ТЕМА УРОКУ:
Окупаційний режим в Україні
МЕТА: Характеризувати особливості окупаційного режиму на Україні; порівнювати ставлення до війни різних верств населення та політичних сил в українських землях; виховувати в учнях почуття патріотизму, національної гідності та самосвідомості;
Тип уроку: вивчення нового матеріалу;
Обладнання: Проектор, підручник, зошит, презентація, атласи.
Основні поняття і терміни: Колабораціонізм, окупація, Новий порядок, остарбайтер, голокост, план “Ост”;
Основні дати: 22 липня 1942 р. – остаточна окупація України, 29 вересня 1941 р. – початок розстрілів у Бабиному Яру;
Хід уроку
І. Організаційний момент (4 хв.)
ІІ. Актуалізація опорних знань
Бесіда
2.2 Робота з понятійним мінімумом
ІV. Вивчення нового матеріалу
Учитель. Україна була вигідним стратегічним об’єктом для нацистської верхівки. Всього за один рік німцям вдалося повністю заволодіти українськими територіями. Останній населений пункт задався 22 липня 1942 р. Окупація України мала здійснюватися згідно з планом “Ост”. А. Розенберг у меморандумах пропонував стимулювати в Україні національне життя, створити на противагу Росії під протекторатом Рейху Чорноморський союз (Україна, Донська область, Кавказ). Йшлося там і про відродження вільного козацтва, інституту гетьманства. Вся територія України була поділена на особливі зону з центром у м. Рівно.
4.1 Робота з картою
4.2. Учитель. На захоплених територіях впроваджувався так званий “новий порядок”. Подібна назва мала на меті відмежувати всі спогади комуністичного режиму на Україні і впровадженню нових устоїв життя.
Робота з підручником. Дискусія
• Чим обґрунтована ваша позиція?
• Які ваші аргументи будуть доказовими?
4.3 Учитель. З моменту окупації населення України було умовно поділеним на необхідне населення і на зайвих їдців. Значну частину останньої категорії складали військовополонені та євреї. Для них почали створювати концтабори і почалися масові розстріли. Трагедію всього єврейського населення України становили акції проведені в Бабиному Яру та трагедія Уманської Ями. У радянських військовополонених нацисти вбачали потенційну загрозу для режиму і тому робили все можливе, щоб знищити якомога більшу частину військових.
Перегляд відео “Уманська Яма”
Бесіда:
Учитель. Найжахливішу сторінку окупаційного режиму становив геноцид єврейського народу. Він отримав особливу назву – голокост. Напередодні війни за кількістю євреїв, що проживали на нашій території становило 2, 7 млн. чол. Першочерговому знищенню підлягали євреї – партійні працівники і державні службовці. Перед розстрілами всіх євреїв збирали у спеціально відведених місцях – гетто. Символом Голокосту в Україні став розстріл 150 тис. осіб у бабиному Яру.
Повідомлення учня про трагедію Бабиного Яру
Перегляд відео
4.4. Робота з документами на ст. 32
Учитель. Використовуючи джерело встановіть, яка була доля українського населення вивезеного на роботи до Німеччини?
Учитель. Однією із самих сумних сторінок часів окупаційного режиму стала співпраця місцевого населення із окупантами. Колабораціонізм був поширений по всі території України. На Західній Україні німці створювали цілі військові загони із українських добровольців. Проте, слід розуміти, що співпраця окремих загонів націоналістичного спрямування мала на меті здобуття за допомогою німців незалежності для України.
V. Узагальнення та систематизація знань.
Рефлексія
На уроці я...
- дізнався...
- зрозумів...
- найбільші труднощі я відчув...
- я змінив своє ставлення до...
- на наступному уроці я хочу...
ІV Домашнє завдання
Опрацювати параграф 4.