Від інших односкладних речень (граматичний центр яких пов'язаний з дієсловами) номінативні або називні речення відрізняються тим, що роль головного члена в них виконує іменник або інша субстантивована частина мови в називному відмінку. Своєрідність синтаксичної будови зумовлює застосування цих речень у всіх стилях мовлення. В офіційно-діловому та науковому стилях вони вживаються на початку тексту або його частин для називання предметів і явищ, про які йтиметься далі. Це так званий номінативний вступ.
Урок № ___ Клас 8 Дата _______
Тема. Називні речення.
Мета: поглибити й систематизувати знання учнів про називні (номінативні) односкладні речення; навчити визначати їх у тексті, правильно використовувати у побудові усних і писемних висловлювань; розвивати мовлення, логічне мислення.(слайд 2)
Обладнання: підручник, картки, дидактичний матеріал.
ХІД УРОКУ
І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Перевірка домашнього завдання. Зачитування творів-мініатюр.
2. Самостійна робота. (слайд 3)
— Прочитайте, визначте типи односкладних речень. Випишіть безособові речення, підкресліть головний член і вкажіть, чим він виражений.
1. Люблю, коли хвилі юрбою, шумують, ламають лід. 2. Світе калиновий, жити нам ще, жить. 3. Залило водою луки, залило. (В. Сосюра) 4. Мені одначе не спалось. (М.Грушевський) 5. Вечоріло. Блакитне небо наче оперезалось широким рожевим поясом. 6. Була чудова майова ніч. На вулиці було темно, аж чорно. 7. їм обом стало жаль молодого деревця. 8. А над головою уже шуміло. (М. Коцюбинський)
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
Колективна робота. (слайд 4-5)
Прочитайте виразно поезію. Спишіть, вставляючи пропущені букви, поясніть їх вимову та написання. Виділіть речення з головним членом підметом, назвіть способи визначення в них підмета. Яку стилістичну роль виконують речення такого типу? Як вони називаються?
...Остан..є сонячне промін..я
Над сизим присм..рком лісів.
І срібна тиша. Безгомін..я.
Лиш теплі сплески голосів.
Та ще — с..ниць ледь чутний щебет
У шерхкій кущавині..
За що оця безмірна щедрість
Простому смертному — мені?
Цей одсвіт місячи..ої річки,
Цих зір незайман..а краса,
Мит..єва й водночас довічна
І чиста, як твоя сльоза?
...І враз над смерком, над л..маном
Зірниця зблисла вдал..ні,
Мов не розгадав..а, оманна,
Таємна відповідь мені. (А. Перерва)
ІІІ. ОПРАЦЮВАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1 Систематизуюча розповідь учителя.
(Учитель може запропонувати учням прочитати теоретичний матеріал підручника.)
Від інших односкладних речень (граматичний центр яких пов'язаний з дієсловами) номінативні або називні речення відрізняються тим, що роль головного члена в них виконує іменник або інша субстантивована частина мови в називному відмінку. Своєрідність синтаксичної будови зумовлює застосування цих речень у всіх стилях мовлення. В офіційно-діловому та науковому стилях вони вживаються на початку тексту або його частин для називання предметів і явищ, про які йтиметься далі. Це так званий номінативний вступ. У цій самій ролі називні речення виступають і в публіцистиці та в красному письменстві: Доля селянства. Як і в Роси в 1861 р., звільнення кріпаків у Габсбурзький імперії в 1848 р., піднісши їхній юридичний статус та політичні права, не полегшило економічного становища...
Називні речення можуть переривати оповідь, щоб уповільнити її, зупинитися на окремих деталях, звернути увагу на довкілля, яке стане тлом подій чи авторових роздумів: Це сталося в сорок другому році. Зима. Кура. Іноді з левад долинають приглушені вибухи — то тріскається лід на річці. (Григір Тютюник)
Значний стилістичний ефект зумовлюють називні речення, що вклинюються в картини навколишнього світу, відтворені іншими синтаксичними засобами: Медом акацій пахне зачіплянська вуличка Весела... Усе повите нічними фантазіями акацій, химер'ям тіней. Тиша, сон і цвіт. Щось є чаклунське в таємничості нічного цвітіння, в місячнім мареві й тиші цих світлих акацієвих ночей. (О. Гончар) Емоційна наснаженість посилюється, коли номінативні речення містять елемент контрастності, несподіваності: Зима... і пролісок блакитний! Навколо ще лежать сніги. А він всміхається привітний, А він вже скинув ланцюги! (О. Олесь)
Номінативні речення бувають як поширені, так і непоширені. Називне речення, поширене означенням, може мати синтаксичний омонім — двоскладне речення. Порівняйте: Темна ніч. — Ніч темна. Розрізняти номінативні й двоскладні речення допомагає порядок слів, інтонація та контекст. Номінативні речення не можуть поширюватися обставинами, оскільки обставина передбачає наявність дієслова.
2. Проблемне завдання. (слайд 6)
— Чи є називними реченнями дані синтаксичні конструкції?
1) Назви установ, організацій, газет, журналів. Наприклад: «Вечірній Харків», «Кобзар»;
2) Імена людей при рекомендації, у підписах: Дозвольте відрекомендуватися: Чеченко Марина Олегівна. Жди, писатиму на полк. Саша Сіверцев.(О. Гончар). Свою думку аргументуйте.
IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Тренувальне завдання. (слайд 7)
— Прочитайте й запишіть спочатку називні речення, в яких головний член поширюється означенням, далі — дієприкметниковими зворотами, а потім — підрядними реченнями.
1. Ось дерево, яке ти любив. (О.Довженко) 2. Комбайни, що вийшли на першу косовицю. (О. Гончар) 3. Ось списки, в яких ваша неволя і смерть. (О.Десняк) 4. А ось ліси, покриті димом. (Л. Дмитренко) 5. Нарешті ось і високі двері, покриті папірцями з написаними на них прізвищами мешканців. (Н. Рибак) 6. Неповторні картини дитинства. (Ю. Збанацький) 7. Ґальки тривожний шерех. Сутінь вечірньої мли. (М. Терещенко) 8. Шопена вальс... Ну хто не грав його і хто не слухав. (М. Рильський)
2. Робота з підручником.
(Учитель може запропонувати учням виконати вправу з підручника.)
3. Самостійна робота. (слайд 8)
— Подані називні речення поширте означеннями. Чи можна поширити їх обставинами? Чому? Утворені поширені називні речення введіть до самостійно складеного тексту на тему «Зимовий ранок».
Ранок. Вікно. Промені. Вулиці. Морозець.
4. Творча робота. (слайд 9)
— Що вам відомо про Успенський собор у Харкові?
Складіть невелику розповідь, вживаючи односкладні речення. Заголовок розповіді дайте у вигляді називного речення.
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Гра «Назви казку» (слайд 10)
Запишіть назви кількох українських народних казок (у формі називних речень).
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (слайд 11)
§ _____ (с._____); впр. ________.
Творче завдання. Поширте подані називні речення за допомогою означень. Підкресліть граматичну основу. Виконайте синтаксичний розбір одного з речень.
Сніг і вітер, ніч. Осінь. Ліс. Галявина. Пахощі. Жнива. Хліб.
1