Урок формування навичок та вмінь учнів, мета якого закріпити знання про живопис і графіку як види мистецтва, їхні виражальні засоби; дати поняття про хроматичні та ахроматичні кольори; удосконалювати вміння працювати з кольором згідно з основами кольорознавства, створювати художній образ графічними матеріалами; розвивати естетичне сприймання дійсності; виховувати любов до свійських тварин.
Урок 8
Тема. Хроматичні та ахроматичні кольори. Збагачення палітри відтінків. Виконання композиції « Котик мій сіренький», використовуючи ахроматичні кольори.
Мета. Закріпити знання про живопис і графіку як види мистецтва, їхні виражальні засоби; дати поняття про хроматичні та ахроматичні кольори; удосконалювати вміння працювати з кольором згідно з основами кольорознавства, створювати художній образ графічними матеріалами; розвивати естетичне сприймання дійсності; виховувати любов до свійських тварин.
Обладнання. Малюнки, ілюстрації із зображенням кішок; таблиця «Хроматичні та ахроматичні кольори».
Хід уроку
I. Організаційна частин
Станьте, діти, посміхніться
Схаменіться, не крутіться!
Любі, я вас всіх вітаю,
Творчості від вас чекаю.
II. Актуалізація опорних знань учнів.
Загадка.
Гострі кігті, тонкий слух,
Хто на мишок моє нюх?
В нього у сметані ротик.
Відгадали? Хто це?...( Котик)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
– Сьогодні на уроці ми малюватимемо котика за допомогою ахроматичних кольорів.
ІV. Робота над темою уроку.
1. Пояснення вчителя.
- Щойно прозвучало нове для вас слово «ахроматичні». Що це?
Є ціла наука про кольори – кольорознавство. В образотворчому мистецтві всі кольори поділяються на дві великі групи: хроматичні та ахроматичні. Усі кольори та їх відтінки у кольорознавстві називають хроматичними (від грецького хромос – «колір»). А білий і чорний кольори та їх відтінки називають ахроматичними, тобто позбавленими кольору, безбарвними.
- У природі надзвичайно багато відтінків кольорів. Щоб їх отримати, художники змішують між собою не тільки хроматичні або ахроматичні кольори. Можна до хроматичного кольору додати й ахроматичний – білий, сірий або чорний Скажімо, для отримання світлих відтінків у роботі із гуашшю до основного кольору додають білої фарби (білил), працюючи аквареллю, фарбу розводять водою. Темніші, приглушені тони отримують, додаючи до основного кольору, невелику кількість чорної фарби.
2. Тренувальні вправи.
- Нанести на аркуш паперу дві краплі фарби червоного кольору. До першої краплі додати білу фарбу, а до другої – чорну. Які кольори вийшли у кожному випадку?
- То які кольори відносяться до ахроматичних?
- Саме вони допоможуть намалювати нам сіренького котика.
3. Розповідь вчителя.
- У світі існує багато різноманітних кішок. Про деяких із них послухайте розповідь.
Сіамські коти – це порода короткошерстних домашніх котів. Назву отримали завдяки старій назві Таїланду. Мають різний колір шерсті. Очі сапфірові. Легко піддаються дресируванню.
Персидській кіт. Батьківщина цих котів - Туречина. Існує 90 різновидів цієї породи. Вони масивні, міцні, з великими круглими очима.. Вони не полюбляють ловити мишей, пацюків і не можуть жити поза домом. Дуже спокійні.
Російський голубий кіт. Порода короткошерстних домашніх котів. У цих котів витончена будова, вузький череп, очі зелені, мигдалеподібні. Вуха великі, загострені. Шия пряма, кінцівки стрункі та довгі. Хвіст довгий, з гострим кінцем. Забарвлення чисто голубе, рівномірне. Вони – гарні мисливці, дуже ласкаві.
Норвезький лісовий кіт .Це одна з найстаріших порід. Зовні нагадує рись. На зиму навколо шиї виростає густий комір, який навесні щезає. Тіло дуже гнучке, кінці вух загострені. Невибагливі, часом дикуваті.
Художників з давніх – давен захоплювали форма, рухи, колір тварин. Їхню красу вони прагнули передати в малюнках, скульптурі, зразках декоративно – прикладного мистецтва.
4. Споглядання творів мистецтва.
Підручник с. 35 – А. Мортімер « Котики»; с.36 – І. Ільїчов «Велосипедисти».
Фізкультхвилинка
Сірий котик сів і жде,
Спритно вушками пряде.
Чи не вийде сіра мишка
З ним погратись хоча б трішки.
5. Послідовне виконання композиції вчителем.
6.Самостійна практична діяльність учнів.
- Спочатку визнач загальну форму та положення тіла тварини на аркуші паперу. Потім детально промалюй голову, тулуб, лапи і хвіст котика. Штрихами різної довжини намалюй пухнастику шерсть.
V. Підсумок уроку.
1. Перегляд і виправлення помилок у дитячих малюнках.
2. Демонстрування дитячих робіт.
VІ. Прибирання робочого місця.