, визначають правильний варіант відповіді.
Запитання:
1. Земною корою називають:
а) усю Землю;
б) верхню тверду оболонку Землі, що складається з гірських порід і мінералів;
в) верхню тверду оболонку Землі разом з астеносферою.
2. Який тип земної кори найпотужніший?
а) материковий;
б) океанічний;
в) перехідний.
3. Внаслідок зіткнення материкових літосферних плит утворюються
а) моря;
б) западини;
в) гори.
4. Процес зміни гірських порід під впливом високих температур і тиску в надрах Землі називається…
а) магматизмом;
б) метаморфізмом;
в) вивітрюванням.
5. У місцях зіткнення материкової й океанічної літосферних плит утворюються
а) серединно-океанічні хребти;
б) глибоководні жолоби;
в) розломи.
6. У складі океанічної земної кори відсутній шар гірських порід::
а) осадовий;
б) гранітний;
в) базальтовий.
7. Граничні області між літосферними плитами називаються:
а) сейсмічними поясами;
б) найдавнішими платформами;
в) дрейфуючими материками.
8. Наука, що вивчає землетруси – це:
а) кліматологія;
б) сейсмологія;
в) гідрогеологія.
9. Літосфера – це:
а) земна кора;
б) тверда оболонка Землі;
в) земна кора з верхньою частиною мантії до астеносфери.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
В результаті дії внутрішніх сил, на нашій планеті відбуваються різні процеси.
?* Пригадайте, які саме? (Рухи літосферних плит, землетруси, магматизм.)
?* Який з цих процесів ми ще не вивчали і знаємо про нього мало? (Магматизм.)
Так, саме магматизм. Наше завдання – звернути увагу саме на цей процес, зокрема – на один з його проявів. Про що йтиметься – здогадайтесь, переглянувши відеосюжет. Будьте дуже уважні.
(Перегляд відеофрагменту «Виверження вулкану» і визначення учнями теми уроку)
Отже, тема нашого уроку: «Вулканізм і вулкани».
План уроку
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Вулканізм
Як ви вже знаєте, у верхній частині мантії є шар астеносфери, яка перебуває у в’язкому стані. Якщо над нею виникає тріщина, тиск на її поверхню падає, речовина розріджується і починає рухатися вгору. Так утворюється магма.
(Визначення на слайді)
Магма (з грецької «густа мазь») – гаряча маса розплавленої астеносфери, насичена газами й водяною парою.
Магматизм – утворення магми та рух її до поверхні землі.
(Схема на слайді)
Магматизм: а) внутрішній;
б) зовнішній.
Внутрішній магматизм
Це явище, коли магма не досягає земної поверхні і застигає в тріщинах і порожнинах земної кори, утворюючи куполоподібну гору – лаколіт.
Лаколіт – вулкан, який «не відбувся».
Прикладом лаколіту є гора Аю-Даг (Ведмідь-гора) в Криму.
(Слайд із зображенням гори Аю-Даг)
Зовнішній магматизм
?* Як ви вважаєте, чи може магма вирватися на земну поверхню? За яких умов?
Якби шлях нагору був вільним, магма легко вилилася б на поверхню. Але земна кора затуляє їй вихід. Глибоко під землею магма накопичується, тиск підвищується, доки не стане таким сильним, що земна кора більше не в змозі утримувати гази і магму. Вони прориваються назовні.
?* Як називають це явище?
(Слайди із визначеннями та демонстрацією утворення вулкану)
Вулканізм – виверження магми з надр Землі на поверхню суходолу або дно океану.
При цьому магма перетворюється на лаву.
Лава = магма – водяна пара і гази.
Лава, виливаючись на поверхню, застигає, утворюючи конусоподібні гори – вулкани.
Вулкани - це гори конічної форми, складені продуктами їх виверження.
2. Будова вулкану
Виверження вулкану – це грізне природне явище, яке завжди лякало людей.
Стародавні греки вважали, що вулкани діють над тими місцями, де розміщені кузні Бога вогню – Гефеста та його помічників – титанів.
Римляни цього бога називали Вулканом. Його ім’ям стали називати і вогнедишні гори.
Сучасна наука залишила назву «вулкан», проте, як ви вже переконались, зовсім по-іншому пояснює це явище.
* Дослідження (робота з підручником і атласом та зображенням на слайді)
Давайте спробуємо, не читаючи текст, встановити відповідність між моїми визначеннями та назвами на малюнку.
Якщо вулкан тривалий час не вивергається, його кратер руйнується або провалюється. Так утворюється кальдера (з іспанської – «великий котел»).
Кальдера – старий зруйнований кратер вулкана.
3. Продукти вулканічних вивержень
(робота з підручником)
Учні самостійно або ж на основі прочитаної інформації з підручника визначають продукти вулканічних вивержень:
(Заповнення схеми у зошиті на основі слайду)
4. Типи вулканів
(розглядається схема на слайді)
Учні характеризують типи вулканів:
* Робота з атласом (карта «Літосферні плити»)
?* Як позначають вулкани на карті? (згаслі – синя зірочка, діючі – червона)
?* Наведіть приклади згаслих і діючих вулканів.
* Повідомлення учнів про найвідоміші виверження вулканів з їх демонстрацією на карті. (випереджальне завдання)
(Демонстрація слайдів із зображенням вулканів)
Усього у світі нараховують понад дві тисячі вулканів. Більшість з них сховані на дні океанів. Чому? (Океанічна кора тонша за материкову, її легше прорвати)
Є ще вулкани, які називають маяками. Це вулкан Ісалько (Сальвадор, Центральна Америка) і вулкан Стромболі (Ліпарські острови в Середземному морі). Це постійно діючі вулкани, виверження яких відбуваються безперервно через кожні 8-10 хвилин (до 1 год.) вже майже 200 років.
Вулкан Стромболі називають «маяком Середземного моря». Він був і залишається своєрідним орієнтиром для моряків.
5. Поширення вулканів
* Робота з атласом (карта «Літосферні плити»)
Визначте за картою в яких районах найбільше вулканів. (Більшість – на межах літосферних плит, в районах їх зіткнення та уздовж розломів земної кори)
Так, вулкани на земній кулі розміщені нерівномірно. Вони, як і землетруси, виникають на межах літосферних плит внаслідок руху земної кори. Більша частина діючих вулканів розташована на узбережжі Тихого океану. Ці райони дістали назву Тихоокеанського сейсмічного поясу («Тихоокеанське вогняне кільце»). Тут зосереджено 2/3 всіх наземних діючих вулканів. Багато згаслих вулканів у Середземноморському сейсмічному поясі. В Атлантичному поясі, крім наземних, є підводні вулкани.
(Слайд «Сейсмічні райони світу»)
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Встаньте, діти, усміхніться,
Землі рідній поклоніться
За щасливий день вчорашній.
Всі до сонця потягніться,
Вліво, вправо нахиліться,
Веретенцем покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
6. Гарячі джерела і гейзери
Після виверження вулкана можуть утворюватися гарячі джерела, гейзери, грязьові вулкани. Ці явища пов’язані з остиганням вулканічного осередку, що живив вулкан. Тривають вони тисячоліттями.
* Прийом «В гостя у казки»
Зараз я буду розповідати казку, а ви уважно слухайте.
«У мами Землі було багато донечок і синочків, але я розповім про двох із них - Магму і Підземну річку. Підземну річку всі любили, бо давала водички напитися, а в пустелі їй і ціни не було, бо там, де виходила на поверхню - росли пальми і раділи життю люди. Магму не любили, бо жорстока була, і якщо вже виривалася на поверхню, то спалювала цілі ліси і міста. І надумала Магма згубити Підземну річечку. Стала підбиратися до неї ближче і ближче. Гаряче стало річечці і закричала вона, благаючи маму-Землю про допомогу. Почула мама прохання донечки і розступилася, утворивши тріщинку, через яку і вирвалася наша Підземна річечка на поверхню. Але це вже не була підземна річка - мала вона інше ім’я - Гейзер.»
Отже, чому поряд з вулканами часто є гарячі джерела та гейзери?
(Перегляд відеосюжету «Дія гейзера»)
Гарячі джерела і гейзери – виходи на земну поверхню підземних вод, пов’язані з вулканізмом.
Гарячі джерела утворюються в тих районах, де неглибоко залягає ще неостигла магма. Своїм теплом вона нагріває підземні води. Через тріщини в земній корі вони можуть спокійно витікати на поверхню. Температура води в джерелах – понад +70 0С. У воді зазвичай розчинено багато мінеральних речовин, тому вона є лікувальною.
Гейзери – це джерела, що періодично викидають фонтани гарячої води й пару. Стовпи води здіймаються завдяки тиску перегрітої пари й газів під землею. Висота фонтану досягає десятків метрів
Гейзери поширені на острові Ісландія, у Новій Зеландії, США (Єллоустонський національний парк), на Камчатці (Долина гейзерів).
(Перегляд відеосюжету про Єллоустонський національний парк)
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
* Прийом «Визнач вулкан» (робота по карті з використанням презентації)
Учні визначають назву вказаного на контурній карті вулкану.
* Прийом «Продовжи речення» (фронтально)
7. Гейзер відрізняється від гарячого джерела тим, що ...
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
* Прийом «Мікрофон»
Учні висловлюються про те, що нового вони дізналися на уроці, використовуючи фрази:
* Оцінювання учнів
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ