Сідельникова Світлана Василівна
вчитель початкових класів
Комунального закладу «Водянська
загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1
ім. Ф.О.Окатенка»
старший учитель
Урок навчання грамоти (читання)
2019 р.
Тема : Звуки [л][лꞌ]. Мала буква «л». Читання складів і слів з буквою «л».
Мета :
─ навчальна : вивчити нову букву; вчити правильно позначати звуки [л][лꞌ] буквою «л»; вчити плавно читати склади; закріпити вивчені букви, вміння робити звукові моделі слів, використовуючи умовні позначення, виділяти потрібний звук у слові та визначати його місце; продовжити формувати вміння словесно оцінювати результати своєї діяльності;
─ розвиваюча : розвивати зв’язне мовлення учнів; розвивати вміння порівнювати та класифікувати звуки за вимовою, аналізувати, доводити власну думку; вміння працювати за зразком; уміння застосовувати отримані знання в нових ситуаціях, співпрацювати з іншими;
─ виховна : формувати позитивне ставлення до процесу навчання, до інших учасників навчального процесу, поважати думки однокласників, виховувати старанність, наполегливість.
Задачі : відпрацювання вмінь робити звукові моделі за допомогою умовних позначень, вивчити нову букву, відпрацювання вмінь плавно читати склади.
Тип : комбінований
Обладнання : предметні малюнки, ІК, фліпчарт, фішки для позначення звуків (голосні ●, приголосні тверді ─ , приголосні м’які ═), конверти з елементами друкованої букви «л», звукові моделі, схема вимови звуків [л] і [лꞌ] .
Підручник : Катерина Пономарьова «Я читаю» Буквар 1 клас І частина, Київ, видавництво «Оріон» 2018 р.
Ось знову лунає дзвінок,
запрошує всіх на урок.
Будемо дружно усі працювати,
букви вивчати, щоб гарно читати.
І. Етап актуалізації.
Групова робота.
☺ «Збери букву»
З елементів скласти великі і малі друковані букви (яка група швидше).
☺ «Знайди зайве»
(ластівка) (лебідь) (горобець) (лелека)
Зайвий горобець, бо назви інших птахів починається на [л]
ІІ. Етап усвідомлення (осмислення).
1. Підготовка до ознайомлення з буквою.
Звукові аналітико-синтетичні вправи.
1) Прослухайте віршик і скажіть, який звук чується частіше.
Лис малий і більший лис
По гриби ходили в ліс .
Заздрить білка в лісі лису –
Лис лисички ніс із лісу.
- Звук [л].
- А які лисички лис ніс із лісу ?
Фізкультхвилинка.
Руки в сторону та вгору –
На носочки підніміться.
Підніміть голівку вгору –
Й на долоньки подивіться.
Руки в сторони розводим,
Опускаєм плавно вниз,
Присідати ми почнемо,
Добре ноги розімнемо.
Раз присіли – руки прямо,
Встали. Знову все так само.
Вправу дружно почали :
Нахил вправо, вліво раз, два три.
Повернулися праворуч,
Повернулися ліворуч.
На рахунок раз, два, три
Знову рухи повтори.
Ось розминці вже й кінець,
Хто старався – молодець!
2) звуковий аналіз слів лис і ліс; порівняння вимови звуків [л] і [лꞌ].
─ |
● |
─ |
═ |
● |
─ |
Висновок учні роблять за допомогою ІК.
Звук [л] – приголосний (язичок торкається піднебіння і створює перешкоди для повітря), твердий.
Звук [лꞌ] – приголосний, м’який.
Порівняння вимови звуків [л] і [лꞌ].
Ознайомлення з буквою, її алфавітною назвою, аналіз графічної форми друкованої букви «л».
- Звуки [л] і [лꞌ] позначаються буквою «ел».
«Л» як гірка у садочку
На майданчику в куточку.
Хочуть всі на ній кататись,
Весело і любо гратись.
Групова робота.
- У вас у конверті є елементи друкованої букви «л». Яка група швидше складе букву.
Фізкультхвилинка.
Щось не хочеться сидіти,
треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору – потягніться,
Вище, вище, не лініться.
Вправо, вліво кілька раз.
А тепер до праці час.
Вправи на вдосконалення аналітико-синтетичних вмінь.
Групова робота. З’єднати малюнок і звукову схему. Визначити місце звука в слові. Хто швидше.
─ |
─ |
● |
─ |
─ |
● |
─ |
● |
─ |
─ |
─ |
● |
─ |
● |
─ |
● |
─ |
Робота за підручником.
Вправи на закріплення . Групова робота.
Намалювати або надрукувати (або скористатися іншими умовними позначеннями) слова, що починаються складами «ла», «ло», «лу», «ли», «лі», «ле». Кому буде складно, можуть скористатися підказками.
лаванда лампа лама
лань ласощі латаття
лопата лось лопух
лосось лотос локатор
лупа луки луска
липа лисиця ливень
лікар лілія ліс
літо ліжко лінійка
лебідь лев леопард
лежак лемур
ІІІ. Рефлексія.
Гра «Склади букву».
В конвертах елементи вже вивчених букв. Учні складають букву «л», використовуючи тільки її елементи.
За допомогою смайликів оцініть :
- свою роботу на уроці
- загальне враження від уроку