Конспект уроку "Народна музика у творчості композиторів"

Про матеріал
Конспект уроку для 5 класу до підручника Л.Аристової. Також підходить для підручника Л. Кондратової
Перегляд файлу

Тема. Народна музика у творчості композиторів.

Мета: ознайомити учнів з особливостями українських народних пісень зимового календарного циклу, особливостями їх звучання та виконання, з жанрами українських календарних пісень: колядок, щедрівок та народними традиціями, з творчістю М.Леонтовича, музикантом-віртуозом Асією Ахат;

розвивати вміння емоційно, виразно і творчо виконувати обрядові пісні;

виховувати інтерес до народної творчості, естетичний смак учнів.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: синтезатор, дитячі музичні інструменти, музичний центр, ілюстрації до музичних творів, портрети М.Леонтовича та Асії Ахат, роздавальні матеріали.

Основні поняття для засвоєння: обробка, варіації, парафраз.

Твори, що вивчаються на уроці:

  •      М.Леонтович. «Щедрик» у виконанні дитячого хору.
  •      Асія Ахат. Парафраз на тему М.Леонтовича «Щедрик» з альбому «Ноmo Novus».         
  •      Колядка «Добрий вечір тобі, пане господарю».

 

                         Хід уроку

І. Організаційний момент

    1.1. Музичне вітання

- Добрий день вам, діти,

  Я вітаю вас.

  •      Добрий день, учитель,

  Здрастуй, любий клас.

  •      Діти, а тепер оберніться і привітайтеся до гостей, які завітали на наш урок.

1.2. Забезпечення емоційної готовності до уроку (поетична хвилинка)

  •      Заплющте на хвилинку очі, дітки, і вслухайтесь у поетичні рядки. Відтворіть емоції від прослуханого на обличчі.

Це маленьке диво із хмаринки

Заясніло на моїй долоньці.

Ніжна, мов лебідонька, сніжинка

Диво-сяйвом виграє на сонці.

  •      Бачу на ваших обличчях усмішки, від яких настрій, мабуть, став світлішим і яскравішим. Відкрийте, будь ласка, ваші оченята. Перед вами лежать капелюшки різних кольорів. Оберіть капелюшок того кольору, який, на вашу думку, відповідає вашому настрою.

                         (Діти обирають капелюшок відповідного кольору)

ІІ. Актуалізація опорних знань «Розминка»

Музичний калейдоскоп «Народні танці»

  •       Гляньте, будь ласка, на дошку. Які асоціації у вас виникли? Що тут зображено?

                              (Відповіді учнів)

  •       Молодці. Дійсно, в Україні, мабуть, жодне свято не обходиться без танців. А давайте ми з вами їх пригадаємо. До вашої уваги музичний калейдоскоп.
  •       Ваше завдання уважно прослухати фрагменти народних танців і спробувати їх визначити в певній послідовності. На ваших партах лежать картки із завданнями, на яких є комірочки, де ви маєте поставити відповідну цифру. Який із танців ви впізнали першим, навпроти нього поставите цифру 1, другим – цифру 2 і так далі. Пам’ятайте правила слухання музики: уважно слухайте, не заважайте один одному, будьте уважними, зібраними.

    (Слухання фрагментів танців, діти встановляють послідовність їх звучання)

  •    Гопак
  •    Козачок
  •    Аркан
  •    Метелиця
  •       Ще раз погляньте на дошку і перевірте, чи правильно ви виконали завдання. В кого жодної помилки? Хто зробив 1 помилку, 2 помилки? Надалі я вам бажаю бути уважнішими.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку

  •       А ще є пісні-танці, під час виконання яких не тільки танцюють, а й співають. Сподіваюсь, що гарного настрою додасть вам прослуховування окремих фрагментів з пісень, які, я вважаю, вам добре відомі.

Вправа «Асоціативний кущ»

  •       З якими святами у вас асоціюватимуться дані пісні.

                                (Прослуховування фрагменту колядки, щедрівки.)

  •       З великою увагою і глибокою шаною вивчають музичний фольклор професійні композитори. Народна творчість надихає їх, підказує їм сюжети й теми. Народні пісні й танці можна почути в музиці різноманітних жанрів. Отож, тема нашого уроку «Народна музика у творчості композиторів», під час вивчення якої ми дізнаємось про композиторів, які використовували народну музику у своїй творчості; що таке обробка музичного твору; що таке варіації.

ІV. Вивчення нового матеріалу

  •       Діти, за вікном у нас зима. А за що ж ви любите зиму? (Відповіді учнів)
  •       Розповідь вчителя.
  •       Дійсно, зима – це прекрасна пора року, яка дарує нам радість, сміх, приносить у наш дім веселі свята, обряди, традиції.

А в основі новорічно-різдвяної обрядовості українців є три свята: Різдво, Святого Василя та Святе Водохреще. Головною піснею Різдва Христового є колядка. Саме в колядках прославляють народження Христа і вітають господаря та всю його родину. Щедрівки виконуються напередодні Нового року. У цих піснях є традиційний приспів: «Щедрий вечір, добрий вечір».

Щедрівка «Щедрик» стала відомою в усьому світі саме завдяки обробці великого українського композитора Миколи Леонтовича, великого Маестро, так називали його ще за життя. Микола Дмитрович Леонтович – український композитор, хоровий диригент і педагог. У дитинстві навчався музики під керівництвом батька. Музичну освіту здобув у Кам’янець-Подільській семінарії, після закінчення якої вчителював у сільських школах Поділля, Донбасу, викладав у Музично-драматичному інституті імені М.Лисенка в Києві, згодом навчався на регента (диригента хору) у Петербурзькій придворній капелі.

Основу спадщини митця складають неперевершені обробки різних українських народних пісень для хору. Найвідомішою з них є «Щедрик». Це одна із найзнаменитіших його композицій, у якій злилися всі накопичені знання і весь композиторський талант. Уперше «Щедрик» прозвучав на концерті обрядових пісень Київського університету в кінці 1916р., і з того часу слава пісні не вщухала. В цьому році минає 100 років, коли вперше Україна поповнила свою музичну скарбницю народною обрядовою піснею.

Різдвяна мелодія «Щедрика» відома в усьому світі під назвою «Колядка дзвонів». Коли вперше американські космонавти вирушили в міжзоряний простір, то з-поміж музичних творів узяли «Щедрика» М.Леонтовича. Цей твір співають у Франції, Англії, Голландії, Польщі, країнах Латинської Америки. Особливою популярністю він користується в Канаді та США.

- Нехай щедрівка в цей передноворічний і різдвяний час прозвучить і в нашому класі.

Слухання музики

  •       Зараз звучатиме «Щедрик» в обробці Миколи Леонтовича. Уважно слухайте музичний твір, бо це згодиться нам при аналізі даного твору.

Аналіз музичного твору.

  •       Діти, що ви уявляли під час слухання музики? (Відповіді учнів)
  •       Чи здійснювався музичний супровід до щедрівки? (Ні, твір виконувався

а капела).

  •       На дошці ви бачите сніжинки з надписами. Виберіть ті, які, на вашу думку, характеризують мелодію щедрівки. (Діти обирають відповідні сніжинки)
  •       Чи розумієте ви значення слова «обробка»? Зверніться, будь ласка, до підручника (с. 74).

                               (Відповіді учнів)

V. Фізкультхвилинка. «Хвилинка-відпочинку»

«Якщо весело живеться» (Діти виконують рухи за вчителем)

Працювати перестали
     І тепер всі дружно встали.
     Будемо відпочивати,
     Нумо, вправу починати!

Слово вчителя

Наш «Щедрик» любить співати не тільки український народ, а й далеко чи не весь світ. Давайте ж послухаємо, як виконує щедрівку хор хлопчиків «Libera» з англіканської парафії в південному Лондоні (церква святого Філіпа). Назва хору походить від назви однієї з пісень, що перекладається з латини як «вільний». Перша назва хору «Голоси ангелів».

  •       Чи сподобалось вам таке виконання нашої щедрівки?
  •       А звідки ж походить назва «Щедрик»? Відповідь на це запитання ми можемо знайти у нашому підручнику на (с. 76).

Відомі різні варіанти обробок української народної пісні «Щедрик»: українською й англійською мовами; як нам уже відомо, й у виконанні дитячого хору.

Окрім простих вокально-хорових обробок, поширений ще один спосіб використання народної музики у творчості композиторів – створення варіацій на тему пісень чи танців. У цьому випадку народні мелодії збагачуються ще й тембровим звучанням певного інструмента або оркестру.

Давайте з’ясуємо лексичне значення слова «варіації» (с. 74).

     (Відповіді учнів)

Форму варіацій в сучасному інструментальному звучанні використовує у своїй творчості відома сучасна українська співачка, музикант-віртуоз, людина, яка досконало володіє технікою гри на скрипці, - Асія Ахат. Музикою почала вона займатися ще з 5 років. Пропоную послухати парафраз, що в перекладі з грецької означає інструментальна п’єса віртуозного характеру, на тему М.Леонтовича «Щедрик» з альбому «Homo Novus», що означає «нова людина», у виконанні Асії Ахат.

     (Звучить парафраз на тему М.Леонтовича «Щедрик» у виконанні Асії Ахат)

Аналіз музичного твору

  •       Порівняйте різні виконання «Щедрика». Яке виконання вам подобається найбільше? Чому?
  •       Як ви гадаєте, чи може давня мелодія отримати «нове життя» завдяки сучасній обробці?

VІ. Визначення практичних завдань уроку

  •       Слово вчителя. На Різдво, як відомо, українці співають колядки. Чи знаєте ви, що таке колядка?
  •       На сьогоднішньому уроці ми теж з вами розучимо колядку.

А щоб правильно співати,

Треба голос тренувати. 

Давайте ж розспіваємось.                                                         

       Розспівування

Вправа «Вчимося дихати»: вчитель показує, як потрібно вдихати і видихати повітря.

ВДИХ – спокійний і повний, ніби нюхаємо квітку, але швидкий, бо може прилетіти бджілка.

 ВИДИХдовгий і плавний, ніби дмемо на вогник так, щоб не загасити полум'я свічки.

Раз – увага!

Два – вдихаймо!  

Три – співати починаймо!

Вокальні вправи

 Виконання поспівок на розвиток дикції «мі-ме-ма-мо-му», «ді-де-да-до-ду».

Вправа на дихання «Гріємо долоньки».

Робота над колядкою

  •       Демонстрація колядки вчителем.
  •       Запитання до дітей.
  •       А які ж три свята до нас завітають, дітки?
  •       Молодці. (Учитель доспівує колядку до кінця)
  •       А зараз співаємо зі мною.

                            (Текст колядки перед дітьми на парті с.77)

  •       Виконання колядки усім класом, рядами.
  •       «Фотозагадки» (Вчитель демонструє фото музичних інструментів і пропонує учням назвати їх, таким чином утворюючи «інструментальний» ансамбль, який співає фрагмент колядки, супроводжуючи цей спів грою на інструментах).

VІІ. Рефлексія. Підсумок уроку

  •       Наш урок наближається до завершення. Висловіть своє враження від уроку.

                                         ( «Мікрофон». Відповіді учнів)

  •       Чи не змінився ваш настрій на кінець уроку? Чи не виникло у вас бажання обрати інший капелюшок?
  •       А зараз, дітки, пригадайте, що таке обробка? варіації?       

         (Користуючись підручником, дайте відповіді на поставлені запитання.)

- Які музичні твори ми слухали на уроці? Хто їх автор?

VІІІ. Оцінювання знань учнів

Усна народна творчість – це не напівзруйнований пам’ятник далекого минулого, а яскрава, жива частина нашої національної культури. Колядки, щедрівки – це чисті, вічно свіжі, фольклорні джерела, як чарівна вода з казкового горнятка, напоюють силою кожну людину, дарують радість і дорослим, і дітям, переконують нас у тому, що творчість народу воістину безсмертна.

  •       Ви дуже гарно працювали на уроці, тому я із задоволенням хочу поставити найвищі бали тим, хто був активним та уважним.

ІX. Домашнє завдання

- Повторити вивчений матеріал з теми «Музика як вид мистецтва». Таким чином ви підготуєтесь до уроку узагальнення знань за І семестр.

 

У мене в руках декілька вітальних листівок, у яких записані побажання, адресовані вам. Майже в кожному з цих вітаннь звучать побажання здоров’я, щастя, радості. А ще з теплими побажання до вас звертаються мої вихованці, учні Чудельської ЗОШ.

      (Відеозвернення)

Дорогі діти! Я приєднуюсь до всіх побажань. Щиро дякую вам за співпрацю на уроці. Ще раз бажаю вам радісних і веселих, солодких і приємних новорічних свят.

 

 

1

 

doc
Додано
10 березня 2020
Переглядів
2015
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку