Урок. Інтегрований урок з читання та образотворчого мистецтва

Про матеріал

ознайомити учнів з традиціями писанкарства в Україні, колірною гамою, символікою писанок різних регіонів України, традиціями святкування Великодня, розкрити зміст деяких писанкарських символів;

розвивати уяву, фантазію, вміння аналізувати, застосовувати набуті знання у практичній діяльності; формувати естетичні почуття, смак; активізувати ініціативу учнів;

виховувати почуття національної гордості за свій народ, його культуру, мистецтво, здатність зберігати традиції.

Перегляд файлу

Інтегрований урок з читання та образотворчого мистецтва

Тема: Великодня мандрівка

Мета: ознайомити учнів з традиціями писанкарства в Україні, колірною гамою, символікою писанок різних регіонів України, традиціями святкування Великодня, розкрити зміст деяких писанкарських символів;

розвивати уяву, фантазію, вміння аналізувати, застосовувати набуті знання у практичній діяльності; формувати естетичні почуття, смак; активізувати ініціативу учнів;

виховувати почуття національної гордості за свій народ, його культуру, мистецтво, здатність зберігати традиції.

Оснащення

Матеріали та інструменти:  альбом,  кольорові олівці.

Зоровий ряд: фотографії писанок, мальованок, крашанок, крапанок, дряпанок , декоровані яйця; таблиці з символікою писанки; вишиті рущники, писаки.

Літературний ряд: Катерина Перелісна « Писанка» ( О. Я. Савченко

« Літературне читання» 2 клас)

Хід уроку

  1.               Організаціна частина

В небі хмарка пропливає,

Жайворонок там співає.

Ну, а в нас уже дзвінок –

Починаємо урок.

  1.               Підготовка до сприймання
  •                   Дітки, розкажіть, яка  зараз пора року?  Який зараз місяць?

       Весна… Прокинулася від довгого сну природа, повернулися з вирію пташки, зазеленіла травичка, розцвіли квіточки. А разом з цим прийшли і довгоочікувані  весняні свята.

  1.                Які весняні свята ви знаєте?
  2.                Яке велике християнське  свято ми завжди святкуємо навесні? (Свято Великодня.)
  3.                А знаєте ви, що це за свято?
  4.                А що є символами цього свята?
  5.                А як ваша родина святкує це свято?

 

  1.               Повідомлення теми і мети уроку.

 

  •                   Сьогодні ми з вами помандруємо  по нашій Україні. Зазирнемо в різні її куточки. Ще раз переконаємося в тому, що на нашій землі живуть справжні майстри, які люблять свою землю , шанують її традиції. А ще я хочу, щоб ви допомогли мені  дати відповіді на запитання в кінці уроку. Ось вони.

На екрані запитання( зачитує вчитель):

  1.               Символом чого є яйце?
  2.               В що вірили українці, розписуючи  писанки?
  3.               Як  за формою і кольором візерунків відбивалися вірування нашого народу?

 

  1.               Бесіда ( вчитель супроводжує розповідь демонструванням наочності).

 

Великдень — це свято відродження природи. Великодня обрядовість українців збереглася до сьогодні.

Існує декілька різновидів прикрашання пташиних яєць до великодніх свят. Це крашанки — фарбовані однокольорові яйця; крапанки — яйця, прикрашені різнокольоровими крапочками; дряпанки, на яких малюнок продряпують гострим предметом; мальованки, які дбайливо розмальовують народні майстри; і, нарешті, найчарівніші, найзагадковіші — писанки.

Свою назву писанка отримала від слова «писати», «розписувати». Писанкою в народі називають мистецьки розписані або орнаментовані пташині яйця . Дуже багато вірувань і легенд пов’язано з орнаментованим або пофарбованим яйцем — писанкою чи крашанкою.

Писанка – один із яскравих видів декоративно-прикладного мистецтва України. Веселі писанки радують око, сприймаються як зразок високого мистецького смаку. 


  Історія писанок сягає в далеке минуле українського народу і пов’язана ще з язичницьким ритуалом возвеличення одвічного закону весняного відродження землі. Знамениті в усьому світі українські писанки беруть свій початок від прадавніх вірувань нашого народу. 

  Для Наших пращурів яйце було символом зародження життя, сонця. Найперше яйце, за легендою, мало всередині не жовток із білком, а зародок цілого світу. Розмальовані яйця присвячувалися сонцю й весні й розписувалися напередодні найбільшого свята весни.  

  Дослідники вважають, що українська писанка має понад 100 символічних малюнків. 

   Із запровадженням християнства змінюється поступово і символіка писанки. Вона стала символом радості і віри у Воскресіння Ісуса Христа як символу всепрощення.   Цікаво, що писанкарство було притаманне лише тим етнічним групам, які стали називатися українцями.

 

                     Словникова робота ( у кожного учня роздруковано значення слів )

Крашанка – це яйце , яке фарбують одним кольором  на свято Великдень .

Кольори крашанок мають певне значення :

Червоний – радість ,  життя , любов .

Жовтий – місяць , зорі , врожай .

Блакитний – здоров’я , небо , повітря .

Зелений – воскресіння природи .

Чорний з білим – вшанування душ померлих .

Крапанки – яйця, прикрашані різнокольоровими крапочками.

Дряпанки – яйцф, на яких малюнки продряпують гострим предметом.

Писанка – робити яйце строкатим , мазати , прикрашати , малювати малюнок, орнамент.

Писанкарство - чисте гладкофарбоване або оздоблене візерунками яйце.

 

1.Робота з підручником с. 134 ( самостійне опрацювання)

- Як люди готуються до свята?

- Кого найчастіше зображували на писанках?

2. Пісня у виконанні Марії Бурмаки « Писанка»(відеозапис)

 

Гарна писанка у мене!
Мабуть, кращої й нема.
Мамa тільки помагала,
Малювала ж я сама.

Змалювала дрібно квити,
Вісім хрестиків малих.
І дрібнюсеньку ялинку,
Й поясочок поміж них.

Приспів:
На Великдень писанку розмалюю,
Маму з татом, бабу з дідом поцілую.

 

Гарна писанка у мене!
Мабуть, кращої й нема.
Мамa тільки помагала,
Малювала ж я сама.

Змалювала дрібно квіти,
Вісім хрестиків малих.
І дрібнюсеньку ялинку,
Й поясочок поміж них.

Приспів:
На Великдень писанку розмалюю,
Маму з татом, бабу з дідом поцілую.

 

Фізкультхвилинка

Ось прийшла до нас весна.

Все навколо ожива:

Підсніжники прокидаються,( потягнутися)

Проліски посміхаються,( посміхнутися)

Пташки прилітають, (махають руками, як крилами)

Зайчики вибігають, на луках стрибають. трибки)

А дітки за парти рівненько сідають.

3.Читання вірша Катерини Перелісної « Писанка»

- Хто малює писанку?

- З чого видно, що дівчинка старається?

- Хто допомагав дівчинці?

- Що малювала дівчинка на писанці?

- Для чого дівчинка залишить собі  писанку?

А тепер знову повернемося до наших писанок, будемо знайомитися з символами, які на них зображені.( Додаток 1)

Розгляньмо, які символи прикрашають писанки та що кожен з них означає. Частіше за все для розписування яєць люди використовують геометричні символи. Що вони вам нагадують? Так, це доріжки (символи вічності), драбинки (символи пошуків кращого життя) тощо. Найулюбленішим мотивом, який зустрічається на писанках всіх регіонів України, є безконечник (різна за формою й товщиною лінія, яка не має кінця), що символізує вічність.

Разом із геометричними символами прикрашають наші писанки солярні (космічні) символи. Вважалося, що писанка, розписана ними, не лише милує око, але й просить сонце оберігати людей від хвороб, нещастя, злого ока.

На писанках стилізовано зображують дерева й квіти, овочі й фрукти, навіть цілі рослини. Писанки, мальовані рослинними символами і вживані у відповідних звичаях й обрядах, мали магічну силу: допомагали рослинам рости, вчасно дозрівати і давати багатий урожай.

Якщо ми завітаємо на Гуцульщину, то побачимо надзвичайно цікаві й красиві писанки із зображеннями тварин. Ці символи мали подвійне значення. Вони мали надати авторові писанки такої сили, здоров’я та витривалості, як у тварини, що він зображував, а тваринам — довгого й плідного життя.

Ось ми й познайомились із таким цікавим видом декоративно-прикладного мистецтва, як писанкарство. ( Повторити з дітьми  ще раз , що таке «писанкарство»)

По всьому світу люди увіковічнили красу і велич української писанки у вигляді пам'ятників і архітектурних споруд. 

 

  • Презентація  «Пам’ятники писанці у світі» .

5 .Творча  робота. 

- А зараз я пропоную вам  створити свій візерунок і розмалювати писанку, спираючись на нові знання . Перед вами альбоми, де є яйце, яке вам треба оздобити  , а у роботі вам допоможуть чарівні олівці і ваша старанність.( Робота виконується під  музику « Посміхнися, стане веселіш!», « Вийди, вийди , сонечку», « Щебетала пташечка», « Писанка», « Казковий дощ»)

     Самостійна робота учнів .

6 . Підсумок уроку .

 - Ми з вами  сьогодні  ще раз поринули у свято. А тепер прошу відповісти на питанна, що на дошці)

1.Символом чого є яйце?

2.В що вірили українці, розписуючи  писанки?

3.Як  за формою і кольором візерунків відбивалися вірування нашого народу?

- Подивіться уважно на свої роботи. Які гарні писанки у вас  вийшли!
А  що вам особливо запам'яталося на нашому уроці?

 Про що б ви хотіли розповісти вдома?

Я , діти , вдячна вам за гарну роботу на уроці .

Вчитель читає ( декламує) вірш

Чого всі радіють:
І мама, і тато,
Бабуні й дідуні,
І навіть малята?

Ще й звуки чарівні
Нам ллються з небес —
Бо свято сьогодні,
Христос наш Воскрес!

Давно вже звершив Він
Це диво із див —
Ціною життя всіх
Звільнив від гріхів.

Ми славу підносим
Його до небес —
Христос наш Воскрес,
Він навіки воскрес!

7. Домашнє завдання

Виразно читати вірш Марійки Підгірянки « Писанка»; закінчити оформляти писанку в кольорі ( хто не встиг).

 

docx
Додано
24 липня 2018
Переглядів
966
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку