Конспект уроку "Неклітинні форми життя: віруси"

Про матеріал
Тип уроку: урок засвоєння нових знань Форма уроку: урок-дослідження На уроці використано обладнання й матеріали: проектор, комп’ютерні презентації учнів, відеоролики, підручники, таблиці, малюнки, роздатковий матеріал.
Перегляд файлу

9 клас                                                                                                       

Тема.  Неклітинні форми життя: віруси

Мета уроку

Освітня. Сформувати в учнів знання про віруси як неклітинні форми життя та внутрішньоклітинні паразити; розглянути особливості будови, життєві цикли та різноманітність вірусів, а також можливі шляхи проникнення вірусів в організми; дати поняття  прості та складні віруси.

Розвиваюча. Розвивати уміння учнів порівнювати неклітинні та клітинні форми життя, робити відповідні висновки та узагальнення.

Виховна. Виховувати бережливе ставлення до свого здоров’я та оточуючих людей.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Форма уроку: урок-дослідження

Обладнання й матеріали: проектор, комп’ютерні презентації учнів, відеоролики, підручники, таблиці, малюнки, роздатковий матеріал.

Базові поняття й терміни: клітина, неклітинні форми життя, віруси, віріон, паразитизм, нуклеїнова кислота, ДНК, РНК.

 

Девіз уроку: слова Луї Пастера «Відкриття приходить лише до тих,

хто готовий до  їхнього розуміння»

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

Які асоціації викликає у вас слово урок? І не просто урок, а урок біології. Давайте розкладемо його по літерах.

У – удача, успіх,

Р – радість, раціональність,

О – обдарованість, освіченість,

К – кмітливість, компетентність

    Сподіваюсь, що сьогодні на уроці на нас чекає і успіх, і радість, ви зможете продемонструвати свою обдарованість і кмітливість.

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів

а)  «Мозковий штурм»:

- Як називається розділ, який ми розпочали вивчати?

- Яке видове різноманіття організмів на нашій планеті?

- Скільки всього видів живих організмів за період становлення життя нараховують вчені?

- Які властивості мають живі організми?

б) Проблемне запитання

Чи може живий організм бути отрутою?

  Слова В. Гете «Людина повинна вірити, що незрозуміле можна зрозуміти – інакше вона не стане міркувати про нього».

    Я пропоную вам зробити сьогодні таке відкриття, адже ми познайомимося з дивним і цікавим світом живих істот, навчимось розпізнавати їх серед інших організмів.

 в) Гра «Поле чудес»

- де зберігається спадкова інформація в прокаріотів?

- в якому вигляді зберігається інформація у еукаріотів?

- що являє собою молекула ДНК?

- що таке кладограма?

В

І

Р

У

С

И

 Коли К. Лінней створював свою «Систему природи», він охрестив ці організми однією загальною назвою «хаос» і навіть казав: «Це великий гріх – вивчати їх, бо творець, коли створював хаос, мав на увазі зберігати цей  світ в таємниці від людського пізнання». Але в ХІХ столітті  наука,  всупереч  К.Ліннею, вторглася в світ «хаосу».

         Царство вірусів відкрито відносно недавно: 126 років – це дитячий вік в порівнянні з математикою, 126 років – це багато у порівнянні з генною інженерією. Але в науки немає віку, вона подібно людям має юність, але ніколи не буває старою…

        Більшість вірусів було відкрито при встановлені причини того чи іншого захворювання людини, тварини або рослини. Саме це наклало відбиток на відношення до вірусів і до науки «вірусології», яка їх вивчає. Найменші об’єкти, досліджувані цією наукою, назвали однозначно – отрута.

 Кусає боляче і прикро,

 Хоч самого  і не видно ...

                                        говорив Дж. Свіфт

«Що ж, нехай наша прекрасна незнайомка так і залишиться незнайомкою, лише б вона полюбила нас», - сказав, за переказами, видатний мікробіолог Л. Пастер, так і не зумівши виділити збудника сказу - страшної хвороби, від якої в XIX столітті не було ніякого порятунку.

         На слайді ці організми гарні. Симетричні. Але за їхньою оболонкою ховається підступництво. З’являються вони несподівано, без зброї, але стріляють влучно і часто сіють смерть. Їх жертвами стали мільйони людей, які загинули від віспи, чуми, грипу, енцефаліту. Ці організми кожний рік забирають життя багатьох людей. Цей рік теж не винятковий.

        Ми повинні вивчити будову, властивості, механізм проникнення вірусів у клітину,

розмноження, значення.  Навчитися бути обережними, щоб зберегти своє здоров’я.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

  1. Первинне знайомство з вірусами  (перегляд відео).
  2. Особливості вірусів.

Кожен з вас переніс принаймні одне вірусне захворювання. Але ніхто не бачив його збудників, адже розміри вірусних частинок – віріонів – дуже мізерні, більшість з них можна побачити лише за допомогою електронного мікроскопа. 

- розміри - 15-300 нм.,

- містять або ДНК, або РНК;

- бувають прості і складні.

3. Властивості вірусів:

- неклітинна будова;

- відсутність власного обміну речовин;

- відсутність проявів життєдіяльності поза клітиною – хазяїном;

- використання органел клітини-хазяїна для синтезу нових вірусних частинок;

- існування вірусів лише у прокаріотичних і еукаріотичних клітинах (життя лише в певних умовах)

4. Гіпотези походження вірусів

 

«скажених генів»  «регресивної еволюції»  «паралельної еволюції»

дослідна робота учнів

5. Самозбирання вірусу

- робота з підручником – опрацювати перший абзац на сторінці 191.

6. Проникнення вірусу в клітину

Усередину клітини вірус проникає такими шляхами:

- вірусні оболонки зливаються з клітинною мембраною (наприклад, вірус грипу);

- шляхом піноцитозу;

- через пошкоджені ділянки клітинної стінки.

7. Значення вірусів - презентації учнів:

- віруси рослин;

-віруси бактерій;

- віруси тварин;

- віруси людини.

      Вони передаються при безпосередньому фізичному контакті, повітряно-крапельним, статевим та іншими шляхами. А також можуть переноситися іншими організмами (переносниками): так,

  • вірус сказу переноситься собаками, лисицями або летючими мишами.

        Більше десяти груп вірусів патогенні для людини. Серед ДНК-вірусів це: вірус віспи, вірус герпесу, аденовіруси (захворювання дихальних шляхів та очей), (гепатит B). Серед РНК-вірусів це: гепатит A, поліомієліт, ОРЗ, мікровіруси (грип, кір, свинка), арбовіруси (енцефаліт, жовта лихорадка). До вірусних захворювань належить і винайдений у 1981 р. вірус імунодефіциту людини, що викликає СНІД.

8. Відкриття  Дмитра Йосиповича Івановського у 1892 році

Перегляд відеоролика

9. Відомості появи вірусної інфекції

- Перше свідчення вірусної інфекції знайдено на давньоєгипетському барельєфі. На ньому зображений жрець з ознаками вірусного захворювання – паралітичного поліомієліту.

- Вивчення мумії фараона Рамзеса V показало, що він помер від вірусного захворювання – віспи – у віці  близько 35 років у 1143 році до н.е. На його шкірі виявлено сліди від пустул, типових для цієї хвороби.

      Багато тисяч років віспа нищила населення Землі. Лише за минуле тисячоліття від неї загинуло від 300 до 500 мільйонів людей. 

10. Вакцинація, проведена Едуардом Дженером

11. Проаналізувати таблицю, охарактеризувати міри профілактики вірусних захворювань.

І\/. Закріплення вивченого матеріалу

  1. Тест-експрес

Завдання: поставте навпроти номера знак «+», якщо ви згідні із твердженням, знак « - » - якщо твердження, на вашу думку, не правильне.

1. Віруси – це одноклітинні організми                                               -

2. Вірус складається з білкової капсули та нуклеїнової кислоти    +

3. Є ДНК-вмісні та РНК-вмісні віруси                                               +

4. Віруси паразитують тільки в організмі людини                            -

5. Бактеріофаги – це віруси-паразити бактерій                                  +

6. Віруси мають рибосоми і цитоплазматичні органели                    -

7. Віруси можуть мати тільки просту будову                                      -

8. Віруси здатні розмножуватись у клітинах тварин, рослин, грибів, мікроорганізмів   +

9. Недозрілі вірусні частинки називають віріоном                              +

10. Віруси ростуть, розмножуються у навколишньому середовищі   -

11. Віруси здатні до мутацій                                                                   +

12. Туберкульоз – це вірусна інфекція                                                    -

2. Бесіда «Як уберегти себе від хвороботворних мікроорганізмів?»

1) дотримувати правил особистої гігієни:

а) мити руки перед прийомом їжі і після відвідування туалету;

б) мити овочі та фрукти перед уживанням.

2) уникати контактів з хворими людьми і тваринами.

3) тримати приміщення в чистоті, провітрювати кімнати, проводити вологе прибирання,

Що допомагає перемогти мікроби?

(чистота, вітаміни, фізкультура, спорт, загартування тощо).

  1. Скласти сенкан до слова «вірус», «грип», «СНІД».

\/. Підсумок уроку 

Повернемося до початку нашого уроку, до слів Луї Пастера «Відкриття приходить лише до тих,  хто готовий до їхнього розуміння» .

Діти, а яке відкриття ви зробили для себе сьогодні?

       Наш урок завершений! На закінчення уроку хочу сказати, що найбільша цінність у житті людини – це здоров’я! Бережіть його!

\/І. Домашнє завдання

вивчити  § 46, стор. 190 – 192, повтор. § 26

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Біологія 9 клас (Остапченко Л.І., Балан П.Г., Поліщук В.П.)
Додано
18 серпня 2019
Переглядів
3633
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку