Тема уроку: Нумерація трицифрових чисел
Конспект уроку розроблено із застосуванням інтерактивних технологій навчання в НУШ.
Мета: узагальнити поняття «сотня»; навчити утворювати числа другої сотні; ознайомити учнів з нумераційною таблицею; вчити читати круглі числа другої сотні, називати попереднє та наступне число; удосконалювати вміння розв'язувати задачі з буквеними даними; формувати обчислювальні навички; розвивати логічне мислення, обчислювальні навички, пам'ять, увагу, зв’язне мовлення; збагачувати словниковий запас учнів; формувати соціальну, здоров’язберігаючу, комунікативну компетентності; виховувати інтерес до вивчення математики та створити мотивацію до подальшого вивчення предмета.
Очікувані результати: учні зможуть : лічити в межах другої сотні , порівнювати числа , робити записи в нумераційній таблиці розрядів, самостійно опрацювати новий матеріал, працювати в парах , логічно міркувати.
Обладнання: ілюстративний та роздавальний матеріал, мультимедійна презентація , кубики LEGO , таблиці , підручник ( автор Листопад Н. ).
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1. Організація класу
1. Перевірка готовності учнів до уроку
2.Створення позитивного психологічного клімату класу.
Слово вчителя: - У кого гарний настрій — помахайте рукою своїм однокласникам . Хто чує мене — кивніть головою. Хто бачить мене — моргніть очима кілька разів. Хто веселий — усміхніться. Хто ввічливий — злегка вклоніться сусідові праворуч і ліворуч, привітайтеся з гостями уроку. Хто вміє бути гарним другом — покажіть великий палець вгору. Хто хоче вберегтися від застуди і бути здоровим— поплещіть у долоні .
От і добре. Починаємо урок, а працюватимемо ми під девізом, який записано у презентації: « Міркуємо – швидко, відповідаємо - правильно, лічимо – точно, пишемо – гарно.»
ІІ. Мотивація навчально - пізнавальної діяльності учнів
1. Перевірка домашнього завдання з LEGO .
(використання Презентації)
Зелена цеглинка - ТАК червона цеглинка - НІ
Рівності 500 .
На малюнку зображено числа 118 , 142 ? ( Ні )
Задача 501 має такий розв‘язок :30 + 25 = 55 ( п.) ? ( Так)
2. Слово вчителя
Ще до школи для багатьох із вас вивчення математики повʼязувалось із вивченням чисел. Ви чули назви великих чисел – сотні, тисячі, мільйону, і прагнули їх застосувати у лічбі. В першому класі ви спочатку вивчили числа в межах 10, а потім – у межах 100 і дуже чекали, коли будете оперувати більшими числами. Ось і настав цей час, ви нарешті вийшли за межі однієї сотні, і впевнено рухатесь до тисяч .
3. Оголошення теми і мети уроку
Сьогодні починаємо вивчати теми розділу «Трицифрові числа», дізнаємося, як утворюються числа другої сотні, та ознайомимося з нумераційною таблицею «Сотні. Десятки. Одиниці».
4. Математичний диктант
— Запишіть тільки відповіді.
· У кінотеатрі у першому ряду сиділо 14 дівчаток і 7 хлопців. У скільки разів менше у першому ряду хлопчиків, ніж дівчаток?
· До свята приготували 7 гірлянд по 10 ліхтариків у кожній. Скільки ліхтариків в усіх гірляндах?
· У лісі знайшли 28 маслюків, а білих грибів — у 4 рази менше. Скільки білих грибів знайшли?
· Надійка має в колекції 12 листівок. Дівчинка наклеїла листівки в альбом, по 3 на кожну сторінку. На скількох сторінках розмістилася колекція?
· У тролейбусі їде 8 дітей. Це становить 1/5 усіх пасажирів. Скільки пасажирів у тролейбусі?
· Число 24 зменшили в 6 разів. На скільки одиниць зменшили число?
Відповіді: 2, 70, 7, 4, 40, 20.
5. Хвилинка відпочинку
Ігри для розвитку міжпівкульної взаємодії
1. «Ліхтарики» Покласти кисті на стіл. Одна – стиснута в кулак, інша лежить на столі долонею. Одночасно змінювати положення рук (якщо права в кулаці, а ліва – долоня, то змінити на: права – долоня, ліва – кулак і так далі)
2. «Вухо — ніс» Учні лівою рукою беруться за кінчик носа, а правою рукою – за протилежне вухо. Одночасно відпускають вухо і ніс, плескають в долоні, змінюють положення рук «з точністю до навпаки».
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Узагальнення поняття «сотня»
Бесіда за малюнками підручника (с. 84, № 475)
— Скільки кубиків зображено на першому малюнку? (10 кубиків.)
— На другому малюнку? (14 кубиків.)
— Як розташування кубиків на другому малюнку допомогло швидко назвати число? (Один десяток кубиків у нижньому ряду окремо, чотири кубики на другому ряду.)
— У вигляді якого прикладу це можна записати? (Як суму розрядних доданків: 10 + 4 = 14.)
— Скільки кубиків зображено на третьому малюнку? (5 десятків, або 50 кубиків.)
— Скільки десятків кубиків зображено на четвертому малюнку? (10 десятків.)
— Пригадайте, яке число має 10 десятків? (1 сотня.)
2. Ознайомлення з утворенням чисел другої сотні
1) Виконання завдання № 476 (с. 85).
— Розгляньте малюнок. Скільки кубиків ліворуч? (1 сотня.)
— Скільки кубиків приєднали праворуч? Яке число утворилося?
— Прочитайте ці числа. (101, 102, 103, .., 110.)
2) Вправа «Мікрофон» (№ 477).
— Скільки кубиків зображено на кожному малюнку? (23, 40, 123, 140.)
3) Хвилинка «Цікавинка».
— Дізнаймося цікаві факти про число 100 і 200 .
· Число 100 символізує завершеність, як 100 %. Одиниця часу «сторіччя» триває 100 років.
· Римське число 100 пишеться як латинська буква «С».
Народна мудрість шанує число сто у прислів'ях: «У розумної голови сто рук», «Розумна голова сто голів годує», «Вірний друг краще сотні слуг», «Краще один раз побачити, ніж сто разів почути».
Чи знаш ти що…
3. Ознайомлення з нумераційною таблицею «Сотні. Десятки. Одиниці»
1) Первинне ознайомлення (с. 85, № 478).
— Скільки кубиків на малюнку? (131 кубик.)
— Поясніть, як трицифрове число записане в нумераційній таблиці. (У числі 131 — 1 сотня, 2 десятки, 3 одиниці. У таблиці кількість сотень позначена у стовпчику «С.», кількість десятків у стовпчику «Д.», кількість одиниць — у стовпчику «Од.».)
— Як зображене це число на моделі за допомогою кілець? (Одна сотня — це одне кільце на стрижні «Сотні», три десятки — це три кільця на стрижні «Десятки», одна одиниця — це одне кільце на стрижні «Одиниці».)
2) Закріплення. Вправа «Мікрофон» (№ 479).
— Скільки десятків у числі 45? (4 десятки.)
— Скільки сотень у числі 145? (1 сотня.)
— Скільки десятків? (4 десятки.)
— Скільки одиниць? (5 одиниць.)
— Як утворене число 173? (1 сотня, 7 десятків, 3 одиниці.)
— Як утворене число 189? (1 сотня, 8 десятків, 9 одиниць.)
4. Формування вмінь читати круглі числа другої сотні (с. 86, № 480)
— Що ви можете сказати про числа, розміщені на першій прямій? (Це круглі числа першої сотні.) Прочитайте їх.
— Що спільного і чим відрізняються числа на другій прямій? (Це числа другої сотні. Всі числа на другій прямій — круглі, кількість сотень у кожному числі — одна.)
— Прочитайте круглі числа, що розміщені на другій прямій.
5. Формування вмінь утворювати попереднє і наступне число
1) Робота за схемами (№ 481).
— За схемами запишіть, як утворилося попереднє і наступне числа щодо числа 135, числа 140.
135 - 1 = 134 140 - 1 = 139
135 + 1 = 136 140 + 1 = 141
2) Листок самоконтролю
1. З'єднай вираз з правильною відповіддю
100+20+3= 216
200+10+6= 241
200+40+1= 123
2. Обчисли
2· 4 + 30 = 42 54+ 12 : 3 = 58
9· 0 +0 = 0 16 : 8 – 2 = 0
Фізкультхвилинка
Нахились уперед, нахились назад.
І направо, і наліво,
Щоб нічого не боліло.
Один, два, три, чотири – набираємося сили,
Нахились, повернись
І до друга посміхнись.
Руки вгору піднесіть.
Пальці швидко полічіть:
Ліворуч – 5, праворуч – 5,
Скільки разом? Як сказать?
Руки вгору піднесіть
І почнемо всі лічить.
Скільки пальців на руці
Хором скажемо усі.
6. Удосконалення обчислювальних навичок. Колективне розв'язування прикладів на дві/три дії (с. 86, № 484)
7. Удосконалення вмінь розв'язувати задачі з буквеними даними
— Скільки вареників зліпила бабуся? (с вареників.)
— Скільки вареників зліпила внучка? (х вареників.)
— Про що запитують у задачі? (Скільки всього вареників зліпили бабуся і внучка?)
— Якою дією дізнатися? Які буквені дані додаємо?
— Запишіть вираз для розв'язання задачі. (с + х.)
— Обчисліть значення виразу, якщо с = 40, х = 25. (65 вареників.)
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
1. Пояснення домашнього завдання
2. Підсумок уроку. Рефлексія. Вправа «Незакінчене речення»
· Сьогодні я дізнався(лася) про...
· Було цікаво...
· Я повторив(ла)...
· Мені було складно...
· Тепер я зможу...
Самооцінювання
За допомогою цеглинок лего оцінити свою роботу на уроці (зелена – все зрозумів, впорався із завданнями, жовта – дещо зрозумів, а дещо ні; червона – мені важко дався матеріал, я не зрозумів).