Конспект уроку: Окисно-відновні реакції. Процеси окиснення та відновлення, окисники та відновники.

Про матеріал
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА УРОКУ ІЗ ЗАСТОСУВАННЯМ НОВІТНІХ КОМП’ЮТЕРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ (9 клас за новою програмою 12-річної школи)
Перегляд файлу

Тема

Окисно-відновні реакції. Процеси окиснення та відновлення, окисники та відновники.

Мета

Ознайомити учнів з окисно-відновними реакціями, визначити місце окисно-відновних реакцій серед основних типів хімічних реакцій;

сформувати поняття про процеси окиснення й відновлення, про окисники та відновники;

сформувати і розвивати умін­ня порівнювати окисно-відновні реакції методом електронного балансу;

виховувати творче ставлення до практичного використання знань.

Обладнання та матеріали

Періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва, таблиця відносних електронегативностей хімічних елементів, презентація «Окисно-відновні реакції», комп’ютер, програмно-методичний комплекс навчального призначення для загальноосвітніх закладів «Хімія – 9 клас».

Базові поняття й терміни

Хімічний зв'язок, електронегативність, валентність, ступінь окиснен­ня, окиснення, відновлення, приймання та віддавання електронів, метод електронного балансу, окисник, відновник.

Тип уроку

Комбінований. Урок-презентація.

 

Структура уроку

I.   Організаційний етап

 ІІ. Актуалізація опорних знань

 ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети і завдань уроку

  1. Вивчення нового матеріалу
  1. Відмітні ознаки окисно-відновних реакцій.
  2. Процеси окиснення і відновлення.
  3. Складання електронного балансу.

4. Значення окисно-відновних реакцій у природі та техніці.

  1. Узагальнення та систематизація знань
  2. Домашнє завдання

VII. Підбиття підсумків уроку

 

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Хімічний диктант (СЛАЙД)

Записати рівняння реакцій, вказати їх типи.

1 варіант     2 варіант

1. SO3 + H2O    1. SO2 + H2O

2. Fe + HCl     2. Al + HCl

3. N2O5 + H2O    3. P2O5 + H2O

4. CaO + HCl    4. MgO + HCl

5. FeO + H2SO4    5. CaO + H2O

6. Cu + H2SO4    6. Na2O + H2SO4

7. CO2 + H2O    7. Hg + H2SO4

8. KOH + H2SO4   8. Cu(OH)2 + HCl

9. Fe(OH)3    9. H2CO3

10. Fe + CuSO4    10. Zn + HgCl2

 

Бесіда.

  1. Які ви знаєте типи хімічних реакцій?
  2. За якими ознаками класифікуються типи хімічних реакцій?
  3. Дайте визначення ступеня окиснення.
  4. Чому деякі елементи виявляють різні ступені окиснення?

 

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ, ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ. (СЛАЙД)

На сьогоднішньому уроці перед вами стоять завдання:

  • з’ясувати роль окисно-відновних реакцій у природі, техніці, житті людини;
  • удосконалити вміння визначати ступені окиснення, записувати схеми процесів окиснення та відновлення, підбирати коефіцієнти методом електронного балансу.

 

Нас чекає напружена і цікава робота,  девізом якої є слова видатного педагога

Д.І. Писарєва:

Знання складаються з дрібних крихт щоденного досвіду.

 

IV . ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. ВІДМІТНІ ОЗНАКИ ОКИСНО-ВІДНОВНИХ РЕАКЦІЙ.

Розповідь учителя.

Формування поняття «окисно-відновна реакція» відбувається на основі знань про ступінь окиснення. Учням відомо, що якщо електрони атомом віддані, його ступеню окиснення приписується позитивний знак, якщо отримані — негативний знак. У молекулах простих речо­вин атоми мають ступінь окиснення, який дорівнює нулю, тому що електрони не зміщені до жодного з однакових атомів.

Запишемо рівняння реакції: (СЛАЙД)

Fe  0+Cu+2 SO4 = Fe +2 SO4 + Сu0

У даній реакції змінюються ступені окиснення елементів — це є відмінною рисою окисно-відновних реакцій.

 

Проблемне питання.

Чим пояснити зміну ступенів окиснення елементів в окисно-відновних реакціях?

 

Підводимо учнів до розуміння того, що зміна ступенів окиснення пояснюється переходом електронів від одного атома до іншого.

 

2. ПРОЦЕСИ ОКИСНЕННЯ Й ВІДНОВЛЕННЯ

Розповідь учителя.

У записаному рівнянні реакції можна виділити два протилежні процеси — окиснення й відновлення. (СЛАЙД)

 Fe0 - 2e = Fe+2

        Cu+2  + 2e = Cu0

 

Окиснення це процес віддачі електрона. Відновлення процес прийому електрона. Атом, що віддає електрони, називається віднов­ником. Атом, що приймає електрони, називається окисником. (СЛАЙД)

Окиснення й відновлення — нерозривні процеси. Електрони пе­редаються від одного атома до іншого і нікуди не зникають, тому окисно-відновна реакція складається з двох процесів — окиснення та відновлення.

 

3.   СКЛАДАННЯ ЕЛЕКТРОННОГО БАЛАНСУ

Розв'язання задач.

На двох трьох прикладах учитель показує порядок складання електронного балансу.

  1. У записаному рівнянні реакції визначити ступені окиснення всіх елементів.
  2. Визначити, які елементи в процесі хімічної реакції змінюють ступінь окиснення.
  3. Записати окремо процеси окиснення та відновлення з указівкою кількості електронів, що беруть участь у кожнім процесі.
  1. Визначити окисник і відновник.
  1. Визначити коефіцієнти, на які необхідно помножити рівняння окиснення й відновлення, щоб кількість електронів, відданих відновником і прийнятих окисником, була однаковою.
  2. Просумувати рівняння окиснення й відновлення з урахуванням отриманих коефіцієнтів або розставити відповідні коефіцієнти у вихідному рівнянні. (СЛАЙД)

 

Оформлення окисно-відновної реакції з електронним балансом повинно виглядати таким чином:

     

 (СЛАЙД)

 

4. ЗНАЧЕННЯ ОКИСНО-ВІДНОВНИХ РЕАКЦІЙ У ПРИРОДІ ТА ТЕХНІЦІ.

Наше життя постійно супроводжується хімічними реакціями.

Як ви вважаєте, багато чи мало серед них окисно-відновних?

Підводимо до того, що окисно-відновні реакції відіграють важливу роль для живих організмів, у техніці та побуті.

Складаємо схему: (СЛАЙД)

- процеси дихання у тварин

- процес фотосинтезу у рослин

- процес дихання у людини

- металургія

- електроніка

- електротехніка

- енергетика

- косметологія

 

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

Завдання.

3і списку рівнянь реакцій учні повинні вибрати окисно-відновні та скласти електронний баланс.

(СЛАЙД)

1 варіант:

KBr + Сl2    КСl + Вr2;

Zn + HCl  ZnCl2 + H2; 

Al(OH)3 + H2SO4    Al2(SO4)3 + H2O;

Al + S Al2S3;

NaOH + P2O5 Na3PO4 + H2O;

2 варіант:

Fe + Cl2    FeCl3;

NaOH + HCl  NaCl + H2O;

KClO3 + P    KCl + P2O5;

CaO + CO2    CaCO3;

KCl + F2 KF + Cl2;

 

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (СЛАЙД)

 

  1. Вивчити  §14 підручника .
  2. Виконати завдання  [№ 110; №114*].

 

 

VIІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ.

Використовуємо технологію колективно-групового навчання «Мікрофон», яка надає можливість кожному щось сказати швидко, по черзі, висловлюючи свою думку чи позицію.

Сьогодні на уроці ми:

  • дізналися…
  • навчилися…
  • було цікавого.

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
Додано
5 листопада 2019
Переглядів
9628
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку