Конспект уроку ОХЕ у 8 класі "Не чини перелюбу» (Не чужолож)" Мета уроку - розкрити зміст заповіді Божої «Не чини перелюбу»; пояснити основні гріхи супроти цієї заповіді; розвивати уміння наслідувати святу родину з Назарету як зразок християнського подружжя; плекати почуття любові і поваги до супутника життя, відповідальності за збереження сім'ї.
КОНСПЕКТ УРОКУ ОСНОВ ХРИСТИЯНСЬКОЇ ЕТИКИ У 8 КЛАСІ
Вчителя ОХЕ Підволочиської ЗОШ І-ІІІ ст. Підгорняк І.А.
Тема уроку: «Не чини перелюбу» (Не чужолож)
Мета. Розкрити зміст заповіді Божої «Не чини перелюбу»; пояснити основні гріхи супроти цієї заповіді; розвивати уміння наслідувати святу родину з Назарету як зразок християнського подружжя; плекати почуття любові і поваги до супутника життя, відповідальності за збереження сім’ї.
Біблійна історія. Гріх царя Давида (2 Сам 11–12, 25)
Гімн Любові ( 1 Кор.13,4-8);
Ключовий вірш: «Ось чому чоловік покине свого батька - матір і пристане до жінки своєї, й обоє будуть одним тілом; тому вже не двоє, лише - одне тіло. Що, отже, злучить Бог, людина хай не розлучає." (Мк.10,7-9)
Навчальні засоби: Біблія, презентація, роздатковий матеріал
Перебіг уроку
І. Вступна частина. Християнське вітання. Молитва.
ІІ. Актуалізація життєвого, чуттєвого та читацького досвіду.
Очікуючи в аеропорту Портленд, штат Арізона, прибуття літака, на якому мав прилетіти мій товариш я досвідчив одне з тих переживань, що змінюють життя. Часом можна почути розповіді людей про них; це той рід досвіду, який трапляється з людиною цілком несподівано. Те, про що я хочу розповісти, діялося в кількох метрах від мене.
Виглядаючи свого товариша серед пасажирів, що виходили з літака, я помітив, що в моєму напрямку йде чоловік з двома легкими валізками. Він тинився недалеко від мене, щоб привітатися з своєю сім'єю.
Чоловік поставив сумки на підлогу і підійшов до молодшого сина (більш-менш шести років). Вони обіймали один одного довго і ніжно. Коли нарешті відпустили одне одного, глибоким поглядом подивилися в очі.
- Я такий радий, коли тебе бачу, синочку, - почув я голос батька. - Я за обою страшенно сумував!
Хлопчик несміливо усміхнувся, опустив очі й сказав:
- Я також, татку!
Тоді чоловік випростався і подивився на старшого сина (дев'яти-десяти років). Узяв його лице у свої долоні.
- Ти вже юнак, Андрію! Я тебе дуже люблю!
Вони ніжно, з любов'ю обійнялися.
Тоді як чоловік вітався з синами, маленька дівчинка (що мала рік або півтора) неспокійно вовтузилася на руках у мами, ні на мить не спускаючи очей з чудового видовища, яким було повернення її тата з подорожі.
- Привіт, маленька! - чоловік обережно взяв дівчинку з маминих рук. Потім швидко обцілував ціле її личко, пригорнув до грудей і поколисав. Дівчинка одразу відпружилася і поклала голівку на батькове плече. Потім, цілком задоволена, завмерла без руху.
Через кілька хвилин чоловік передав дівчинку старшому синові й сказав:
- А найкраще наостанок!
Він обняв свою дружину і поцілував її довгим, найбільш пристрасним поцілунком, який я бачив у своєму житті. Потім глибоко зазирнув у її очі й майже беззвучно прошепотів:
Вони дивилися у вічі одне одному і трималися за руки, світлосяйно усміхаючись. Хвилю виглядали як молодята, хоч я знав, зваживши вік їхніх дітей, що це неможливо. Я роздумував над цим кілька хвилин, перш ніж усвідомив, як глибоко захопила мене ця чудова сцена - вияв безкорисливої любові. Все це розігрувалося на віддалі простягнутої руки, і раптом я відчув себе ніяково, немовби порушував якусь святість. Отож я здивувався, почувши власний нервовий голос:
- Ой-ой! Як довго ви одружені?
- Ми разом уже чотирнадцять років, а в шлюбі - дванадцять, - відповів чоловік, не відриваючи очей від прекрасного лиця своєї дружини.
- Тоді, певно, довго тривала ваша розлука? - запитав я.ї Чоловік врешті перевів погляд на мене, продовжуючи радісно і світло усміхатися.
- Так, цілих два дні! - відповів.
Два дні? Я був вражений. Бачачи їхнє вітання, я припускав, що вони не бачилися принаймні кілька тижнів, якщо не місяців. Вираз мого лиця зрадив мене, і я це знав. Бажаючи хоч трохи з шармом закінчити свої допитування (все ж я мусив знайти свого товариша), я майже безцеремонне промовив:
- Надіюсь, що в моєму шлюбі почуття по дванадцятьох роках будуть таким ж пристрасними!
Тоді чоловік перестав усміхатися, подивився мені просто у вічі поглядом, який живим вогнем торкнувся моєї душі, й сказав:
- Не надійся, друже... а роби, що слід. Він знову усміхнувся і потиснув мені руку.
- Нехай Бог помагає! - попрощався зі мною, і вся сім'я пішла. Я все ще стояв і дивився на цього виняткового чоловіка та його прекрасну сім'ю, коли до мене підійшов мій товариш.
- На що уважно дивишся? - запитав він.
- На своє майбутнє! - відрік я без найменшого вагання і з дивовижним почуттям впевненості.
- Які почуття виникли у вас після прослуховування оповідання?
- Що ви скажете про цю сім’ю?
- Чи хотіли б ви мати таку сім’ю?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Оголошення теми уроку.
- Тема нашого уроку «Не чини перелюбу». Це заповідь, яка стоїть на сторожі доброго подружжя, про яке ми читали у нашому попередньому оповіданні.
Робота над ключовим віршем:
ІV. Актуалізація опорних знань.
Евристична бесіда.
- Що таке перелюб, як ви розумієте це поняття?( Слово перелюб у Біблії здебільшого стосується добровільних статевих зносин одруженої особи з особою протилежної статі, яка не є її подружнім партнером. У Мойсеєвому Законі це стосувалося також зносин між будь-яким чоловіком та заміжньою чи зарученою жінкою)
- Кого на вашу думку стосується ця заповідь? (чоловіків, жінок, хлопців та дівчат)
- Для чого Господь дає цю заповідь?(щоб зберегти чистоту серця і подружніх стосунків)
V. Засвоєння нових знань, формування опорних умінь і навичок.
1. Міні-пояснення вчителя.
а) зміст подружжя;
б) мета і завдання подружжя;
в) гріхи, які порушують міцність і чистоту подружжя (передшлюбні статеві стосунки, подружня зрада, насильство, проституція, одностатеві стосунки, …)
г) статеві стосунки до подружжя.
д) сучасні перешкоди до збереження чистоти серця.
2. Робота зі Святим Письмом: (праця в групах) (залежно від кількості дітей у класі, об’єднуємо у малі або великі групи, кожна група шукає вірші у Біблії і робить висновки, як ці слова стосуються подружжя).
(1 Кор. 3,16).
3. Читання та обговорення білійної історії Гріх царя Давида (2 Сам 11–12, 25)
Одного дня під вечір, Давид уставши з своєї постелі й проходжуючись по покрівлі царської палати, побачив із даху жінку, що купалась. Була та жінка вельми гарна. І послав Давид розпитатись, хто та жінка. І йому відповіли: “Це Ветсавія, дочка Еліяма, жінка Урії, хеттита.” Тоді Давид послав за нею посланців, і як вона прийшла до нього, він зліг з нею. І очистившися від своєї нечистоти, повернулася додому. Зачала жінка й послала Давидові сказати: «Я — вагітна.» Тоді Давид послав до Йоава: «Пришли до мене Урію, хеттита.» Постав Урію в найгарячішому бою спереду, і відступіть від нього, щоб він був убитий і вмер. Довідавшись жінка Урії, що її чоловік Урія поліг, заходилась оплакувати свого мужа. А як пройшла жалоба, Давид послав за нею й узяв до свого дому, й вона стала йому за жінку й вродила йому сина. Та вчинок, якого допустився Давид, не сподобався Господеві. Господь послав пророка Натана до Давида, і він прийшов до нього та сказав йому… “Було собі два чоловіки в однім місті, один багатий, а другий убогий.В багатого була превелика сила овець і корів, а в бідного не було нічого крім овечки, однісінької, маленької, що він її купив і годував, і вона росла в нього разом з його дітьми. З його хліба вона їла й з його чаші пила, спала на його лоні й була йому як дочка. Якось прийшов хтось У гості до багатого чоловіка, та цей пожалував узяти зо своїх власних овець і корів, щоб зготувати подорожньому, який прибув до нього, і він забрав овечку в убогого чоловіка й зготував її чоловікові, що прийшов до нього.” Тоді Давид скипів великим гнівом на того чоловіка й скрикнув до Натана: “Як жив Господь! Чоловік, що зробив те заслужив смерть. А за овечку поверне вчетверо за те, що вчинив таке й не мав співчуття.”
«Ти — той чоловік» промовив Натан. « Згрішив я проти Господа! Помилуй мене, Боже, з милости твоєї; з великого милосердя твого зітри мої провини. Обмий мене повнотою від вини моєї, очисти мене від гріха мого. Провини бо мої я знаю, і гріх мій завжди передо мною. Тобі, тобі єдиному, згрішив я, і зло на очах твоїх учинив я, щоб ти у вироку твоїм був оправданий і правий, коли будеш судити. Та Господь прощає тобі гріх твій: ти не вмреш. Тільки ж за те, що ти таким учинком тяжко образив Господа, дитина, що в тебе народилась, напевно вмре.
VІ. Закріплення навчальних досягнень.
Вправа з яблуком (беру яблуко і пропоную одному з учнів, бажано хлопців, вкусити кілька разів з усіх боків яблуко, а потім пропоную це яблуко скуштувати іншим хлопцям). Обговорення ситуації і порівняння зі стосунками між хлопцем та дівчиною.
VІІ. Узагальнення та систематизація набутих компетентностей.
Етичний практикум.
МЕТОД: Рецепт вдалого подружжя. Праця в групах з 5-7 осіб.
Завданням учасників є написати на звичайному папері рецепт щасливого подружжя, з дотриманням правил написання рецептів, тобто подаючи складники, черговість їх додавання, час приготування і способи подачі. Рецепт можна представити також у формі математичного рівняння, хімічної формули і т.п.
Зачитування Гімну Любові ( 1 Кор.13,4-8);
VІІІ. Інструктаж домашнього завдання.
Повторити матеріал уроку за записами, зробленими у зошиті.
Знайти у тексті Святого Письма (Еф. 5:25-33; 1Пет. 3:1-5,7) настанови , які святі апостоли дають щодо подружнього життя.
Самостійно визначити і записати 5 умов доброго шлюбу.
ІХ. Підсумкова частина.
1. Мотивація молитви.
2. Молитва.
1