I семестр |
Клас |
дата проведення |
Урок 23
Тема: Гени та геноми. Будова генів та основні компоненти геномів про- та еукаріотів.
Мета: дати поняття учням про ген як спадковий фактор, функціонально неподільну функцію генетичного матеріалу; ознайомити з організацією геномів у різних організмів.
Основні поняття і терміни: ген, структурні гени, регуляторні гени, екзони, інтрони, спейсери, геном.
Обладнання: таблиця “Нуклеїнові кислоти”.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
Встановіть істину:
а) хромосома — носій спадкової інформації;
б) хромосоми — це величезні молекули, в яких гени є окремими ділянками;
в) ДНК є носієм генетичної інформації.
Розповідь учителя, складання схеми.
Хімічний склад клітини
Пояснення учителя з використання таблиці “Будова хромосом”, схематичні малюнки на дошці та в зошитах учнів.
Різні типии хромосом
Пояснення учителя, розгляд у підручнику зображення каріотипів різних організмів, фотографій, відео презентацій.
Складання схеми.
Розповідь учителя з демонстрацією схематичного зображення статевих хромосом, складання схем.
а) Ген як абстрактна одиниця спадковості.
Датський вчений В. Йогансен у 1909 р. запропонував термін “ген”. Генг у хромосомах уявляли, як нитку з намистинок, механічно зв’язаних одна : одною. Лише деякі тогочасні вчені розглядали хромосому як величезну молекулу, в якій гени були окремими ділянками. При цьому вони вважали, щ( гени неподільні. Спадковою речовиною вважали білки. Тоді ще ніхто не знав що носієм генетичної інформації є ДНК.
б) Наприкінці 30-х років XX ст. з’явилися перші відомості про те, що геї подільний. Мутації можуть зачіпати не весь ген, а лише певну його частину. Пі час кросинговеру гомологічні хромосоми можуть обмінюватись як окремим: генами, так і їхніми частинами.
в) ДНК — носій генетичної інформації. Структурний ген (локус) — ділянка ДНК, що складається з певної послідовності нуклеотидів і має специфічний вплив на одну або кілька ознак організму.
Пояснення учителя з використанням таблиці або відеопрезентації, складання схеми.
Ген — спадковий фактор, функціонально неподільна одиниця генетичного матеріалу у вигляді ділянки молекули нуклеїнової кислоти (ДНК або РНК що кодує первинну структуру поліпептиду, молекули транспортної чи рибосомальної РНК або взаємодіє з регуляторним білком; або певна визначена зона геномної послідовності, яка відповідає одиниці спадковості й містить регуляторні ділянки та ділянки, що транскрибуються.
Пояснення вчителя, записи на дошці і в учнівських зошитах
Наприклад, ДНК кишкової палички складається з 4 600 000 пар нуклеотидів, а число структурних генів близько 1 000. Майже половина довжини її молекули етичної інформації не містить, це ділянки, що лежать між генами — спейсери.
Особливості:
Парадоксальний текст про ген як дискретну одиницю спадковості.
Знайти допущені у тексті помилки та виправити за допомогою термінів та іять, що подані під текстом.
Ген — одиниця спадковості, за допомогою якої здійснюється запис, зберігання і передача генетичної інформації в ряді поколінь, або це відрізок ДНК чи РНК деяких бактерій), що складається з амінокислот, кількість і взаєморозташування яких визначають універсальність кожного гена. У вищих організмів гени містяться в хромосомах ядра, пластидах і рибосомах тощо, сукупність становить геном. Кожен займає в хромосомі своє певне місце — центромера. Розрізняють структурні гени, які контролюють і регулюють діяльність регуляторних генів, регуляторні гени, що несуть інформацію про послідовність амінокислот. Ген відносно змінний, оскільки він може змінюватись залежно від зовнішніх умов, о зміни (мутації) — джерело спадковості клітинних організмів і вірусів. Сучасні методи генетичного експерименту дають змогу виділяти гени у чистому вигляді, а також синтезувати їх поза організмом, змінювати геном живих істот. л займається галузь біотехнології — генна інженерія.
Терміни та поняття для виправлення помилок: вірусів, специфічність, локус нуклеотидів, мітохондрії, генотип, несуть інформацію про послідовність амінокислот у молекулі білка або нуклеотидів рибосомальних чи транспортних нуклеїнових кислот, регулюють і контролюють діяльність структурних генів, постійний, клітинних.
Вкажіть правильну відповідь (“так” чи “ні”).