Українська мова
Тема. «Однорідні члени речення. Розділові знаки при однорідних членах речення»
8 клас
Мета: повторити, узагальнити та систематизувати знання учнів про речення однорідними членами; подовжити працювати над удосконаленням вміння знаходити речення з однорідними членами, узагальнюючими словами, різними рядами однорідних членів в одному реченні; сформувати загальнопізнавальні вміння знаходити однорідні члени речення, аналізувати зв’язок між ними, а також смислові відношення; розвивати та удосконалювати вміння правильно ставити розділові знаки при однорідних членах речення, знаходити та виправляти помилки на вивчені правила, конструювати речення; розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення, збагачувати й уточнювати словниковий запас учнів; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати вміння бачити прекрасне у природі й житті людей.
Обладнання : ноутбук, презентація уроку, роздавальний матеріал, підручник «Українська мова. 8 клас» О.Авраменко , завдання для конструювання речень .
Форма проведення уроку: огляд знань.
Методи та прийоми: Узагальнююча бесіда, метод незакінчених речень, інтерактивних вправ , графічний диктант, орфографічний турнір, тестові завдання, Рефлексія, «Мікрофон», випереджальне завдання, самостійна робота учнів.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Слайд № 1
Доброго дня усім присутнім. Діти, сьогодні на урок до нас завітали гості, тож давайте за правилами етикету привітаємо їх. ……….. Молодці, сідайте.
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку
Я рада вітати вас на нашому сьогоднішньому уроці, який ми проведемо творчо. В попередніх класах ви уже вивчали теоретичний матеріал про ОЧР і застосовували його на практиці.
Слайд № 2Сьогодні ми з вами:
-узагальнимо теоретичний матеріал про ОЧР;
-удосконалимо та відпрацюємо вміння знаходити ОЧР та визначити їх вид, аналізувати зв’язок між ними; правильно ставити розділові знаки при однорідних членах речення та узагальнюючих словах;
-удосконалимо вміння знаходити та виправляти помилки на вивчені правила.
Отже, до роботи
(Число і тема уроку спливають на інтерактивній дошці. Учні записують тему в зошити).
Слайд № 3
Дата
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІV. Актуалізація опорних знань
Учитель: Отже, переходимо до основної частини уроку. Зараз я перевірю, чи добре ви засвоїли теоретичний матеріал. Вам необхідно визначити термін, тлумачення якого почуєте.
( словосполучення )
(речення)
(граматична основа)
(двоскладне речення)
(односкладне речення)
(непоширене речення)
(поширене речення)
(двокрапку, тире, коми)
……………………………………………………………………………………..
V. Повторення та узагальнення вивченого
Учитель: (Робота в групах). Ви розподілені за двома групами. Кожний учень у групах отримав в окремих конвертах завдання, які ви впродовж уроку будете виконувати.
1. Інтерактивна вправа « Синтез думок » Слайд № 5
Учитель: Поки 2 група виконує завдання картки № 1
1 група - Пояснює, чому в наведених реченнях ставиться кома.
Слайд № 6
( Відповідь 1 групи: однорідні члени речення, з’єднані сполучником і попарно, виділяються парами.)
Поки 1 група виконує завдання самостійно письмово -2 група виконує завдання усно
Слайд № 7.
2 група - Пояснює, чому в наведених реченнях ставиться кома
По моїй країні милій мова дивна скрізь дзвенить в казці в пісні легкокрилій в юних спогадах ідилій мов струмочок стугонить.
Треба дорожити усім словом рідним честю матері та совістю
…………………………………………………………………………………………..
Учитель: Молодці, а зараз переходимо до наступного завдання.
Учитель: Я сподіваюся, що при виконанні наступного виду роботи у вас не виникне жодних проблем.
Слайд № 8
Слайд № 9
Учитель: Речення, спроектовані на екрані, відредагувати, знайти ряди ОЧР, визначити їх синтаксичну роль .
( всі учні редагують речення і записують їх у картки. )
Учитель: А тепер обміняйтесь зошитами перевірте ( ВЗАЄМОПЕРЕВІРКА) правильність виконання роботи у свого сусіда із спроектованими відредагованими реченнями на екрані. Якщо речення правильно відредаговані, поставити + , якщо ні -
Слайд № 10
Слайд № 11
Учитель: Прослухайте уважно текст, знайдіть ОЧР. Після прослуховування сконструюйте схеми речень, запишіть їх графічно у зошит .
( учитель читає текст)
Найдавніша вишивка була створена на шкірі, цупких тканинах за допомогою голок і ниток.
Зразки вишивок Х – ХІ століття були знайдені археологами скрізь: у Києві та Київській області, Чернігові та Чернігівській області, на Житомирщині, Львівщині.
Численні історичні, літературні, фольклорні матеріали стверджують масове побутування в Україні вишивки одягового, інтер’єрно - побутового та обрядового призначення.
( Команда, яка першою впоралася із завданням, піднімає руки.
Після виконання завдань, проводиться обмін робіт та взаємоперевірка )
Учитель: А тепер давайте звіримося правильність самостійно створених схем із спроектованими на екрані.
Слайд № 12
Далі пограємо в гру « Відгадай код»
Слайд № 13
Слайд № 14
( а за ним – …… Слайд № 15
Учитель: А зараз САМОПЕРЕВІРКА Звіртеся із Ключем .
Слайд № 16
Учитель: Спробуємо прискоритися і перейти до наступного завдання
Слайд № 17
(Учні під диктовку вчителя у зошитах записують словосполучення і розставляють, де треба, розділові знаки)
І сміливі, і боязкі; як батьки, так і діти; чи сто, чи двісті; добре або погано; і ми, і ви; очі та вуха; не тільки свої, а й чужі; і поле, і ліс; чесно і відверто; і сміх і гріх; ні охоти, ні бажання; ні живий ні мертвий.
Учитель: Обмінялися зошитами і звіряємося, чи правильно ви розставили коми.
Слайд № 18
Учитель: Зараз ручки відклали і будьте уважними!
Слайд № 19
(лунає стиха музика )
Гра « Лінгвістичне лото »
Слайд № 20
Учитель: Працюємо самостійно. Візьміть картку № 6 і поєднайте реченні та правила розстановки розділових знаків, так, щоб одне другому відповідало.
А) Знайомий голос в душу лине з старого, сивого Дніпра.
Б) Недарма весна нас охотить до дії, руху, поривань.
В) І роси, і птахи, і трави з зорею вітають мене.
Г) Не наука й труд, а знання манливо кличуть.
Д) На поля і дороги, стежинки і ліс падають і падають сніжинки.
Учитель: Впоралися із завданням? А тепер обмін між командами.
(Як тільки усі виконали завдання, кожен капітан швидко збирає
усі зошити своєї команди, а потім, за наказом вчителя:
1 команда ----- 2 команді,
2 команда ----- 1 команді,
Слайд № 21
Учитель: Який урок у нас не обходиться без тестів. Умови виконання вам вже знайомі, тож дістали з папок тестові завдання. На виконання цього виду роботи вам відводиться ________ хвилин.
(на окремих картках кожному учню)
Слайд № 22
Учитель: Молодці. Оцінки за тест – марафон ви почуєте на наступному уроці.
Здаємо зошити
Учитель: А зараз ручки нам не будуть потрібні, а попрацюємо швидко. Бо наша наступна інтерактивна вправа – «Веселі перегони». Вам необхідно прослухати речення і на слух визначити однорідні та неоднорідні означення. Перед вами лежать сигнальні картки. О – це однорідні означення, Н – неоднорідні.
( Перевірка знань за допомогою питань.
Використання сигнальних карток)
Учитель: Молодці.
VІ. Підсумок уроку
Рефлексія
Учитель: Вдома ви заповните отриману анкету «Рефлексійну анкету».
Слайд № 23
Учитель: ……а зараз, підсумовуючи наш урок, дайте відповіді на запитання
Які ознаки однорідних членів речення ми повторили на сьогоднішньому уроці
На форматних листочках ви пишете одну із ознак однорідних членів речення і прикріпляєте їх до плаката ,розміщеного на дошці.
Після цього застосовується метод «Мікрофон»
Слайд № 24
Учитель: Ви добре попрацювали. Особливо активна та старанна була …………….. група, яка отримує ………. балів. Хочу відзначити і ………………………… На наступному уроці ми з вами проаналізуємо всі ваші роботи.
Слайд № 25
VІІ. Домашнє завдання
Слайд № 26
Учитель: Вам вдячна, діти, за увагу,
За вашу щирість, доброту,
Я зичу всім умінь, наснаги.
Знання хапайте на льоту.
Слайд № 27