Конспект уроку "Не з дієприкметниками. Узагальнення й систематизація вивченого з теми "Дієприкметник".

Про матеріал
Розробка уроку має на меті опрацювати матеріал "Не з дієприкметниками", а також повторити, узагальнити й систематизувати вивчене про дієприкметник.
Перегляд файлу

         

                                                                                                         

 

Конспект  уроку української мови

                                                       7 клас

 

Навчальна програма: Українська мова. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання. - К.: Видавничий дім «Освіта», 2013 (зі змінами, затвердженими наказом Міністерства від 29.05.2015 № 585).

Тема. НЕ З ДІЄПРИКМЕТНИКАМИ. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО З ТЕМИ «ДІЄПРИКМЕТНИК»

Мета: поглибити знання школярів про способи творення дієприкметників, зокрема про префіксальний спосіб; сприяти зміцненню навичок правопису дієприкметників з часткою не разом і окремо та позначати відповідні орфограми, з’ясовувати їх за допомогою орфографічних правил; повторити, узагальнити, систематизувати матеріал про дієприкметник як особливу форму дієслова; формувати загальнопізнавальні вміння правильно писати дієприкметники з вивченою орфограмою; удосконалювати навички щодо практичного використання знань із теми в усному й писемному мовленні; розвивати творчі вміння аналізувати, порівнювати, конструювати мовні явища; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати в школярів любов до рідного краю, родини.

Тип уроку: урок-телепередача (урок формування практичних умінь і                                                    

                      навичок).

Методи та прийоми: асоціативний мікс, «Біном фантазії», робота з підручником, словникова робота, «Кластер», робота в групах та парах, робота з текстом,  біля дошки, творче завдання, «Кубик Блума», метод «Мікрофон».

Обладнання: таблиці, підручник, тлумачний словник, мультимедійна презентація, роздатковий матеріал.

Підручник: Глазова О.П. Українська мова: підручник для 7-го класу загальноосвітніх навчальних закладів. – Київ: Видавничий дім «Освіта», 2015. – 272 с.

 

                                                   ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент. Емоційне налаштування учнів на урок

1. Вступне слово вчителя.

     Добрий день. Рада бачити кожного із вас. Досить часто в нашому житті трапляються такі моменти, коли на звичайні речі ми починаємо дивитися по-новому. Ось  і сьогоднішній урок української мови може стати незвичним для кожного із вас, багатим на певні висновки, відкриття. Тож побажаю  приємних вражень від  нього, гарного настрою,  позитивних емоцій у цей святковий та багатий на несподіванки  день.

2. Перегляд відеопривітання із Днем Святого Миколая.

C:\Users\User\Desktop\Дієприкметник\Без названия (3).jpg

3. «Асоціативний мікс».

- Із якими кольорами, звуками, смаком, запахом, емоціями асоціюється у вас День Святого Миколая? Чому?

4. «Біном фантазії».

 Учні І варіанту добирають сім іменників до свята, а учні ІІ варіанту – сім прикметників. Поєднують, створюючи мінізамальовку до улюбленого Дня Святого Миколая.  

ІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

  1. Слово вчителя. Сьогодні запрошую всіх скористатися вашим життєвим досвідом і уявити себе в ролі працівників телебачення.     

Увага! Увага! Телекомпанія «Дієприкметник» 7-А класу розпочинає свою роботу. Ми працюємо в прямому ефірі. До слова запрошується диктор телекомпанії «Дієприкметник» Лазарєв Андрій, який ознайомить вас із розкладом телепередач на сьогодні.                      2. Диктор телекомпанії «Дієприкметник». Добрий день, шановні телеглядачі. Пропоную вам програму телепередач на сьогодні, 19 грудня.           

  • «Поговоримо про головне».
  • «Наш родовід».
  • «Мальовнича Україна». Проект «Україна: місце на карті – Сумщина»
  • «Лінгвістичний квест».
  •  «Мови чиста криниця».
  • «Новини».
  • «Я це вмію…».
  • «Скарбниця народної мудрості».
  • «Ключовий момент».      

Приємного перегляду й успішної роботи! 

ІІІ. Основна частина уроку. Вивчення нового матеріалу. Виконання системи вправ                                                                                                                                                                1.  Учитель. В ефірі програма «Поговоримо про головне». А головним у нас є все про дієприкметник. На прямому зв'язку  власний кореспондент  телеканалу Черноус Альона. З’ясуймо, як ви засвоїли теоретичний матеріал.

Кореспондент. Вітаю всіх, хто приєднався до нашого ефіру. Спробуйте дати правильні й чіткі відповіді на ряд запитань. Отже,                                                                         

  • Що називається дієприкметником?
  • Назвіть морфологічні ознаки дієприкметника.
  • Яку синтаксичну роль виконує дієприкметник у реченні?
  • Що називається дієприкметниковим зворотом?
  • Коли дієприкметниковий зворот виділяється комами (не виділяється)?
  • Як утворюються активні дієприкметники?
  • Як утворюються пасивні дієприкметники?
  • Скільки –н- завжди пишеться в дієприкметникових суфіксах?

     Теоретичний матеріал засвоїли учні  добре. Для телеканалу «Дієприкметник» власний кореспондент Черноус Альона.

2.Телепередача «Наш родовід».

2.1.Учитель. Шановні глядачі! Ви в гостях в освітньої програми «Наш           родовід». З давніх-давен в українців існує правило, що зобов’язує кожного знати свій рід до сьомого коліна. Перше коліно – я. Друге – батько й мати. У третьому – 2 бабусі  і 2 дідусі. У четвертому – 4 прадіди і 4 прабабці. У п’ятому – 8 прапрадідів і 8 прапрабабусь. У шостому – 16 пращурів і 16 пращурок. У сьомому коліні ми нараховуємо 32 прапращури і стільки ж  прапращурок.    Разом – 64.

Ця цифра в міфології слов’ян знаменує Всесвіт. Людину, яка не знала своїх предків, не шанували. Аби цього не сталося, батьки, матері, діди та бабусі ще змалечку прилучали нащадків до вивчення свого родового дерева.

       А від кого веде рід дієприкметник?                                              

       Що спільного в дієприкметника з прикметником?

       Що спільного в дієприкметника з дієсловом?

        2.2.Складання кластера про дієприкметник як особливу форму дієслова. (Створення схеми-опори, наповнення її інформацією про дієприкметник).

      Об’єднавши ці ознаки, ми отримаємо порядок морфологічного розбору дієприкметника.                    

      Усе, що говориться про рідню, родичів, народження, має безпосереднє відношення до давнього язичницького бога Рода. Род, за віруванням наших предків, управляв небом, грозою, хмарами, і від нього начебто залежав урожай хліборобів. А ще цей бог славився тим, що мав дуже велику місію: берегти наш людський рід, нарід. А ми нащадки бога, тому повинні берегти пам'ять про історію свого роду. Знати: звідки ми родом? Якими стежками пішли у світ? Вивчаймо це!

 

3.Телепередача «Мальовнича Україна».

C:\Users\User1507\Desktop\iCACBNPXD.jpg

3.1. Ведуча телепередачі. Вітаю всіх, дорогі шанувальники телепередачі «Мальовнича Україна». У студії ведуча цієї програми Ткаченко Дарина. Сьогодні ми пірнемо у світ історії рідної Сумщини. Це той край, звідки ми родом. Пропоную вам захоплюючу та насичену подорож сторінками минулого Сумської області в проєкті «Україна: місце на карті – Сумщина». Цього разу ми ознайомимося з інформацією про старовинну Сумську фортецю та історію нашого краю. Отже, які таємниці зберігає історія нашого краю розкаже нам текст.

3.2. Робота з текстом.

                                   Історична Сумщина

     Від моменту свого заснування й протягом довгих років Сумська фортеця була однією з найбільших і найкраще оснащених фортець Слобожанщини. Вона була збудована Герасимом Кондратьєвим. У ХVІІ столітті її стіни стали надійним оборонним бастіоном. Місце для спорудження могутньої Сумської фортеці було обране не випадково.      

     Побудована фортеця знаходилася на кордоні та надійно могла захищати цілий регіон.  Згодом Суми стають центром Слобідського козацького полку. У походи сумські козаки ходили практично проти всіх. Не один похід на південь не обходився без них. Вони також брали участь у патрулюванні степу.

       У вільний час козаки займалися землеробством, скотарством. Також поширеною справою було бортництво. Суми були завжди заможним містом. Його мешканцями була збудована кам’яна церква в ХVІІІ столітті. А це на ті часи було дуже великим досягненням. Крім того, вікна в сумських будинках в цей період були засклені, у той час як у Московії ще сто років натягали бичачий міхур. Згодом місто втратило свої оборонні функції, але продовжувало розвиватися як промисловий і торговий центр.

D:\1286804475_06.jpg

  • Яку нову інформацію ви отримали, прочитавши текст?
  • Чи є нам чим пишатися?
  • Чому повинні ми знати історію рідного краю?
  • Виписати використані в тексті дієприкметники.

  3.3.Робота біля дошки.

Пояснити лексичне значення слова «бастіон».

Виписати дієприкметники, ужиті в тексті.

Виконати морфологічний розбір виділеного слова.

4.Програма «Лінгвістичний квест».      

Записати речення, правильно розставити розділові знаки. Пояснити пунктограми. Підкреслити дієприкметникові звороти відповідно до синтаксичної ролі, визначити означувані слова в реченнях.

5.Телепрограма «Мови чиста криниця».                             

Коштовний словесний вінок із сонцесяйної рути-м’яти, запашного любистку, багряних маків, голубого барвінку так личить найдорожчому скарбу для кожної людини – рідній мові.  У її володіннях багато незвіданого, казкового, таємничого. Щоб бездоганно володіти мовним багатством на всіх рівнях, потрібно вивчати їх.

         5.1. Зустріч з О. Авраменком. Експрес-урок від шанованого мовознавця про вживання активних дієприкметників. Девіз зустрічі: «Шануйте себе, дбаючи про чистоту своєї мови».

  C:\Users\User\Desktop\Дієприкметник\images (4).jpg

         5.2. «Мовні норми від Веселих Лепетунів» (робота із зображеннями).

C:\Users\User\Desktop\Дієприкметник\Mova_186_654x506_bad.jpg C:\Users\User\Desktop\Дієприкметник\суржик4.png

C:\Users\User\Desktop\Дієприкметник\Без названия (5).jpg

        5.3. «У редакторському бюро».               Виправити помилки в поданих реченнях.                                                     

1. Недільної днини алеями парку прогулюються відпочиваючі сумчани. 2. Сидячі на лавках люди спілкуються між собою або читають газети. 3. На молодь, люблячу розваги, чекають кінотеатри та концертні майданчики. 4. Під вечір парк сповнюється поспішаючими додому людьми.

 6. Новини на телеканалі «Дієприкметник».

6.1. Ми продовжуємо свою роботу. Зараз на телеканалі  новини «Не з дієприкметниками». Для чого ми ознайомлюємося із цими новинами? Із якими розділами мовознавства пов’язана тема новин?

Проблемне запитання: від чого залежить написання не з дієприкметниками? (слухайте уважно, робіть висновки).

Робота в групах (випереджувальне завдання).

І  група презентує правила написання «Не з дієприкметниками разом», наводить приклади.

ІІ група  презентує правила написання «Не з дієприкметниками окремо», наводить приклади.

ІІІ -  група презентує інформацію «Вузлики на пам'ять», що стосується теми новин.

Робота з таблицею підручника, С.145.

      6.2.Інтерактивна програма «Хто швидше».

C:\Users\User1507\Desktop\cS3cUDFtp7M.jpg

    Учитель. Робота  в парах. Ознайомившись із новинами «Не з дієприкметниками», спробуйте віднайти відповідну пару. До кожного рядка, позначеного цифрою, доберіть відповідник, позначений буквою. З’ясуймо, яка пара швидше виконає завдання.             

1. Дієприкметники не   

вживаються без не     

А. Не засіяне зерном поле стояло сиротою

 2. Дієприкметник - означення

 без  залежного  слова.

Б. У нестямному пориві зимовий вітровій замітав снігом степ.

3. Дієприкметник виступає означенням із залежним словом.

В. Толока не орана, вівці не лічені, пастух рогатий

4. Дієприкметник  виступає присудком      

Г.  Хмарка повисла над неміряним степом

5. Частка не виступає у   складі префікса недо-.

Д. Він мав талант до віршів не позначений, а власний

6. У реченні є протиставлення.    

 

Е. Недозбирані людьми снопи  поодиноко любувалися красою степів.

7.Телепрограма «Я це вмію…».

Учитель. Дуже важливо в житті все вміти робити, а особливо із задоволенням. Пропоную вам узяти участь у телепередачі «Я це вмію…». Це своєрідний іспит, на якому ви переконаєте нас, що новини «Не з дієприкметниками» ви засвоїли гарно, умієте застосувати на практиці набуті знання. Пропоную виконати завдання (завершити кожне речення. Пояснити написання не з дієприкметниками).

 Улюбленою працею людина буває не виснажена, а…  Відчуття задоволення часто буває не висловленим, а…  Усвідомлення корисності зробленого робить нас не стомленим, а…

Учитель. Молодці, ви вмієте все робити, а головне без помилок,  із задоволенням. Витримали іспит!

8.Телепередача «Скарбниця народної мудрості».

 

 Учитель. «Народ скаже, як зав’яже». Століттями мова народу була повноводною річкою, яку ми називаємо народною мудрістю. Цей струмінь живе в слові, і слово немислиме без неї, як немислима річка без води. А зараз в ефірі телепередача «Скарбниця народної мудрості». Що належить до справжніх словесних скарбів нашого народу? (Пісні, думи, балади, загадки, прислів’я, приказки).

         Прочитати речення. Пояснити  значення прислів’їв і приказок. Списати, розкриваючи дужки, пояснити написання не з дієприкметниками.

(Не) дочитана книжка – (не)пройдений до кінця шлях. Коли (не) вміють писати, кажуть, що олівець (не)заточений. Дівка заплетена, а хата (не) метена. Якщо бажаєш стати заможним, у праці будь (не) переможним.

  1. Телепередача «Ключовий момент».

Учитель. А зараз настає ключовий момент, на якому ви зможете довести, що все, переглянуте сьогодні в ефірі, є для вас корисним, а отримані знання вмієте використовувати на практиці. Ми говорили з вами про найсокровенніше: рід, рідний край, словесні скарби нашого народу. Є ще поняття важливе в нашому житті – родина. Використовуючи свій життєвий досвід, інформацію новин, складіть речення про родину, щасливу родину, стосунки батьків і дітей,  сімейні цінності. Уживайте не з дієприкметниками.

 

V. Підбиття підсумків уроку

1. «Кубик Блума».

  1. «Мікрофон» (відповідь на проблемне запитання).
  • Написання не з дієприкметниками залежить від ….(залежить від …).
  1. Слово вчителя. Добіг до кінця наш урок. Він показав, як кожен із вас засвоїв теоретичний матеріал, як навчився використовувати здобуті знання на практиці. Закінчив свою роботу і телеканал «Дієприкметник».

VІІІ. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал за підручником, С.145, теоретичну довідку.

А. Виконати вправу 307 (І, ІІ, ІІІ).

Б. Написати мінітвір «Слова, які зігрівають серце». Використати дієприкметники з вивченою орфограмою.

 

Список використаних джерел

1.     Академічний тлумачний словник // http://sum.in.ua

  1. Глазова О.П. Українська мова: підручник для 7-го класу загальноосвітніх навчальних закладів. – Київ: Видавничий дім «Освіта», 2015. – 272 с.
  2. Коробоненко Т.В. Ігрові елементи на уроках української мови// Вивчаємо українську мову та літературу. – 2014. - №1-2.
  3. Навчальна програма: Українська мова. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання. - К.: Видавничий дім «Освіта», 2013 (зі змінами, затвердженими наказом Міністерства від 29.05.2015 № 585).
  4. Панчук О. «Ігрова допомога» на уроках української мови //Українська мова і література в школі. – 2007. - №3.

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Слабко Тетяна
Додано
28 серпня 2022
Переглядів
488
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку