конспект уроку "Однорідні члени речення"

Про матеріал
Конспект відкритого уроку української мови за темою : "Одноріднідні члени речення"
Перегляд файлу

 

Українська мова

 

 

 

 

Тема. «Однорідні члени речення. Розділові знаки при однорідних членах речення»

8  клас


Мета:  повторити, узагальнити та систематизувати  знання учнів про речення однорідними членами;  подовжити працювати над удосконаленням вміння знаходити речення з однорідними членами, узагальнюючими словами, різними рядами однорідних членів в  одному реченні; сформувати загальнопізнавальні вміння знаходити однорідні члени речення, аналізувати зв’язок між ними, а також смислові відношення; розвивати та удосконалювати вміння правильно ставити розділові знаки при однорідних членах речення, знаходити та виправляти помилки на вивчені правила, конструювати речення; розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення, збагачувати й уточнювати словниковий запас учнів; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати вміння бачити прекрасне у природі й житті людей.

Обладнання :   ноутбук, презентація уроку, роздавальний  матеріал,  підручник  «Українська  мова. 8  клас» О.Авраменко ,  завдання для конструювання речень .

Форма проведення уроку: огляд знань.

Методи  та  прийоми:   Узагальнююча бесіда, метод  незакінчених речень, інтерактивних  вправ , графічний  диктант, орфографічний турнір, тестові завдання,  Рефлексія, «Мікрофон», випереджальне завдання, самостійна робота учнів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід  уроку

І. Організаційний  момент

Слайд № 1

 

Доброго дня усім присутнім. Діти, сьогодні  на  урок  до  нас  завітали гості, тож  давайте  за  правилами  етикету  привітаємо  їх. ………..  Молодці, сідайте.

ІІ. Повідомлення   теми  та мети уроку

  1. Вступне слово вчителя.

Я рада вітати вас  на нашому сьогоднішньому уроці, який ми проведемо творчо. В попередніх класах  ви уже вивчали  теоретичний матеріал про ОЧР  і застосовували його на практиці.

 Слайд № 2Сьогодні ми з вами:

 

-узагальнимо теоретичний матеріал про ОЧР;

-удосконалимо та відпрацюємо  вміння  знаходити ОЧР та визначити їх вид, аналізувати зв’язок між ними; правильно ставити розділові знаки при однорідних членах речення та узагальнюючих словах;

-удосконалимо  вміння знаходити та виправляти помилки на вивчені правила.

Отже, до роботи 

 (Число і тема уроку спливають на інтерактивній дошці. Учні записують тему в зошити).                                                             

Слайд № 3

Дата

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ.  Мотивація  навчальної  діяльності

  • З якою метою використовують ОЧР?

 

ІV. Актуалізація  опорних знань

  1. « Мозкова атака »         Слайд № 4

Учитель:  Отже, переходимо до основної частини уроку. Зараз я перевірю, чи добре ви  засвоїли теоретичний матеріал.  Вам необхідно визначити термін, тлумачення якого  почуєте.

  • Завдання: визначте термін, тлумачення якого почуєте:

 

 

  • Смислове і граматичне поєднання  двох  повнозначних  слів називається …...

( словосполучення )

  •  Слово або група слів, що виражають окрему думку і мають граматичну   основу – це……… .

(речення)

  • Підмет і присудок – це……… . .

(граматична основа)

  • Речення, де є і підмет і присудок  – це……… ..

(двоскладне  речення)

  •   Речення, де є граматична основа, виражена одним головним членом речення  – це……… ..

(односкладне  речення)

  • Речення, що складається лише з граматичної основи – це……… ..

(непоширене речення)

  • Речення, яке має другорядні  члени  речення – це……… ..

(поширене  речення)

  • Які розділові знаки можуть стояти при УС та  однорідних членах речення?

(двокрапку, тире, коми)

  • Що називається однорідними членами речення?

……………………………………………………………………………………..

 

V. Повторення та  узагальнення  вивченого

 

Учитель:  (Робота в групах). Ви розподілені за двома  групами.  Кожний учень  у групах  отримав  в окремих конвертах   завдання, які ви впродовж  уроку будете  виконувати.

 

 

 

 

 

1. Інтерактивна  вправа « Синтез  думок  »                                          Слайд №  5

  •  Технологія    кооперативного    навчання – робота   в    групах

Учитель:  Поки  2  група виконує  завдання   картки №  1

1 група  -  Пояснює, чому в наведених реченнях  ставиться кома.

Слайд №  6

 

( Відповідь 1  групи:   однорідні члени речення, з’єднані сполучником  і   попарно, виділяються парами.)

Поки 1 група виконує завдання самостійно письмово -2 група виконує завдання усно

Слайд №  7.

2    група -  Пояснює, чому в наведених реченнях  ставиться кома

  По моїй країні милій мова дивна скрізь дзвенить в казці в пісні легкокрилій в юних спогадах ідилій мов струмочок стугонить.

 Треба дорожити усім   словом рідним   честю матері  та  совістю 

 

………………………………………………………………………………………….. 

 

Учитель:  Молодці, а зараз переходимо  до  наступного  завдання.

 

Учитель:  Я сподіваюся, що при виконанні наступного  виду роботи у вас не виникне жодних проблем.

 

Слайд №  8

  1. Гра «Я – коректор »
  • Редагування речень з однорідними членами речення.

 

Слайд №  9

Учитель:  Речення, спроектовані на екрані, відредагувати,  знайти ряди ОЧР, визначити їх  синтаксичну роль .

 

(  всі  учні редагують речення і записують їх у картки. )

Учитель:  А  тепер  обміняйтесь зошитами  перевірте  ( ВЗАЄМОПЕРЕВІРКА) правильність виконання роботи у свого сусіда  із спроектованими відредагованими реченнями на екрані. Якщо речення правильно відредаговані, поставити + , якщо ні - 

Слайд №  10

 

  1. Графічний  диктант

Слайд №  11

  • Запишіть  запропоновані  речення  схематично
  • До дошки викликається 1 учень, який записує речення схематично

 

Учитель:  Прослухайте уважно текст, знайдіть ОЧР. Після прослуховування  сконструюйте схеми речень, запишіть їх графічно у зошит .

( учитель читає текст)

 

Найдавніша вишивка  була створена  на шкірі, цупких тканинах за допомогою голок і ниток.

Зразки вишивок Х – ХІ століття були знайдені археологами  скрізь: у Києві та Київській області, Чернігові та Чернігівській області, на Житомирщині, Львівщині.

Численні історичні, літературні, фольклорні матеріали стверджують масове побутування в Україні  вишивки одягового,  інтер’єрно  - побутового та обрядового  призначення.             

( Команда, яка першою впоралася із завданням, піднімає  руки.

Після  виконання завдань, проводиться обмін робіт та взаємоперевірка )

 

Учитель:  А  тепер  давайте звіримося правильність самостійно створених схем із спроектованими на екрані.                                                                                   

 

 

 

 Слайд №  12

 

Далі пограємо в гру « Відгадай код»               

Слайд №  13

 

  • Записати номери речень у певному порядку відповідно до виду зв’язку між однорідними членами:
  •  І. сполучниковий;
  • ІІ. безсполучниковий;
  • ІІІ. мішаний.

 

Слайд №  14

 

( а  за  ним –  ……   Слайд №  15

  1. Вночі вражає буйне зачіплянське бароко акацій та виноградного буйнолистя.
  2. Щось  чаклунське  в  таємничості нічного цвітіння, в місячнім мареві й тиші  світлих ночей.
  3. Крізь виноградне листя веранди сонця сходить рясно, червоно.
  4. Над городами журавлями і  оселями маревом тремтів росяний сон.
  5. Серед долини зеленіють густі та високі верби.
  6. Я часто спав у насінні,в житі, в просі, в ячмені.

 

Учитель:  А  зараз САМОПЕРЕВІРКА  Звіртеся із Ключем .

Слайд №  16

 

Учитель:    Спробуємо прискоритися і перейти до наступного завдання

 

  1. Орфографічний  турнір « Хто  швидше » . .Для виконання цієї вправи вам  потрібно повторити правило на сторінці 90-91

Слайд №  17

  •            У поданих сполученнях слів поставити, де треба, коми    

 

(Учні  під диктовку вчителя  у  зошитах  записують  словосполучення   і розставляють, де треба, розділові знаки)

 

І сміливі, і боязкі;   як батьки, так і діти;    чи сто, чи двісті;    добре або погано;    і ми, і ви;    очі та вуха;    не тільки свої, а й чужі;    і поле, і ліс;    чесно і відверто;    і сміх і гріх;    ні охоти, ні бажання;    ні живий ні мертвий.

 

Учитель:   Обмінялися  зошитами і  звіряємося, чи   правильно  ви  розставили  коми.

Слайд №  18

 

Учитель:   Зараз ручки відклали і  будьте уважними!

 

  1. Поетична хвилина відпочинку .Вивчення української мови неможливе без чарівної  української пісні, мелодії . Тому пропоную вам відпочити і послухати пісню Миколи Мозгового «Грай , музико моя»

Слайд №  19

 

(лунає стиха музика )

 

Гра «  Лінгвістичне лото »

Слайд №  20

Учитель:   Працюємо самостійно.  Візьміть    картку № 6   і поєднайте реченні та правила розстановки розділових знаків, так, щоб одне другому відповідало.

 

  • Поєднайте речення й умови постановки розділових знаків так, щоб одне другому відповідало.
  1. Кома ставиться перед протиставним сполучником
  2. Кома ставиться між ОЧР,з’єднаними повторюваним сполучником.
  3. Кома ставиться між парами, якщо з’єднані попарно.
  4. Кома не ставиться перед одиничним сполучником.
  5. Кома ставиться, якщо ОЧР поєднуються безсполучниковим зв’язком.

 

А)  Знайомий голос в душу лине з старого, сивого Дніпра.

Б) Недарма весна нас охотить до дії, руху, поривань.

В) І роси, і птахи, і трави з зорею вітають мене.

Г) Не наука й труд, а знання манливо кличуть.

Д) На поля і дороги, стежинки і ліс падають і падають сніжинки.

 

Учитель:   Впоралися із завданням? А  тепер обмін між командами.

 

(Як тільки усі виконали завдання, кожен капітан швидко збирає

 усі зошити своєї команди, а потім, за наказом вчителя:

1 команда  ----- 2 команді,

2 команда  ----- 1 команді,

 

Слайд №  21

 

Учитель:   Який урок у нас не обходиться без тестів. Умови виконання вам вже знайомі, тож дістали з папок тестові завдання. На виконання  цього виду роботи вам відводиться ________   хвилин.

 

  1. Тестові    завдання « Однорідні  члени  речення »

(на  окремих картках кожному   учню)

 

Слайд №  22

 

Учитель:   Молодці.  Оцінки за тест – марафон  ви почуєте на наступному уроці.

 

Здаємо зошити

 

Учитель:   А зараз ручки нам не будуть потрібні, а  попрацюємо  швидко. Бо наша наступна інтерактивна  вправа – «Веселі перегони». Вам необхідно прослухати речення і на слух визначити однорідні та неоднорідні означення.  Перед вами лежать сигнальні картки. О – це однорідні  означення, Н – неоднорідні.

 

  1.  Інтерактивна  вправа  « Веселі  перегони »
  • Визнач у реченнях (О)  однорідні  та (Н)  неоднорідні  означення.

( Перевірка знань за допомогою питань.

Використання  сигнальних карток)

 

  1. Весна  прийшла  рання, буйна, дружна. (О) 
  2. Велике   тютюнове листя одразу обплутало мене. (Н) 
  3. Вгорі небо синє, бездонне, умите сонцем і збуджене весною. (О) 
  4. Якось раз над містечком  буяла  тиха, місячна ніч. (О) 
  5. Іноді тільки ловив її очі – глибокі,  пильні,  допитливі. (О) 
  6. Ще очі дивились мрійно кудись за вікно в  місячну  морозну ніч. (Н) 
  7. Великий,  кремезний,  суворий чоловік  ходив  біля неї. (О) 
  8. Холодний,  колючий вітер гнав низько над землею важкі  хмари. (О) 

 

Учитель:   Молодці.

 

VІ.  Підсумок  уроку

 

Рефлексія

Учитель:    Вдома ви заповните отриману анкету «Рефлексійну  анкету».

Слайд №  23

 

Учитель:   ……а зараз, підсумовуючи наш урок, дайте відповіді на запитання

Які ознаки однорідних членів речення ми повторили на сьогоднішньому уроці

  На форматних листочках ви пишете одну із ознак однорідних членів речення і прикріпляєте їх до плаката ,розміщеного на дошці. 

Після цього застосовується   метод «Мікрофон»

  1. Метод «Мікрофон»

Слайд №  24

 

  • Що нового та цікавого  почерпнули з  уроку ?
  • Які труднощі виникали в прцесі роботи ?
  • Що сподобалось на уроці ?

 

Учитель:   Ви добре попрацювали. Особливо активна та старанна була  …………….. група, яка отримує  ………. балів.  Хочу відзначити і ………………………… На наступному уроці ми з вами проаналізуємо всі  ваші  роботи.

Слайд №  25

VІІ.  Домашнє  завдання

 

  • написати  твір – мініатюру на тему: „Свою Україну любіть, за неї  Господа моліть ” (Т.Шевченко),використовуючи однорідні члени речення;
  • виконати вправу 8 ст.93 з підручника ;
  • опр. Правило ст.90-91

                                                                                                 Слайд № 26

 

 

Учитель:      Вам вдячна, діти, за увагу,

     За вашу щирість, доброту,

     Я зичу всім умінь, наснаги.

     Знання хапайте на льоту.

Слайд №  27

 

docx
До підручника
Українська мова 8 клас (Ющук І.П.)
Додано
7 лютого 2022
Переглядів
2356
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку