Тема. Народна музика у творчості композиторів.
Мета: ознайомити учнів з особливостями українських народних пісень зимового календарного циклу, особливостями їх звучання та виконання, з жанрами українських календарних пісень: колядок, щедрівок та народними традиціями, з творчістю М.Леонтовича, музикантом-віртуозом Асією Ахат;
розвивати вміння емоційно, виразно і творчо виконувати обрядові пісні;
виховувати інтерес до народної творчості, естетичний смак учнів.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: синтезатор, дитячі музичні інструменти, музичний центр, ілюстрації до музичних творів, портрети М.Леонтовича та Асії Ахат, роздавальні матеріали.
Основні поняття для засвоєння: обробка, варіації, парафраз.
Твори, що вивчаються на уроці:
Хід уроку
І. Організаційний момент
1.1. Музичне вітання
- Добрий день вам, діти,
Я вітаю вас.
Здрастуй, любий клас.
1.2. Забезпечення емоційної готовності до уроку (поетична хвилинка)
Це маленьке диво із хмаринки
Заясніло на моїй долоньці.
Ніжна, мов лебідонька, сніжинка
Диво-сяйвом виграє на сонці.
(Діти обирають капелюшок відповідного кольору)
ІІ. Актуалізація опорних знань «Розминка»
Музичний калейдоскоп «Народні танці»
(Відповіді учнів)
(Слухання фрагментів танців, діти встановляють послідовність їх звучання)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку
Вправа «Асоціативний кущ»
(Прослуховування фрагменту колядки, щедрівки.)
ІV. Вивчення нового матеріалу
А в основі новорічно-різдвяної обрядовості українців є три свята: Різдво, Святого Василя та Святе Водохреще. Головною піснею Різдва Христового є колядка. Саме в колядках прославляють народження Христа і вітають господаря та всю його родину. Щедрівки виконуються напередодні Нового року. У цих піснях є традиційний приспів: «Щедрий вечір, добрий вечір».
Щедрівка «Щедрик» стала відомою в усьому світі саме завдяки обробці великого українського композитора Миколи Леонтовича, великого Маестро, так називали його ще за життя. Микола Дмитрович Леонтович – український композитор, хоровий диригент і педагог. У дитинстві навчався музики під керівництвом батька. Музичну освіту здобув у Кам’янець-Подільській семінарії, після закінчення якої вчителював у сільських школах Поділля, Донбасу, викладав у Музично-драматичному інституті імені М.Лисенка в Києві, згодом навчався на регента (диригента хору) у Петербурзькій придворній капелі.
Основу спадщини митця складають неперевершені обробки різних українських народних пісень для хору. Найвідомішою з них є «Щедрик». Це одна із найзнаменитіших його композицій, у якій злилися всі накопичені знання і весь композиторський талант. Уперше «Щедрик» прозвучав на концерті обрядових пісень Київського університету в кінці 1916р., і з того часу слава пісні не вщухала. В цьому році минає 100 років, коли вперше Україна поповнила свою музичну скарбницю народною обрядовою піснею.
Різдвяна мелодія «Щедрика» відома в усьому світі під назвою «Колядка дзвонів». Коли вперше американські космонавти вирушили в міжзоряний простір, то з-поміж музичних творів узяли «Щедрика» М.Леонтовича. Цей твір співають у Франції, Англії, Голландії, Польщі, країнах Латинської Америки. Особливою популярністю він користується в Канаді та США.
- Нехай щедрівка в цей передноворічний і різдвяний час прозвучить і в нашому класі.
Слухання музики
Аналіз музичного твору.
а капела).
(Відповіді учнів)
V. Фізкультхвилинка. «Хвилинка-відпочинку»
«Якщо весело живеться» (Діти виконують рухи за вчителем)
Працювати перестали
І тепер всі дружно встали.
Будемо відпочивати,
Нумо, вправу починати!
Слово вчителя
Наш «Щедрик» любить співати не тільки український народ, а й далеко чи не весь світ. Давайте ж послухаємо, як виконує щедрівку хор хлопчиків «Libera» з англіканської парафії в південному Лондоні (церква святого Філіпа). Назва хору походить від назви однієї з пісень, що перекладається з латини як «вільний». Перша назва хору «Голоси ангелів».
Відомі різні варіанти обробок української народної пісні «Щедрик»: українською й англійською мовами; як нам уже відомо, й у виконанні дитячого хору.
Окрім простих вокально-хорових обробок, поширений ще один спосіб використання народної музики у творчості композиторів – створення варіацій на тему пісень чи танців. У цьому випадку народні мелодії збагачуються ще й тембровим звучанням певного інструмента або оркестру.
Давайте з’ясуємо лексичне значення слова «варіації» (с. 74).
(Відповіді учнів)
Форму варіацій в сучасному інструментальному звучанні використовує у своїй творчості відома сучасна українська співачка, музикант-віртуоз, людина, яка досконало володіє технікою гри на скрипці, - Асія Ахат. Музикою почала вона займатися ще з 5 років. Пропоную послухати парафраз, що в перекладі з грецької означає інструментальна п’єса віртуозного характеру, на тему М.Леонтовича «Щедрик» з альбому «Homo Novus», що означає «нова людина», у виконанні Асії Ахат.
(Звучить парафраз на тему М.Леонтовича «Щедрик» у виконанні Асії Ахат)
Аналіз музичного твору
VІ. Визначення практичних завдань уроку
А щоб правильно співати,
Треба голос тренувати.
Давайте ж розспіваємось.
Розспівування
Вправа «Вчимося дихати»: вчитель показує, як потрібно вдихати і видихати повітря.
ВДИХ – спокійний і повний, ніби нюхаємо квітку, але швидкий, бо може прилетіти бджілка.
ВИДИХ – довгий і плавний, ніби дмемо на вогник так, щоб не загасити полум'я свічки.
Раз – увага!
Два – вдихаймо!
Три – співати починаймо!
Вокальні вправи
Виконання поспівок на розвиток дикції «мі-ме-ма-мо-му», «ді-де-да-до-ду».
Вправа на дихання «Гріємо долоньки».
Робота над колядкою
(Текст колядки перед дітьми на парті с.77)
VІІ. Рефлексія. Підсумок уроку
( «Мікрофон». Відповіді учнів)
(Користуючись підручником, дайте відповіді на поставлені запитання.)
- Які музичні твори ми слухали на уроці? Хто їх автор?
VІІІ. Оцінювання знань учнів
Усна народна творчість – це не напівзруйнований пам’ятник далекого минулого, а яскрава, жива частина нашої національної культури. Колядки, щедрівки – це чисті, вічно свіжі, фольклорні джерела, як чарівна вода з казкового горнятка, напоюють силою кожну людину, дарують радість і дорослим, і дітям, переконують нас у тому, що творчість народу воістину безсмертна.
ІX. Домашнє завдання
- Повторити вивчений матеріал з теми «Музика як вид мистецтва». Таким чином ви підготуєтесь до уроку узагальнення знань за І семестр.
У мене в руках декілька вітальних листівок, у яких записані побажання, адресовані вам. Майже в кожному з цих вітаннь звучать побажання здоров’я, щастя, радості. А ще з теплими побажання до вас звертаються мої вихованці, учні Чудельської ЗОШ.
(Відеозвернення)
Дорогі діти! Я приєднуюсь до всіх побажань. Щиро дякую вам за співпрацю на уроці. Ще раз бажаю вам радісних і веселих, солодких і приємних новорічних свят.
1