Урок - мандрівка « Країна Весела Абетка»
Тема : Звуки [ д ],[ д´], позначення їх буквою «д» (де). Практичне засвоєння дзвінкої вимови звуків у кінці складів і слів. Зіставлення звуків [д] – [т]. Опрацювання тексту.
Мета: ознайомити учнів із звуками [ д ],[ д´],артикуляцією звуків, із буквою, яка позначає ці звуки; розвивати фонематичний слух; вдосконалювати техніку читання, навички аналізу слів, їх звуковий, складовий склад; збагачувати активний, пасивний словник учнів; розвивати пам'ять, увагу, спостережливість, любов до рідного слова; виховувати любов до природи.
Обладнання: мапа країни «Весела Абетка», друкована буква Дд, склади букв для читання, квитки з літерами, індивідуальні картки літер, предметні малюнки, руханки, м’які меблі.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Пролунав дзвінок,
Починаємо урок.
ІІ. Повторення вивченого матеріалу.
-
Повідомлення завдань уроку.
-
Діти, наша знайома Дюймовочка запросила нас до країни Весела Абетка, в казкове місто Читайликів.
-
Складання слів із заданим злиттям.
-
Шлях до країни Весела Абетка пролягатиме через море Складів, гори капризних Звуків, ліси Друкованих літер.
-
Сьогодні в місті Читайликів свято – день народження однієї з букв. А якої букви, згодом дізнаєтесь.
-
Чи згодні ви поїхати на це свято? А на чому ми можемо туди поїхати?
-
Тож відгадайте загадку і дізнаєтеся на чому ми вирушимо туди.
Пасажирський чи товарний
Металевий він і гарний.
Все ховає у вагонах
І стає лиш на перонах
(Поїзд)
-
Отже, ми їдемо на свято поїздом.
-
А без чого не можна їздити в поїзді? (Без квитків)
-
Щоб купити квиток та зайняти своє місце в потязі, вам треба підійти, вибрати куб, зняти квіточку та прочитати на ній букви.
( Діти будують потяг і займають свої місця. Перший почитав і віддав квіточку вчителю. Другий читає свій склад, віддає квіточку і сідає за ним і т.д.).
-
Я зібрала ваші квитки. І ось що в мене вийшло. На що це схоже? (віночок)
-
Цей віночок і буде нашим подарунком букві на день народження з міста Читайликів.
-
Рушаймо до країни Весела Абетка.(Звучить мелодія руханки)
-
Ми їхали і дісталися до гір капризних Звуків. Щоб подолати ці гори, нам треба уважно виконати завдання. Тож прошу сісти за свої парти і уважно подивитися, що за літери лежать на ваших столах.
-
Я зараз буду показувати вивчені букви, а ви називатимете відповідний звук.
А О У Е И І
-
Ще раз назвемо звуки, які позначають ці букви.
-
Як їх називають? Чому ці звуки голосні?
-
Наступні звуки.( гра повторюється).
М Н Л Р В Т С К П
-
Які звуки вони позначають? Приголосні. Правильно, бо при їх вимові завжди в ротику бувають перешкоди: від неслухняного язичка, сторожких зубів, дбайливих губ.
-
Ми потоваришували з літерами. А зараз знову в дорогу.
ІІІ Вивчення нового матеріалу.
-
Артикуляція звуків [ д ],[ д´].
-
Поїзд починає рухатися. Малята зручно вмостилися на свої місця. До міста Читайликів ще далеко, а тому треба трохи відпочити і послухати казку про новий звук, який утворив наш друг Язичок.
-
Повернувся якось Язичок додому з далекої мандрівки і зрозумів, що загубив ключа. Стукав, стукав у верхні дверцята. І сам здивувався: вийшла дзвінка пісенька – дддддддд.
-
О, ця пісенька схожа на пісеньку мого друга дятла.
Давайте і ми заспіваємо цю пісеньку.
-
От, веселий концерт у нас вийшов.
-
Який звук утворив Язичок? Звук голосний чи приголосний? Дзвінкий чи глухий?
-
Язичок наш має дім. Це наш -……(ротик). В слові дім теж є звук [д], але він не такий як в нашій пісеньці. Він м’який [д´].
-
Розвиток фонематичного сприймання.
-
Язичок вирішив з вами пограти. Перевірити , чи вмієте ви визначати його улюблені звуки [д], [д´].
На парті лежать картки з синім та зеленим кружечком. Якщо вчитель називає слово, в якому є твердий звук [д],то вони піднімають картку з синім кружечком. Якщо ж в слові чується м’який звук [д´], то картку з зеленим кружечком.
Дерево, садівник, Дмитрик, дуб, дім, диво, дятел, доміно, дим.
-
Добір учнями слів зі звуками [ д ],[ д´].
3.Робота з малюнками
-
Зверніть увагу на дошку. Там знаходяться малюнки предметів в назві яких сховався новий звук [д]. (Диван, відро, велосипед).
(Діти називають предмет і визначають місце вивченого звука: на початку слова, посередині слова, в кінці слова.)
-
Ці предмети є в будиночку нашої букви –іменинниці.
-
Ось так граючись ми з вами опинилися в місті Читайликів.
4.Руханка ( відео)
5.Ознайомлення з буквою Дд (де).
-
В місті Читайликів живе наша буква – іменинниця. Яка вона?
Подивись - маленький дім.
Буква Д – як дах над нім.
(показ букви)
-
ЇЇ ім’я Де. Давайте зробимо приємно нашій іменинниці, розфарбуємо її і подаруємо наш подарунок.
-
В слові подарунок теж є наш вивчений звук. (Визначення його місця в слові)
6.Утворення та читання складів з літерою «де».
-
На нашому шляху з’явилося море Складів. Щоб його подолати, нам треба побудувати місток зі складів до місця, де мешкає наша буква «Де». (Вчитель прикріплює склади , а діти їх читають)
Робота в парах
-
На цій вулиці всі будинки однакові. Щоб впізнати будинок нашої літери, треба відгадати загадки і виконати її завдання.
Відгадайте, діти,
Хто має носик - долото?
Ним комах з кори виймає
Про здоров’я лісу дбає. (дятел)
Іде від села до села, від міста до міста,
А з місця не зрушить. (дорога)
Хто входить і виходить,
Нам перший руку подає.
Ми стоїмо завжди при вході,
Нас у хаті кілька є.( двері)
-
А тепер у ваших загадках знайдіть і підкресліть знизу рисочкою літеру Де. (Діти піднімають руки, коли зробили, а вчитель перевіряє і хвалить)
ІV.Закріплення вивченого матеріалу.
- Ось перед нами чарівна іменинниця Де. Вона рада , що ми завітали до неї в гості. Дякує за гарні подарунки. Просить розважити її, бо вона дуже любить коли їй читають.
- Тож відкрили Букварики на ст. 90 і проспіваємо їй веселу пісеньку.
(внизу склади ст.90)
Читання стовпчиків слів ст.91 (вгорі)
1.Опрацювання тексту ст. 91
-
Дюймовочка теж пропонує нашій букві прослухати текст, який вона написала.
-
Читає вчитель.
2.Питання на розуміння прочитаного.
-
Що робили дорослі і діти?
-
Для чого садили дерева у дворі?
3.Висновок: Рослини прикрашають наші двори. Дерева очищають повітря і стають домівками для птахів. Тож бережіть рослини.
V. Підсумок уроку.
-
Наша іменинниця отримала від вашої роботи на уроці задоволення, у неї гарний настрій. А у вас який настрій? Покажіть мені смайликом.