Конспект уроку на тему "Знайомство з Римом"

Про матеріал

Метою даного уроку є ознайомлення учнів з історією винекнення міста Рима. Після цього уроку учні зможуть :називати час виникнення Риму; описувати особливості природних умов Італії; показувати на карті Апеннінський півострів; застосовувати та пояснювати поняття та терміни: "патриції", "плебеї", "сенат"... Навчаться самостійно працювати з підручником та додатковою літературою, робити висновки, та удосконалять вміння працювати з історичною картою.

Перегляд файлу

Конспект уроку

Тема. Знайомство з Римом

Мета уроку. Ознайомити учнів з особливостями географічного положення, природою та населенням Апеннінського півострова, історією виникнення міста Рима. Навчити учнів застосовувати та пояснювати  поняття : «республіка», «консул», «фамілія» « патриції», «плебеї», «сенат». Продовжувати розвивати вміння працювати в групах, самостійно опрацьовувати навчальний матеріал, робити висновки, удосконалювати вміння працювати з історичною картою. Виховувати толерантність і  повагу до історії інших народів.

Тип уроку. Комбінований

Обладнання:підручник О.Г. Бандровський, В. С. Власов  Всесвітня історія. Історія України 6 клас, настінна історична карта «Стародавній Рим», ілюстрації до теми, роздатковий матеріал, схеми,таблиці.

                                             Структура уроку

1). Організаційний момент

      2). Актуалізація опорних знань

3). Вивчення нового матеріалу

4). Узагальнення і систематизація знань

 5). Підсумки уроку

       6). Домашнє завдання

                                          Хід уроку

1). Організаційний момент

 Учитель вітається з класом

2). Актуалізація опорних знань

Для активізації пізнавальної діяльності учнів і швидкого налаштування їх на роботу доречно провести гру «Пароль». Одразу після привітання, ще не посадивши школярів, учитель пропонує їм назвати по одному важливому слову, що відповідало ю змісту попередніх уроків, - своєрідний пароль, який дає змогу їм сісти і почати працювати. Важливі умови гри: слова не повинні повторюватися;учні називають слова ланцюжком, одне за одним. 

 

3). Вивчення нового матеріалу.

Слово учителя.

 Хоч як не було нам цікаво в Греції, але час минає, і вітер пригод кличе навздогін сонцю, яке сідає за обрієм. Настав час, друзі, нам сісти на корабель на березі Епірського царства і відпливти на захід. Якщо Адріатичне море буде спокійним, то за добу прибудемо до берегів Італії – країни, розташованої на Апеннінському півострові. Обриси цього півострова віддалено нагадують чобіт, який виступає далеко на південь у Середземне море. Як ви вже здогадалися, на сьогоднішньому уроці ми відкриємо для себе ще одну цікаву сторінку Стародавньої історії, і познайомимося з дивовижною країною -  Італією, та з'ясуємо як вникло місто Рим

 

При розгляді питання: « Особливості географічного положення та природних умов Давньої Італії», учитель може запропонувати гру «Юні дослідники».

Слово учителя

А зараз я вам пропоную на якусь мить стати дослідниками і самостійно проаналізувати природно – географічні умови Апеннінського півострова. (Учитель ділить клас на 5 груп, кожна з яких отримує завдання для дослідження.

Запитання для дослідження:

1 група -  Які моря омивають Апеннінський півострів?

           2 група  -  Чи є на карті пустелі та гори?

3 група -  Чи багато на території півострова  річок?

4 група -  Поміркуйте, чи можуть бути на півострові родючі грунти ?

            5 група-Яким заняттям людей сприяли природні умови Апеннінського        півострова?

Бесіда з учнями:

-  Порівняйте природно – кліматичні умови Італії та Греції.

-  Як ви вважаєте, чому греки були вправними мореплавцями, а римляни довго боялися моря?

 

Населення Давньої Італії .

Розповідь учителя + робота з контурною картою.

   Учитель доповнює свою розповідь демонстрацією карти, показує і розповідає про поділ Італії на історичні області та племена, що населяли територію Апеннінського півострова.

         Здавна на Апеннінському півострові жили лігурійці, про яких згадував ще Геродот. З першого тисячоліття до нашої ери поруч з ними, у Середній Італії, оселились італіки та споріднені з ними латини. Область їхнього розселення назвали Лацій. На південному сході мешкали самніти. Їхні землі називали Самній. На південь від них починалася Луканія, на захід була розташована Кампанія – край гостинних садів. На сході – Ампілія, земля пастухів і землеробів. Ви, мабуть, згадали, як під час грецької колонізації в 7 ст. до н. е. на півдні Італії з'явився народ етрусків. Поряд з етрусками жили італійські народи – латини, самніти й інші. Це були, в основному, мирні хлібороби та скотарі однак саме вони заснували місто, що підкорило весь відомий тоді світ – Рим.

 

Робота з картою .

  • -  покажіть на карті Апеннінський півострів і моря, що його омивають.
  • - покажіть на карті області, на які поділяється Італія за природно – кліматичними умовами.
  • - покажіть на карті найбільші річки Італії.
  •  

      Виникнення міста Рима. Робота з документом.

При розгляді даного питання учитель пропонує учням опрацювати легенду  про заснування міста Рима.

 

Заснування Риму – згідно з легендою, місто засноване у 753р. до н. е. місцевими племенами, що розбили табори на семи пагорбах. За римськими легендами, рим був заснований двома братами – Ромулом та Ремом, онуками царя Нумітора.

   «Якось до Італії після тривалих пригод приплив Еней, син знатного троянця Анхіза. Із загибеллю Трої Еней з товаришами втратили батьківщину і тепер шукали нового притулку. Оселившися серед латинів, вони уклали з ним угоду. Еней одружився з Лавінією, царською дочкою. У них  народився син, який збудував місто Альба Лонга і став його царем. Згодом далекий нащадок Енея Нумітор був скинений з престолу своїм братом Амулієм. Щоб позбавитися нащадків Нумітора, Амулій зробив дочку царя Рея Сильвію весталкою.

       Та з часом в неї народилися близнюки – Ромуул і Рем. Сильвія оголосила, що вони є дітьми бога Марса. Амулій, щоб не вбивати їх власноручно, наказав кинути малюків до річки в кошику. Річка підхопила кошик і понесла течією. Хвиля винесла дітей до прибережних хащів. Дітей спочатку нагодувала вовчиця, а потім їх знайшов пастух і виростив. Ромул та Рем повернулися до Альби – Лонги і вбили царя. Нумітор, який за допомогою братів знову став царем. Дозволив їм заснувати місто на тому місці, де їх годувала вовчиця. Під час будівництва виникла сварка. Ромул убив брата і назвав місто своїм іменем».

 

Після того як учні опрацювали зміст документа  учитель проводить бесіду з ними.

  Запитання:

-   Які події описує легенда?

- Які спільні риси властиві легендам про заснування Рима та Києва?

При розгляді питання «Правління царів» учитель пропонує гру                            « Читацький клуб». Учні самостійно опрацьовують навчальний матеріал шкільного підручника з подальшим обговоренням отриманої інформації усім класом в « Читацькому клубі».

А один із учнів класу готує розповідь від імені царя Сервія Туллія.  Гра «Автопортрет».

  Я Сервій Туллій -  визначний діяч раннього періоду історії Риму. Щоб обмежити свавілля патриціїв, провів реформи. Все населення залежно від кількості майна було поділено на шість класів. До першого належали найбагатші римляни. Вони володіли не менш як 5 гектарами землі. До останнього класу входили люди, що не мали землі. Їх називали пролетарями. Єдиним багатством пролетарів були діти. Завдяки проведеній мною реформі плебеї отримали громадянські права. усі громадяни на випадок війни ставали воїнами. На війну вони йшли у своєму обладунку і зі своїм озброєнням. Перший клас мав споряджати 98 сотень важкоозброєнної піхоти та кінноти. Така сотня називалася центурія. Всі ж інші п’ять класів виставляли 95центурій легкоозброєної піхоти. Через такий поділ суспільства по – новому було організовано й роботу народних зборів. При розв’язані якихось питань їх спочатку обговорювали в центуріях. У голосуванні від кожної центурії брав участь лише один чоловік. Оскільки перший клас виставляв 98 центурій, а решта – 95, це завжди забезпечувало перевагу багатих  у вирішенні всіх питань. Проведені мною реформи надали громадянські права багатьом людям.

Запитання до класу

  • До чого зводилися реформи Сервія Туллія?

Гра «Дерево понять»

Робота з історичними поняттями. На дошці учитель перед уроком  вивішує намальоване на ватмані « дерево понять» з листочками у яких є кишеньки, туди запихає папірці на яких записує нові поняття, що будуть вивчатися на уроці. Учні під керівництвом вчителя знайомляться з новим історичним поняттям, опрацьовують його і записують у зошит.

Республіка (від латин. «справа народу») – форма державного управління через     обраних народом урядовців. 

Консул – титул виборних найвищих урядових осіб, а також той, хто мав цей титул.

Фамілія – частина роду – сім'ї.

Патриції – (від латин. «ті що мають батьків») -  римська знать.

Плебеї – спочатку незнатне громадянське населення Рима. Згодом серед них також утворилася плебейська знать.

Сенат – рада старійшин, яку обирали з патриціїв. У найдавнішому Римі – головна державна рада при цареві.

4). Узагальнення і систематизація знань.

 Наприкінці уроку учні мають дати відповіді на низку запитань. Можна використати гру «Чиста дошка». Учитель звертає увагу дітей на дошку з підготовленими заздалегідь запитаннями.

                         -     Де розташовувалася Давня Італія?

                           - Назви найбільші річки Італії.

  • Назви головні заняття населення Італії.
  • Які органи державного управління існували в Давньому Римі?
  • Які племена населяли територію Апеннінського півострова?
  • Які моря омивають Апеннінський півострів?
  • Хто такі патриції і плебеї?
  • Назви дату виникнення міста Рим.
  • Якими були природні умови Італії?
  • Витлумачте поняття: сенат, консул, фамілія.
  • Чому найдавніший період історії Рима називають царським?
  • Як звали останнього царя Риму?

    5). Підсумки уроку.

 Таким чином, місто Рим постало в центрі Італії, на західному узбережжі Апеннінського півострова. Природа якого сприяла розвитку рільництва, скотарства, ремесла. Населення Італії в найдавніші часи складалося з різних племен.  історія Риму як держави бере початок з 6 ст. до н. е. В цей час Рим став справжнім містом. До 510 р. до н. е. в Римі правили царі, населення складалося з патриціїв, плебеїв і рабів. Важливою подією цього періоду були реформи Сервія Туллія. Вони надали багатьом людям право брати участь у житті країни.

 

6). Домашнє завдання.

Опрацювати теоретичний матеріал § 42, ст.204 – 208. Виконати завдання на контурній карті.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Бандровський О.Г., Власов В.С.)
Додано
31 березня 2018
Переглядів
1343
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку