Клас: 6
Предмет: Зарубіжна література
Тема: З любов’ю до України. М.В.Гоголь « Ніч перед Різдвом»
Мета: дослідити зв’язок письменника з Україною та показати вплив української культури на його творчу спадщину; виявити національні традиції та звичаї, що відображені в повісті «Ніч перед Різдвом»; розвивати в учнях уміння пошукової роботи , навички роботи в групах, з додатковими матеріалами, виховувати любов до батьківщини та культурних надбань. Через осмислення творчого світу М.В. Гоголя дати відповідь на запитання: чи маємо право вважати його українським письменником.
Тип уроку: нетрадиційний
Обладнання: мультимедійна презентація, портрет письменника, додаткові матеріали : підстановчі таблиці, торба колядників, зірка Різдвяна, черевички, місяць, лист писменника, запис фрагменту опери М.Мусоргського «Сорочинський ярмарок».
Хід уроку.
І. Організаційний момент. Емоційне налаштування.
- Доброго дня, діти! Кажуть, що зорі освітлюють шлях до щастя й успіху кожній людині. Хтось довіряє їм найпотаємніше, хтось загадує бажання, а комусь вони служать дороговказами.
Зараз ми спробуємо перевірити вашу емоційну готовність до уроку ( слайд 1). Із чотирьох представлених зірочок оберіть ту, колір якої вам подобається найбільше саме зараз ( учні вибирають зірочку).
Ті, хто з вас обрав жовту зірку, у цю хвилину готові до активної роботи. Червоний колір зірки: ви насторожені, можливо ще не зовсім готові до роботи, але здатні до перетворення. Вибір синьої зірочки свідчить, що під час роботи на уроці ви не тільки успішно впораєтесь із завданнями, а й виявите уміння творчо мислити. Ваш вибір біла зірочка - ви готові творчо працювати, з легкістю виконаєте всі завдання.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
(Звучить музичний уривок із опери М. Мусоргського «Сорочинський Ярмарок».)
( Старовинна скриня.)
(Вчитель просить двох учнів допомогти відчинити скриню.
У скрині :Різдвяна зірка, черевички, місяць, лист у конверті.)
( «Ніч перед Різдвом». Називають, що означає кожен предмет.)
( Гоголя. На дошці портрет.)
На попередньому уроці ми вже ознайомились із сюжетом твору « Ніч перед Різдвом», тож будемо говорити і про головних героїв повісті, і про сюжет загалом. Готуючись до уроку , ви були дослідниками змісту і я впевнена, що тепер кожен залюбки долучиться до обговорення. Отже, починаємо! Хто бажає виразно прочитати листа для класу?
(Учень відкриває конверт і читає)
Крізь глибину віків до вас звертаюсь, діти!
Нащадки найславетнішого роду!
Всім серцем зміг я Україну полюбити -
Щоб прославляти її щиру вроду!
Щоб змалювати всі її щедроти –
В традиціях і в побуті народу!
Цікаво, що мав на увазі видатний письменник ? Давайте прочитаємо , що в листі сказано про карту?
Учень читає:
Де я бував ,що бачив, ви дізнайтесь!
Отримуйте цікаві запитання!
Зібрати код чарівний намагайтесь!
З підказок вийде вам моє послання!
IIІ. Виконання завдань
Село Сорочинці Полтавська область ( слайди 3,4).
( Микола Васильович Гоголь (Яновський) народився 1 квітня 1809 року у селі Сорочинцях (тепер – Великі Сорочинці Миргородського району) на Полтавщині в поміщицькій сім’ї. Саме Сорочинці увійшли в історію як місце народження письменника. Тут, у скромному будиночку повітового лікаря народився майбутній письменник. З Україною Гоголь пов’язаний не тільки серцем, синівською любов’ю і бажанням добра, а й усією творчістю. Шевченко, Куліш, а пізніше й Драгоманов, послідовно вважали його українським письменником, що писав російською мовою. Життя і творчість М.В.Гоголя яскравий приклад безмежної любові до історії і культури українського народу. Особливою любов’ю були оспівані письменником Великі Сорочинці, Диканька, Миргород, Василівка-Яновщина... Згадуючи про них, ми мимоволі звертаємося до творчості М.В.Гоголя.)
-І ось перше запитання. Який неймовірний захід традиційно відбувається на Батьківщині Гоголя у селі Великі Сорочинці з 21 по 26 серпня , що об’єднує Україну і українців, прославляє нашу державу, робить її привабливою і зрозумілою світу?
(Сорочинський ярмарок. )
Робота в групах.
Учні об’єднуються в групи для виконання наступного завдання ( 3 групи).
І група: види народних ремесел представлені на відео;
ІІ група: українські народні музичні інструменти ;
ІІІ група: традиційний український одяг та прикраси .
( Відповіді учнів.)
Код №1 (Поети)
(Саме у Ніжинській Гімназії вищих наук Микола Гоголь отримав чудову освіту, адже відомо, що багато випускників цього навчального закладу стали згодом відомими письменниками, композиторами. Навчання захоплювало юного Гоголя. Він охоче брав участь у шкільних спектаклях, виявляв великий інтерес до історії. У гімназії М.Гоголь поринув у світ давньої української історії, народних звичаїв та усної народної творчості, з якими знайомився не тільки з друкованих джерел, а й на ніжинських базарах, у передмісті Магерки , Качанівці, де було у нього багато знайомих. Саме там, напевно, бачив він прототипів своїх майбутніх героїв: Оксану, Вакулу, Дячка, Солоху та інших… 1826 р. він почав вести «Книгу всякої всячини, або підручну енциклопедію», куди записував цитати з «Енеїди» Котляревського та інших книг. Не випадково, у Ніжині встановлено перший пам’ятник письменнику, ще в 1881 р., відкрито перший музей.)
Завдання на роздатковому матеріалі. Доповнити підстановчу таблицю характерів героїв повісті.
Вакула |
|
Оксана |
|
Солоха |
|
Чорт |
|
Катерина Велика |
|
(Добрий,хитрий, підступний, весела, життєрадісна, кокетлива, щирий, вірний, примхлива і т.д.)
( Пацюка . Слайд 8)
( Вареники)
( Відповіді учнів)
Код №2 ( з'являються не)
(Відомо, що протягом життя Гоголь подорожував світом, довгий час проживав у Росії… Але його думки завжди поверталися туди, де він народився…Туга за батьківщиною, за мальовничою Україною, змусила М.Гоголя наприкінці 1833 року просити про місце професора історії в Київському університеті св. Володимира. Про прагнення викладати Гоголь писав Пушкіну, своєму другові, просив його посприяти .На жаль, мріям цим збутися не судилося. Пушкін активно сприяв йому, звертався з проханням до міністра, але Гоголю було відмовлено. Письменник так гостро переживав невдачу, що аж захворів. Проте, збираючи цікаві факти та родзинки про традиції та побут українського народу, Гоголь і створив свій неперевершений твір «Ніч перед Різдвом».)
(Діти тягнуть запитання та обговорюють у групах, після чого дають відповіді)
Приблизний перелік запитань:
Код № 3 (звідкись)
(Рішення вирушити в Крим визначило загострення хвороби і викликаний з Полтави лікар, який порадив пройти курс оздоровлення саме в Саках. А вже в перші дні червня 1835 року Микола Васильович прибув у Саки, де перебував аж до початку липня, приймаючи грязі.
Сьомого жовтня 1835 року Гоголь повідомляє Пушкіну, що почав писати «Мертві душі».
Бачимо, що Крим благодійно й благотворно вплинув на великого художника слова.)
Виступи учнів.
( Групи готували проекти на теми : І група - українське національне жіноче вбрання;
ІІ група - українське національне чоловіче вбрання;
ІІІ група - традиційні українські прикраси.)
Код №4 (з-за моря)
Одеса ( слайди 15-16)
(Уперше побував в Одесі перед останнім приїздом до Києва 1848 року. Недовгочасне відвідування міста відбулося по весні 1848 року, коли письменник повертався морським шляхом із подорожі з Єрусалиму.
Удруге письменник приїздить до Одеси, щоб провести тут зиму 1851 року. Це рішення він приймає у зв’язку з тим, що бувши хворим, важко переносив петербурзькі та московські зими, прагнув у теплі краї. «Слабка моя натура так уже влаштована, що відчуває життєвість лише там, де тепло ненапалене»,- пише Гоголь з Одеси.)
Реальне та фантастичне в творі Гоголя «Ніч перед Різдвом». Розділити на дві колонки:
1) Традиції святкування Різдва
2)Відьма верхи на мітлі краде зорі
3)Опис деталей українського народного одягу
4))Вареники слухняно залітають Пацюку до рота
5)Вакула летить на спині чорта до Петербурга і назад
6)Опис природи України
7)Чорт краде місяць,
8)Місце подій Диканька та Петербург
9)Місяць вилітає через димар на небо
10)Чорт перетворюється на коня
11)Вакула дістає черевики самої Імператриці
12)Історичні особи, козацтво
13)Чорт стає маленьким і залізає до кишені Вакули
- Молодці! Ви швидко впоралися з цим завданням, тож отримуєте передостанню частинку вислову.
Код № 5 ( а виходять зі )
- А в 1852 р. письменник пішов з життя. Отже, з Україною пов’язане не тільки дитинство Гоголя, його юність, але й роки зрілості. З Україною пов’язана практично вся творчість М. В.Гоголя. А щоб отримати останній код, дайте відповідь на запитання.
Метод «Мікрофон»
Код № 6( свого народу)
Вислів на дошці: Поети з'являються не звідкись з-за моря, а виходять зі свого народу.
- Ось вам і відповідь на попереднє питання!
Як ви його розумієте? Чи цей вислів Гоголя є автобіографічним?
( Так. Гоголь вийшов з українського народу)
ІV. Рефлексія
V. Заключне слово вчителя
- Завдяки Миколі Васильовичу Гоголю ми змогли зануритися у традиції власного народу, бо це наш скарб, наша священна спадщина, якою захоплюється світ, якою пишаємося ми.
Тож у нашому конверті ще одне послання від Гоголя:
Хай не дивує вас, що українською пишу,
Моя душа так завжди говорила…
Я сотню раз у творах вам скажу –
В нас, українцях, є велика сила!
Сила любити, вірити в добро!
І побороти зло ми зможем разом!
Читайте, друзі, що б там не було!
Бо книги мудрість розумієш з часом!
VІ. Домашнє завдання
Намалювати ілюстрацію до улюбленого епізоду повісті або створити власний дизайнерський варіант українського вбрання.
Список використаних джерел:
https://uk.wikiquote.org/wiki