Урок навчання грамоти (Читання) 1 клас
Тема: Дитячі мрії. Звуки [м], [м’], буква М, м.
Мета: знайомити з артикуляцією звука [м], буквами Мм, формувати в учнів уміння читати склади та слова з вивченими буквами; закріплювати знання учнів про вивчені букви, їх звукове значення; розвивати мовлення дітей, фонематичний слух; виховувати доброту, чуйне ставлення до мами.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: таблиця «Буква Мм», презентація, звукові фішки, картки, предметні малюнки, малюнки дітей, лего.
Хід уроку
1.Організація класу:
Вже закінчилась перерва
І лунає вже дзвінок.
Всі зібралися у класі? (так)
Починаємо урок!
Вправа «Криголам»
У – уважним
Р – розумним
О – організованим
К- кмітливим
IIАктуалізація опорних знань:
1) Повторення скоромовки
Лили, лили, лили, Моркву, перець і гарбуз
Пили, пили, пили, посадив старий дідусь.
Лили, лили діти. Пестив їх і поливав -
Пили, пили квіти. Гарний урожай зібрав.
Виростали квіти
Виростали й діти.
2) «Мікрофон» (Вправа «Незакінчене речення»)
- Звуки поділяються на …
- В українській мові голосних …?
- Це…
- А всі інші це -…
- Приголосні в свою чергу поділяються на…
- На тому уроці ми вивчали букву …
3)Вправа «Кола Ейлера-Венна»
- Давайте згадаємо, чи є різниця між буквами і звуками? Спробуємо їх порівняти.
4) Читання складів з літерою Р (Слайд)
5) Танцювальна руханка (Відео)
III Повідомлення теми і мети уроку:
1)Бесіда:
- У кожного з нас є мрія. Одні хочуть стати гарними майстрами, інші – інженерами, лікарями, космонавтами, артистами. Розгляньте малюнки. Ким мріють стати ваші однокласники? Звідки це видно?
- Чия мрія вам сподобалася найбільше? Яка мрія викликала здивування?
- Погляньте на виставку ще раз. Якого кольору ваші дитячі мрії?
2) Словникова робота
- Як ви розумієте слово мрія?
- Як можна сказати інакше?
Учитель пояснює, що словом мрія можна називати різні, хоч і схожі поняття. У першу чергу цим словом називають те, що створене уявою, фантазією, тобто сам витвір уяви. Крім того, мрія – це думка про щось бажане, приємне. Рідше це слово використовують, щоб сказати про щось нереальне, нездійсненне, недосяжне, тобто про фантазію.
IV Вивчення нового матеріалу:
М - губи міцно стулені, а потім різко розкриваються, повітря проходить через ніс і рот. (Учитель повідомляє, що два приголосні звуки, твердий [м] і м’який [м’] позначаються однією буквою М.)
1)Гра «Який звук?» (Упізнавання звуків [м], [м’] у словах.)
— Послухайте слова, які я буду вимовляти. Якщо слово починається з приголосного твердого звука [м], то показуйте фішку з однією рискою; якщо з м’якого приголосного [м’], то фішку з двома рисками.
МІЗИНЕЦЬ, МАВПА, МИШКА, МІКРОСКОП, МОЛОТОК, МІКСЕР, МАЛИНА, МІЛИНА, МІМОЗА, МОРОЗИВО, МУХА, МІНУС, МІРАЖ, МЕТЕЛИК, МІСТ, МІКРОФОН, МОРОЗ, МІХ.
2) Об’єднання в групи
- Діти, який зараз тематичний тиждень? (Ігри)
- Пропоную вам вибрати малюнок будь-якої іграшки , яка вам подобається.
- Тепер об’єднайтесь відповідно іграшки, яку ви обрали.
3) Робота в групах(на картках)
4) Ознайомлення з буквою Мм.
— Розгляньте малу і велику букви М. Порівняйте їхню форму і розмір. Чим ці літери відрізняються?
— Напишіть букви М мокрим пензлем на дошці.
— Покажіть літеру за допомогою пальців обох рук.
5) Робота з підручником
Учні розглядають сюжетний малюнок у букварі (с. 54). Його зміст обговорюється за запитаннями:
- Кого ви бачите на малюнку?
- Куди прийшли мама і діти?
- Чим займається хлопчик? Який у нього настрій?
- Що роблять мама і дівчинка?
Діти аналізують схему речення під малюнком, визначають кількість слів, звертають увагу на слово-помічник і крапку в кінці.
Учитель вимовляє речення, а діти встановлюють відповідність або невідповідність схемі.
Сім’я гуляє в парку. Хлопчик грається на кораблі.
Мама стоїть на містку. Дівчинка радісно махає руками.
Приголосний твердий звук [м] можна виділити на початку слів мама, маленька, Марина; море, моряк, матроска, а м’який приголосний звук [м’] – на початку слів місток, міцно.
6)Робота зі звуковими моделями (Робота в парах)
Діти викладають на парті звукову модель відгаданого слова
7)Читання і письмо
- Знайдіть на малюнку і наведіть букву м.
Учитель роздає дітям сердечка, вирізані з червоного паперу, просить надрукувати на них слово МАМА і подарувати своїй матусі.
8) Гра «Метелик і квіти».
- Подивіться, які незвичайні квіти ростуть на галявині. Назвіть букви, що розташовані на їхніх серединках. Зараз метелик із літерою м буде підлітати до квіток, а ви хором читати склади: ма, мо, му, ми; ам, ом, ум, им.
- Який звук позначає буква м в усіх прочитаних складах? (Приголосний твердий [м].)
9) Читання «ланцюжка» складів.
Читання «ланцюжка» складів у букварі (с. 54)
V Підсумок уроку:
— Із якою буквою ми познайомилися сьогодні на уроці?
Які звуки вона позначає?
Рефлексійна вправа «Яблунька»
1