Конспект уроку "Охорона біосфери"

Про матеріал
Розробка уроку про захист і збереження біосфери, основні заходи щодо охорони навколишнього середовища.
Перегляд файлу

 

Надорганізмові  біологічні системи.

 

Тема уроку: Захист та збереження біосфери.

 

Анжела Куденко,

учитель біології

Олешківської СЗШ І-ІІІ ст. №2

Херсонської області

 

Цільова група: учні 9 класу (25 осіб)

Вік учнів -  15-16 років

Профіль - стандарт

Мета:

  • аналіз впливу людини на стан біосфери;
  • розвиток навичок вирішення екологічних ситуацій;
  • розвиток екоцентричної структури свідомості;
  •   удосконалення навичок порівнювати, робити висновок, працювати в групі, парі;
  •   розвиток  ініціативності, лідерських якостей.

 

Розвиток ключових компетентностей:

  •  уміння вчитися;
  •  інформаційні компетентності;
  •  соціальні і громадянські;
  •  ініціативність;
  • підприємливість.

 

Методи: словесні, наочні, проблемно-пошукові, візуальні, інформаційні.

Техніки: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та  мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань,   робота з дидактичним матеріалом, подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань, постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.

 

Обладнання:

  • проектор;
  • мультимедійна презентація;
  • підручники;
  • дидактичний матеріал.

 

Базові поняття і терміни:

  • біосфера;
  • збереження біосфери;
  • концепція сталого розвитку;
  • екоцентрична свідомість;
  • антропоцентрична свідомість.

 

Допоміжні матеріали:

№1- Примірники книг «Червона книга України», «Зелена книга України».

№2- Видрук тексту «Екологічні ситуації» (25 примірників)

№3- Видрук тексту «Біологічний футбол» (25 примірників)

№4- Картки різного кольору (червоний, зелений, синій, жовтий) з літерами на ньому (А,Б,В,Г)

 

Тривалість: 90 х

 

 

 

 

 

Сценарій уроку

 

Частини уроку

 

 

 

Час реалізації

Діяльність вчителя

Діяльність учня

Методи

Засоби

Вступ

 

 

 

 

 

 

 

(15хв.)

 

2хв.

 

 

 

 

 

 

5хв.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8хв.

 Організація початку уроку

Учитель зачитує висловлювання.

Ми  отримали в спадок невимовно прекрасний сад, але біда наша в тому, що ми погані садівники.   

                                                 Джеральд  Дарел

Учитель ставить учням запитання

  • Який сад  мав на увазі  автор цих слів?

 

Перевірка засвоєного матеріалу

Обговорюємо разом «Наслідки впливу людини на стан біосфери»

Учитель пропонує учням по черзі продовжити речення «Я знаю, що…»

Учитель демонструє слайд презентації №2, узагальнюємо основні наслідки впливу людини на стан біосфери.

 

 

Актуалізація опорних знань

Учитель ставить  запитання учням:

Що ж  слід зробити людині, щоб  не зруйнувати остаточно  середовище свого існування?

Пропонує кожному учню висловити хоча б одну ідею. 

Висловлені ідеї згрупуйте і складіть  схему  «Напрямки діяльності по збереженню середовища існування»

 

 

 

 

 

 

Учні уважно слухають вчителя та відповідають на питання.

Очікувана відповідь - Біосфера

 

 

 

Учні продовжують речення власними висловлюваннями

 

Учні порівнюють власні висловлювання з схемою 

 

 

Учні висловлюють власні ідеї. Після отриманої інформації складають у зошиті схему «Напрямки діяльності по збереженню середовища існування».  Коментують  складену схему.

 

 

 

 

 

 

 

 

Проблемно-пошуковий

(постановка проблемного запитання)

 

Вправа «Ланцюжок»

 

 

 

 

 

Метод проведення аналізу та вирішення проблем

«Мозковий штурм»

 

 

 

 

 

 

 

Мультимедійна презентація

Слайд презентації №1

 

 

Мультимедійна презентація

Слайд презентації №2,3

 

 

Мультимедійна презентація

Слайд презентації №4

 

 

 

Основна частина

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(55хв.)

 

1хв.

 

 

 

 

 

1хв.

 

 

 

 

 

 

8хв.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  5хв.

 

 

  5хв.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 5хв.

 

 

 

 

 

 

 3хв.

 

 

 

 

 

2хв.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 5хв.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10хв.

 

 

 

5хв.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5хв.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мотивація навчальної діяльності

Учитель звертається до учнів:

Ідеї різні.   Та чи реально  їх впровадити в життя?

Думаю, реально, якщо керуватися словами  Альберта Пайна:

 Те, що ми робимо для себе,  вмирає разом з нами.

 Те, що ми робимо для інших, для світу,  залишається навіки.

 

Визначення  теми і завдань уроку

 Тема  нашого уроку захист та збереження  біосфери.

 

Спробуйте  визначити, на які питання ми повинні дати відповіді сьогодні на  уроці?

 

Вивчення нового матеріалу

  1. Знайомство із  законами України

Вправа «Мозаїка». Учасники об’єднуються в чотири групи (за кольором карток та літерами). Кожна група вивчає інформацію, виділяє головне. Після вивчення інформації учасники перегруповуються за ознакою «літери». Об’єднавшись у нові групи, вони по черзі роблять повідомлення щодо змісту свого повідомлення. Через 5 хв. учні повертаються в групи, які були сформовані на початку вправи і узагальнюють почуте.

 -   Які  державні заходи  спрямовані на охорону природи?                                                                                     

« Закон про тваринний світ»                                                                        

 « Кодекс законів про  ліс»

 « Закон про полювання»

 « Закон про Червону  книгу  України»

 

 

 

2.Робота з випереджальними завданнями.

 

Презентація міні-проекту  «Червона Книга»  

- Чим відрізняються Червона і Зелена книги?                                                                                              

 

Презентація міні-проекту «Заповідні території і об’єкти України» 

   -Які,  заповідні об’єкти своєї місцевості ви знаєте?

  Вправа «Незакінчене речення»

Учитель зачитує речення, учні закінчують його та наводять приклади.   

 

 

Неможливо зберегти біосферу, захищаючі лише живі об’єкти.  Необхідно зберегти для них середовище існування. 

Один із способів –  використання екологічно чистої  енергії.                                                                                                                

 

Презентація міні-проекту «Альтернативні види енергії»

 

Який  із видів альтернативної енергії, на вашу думку, можна було б ефективно використовувати в нашій місцевості?        

 

 

3.  Пояснення вчителя

Концепція  сталого  розвитку.

 

 

 

 

4.Проблемне питання.

 - Який висновок можна зробити на основі сказаного?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Осмислення нових знань

   Учитель звертається до учнів:

У майбутньому ви оберете різні професії, обійматимете різні посади,  та ніколи не будете байдужими до проблем природи.  Приймаючи рішення, використовуйте знання, отримані на уроках біології. А поки що застосуйте їх, граючи в біологічний футбол.

 

 

Робота в групах

  « Факти і  коментарі»         

 

 

Рольова гра

Хто має нести відповідальність за ті екологічні проблеми, що постали сьогодні перед людством? (Споживач, директор хімзаводу, міністр тощо) Після того як названі всі можливі установи, організації, дається завдання: «Ви — споживач. Яким чином ви можете допомогти уникнути екологічних проблем? Ви — директор... Ви — міністр... Ви...»

 

 

Узагальнення та систематизація  отриманих знань.

  Повідомлення учителя.

Існує ще один закон екології.  Його можна відобразити формулою:

    екологічні наслідки = (чисельність населення · стиль життя)  / рівень   екологічної свідомості

Вплив людства на середовище прямопропорційний чисельності людства і рівню його життя, а послаблюється з розвитком екологічної свідомості.

 

1. Порівняння структури антропоцентричної і екоцентричної екологічної свідомості 

- Яке б положення ви дописали під № 8     

 

 

 

 

 

 

 

 

Учні відповідають на запитання.

 

Очікувана відповідь.

Захищаючи біосферу, ми  не тільки допомагаємо вижити іншим, а й зберігаємо середовище свого існування.

 

 

Учні записують  у зошит тему уроку.

Обговорюю питання, визначають завдання уроку.

 

 

 

Робота в групах

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учні презентують підготовлені групами міні-проекти

 

 

 

 

 

Учні закінчують речення та наводять приклади.   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учні презентують підготовлені групами міні-проекти

 

 

 

 

 

 

 

Учні слухають пояснення вчителя, складають схему в зошиті.

 

 

 

Учні формулюють висновки

Очікувана відповідь.

Глобальною проблемою людства, яка у ХХІ ст. посіла перше місце, є взаємини людини і природи.  Без  переходу промисловості та енергетики на екологічно чисті безвідходні технології, без пізнання  правил і законів  життя природи  подальше існування сучасної цивілізації просто неможливе.  Політикам та економістам слід прислухатися до рекомендацій біологів.

 

 

 

 

 

 

Учні проводять опитування

 

 

 

 

 

 

Учні працюють в групах, ознайомлюються з екологічними ситуаціями, обговорюють їх та формулюють висновки.

 

 

 

 

Учні обирають ролі, представляють свою позицію.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Самостійна   робота учнів з таблицею.

Колективне коментування.

 

 

 

Бесіда

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа «Мозаїка»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розповідь з використанням ілюстрацій

 

 

 

 

Вправа «Незакінчене речення»

 

 

 

 

 

 

 

 

Розповідь з використанням ілюстрацій

 

 

 

 

 

 

Пояснення з використанням

схеми

 

 

 

Проблемно-пошуковий

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Метод взаємоопитування

Вправа

«Біологічний футбол»

 

 Метод навчання у невеликих групах

« Факти і  коментарі»         

 

Метод драми

Рольова гра

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа «Доповни схему»

 

Використання фрагмента  літературного твору.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підручники

Мультимедійна презентація

Слайд презентації №5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мультимедійна презентація

Слайд презентації №6

 

 

 

Мультимедійна презентація

Слайд презентації №7

 

 

 

 

 

 

 

Мультимедійна презентація

Слайд презентації №8

 

 

 

 

Мультимедійна презентація

Слайд презентації №9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дидактичний матеріал

 

 

 

 

 

Дидактичний матеріал

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мультимедійна презентація

Слайд презентації №10

 

Підсумок

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(20хв.)

5хв.

 

 

 

 

 

5хв.

 

 

 

 

5хв.

 

 

 

 

 

 

 

5хв

Підсумок уроку.

Вправа «Обери позицію»

Положення якої свідомості вам ближчі?

Оберіть позицію та запишіть найвагоміший аргумент свого вибору.

Дякую за ваш вибір.

 

Рефлексія

Вправа «Результат»

  • Чи виконали завдання, які ставили собі на початку уроку?

 

 

Інструктаж виконання домашнього завдання. 

      1. Опрацювати § 36 , ознайомитися із  законом ( на вибір).

     2. Творче завдання: у законодавстві розвинених країн існує  закон, згідно якого 10% орної землі від загальної площі, що обробляється, повинна знаходитись пі паром. Чи існує подібне положення в українському законодавстві?

 

Оцінювання учнів

 

 

Тож живіть у злагоді з природою і будьте щасливими.

 

 

 

Учні обирають позицію та записують найвагоміший аргумент свого вибору.

 

 

 

Учні по черзі роблять висновки про те, чого вони навчилися на уроці, якого результату досягли.

 

Учні записують домашнє завдання в щоденники

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа «Обери позицію»

 

 

 

Вправа «Результат»

 

 

Завдання репродуктивного та творчо-пошукового характеру

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мультимедійна презентація

Слайд презентації №11

Хід уроку:

 

І. Вступ

  Організація початку уроку

            Ми  отримали в спадок невимовно прекрасний сад,

            але біда наша в тому, що ми погані садівники.   

                                                                        Джеральд  Дарел

Учитель ставить учням запитання:

  • Який сад  мав на увазі  автор цих слів?

Очікувана відповідь -  Біосфера

 

Перевірка раніше засвоєного

Обговорюємо разом «Наслідки впливу людини на стан біосфери».

Учитель пропонує учням по черзі продовжити речення «Я знаю, що…»

Демонстрація слайду презентації, узагальнюємо основні наслідки впливу людини на стан біосфери.

 

«Наслідки впливу  людини на стан біосфери»

І.Забруднення середовища життя

 1. Зміна гідросфери:

   - змивання добрив і отрутохімікатів з полів;

   - витрати води підприємствами і  забруднення відходами;

   - фізіологічні потреби населення;

   - цвітіння води;

   - викиди водного транспорту;

    - аварії танкерів;

2. Порушення складу атмосфери:

    - спалювання вуглеводневого палива;

    - викиди промисловості( смог);

    - вирубування лісу;

    - руйнування озонового екрану ( СІ2,  хлорфторвуглеводні,).

3. Руйнування ґрунтів:

    - збільшення  площ пасовищ та ріллі – водна та вітрова ерозія;

    - неефективне землекористування ( відвальна обробка ґрунтів, важка грунтооброблювальна техніка, засолення);

    - забудова;

    - добування копалин відкритим способом;

   - забруднення пестицидами, органічними отрутами, важкими металами, радіонуклідами.

4. Зміна клімату (швидка):

    - парниковий ефект( накопичення метану, вуглекислого газу, оксидів нітрогену, фреонів;

    -  танення льодовиків, сухість клімату.

ІІ.  Зниження біологічної різноманітності

            - безпосереднє винищення видів: рибальство, мисливство;

            - виробнича діяльність ( вирубка лісу, будівельні споруди на водоймах, забруднення водойм);

            - зміна умов існування у результаті господарської діяльності.

Наслідок: спрощення  трофічних ланцюгів і зменшення стабільності біоценозів.

Актуалізація опорних знань

Учитель ставить  запитання учням:

Що ж  слід зробити людині, щоб  не зруйнувати остаточно  середовище свого існування?

Пропонує кожному учню висловити хоча б одну ідею. 

Висловлені ідеї згрупуйте і складіть  схему  «Напрямки діяльності по збереженню середовища існування»

 

 

 

 

 Основна частина

Мотивація навчальної діяльності

Ідеї різні.   Та чи реально  їх впровадити в життя?

Думаю, реально, якщо керуватися словами  Альберта Пайна:

      Те, що ми робимо для себе,  вмирає разом з нами.

      Те, що ми робимо для інших, для світу,  залишається навіки.

Захищаючи біосферу, ми  не тільки допомагаємо вижити іншим, а й зберігаємо середовище свого існування.

 

Визначення  теми і завдань уроку

 Тема  нашого уроку:    Захист та збереження біосфери. ( Учні записують у зошит)

 Спробуйте  визначити, на які питання ми повинні дати відповіді сьогодні на  уроці?

 

Вивчення нового матеріалу ( первинне  засвоєння)

  1. Знайомство із  законами України. 

Вправа «Мозаїка». Учасники об’єднуються в чотири групи (за кольором карток та літерами А,Б,В,Г.). Кожна група вивчає інформацію, виділяє головне. Після вивчення інформації учасники перегруповуються за ознакою «літери». Об’єднавшись у нові групи, вони по черзі роблять повідомлення щодо змісту свого повідомлення. Через 5 хв. учні повертаються в групи, які були сформовані на початку вправи і узагальнюють почуте.

 

 

  Які  державні заходи  спрямовані на охорону природи?                                                                                     

« Закон про тваринний світ»                                                                        

 « Кодекс законів про  ліс»

 « Закон про полювання»

 « Закон про Червону  книгу  України»

 

 2. Робота з випереджальними завданнями.

Презентація міні-проекту учнями  «Червона Книга»  

- Чим відрізняються Червона і Зелена книги?  

  Червона книга     Зміни   біорізноманіття  - це одні з найнебезпечніших змін, тому що  вони мають незворотний   характер. За останні 200 років з нашої території  назавжди зникли  тур – предок корови, тарпан – предок коня, сайгак, кулан, росомаха, орел степовий.  На черзі  зубр, ведмідь бурий, лось, дрохва, беркут.

Ідея  створення міжнародної Червоної Книги належить англійському зоологу професору  Пітеру  Скотту.( 1948 рік) при Міжнародному союзі охорони природи (МСОП)  Це  документ, який містить узагальнені відомості про  стан видів, котрі перебувають під загрозою зникнення.

  Перше видання Червоної книги України вийшло  у 1976 році. Види, занесені до неї поділяються на категорії:

  •                  0  зниклі види  - останні  пошуки їх у природі не  дали позитивних результатів;
  •                  І  зникаючі – знаходяться під загрозою зникнення;
  •                  ІІ вразливі – найближчим часом можуть стати  зникаючими;
  •                  ІІІ рідкісні – популяції невеликі, їм загрожує небезпека;
  •                  ІV невизначені -  немає достовірної інформації про стан їх популяції немає;
  •                  V недостатньо  відомі -  важко віднести до будь-якої категорії через  відсутність необхідної інформації про них
  •                  відновлені -  з’явилися на території країни після рекультивації.  Наприклад, реакліматизовані на території України бобер європейський, олень шляхетний, які зникли в Україні  в середині ХХ ст., а потім були відновлені.

  Також вченим вдалося переселити  в Україну   зубра, лань, муфлона, білого амура й товстолобика.

До  Червоної книги України  1980 року занесено  245 видів.  1995р   895 видів,  2009 року  13000 видів. Ці цифри говорять про те, що з кожним роком все більше видів потребують нашого піклування.

 Унікальними з точки зору  збереження біорізноманіття є екосистеми Українських Карпат, Гірського Криму, Подністров’я, Побужжя та ін. 

  Унікальні рослинні угруповання включені до Зеленої книги природи.

 

 

3 Презентація міні-проекту учнями  «Заповідні території і об’єкти України» 

   - Які,  заповідні об’єкти своєї місцевості ви знаєте?

Природно-заповідний фонд України   

 Сучасні екологічні спостереження і оцінки показують, що збереження генофонду будь-якого регіону можливе за умови 10-15% заповідності його площі.  До природно-заповідного фонду України  належать:

природні території  та об’єкти -  біосферні заповідники, природні заповідники,  національні природні парки, регіональні ландшафні парки, заказники, пам’ятки природи,   заповідні  урочища;

 штучно створені об’єкти – ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки,  парки. пам’ятки садово-паркового мистецтва.  Залежно від їх екологічної,  наукової, історико-культурної цінності можуть бути біосферні, загальнодержавного або місцевого значення.   На сьогодні в Україні  налічується 4 біосферні, 17 природних заповідників, 47 національних природних парків, 45 регіональних ландшафтних парків,  понад 2700  заказників. Понад 3000 пам’яток  природи, 25 ботанічних садів,  12 зоопарків, 43 дендропарки,   540 парків-пам’яток  садово-паркового мистецтва, 790 заповідних урочищ  загальною площею близько   3 млн. га.

 

 

 Вправа «Незакінчене речення»

Учитель зачитує речення, учні закінчують його та наводять приклади.   

 

1. Вища категорія природоохоронних територій, де під охороною закону в незайманому стані зберігається весь природний  комплекс, та ведуться наукові дослідження - заповідник; ( Приклади)

2.Території, на яких допускається  господарська  діяльність  без завдання шкоди виду, що тут охороняється – заказники;(Приклади)

3.Території, призначені для збереження в незайманому вигляді  флори і фауни та для відвідування людьми  з культурною та науково-дослідницькою метою - національні парки; ( Приклади)

4.Територія, або  окремий природний об’єкт, що  є унікальним  або типовим  і цінним для України - пам’ятник  природи;

5.У спеціально створених умовах здійснюється збереження, збагачення та вивчення  різноманітних рослин - ботанічний сад;

6.У спеціальних умовах  здійснюється збереження, збагачення та вивчення  різноманітних  видів дерев і кущів - дендрологічний парк;

7. У спеціальних умовах  здійснюють збереження та вивчення  об’єктів  дикої фауни  для освітніх та наукових цілей - зоологічний парк;

8. Визначний зразок паркового будівництва,  взятий під  охорону  в естетичних,  наукових,  та оздоровчих цілях - парк-пам’ятник  садово-паркового мистецтва;  

9. Невеликий  природний комплекс, що має велике  наукове  та естетичне значення,  виділений для збереження  в природному  стані - заповідне урочище.

 

   Неможливо зберегти біосферу, захищаючі лише живі об’єкти. 

   Необхідно зберегти для них середовище існування. 

   Один із способів –  використання екологічно чистої  енергії.   

                                                                                                            

  4. Презентація міні-проекту учнями  « Альтернативні види енергії»

- Який  із видів альтернативної енергії, на вашу думку, можна було б ефективно використовувати в нашій місцевості?                           

  Альтернативні види енергії 

 Абсолютно  чистою є  енергія вітрів.  ЇЇ загальний потенціал  на планеті    в  30 разів перевищує  споживання електроенергії у всьому світі.  Проте використовується  лише мізерна частка цієї енергії.  Для нормальної роботи вітрових двигунів  швидкість вітру не повинна в середньому за рік падати нижче 4-5 м/с, а краще, коли вона становить   6-8  м /с. В Україні такими зонами є узбережжя Чорного моря, Карпати і південні степові райони.

2. Біопаливо – горючі гази та рідини, біологічного походження. Сировиною є рослинна маса ( стебла цукрової тростини, кукурудзи, сорго, картоплю, цукровий буряк, рапс. В особливих апаратах її розкладають  за допомогою бактерій та одноклітинних грибів. Кінцевими продуктами цих реакцій стають горючі гази і рідини ( водень, метан, етанол)  Підраховано, що виробництво біопалива економічно ефективніше за використання бензину.  При згоранні біопалива значно менші викиди в атмосферу вуглекислого газу, відсутні токсичні сполуки Сульфуру і Нітрогену, що утворюються при згорянні нафтопродуктів, а під час згоряння водню утворюється лише вода.  Але виробництво біопалива потребує значних площ сільськогосподарських  земель, які виснажуються цими культурами, для їх вирощування потріні мінеральні добрива та пестициди.  Тому використання біопалива не таке вже й екологічно доцільне.

3. Переробка органічних  відходів  за допомогою  метанобактерій  на біогаз ( суміш метану і чадного газу) – одна із перспективних технологій, яка уже сьогодні  набула широкого визнання в Китаї, Індії та Румунії.

4.   Більш  перспективним джерелом енергії   вважається  штучний фотосинтез.  Особливий інтерес викликає реакція фотолізу  води, що відбувається під час фотосинтезу.  Молекули води  за допомогою сонячної енергії  розкладаються на водень і кисень. Водень планують спалювати  на водневих станціях, добуваючи при цьому енергію.  Відходом такого процесу є тільки вода, яку можна знову використовувати.

                     Н2О                              Н2  +   О2

                    Н2   +    О2   =   Н2 О ;     + Q

5. Сонце – безмежне та екологічно чисте джерело енергії.  У майбутньому людство повинне зосередити свої зусилля на її використанні. Головною перешкодою тут є  розсіяність сонячних променів на широті України та висока вартість установок, так званих сонячних батарей. 

5.  Тепло земних надр  (геотермальну енергію) – теоретично можна перетворювати на електроенергію. Але технологія цього процесу знаходиться на початковому етапі розвитку. Якщо врахувати  що 40 % всієї енергії у світі йде на опалення житла, то використання сонячної енергії та геотермальних вод з цією метою може дати вагомий економічний та екологічний ефект.

6. Ще одним екологічно чистим  потенціалом, який поки що мало використовується, е енергія морських хвиль.  Навіть хвиля висотою 35 см може обертати спеціальну турбіну й давати струм.  Одна з перших хвильових електростанцій уже 25 років  успішно діє  поблизу норвезького  міста Бергена.

  Майбутнє всієї біосфери залежить від того, як швидко людство перейде на ці види енергії.                                   

 

 5.  Концепція  сталого  розвитку.

Пояснення вчителя з демонстрацією слайда презентації.

З кожним роком все гостріше  постає суперечність між потребами людства у матеріальних благах, які ростуть,  та ресурсами на Землі, які зменшуються.  Тому  в 1980 році  Міжнародною  спілкою охорони природи (МСОП)  була  підготовлена  « Всесвітня стратегія охорони природи».  Тоді ж з’явилося  поняття  «збалансований розвиток», (сталий розвиток)

Збалансований розвиток:

         1) розвиток, що задовольняє потреби нинішнього покоління, не ставлячи під загрозу можливість майбутніх поколінь задовольняти свої потреби;

         2)   розвиток країн і регіонів, коли економічне зростання, матеріальне виробництво і споживання відбуваються в межах здатності екосистем відновлюватися, поглинати забруднення і підтримувати життєдіяльність  теперішніх і майбутніх поколінь. 

   Лише досягнення збалансованості економічних, соціальних та екологічних складових розвитку  дасть можливість  перейти до таких форм існування людства, які не виснажуватимуть природні ресурси, а тому триватимуть досить довго. 

 

 

 

                                      Сталий розвиток

 

 

                                                  баланс

 

 

природні ресурси      потреби сучасної                     потреби      

                                                                                    наступних                                                                     

                                           людини                                           

                                                                                      поколінь

 

                     

Висновок:   Отже,  глобальною проблемою людства, яка у ХХІ ст. посіла перше місце є взаємини людини і природи.  Без  переходу промисловості та енергетики на екологічно чисті безвідходні технології, без пізнання  правил і законів  життя природи  подальше існування сучасної цивілізації просто неможливе.  Політикам та економістам слід прислухатися до рекомендацій біологів.

 

 Осмислення нових знань (вторинне засвоєння)

У майбутньому ви оберете різні професії, обійматимете різні посади,  та ніколи не будете байдужими до проблем природи.  Приймаючи рішення, використовуйте знання, отримані на уроках біології. А поки що застосуйте їх, граючи в біологічний футбол.

        

Вправа «Біологічний  футбол» 

Правила гри:   учень обирає питання із переліку, на яке сам знає відповідь. Озвучує його, а потім називає того, хто повинен дати відповідь. Якщо учень, якого обрали, не знає відповіді, він говорить « Пас» і відповісти повинен той, хто обирав питання.  Право нанести наступний удар отримує той, хто дав правильну відповідь.

 

1. Як називається зовнішня тверда оболонка Землі  глибиною до 50 – 200 км?(Літосфера)

2. Як називається новий стан біосфери, пов'язаний з розумовою діяльністю людини?(Ноосфера)

3. Як називається зменшення товщини верхнього найродючішого шару ґрунту внаслідок знесення вітром чи водою? ( Вітрова чи водна ерозія)

4. Як називається вища категорія природоохоронних територій, де під охороною закону в незайманому стані зберігається весь природний  комплекс, та ведуться наукові дослідження? (Заповідник)

 5. Які оболонки планети Земля є абіотичними? ( літосфера, гідросфера, атмосфера)  

6. Які ти знаєш види тварин, занесені до червоної Книги України? ( Хохуля звичайна, тхір степовий,  кіт лісовий,  бурозубка альпійська, махаон, жук-олень,  тритон карпатський, соня садова) 

7. Що таке Червона книга?  ( Це державний документ, що містить відомості про види,  які  потребують охорони з різних причин)

8. Які біосферні заповідники є на території України? ( Чорноморський, Асканія-Нова)

9.   Що таке біомаса? ( Загальна маса органічної речовини  тіл всіх особин)

10. Хто є автором вчення про ноосферу?  (В. І. Вернадський)

11. Які екологічно чисті джерела енергії ти знаєш? ( Сонячна, вітру, геотермальна,)

12. Якою речовиною утворений озоновий екран?

13. У чому полягає суть екологічного мислення? ( Людина задовольняє свої потреби  враховуючи необхідність збереження  рівноваги у природі)

14. Як називається азот у складі хімічної сполуки, яка може бути використана живими організмами? ( Фіксований)

15.  У чому полягає суть парникового ефекту? ( Вуглекислий газ, метан та деякі інші

« парникові» гази  затримують теплові промені в атмосфері, сповільнюючи процес охолодження,  в результаті чого підвищується температура біля поверхні землі)

16. Які  види називають вразливими? ( Ті які в найближчий час можуть стати зникаючими,  якщо не вжити негайних заходів для їх збереження)

17. Які види називаються рідкісними? ( Ті, яким у даний час не загрожує зникнення, але  через їх незначну чисельність чи вузький  ареал така загроза може виникнути при зміні умов їх існування)

18.  Які види називаються відновленими?  ( Ті, стан популяцій яких завдяки вжитим заходам охорони не викликає стурбованості)

19. Які державні заповідники України ти знаєш? ( Український степовий,  Луганський, Канівський,  Поліський, Карадазький, Ялтинський гірсько-лісовий, Карпатський.)

20. Яке походження має весь атмосферний кисень?  ( Біогенне.  Він є результатом багатовікової життєдіяльності фотосинтезуючих організмів)

 21. Як називаються корінні  мешканці екосистеми?  ( Аборигенні види)

22. Назвіть, які  функції виконує жива речовина біосфери. (Газову, концентраційну, окислювально-відновну, біохімічну))

23.  Які фактори  зумовлюють найшвидшу зміну екосистем? (  Екосистеми найшвидше змінюються під впливом антропогенного  фактору – вирубка лісу, оранка земель, створення водосховищ)

24. Як ти розумієш одне з положень вчення Вернадського про біосферу « Бути живим, значить бути організованим» ( У кожного живого організму в біосфері є строго визначена роль, яку він виконує протягом всього свого життя)

 

         Коментування  екологічних ситуацій      

               Екологічні ситуації    Робота в групах  «Факти і коментарі»

 А) На  одного мешканця  України припадає 10,6 т/рік  первинної біопродукції, з яких без будь-яких екологічних наслідків можна споживати 3,18 т/рік, тобто 30%.   Під дорогами, населеними пунктами, промисловими об’єктами та сільськогосподарськими угіддями  знаходиться     0,96 га на кожного мешканця.  Враховуючи, що з цих  територій люди використовують практично всю біопродукцію, розраховано, що річне споживання однією людиною первинної    біопродукції     складає    8,64 т/рік

Очікуваний висновок: споживання перевищує допустиму норму у 2,7 рази. З геосистем   забирається надмірна кількість біомаси, а це порушує їхню здатність до саморегуляції, призводить до деградації ґрунтів,

 

Б) У межах України  поширені  5100  видів вищих судинних рослин,   з яких 611  ( 12%)  занесені  до Червоної    книги України. За оцінками фахівців, близько третини червонокнижних видів  рослин перебувають поза межами природних заповідників і заказників.

Очікуваний висновок: Україна  може втратити їх безповоротно.  Слід  збільшити площі  заповідних територій

 

 В).  « Біосфера-2»   У 1991 році група американських дослідників  у пустельному районі  штату Арізона  спорудили  штучну біосферу.  Під скляним ковпаком, куди надходила лише сонячна енергія,  було створено 5 поєднаних між собою біот:  ліс, савана, пустеля, болото й море, глибиною 8м.  До них заселили 38000 видів рослин і тварин і створили міні місто на 8 чоловік з безвідходним виробництвом. Створили штучно   коло обіг  води та комп’ютерну мережу, яка мала тримати у рівновазі всі показники. Через півроку  рівновага порушилася, рівень вуглекислого  газу перевищив гранично допустиму норму  і експеримент довелося припинити.

Очікуваний висновок:  людина не може  контролювати процеси коло обігу у біосфері. Тож слід докласти усіх зусиль, щоб не порушувати рівновагу, яка встановлювалася у біосфері мільйонами років.

 

Г) Нині  надмірною експлуатацією й забрудненнями виведено з ладу близько 40 % Українських чорноземів, кількість гумусу в них, порівняно з колишньою,  зменшилась у 6 разів. Розорані землі в країні становлять близько 90% площі степів і лісо степів; але вони виснажені, забруднені міндобривами та пестицидами.

Дослідження показали, що радіонукліди не накопичуються в ріпаковій олії.

Очікуваний висновок: посіви ріпаку слід робити на непридатних для іншого виробництва землях, можливо в 30 кілометровій Чорнобильській зоні

        Рольова гра

Хто має нести відповідальність за ті екологічні проблеми, що постали сьогодні перед людством? (Споживач, директор хімзаводу, міністр тощо) Після того як названі всі можливі установи, організації, дається завдання: «Ви — споживач. Яким чином ви можете допомогти уникнути екологічних проблем? Ви — директор... Ви — міністр... Ви...»

Кілька хвилин на підготовку відповіді, яку необхідно сформулювати однією фразою.

Очікуваний висновок: розв'язувати екологічні проблеми необхідно сьогодні, поки вони не переросли в екологічну катастрофу, і для цього необхідно об'єднати зусилля всього людства.

 

 

 

 Узагальнення та систематизація  отриманих знань.

Розповідь вчителя.

  Існує ще один закон екології.  Його можна відобразити формулою:

    екологічні наслідки = (чисельність населення · стиль життя)  / рівень   екологічної свідомості

Вплив людства на середовище прямопропорційний чисельності людства і рівню його життя, а послаблюється з розвитком екологічної свідомості.

 

1. Порівняння структури антропоцентричної і екоцентричної екологічної свідомості 

- Яке б положення ви дописали під № 8                                                  

 

 

Структура антропоцентричної і екоцентричної екологічної свідомості

 

          Антропоцентрична     

                свідомість

             Екоцентрична свідомість

 

1. Найвищою цінністю є людина

 

1. Найвищою цінністю є природа. Людина –   частина природи

 

2  Метою є задоволення  потреб людини

 

2.  Метою є задоволення потреб і людини і природного угруповання

 

3. Правильно те, що корисно людині

 

3. Правильно те,  що не порушує  екологічної рівноваги

4. Природа – об’єкт людської діяльності

 

4 Природа – рівноправний суб'єкт у взаємодії з людиною

5.  Етичні норми не поширюються на стосунки з природою

5. Етичні норми поширюються як на стосунки між людьми, так і на взаємодію з природою

6. Розвиток природи підкорений меті людини

 

6. Розвиток природи взаємовигідний

7.Охороняти природу слід,  щоб  нею  могли користуватися  майбутні покоління 

7.  Зберегти природу  слід заради неї самої і людини.

8.

8.

 

 

 Підсумок

 

Вправа «Займи позицію»

Положення якої свідомості вам ближчі?

Оберіть позицію та запишіть найвагоміший аргумент свого вибору.

Дякую за ваш вибір.

 

Рефлексія

Вправа «Результат»

Чи виконали завдання, які ставили собі на початку уроку?

Учні по черзі роблять висновки про те, чого вони навчилися на уроці, якого результату досягли.

 

Інструктаж виконання домашнього завдання. 

         1. Опрацювати § 36 , ознайомитися із  законом ( на вибір).

         2. Творче завдання: у законодавстві розвинених країн існує  закон, згідно якого 10% орної землі від загальної площі, що обробляється, повинна знаходитись пі паром. Чи існує подібне положення в українському законодавстві?

 

Оцінювання учнів.

 

Тож живіть у злагоді  з природою і будьте щасливими.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використана література:

  1. Кращі уроки Всеукраїнського конкурсу «Учитель року -2012» у номінації біологія /упор. М.М. Буцай - Чернівці: Букрек, 2012.- 256c.
  2. Методичний порадник. Форми і методи навчання / упор. Б.О. Житник. –Х.: Вид. група «Основа», 2005. – 128с.
  3. 101 цікава педагогічна ідея. Як зробити урок / Х.: Вид. група «Основа»,2008. – 88с.
  4. https://www.google.ru
  5. http://tana.ucoz.ru/
  6. http://biology.civicua.org/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
До підручника
Біологія 9 клас (Задорожний К. М.)
Додано
5 лютого 2019
Переглядів
3258
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку