Конспект уроку. Оповідання «Глуха дівчинка» В. Сухомлинського. 2 клас. Читання

Про матеріал

Оповідання «Глуха дівчинка» В. Сухомлинського. Органи «відчуття» (очі – бачити, вуха – чути, голосовий апарат – говорити, серце – відчувати).
Підручник: Українська мова та читання: Підручник для 2 класу ЗЗСО (у 2-х частинах): Частина 2. О. Я. Савченко. К. : УОВЦ «Оріон», 2019. 144 с. (С. 80-81).
Презентацію до уроку підготували:

Перегляд файлу

Конспект уроку підготували:

Кутасевич Юлія, Мельниченко Вікторія, Нетеса Світлана

 

Дата:

Предмет: читання

Клас: 2

Тема. Оповідання «Глуха дівчинка» В. Сухомлинського. Органи «відчуття» (очі – бачити, вуха – чути, голосовий апарат – говорити, серце – відчувати)

Мета:

навчальна: удосконалення навички читання, поглиблення знань про автора та про органи «відчуття» (очі – бачити, вуха – чути, голосовий апарат – говорити, серце – відчувати);

розвивальна: розвивати уміння працювати в групі, малювати, творчі та пошукові здібності, логічне мислення, увагу і пам’ять;

виховна: виховувати шанобливе ставлення до дітей з особливими освітніми потребами.

Обладнання: підручник, мультимедійна дошка, роздатковий матеріал (картки з ситуаціями, картки для пошуку слів).

Підручник: Українська мова та читання: Підручник для 2 класу ЗЗСО (у 2-х частинах) : Частина 2. О. Я. Савченко. К. : УОВЦ «Оріон», 2019. 144 с. (С. 80-81).

Тип уроку: комбінований, інтегрований.

Інтеграція: мовно-літературна, мистецька та природнича галузі, інклюзія, анатомія, фізіологія…

Форма проведення: фронтальна та групова робота, диференційовані та інтерактивні завдання.

Місце проведення: класна кімната.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ ДО УРОКУ (1-2 хв)

1. Привітання.

2. Емоційне налаштування.

– А зараз, всі закрийте свої оченята та послухайте, що відбувається навколо. Вслухайтеся, чуєте як щебечуть пташки за вікном, їде машина тощо?

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УМІНЬ І
НАВИЧОК (3-5 хв)

1. Перегляд відео про Сухомлинського, пригадування його біографії. (портрет, питання по біографії) (Слайд 2)

https://www.youtube.com/watch?v=8XFnza2j-qI

Василь Сухомлинський (1917–1970). Педагог і письменник народився на Кіровоградщині. Багато років був директором і вчителем Павлиської школи. Родина Сухомлинських мешкала у школі. Її учні разом із Василем Олександровичем мандрували на лаки, у ліс, поле, відкривали таємниці природи, придумували казки, оповідання. Минув час, але й зараз у Павлиській школі складають казки.

Для дітей письменник залишив багато книжок: «Казки школи під голубим небом», «Чиста криниця», «Співуча пір’їнка», «Гаряча квітка», «Вічна тополя», «Всі добрі люди одна сім’я» та інші.

(Слайд 3)

– Де народився Василь Сухомлинський? (Народився на Кіровоградщині)

– Ким працював Василь Олександрович Сухомлинський? (Був директором і вчителем Павлиської школи)

– Для кого письменник залишив багато книжок? (Для дітей)

 

2. Робота за змістом оповідання «Глуха дівчинка». (Слайд 4)

– Які почуття викликає у вас оповідання? (Оповідання викликає у мене почуття суму та співчуття до головної героїні–- Ніни. Я засмучуюся, коли читаю, як дівчинка відчуває себе самотньою та незрозумілою серед інших дітей).

– Де відбувся описаний випадок? Хто був у палаті? (Описаний випадок відбувся в дитячій лікарні. У палаті були Ніна, Таня й інші дівчатка)

– Чи запитували дівчатка Ніну про її бажання? Які почуття вона переживала? (Спочатку дівчатка не запитували Ніну про її бажання тому, що вони не знали, як спілкуватися з глухою дівчинкою, але потім звернулися до неї. Ніна переживала почуття самотності та роздратування, тому що інші діти не звертали на неї уваги).

– Чому дівчатка забули про Ніну? Як Таня виправила помилку? (Дівчатка забули про Ніну, тому що вони були занадто захоплені своїми іграми та розвагами. Таня виправила помилку, коли звернула увагу на Ніну та поцікавилася її думкою).

 

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ (2-3 хв) (Слайд 5-6)

1. Ребуси / анаграми із зображеннями / пошук слів (Розвиток дитини, окремий файл). – Серце, вухо, очі, мовлення.

 

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ (10-12 хв)

– Сьогодні, на уроці ми з’ясуємо як кожен з цих органів допомагає нам сприймати навколишній світ. Але спочатку ми з вами пригадаємо все що знаємо про органи «відчуття».

 

1. Інтерактивна вправа «Мікрофон» (Слайд 7) (запитати в учнів що вони знають про очі-зір, вухо-слух, серце-почуття, мовлення)

1. Що ви знаєте про очі як фізіологічний орган, про зір? (Я знаю, що очі – це фізіологічний орган, який допомагає нам бачити світ. Зір – це здатність очей реагувати на світло та розрізняти форми, кольори та різні об’єкти).

 

2. Для того щоб чути у кожного з нас є орган слуху-вухо. Що ви знаєте про цей орган? (Я знаю, що вухо – це орган слуху, який допомагає нам чути звуки. Вухо складається з трьох частин: вушка, середнього вуха та внутрішнього вуха. Середнє вухо містить барабанну перетинку та кісточки, які передають звукові хвилі внутрішньому вусі).

 

3. В середині кожного з нас б’ється серце – двигун нашого організму. Діти пригадайте, що ви знаєте про цей важливий фізіологічний орган? (Я знаю, що серце – це важливий орган, який розташований в нашому грудному відділі. Серце допомагає крові циркулювати по всьому тілу, забезпечуючи організм киснем та необхідними поживними речовинами. Серце складається з чотирьох камер, дві з яких - передні шлуночки – помпують кров по артеріях, а дві інші – задні передсердя – отримують кров із вен та направляють її до шлуночків).

 

 

 

2. Робота з 3-Д моделями. КОРОТКО. (Слайд 8)

(Слайд 9, 10)Органи чуття: https://ua.mozaweb.com/uk/Extra-3D_sceni-Organi_chuttya-302583

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Слайд 11)Утворення голосу: https://ua.mozaweb.com/uk/Extra-3D_sceni-Utvorennya_golosu-139734

 

 

 

 

 

 

 

(Слайд 12)Серце людини: https://ua.mozaweb.com/uk/Extra-3D_sceni-em_Serce_em_lyudini-139728

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Робота з оповіданням. Розповідь про інклЮзію. Розповідь про органи «відчуття» на основі оповідання. (Можливий перегляд відео)

Усі люди на нашій планеті різняться за кольором очей, шкіри, волосся. Дрібні відмінності мають навіть близнюки, кожна людина індивідуальна. Незважаючи на це, кожен має власні сильні сторони, кожен гідний однакової поваги. Інклюзія в широкому розумінні — це включення у суспільство усіх людей, а не тільки осіб з особливими потребами.

Є різні люди з вадами слуху, зору, на візках (ДЦП тощо) та інші. Одним із завдань розвиненого суспільства є сприймання всіх людей як рівноцінних громадян. Важливо робити посильний внесок у те, щоб вони зазнали менше ускладнень. Допомога з візочком, сприяння створенню пандуса у дитсадку чи школі, і, звісно, привітна усмішка — те, що може зробити кожна людина.

Усе те, що ми робимо майже не замислюючись — умитися, розчесатися, одягтися, дістатися до школи — для людей з особливостями може коштувати великих зусиль. Таким чином навчайте дітей емпатії, здатності поставити себе на місце іншого.

Незважаючи на фізичні чи психологічні особливості, кожна людина має свої таланти. Наша мета з вами та суспільства: створити умови для реалізації здібностей абсолютно всіх людей.

Незважаючи на хворобу, в усьому іншому люди з особливими потребами — це звичайна людина, тому його не потрібно боятися. Не варто ані витріщатися на таку людину, ані уникати чи відвертатися. Звісно, дитина копіюватиме і вашу поведінку, тому зверніть увагу на те, як ви ставитеся до людей з особливими потребами на вулиці, у магазині тощо.

 

(Слайд 13)https://youtu.be/Edab53a6Cfk – чудовий мульт, що доступно розказує про аутизм та прийняття людей з аутизмом.

 

– Чи приходилося вам спілкуватися з такими дітьми/людьми?

– Якщо б у нашому класі був такий учень/учениця, якби ви з ним поводилися? (я б з цим учнем/ученицею так само, як і з іншими однокласниками – з повагою і терпінням. Я б намагався зрозуміти, які особливості має ця людина і які потреби вона має, щоб допомогти їй почуватися комфортно у нашому класі. Я був би уважним до того, що вона каже і як поводиться, та ставився до неї з розумінням і співчуттям. Якщо б я бачив, що учень/учениця має труднощі з чимось, тоді намагався б допомогти йому/їй зрозуміти матеріал, або звернувся б до вчителя, якщо не знав, як краще допомогти).

 

 

V. ЗАСТОСУВАННЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ УМІНЬ І
НАВИЧОК (7-10 хв)

1. Вибіркове читання. (Слайд 14)

– За заголовком оповідання ми знаємо, що дівчинка глуха, знайдіть рядки у тексті які свідчать про це. (Слайд 15)

(Слайд 16)

 

(Слайд 17, 18, 19)

– Як Ніна зрозуміла про що говорять дівчата і що про неї забули?

 

(Слайд 20, 21)

– Як дівчинка повідомила про свій вибір?

 

2. Групова робота (диференційовані завдання)

Поділ учнів на групи за допомогою загадок. (Слайд 22)

1-ша група: порушення зору

Два братики через дорогу живуть,

Один одного тільки в дзеркалі бачать. (Очі)

2-га група: порушення слуху

Поділити на 4 групи за допомогою загадок.

Все чують, але мовчать,

Зліва брат і праворуч брат.

Між собою не зустрічаються,

Хто тямущий – здогадається. (Вуха)

(Слайд 23) 3-тя група: порушення мовлення

Літає без крил,

Обнімає без рук,

Кусає без зубів,

Біжить без ніг.

Що це таке? (Голос)

4-та група: порушення відчуттів/почуттів

Не мотор, а рух дає

Нам життя дарує,

В кожної людини є

День і ніч працює (серце)

 

(Слайд 24)

Для 1-ої групи. У вашому класі є учень з порушенням зору, який має труднощі з орієнтацією в просторі. Під час перерви він збирається зайти до класу, але не може знайти двері. Ви помічаєте його збентежену поведінку і вирішуєте допомогти йому. Які кроки ви зробите, щоб допомогти цьому учневі знайти свій клас?

Перш за все, я підійду до учня і спробую зрозуміти, що він робить та в чому полягає його трудність. Я можу запитати його, який клас він шукає та чи знає він, де він знаходиться на плані школи. Потім я запропоную йому свою допомогу та використаю позначки на підлозі або на стіні, які можуть допомогти йому знайти свій клас. Якщо учень не може розпізнати позначки на підлозі або стінах, я можу запропонувати йому мою руку та провести його до класу. Після того, як ми знайдемо його клас, я можу запропонувати йому створити свою власну систему орієнтування, наприклад, запропонувати помістити спеціальний маркер на його парти або стілець, щоб він міг знайти свій клас самостійно. Важливо показати учневі, що він не сам і що завжди можна звернутися до дорослих за допомогою.

(Слайд 25)

Для 2-ої групи. У вашому класі є учень з порушенням слуху, який носить слуховий апарат. Під час уроку він не чує питання вчителя і не може на нього відповісти. Його однокласники починають сміятися з його поведінки, що робить його ще більш збентеженим. Як ви можете допомогти цьому учневі повернути свою впевненість у собі та зробити урок доступнішим для нього?

Ось кілька кроків, які можуть допомогти цьому учневі повернути свою впевненість у собі та зробити урок доступнішим для нього:

Ми повинні бути терплячими і розуміючими.

Учень з порушенням слуху може відповідати на питання за допомогою письмової форми або іншого способу комунікації. Важливо підтримати та підкреслити, що ніхто не має права насміхатися зі способу комунікації іншої людини.

Учень з порушенням слуху може краще орієнтуватися на уроці, якщо буде сидіти біля вчителя або біля дверей. Також можна зробити позначки на дошці, щоб він міг краще розуміти, що відбувається на уроці.

Також вчитель може скористатися технічними засобами, такими як аудіосистема або субтитри, щоб допомогти учневі з порушенням слуху краще чути та розуміти на уроці.

(Слайд 26)

Для 3-ої групи. У вашому класі є учень з порушенням мовлення, який має труднощі з вимовою деяких звуків. Під час уроку він хоче задати запитання вчителю, але не може правильно вимовити слово. Його однокласники не розуміють, що він хоче сказати і засмучують його своїми жартами. Як ви можете допомогти цьому учневі знайти спосіб спілкування, щоб він міг почуватися комфортно та бути зрозумілим для всіх?

Допомогти учневі з порушенням мовлення знайти спосіб спілкування, щоб він міг почуватися комфортно та бути зрозумілим для всіх, можна за допомогою наступних кроків:

Ми можемо пояснити, що розуміємо, як важко для нього бути зрозумілим, і що вони будуть робити все можливе, щоб його підтримати.

Ми можемо заохочувати його до спілкування. Показати, що ми бажаєте чути його думки, і що він може завжди звернутися до нас з питаннями.

Учень може використовувати дошку для запису запитань, щоб він міг спілкуватися з вчителем або із нами всіма без потреби вимовляти слова.

Потрібно уникати жартів та насмішок. Треба показати уважність до почуттів учня з порушенням мовлення, уникати жартів та насмішок з його вимови. Замість цього, заохочувати його до спілкування та висловлювання своїх думок.

(Слайд 27)

Для 4-ої групи. У вашому класі є учень, який часто проявляє агресивну поведінку і виражається негативно про інших учнів. Він може ображати або погрожувати. У такі моменти інші учні відчувають страх та дискомфорт. Потрібно знайти способи, які допоможуть цьому учневі контролювати свої емоції та вести себе доброзичливо з іншими. Також важливо навчити інших учнів, як реагувати на таку поведінку та як допомогти один одному в таких ситуаціях.

Діти можуть допомогти уникнути конфліктів і покращити ситуацію, де є учень з агресивною поведінкою, застосовуючи наступні підходи:

Не реагувати на агресивну поведінку злістю. Замість цього, намагатися вести себе доброзичливо та з великою повагою до іншої людини.

Спробувати спілкуватися з учнем з агресивною поведінкою, починаючи зі спокійного підходу. Наприклад, можна спробувати поговорити з ним про його почуття та проблеми, які можуть бути причиною такої поведінки.

Намагатися встановити позитивні відносини з учнем з агресивною поведінкою, щоб він міг почуватися більш комфортно у класі. Наприклад, запропонувати йому допомогу з домашнім завданням.

Навчитися використовувати позитивну комунікацію та вирішувати конфлікти через співпрацю та діалог.

 

3. Робота із заключною частиною оповідання. Конкурс малюнків (тюльпан, бузок). Супровід малювання ЛЕГЕНДОЮ. (Слайд 28)

Легенда про виникнення ТЮЛЬПАНУ (Слайд 29)

Давно-давно, на початку світу, квіти були безбарвними та непомітними. Але одного разу, коли Бог створював красу світу, йому особливо сподобався один із вітрів-помічників. Він назвав його Тюльпан, бо той був такий же яскравий і барвистий, як ця квітка зараз.

Бог вирішив нагородити вітер Тюльпана та створив спеціальну квітку на честь його краси. Він взяв найбільш яскраві кольори з неба, з води і з землі й об’єднав їх у квітку з гладеньким стеблом і дивною формою листя, яка нагадувала келих.

Так народився тюльпан – чудова квітка, яка здатна зігріти серце і надихнути на добро. Тому, коли ви бачите тюльпани, завжди пам’ятайте, що вони є символом краси, доброти і любові. І завжди пишайтеся своєю унікальністю, як тюльпани – унікальні квіти нашого світу!

 

Легенда про виникнення БУЗКУ (Слайд 30)

Колись давно, у далекій країні жила маленька фея по імені Амелія. Вона була відома своєю красою та магічними здібностями. Мешкала фея у глибині лісу та дбайливо доглядала за всім, що росло та цвіло у її домівці.

Одного разу, коли Амелія гуляла у своєму лісі, вона побачила сумний кущ, який виглядав настільки виснаженим та безжиттєвим, що фея вирішила терміново допомогти йому і зібрала чарівну корзинку з джерелами молодості та життєвої сили.

Маленька фея налила вміст корзинки на землю, і раптово кущ ожив, випустивши фантастично красиві квіти бузкового-білого кольору. Амелія була здивована та зворушена, побачивши, як вона змогла відродити життя в цьому кущі.

З того дня кущ бузку став улюбленим цвітом феї. Вона використовувала його квіти в своїх заклинаннях та чарах, збираючи їх тільки влітку, коли вони були буяли найяскравішим цвітом. Згодом, слова про красу бузкових квітів Амелії розлетілися по всій країні, відтоді люди почали висаджувати їх у своїх садах.

З того часу, бузок став символом краси та магії. Він надихає на творчість та дарує людям надію на нове життя та можливості. Амелія живе досі у своєму лісі, захищаючи природу та спостерігаючи, як її улюблений квітник набуває нових кольорів та форм.

 

 

 

VI. ПІДСУМОК. РЕФЛЕКСІЯ (2-3 хв)

1. Виставка малюнків. (Додаток А) (Слайд 31, 32)

 

2. Гра «Ланцюжок» (що дізналися?) (Слайд 33)

  1. Що на уроці ви дізналися нового?
  2. Про які органи «відчуття» ми сьогодні розмовляли?
  3. Як себе поводити з дітьми із особливими освітніми потребами?
  4. Яка легенда вам сподобалась найбільше? Чому?

3. Рефлексія. «Загадкові листи» (Слайд 34)

  • А зараз перед вами листи. Обери будь-який лист, який хочеш відкрити і дай відповідь на запитання.

  • На цьому наш урок закінчено. Дякую вам за роботу на уроці.

 

 

 



ДОДАТОК А

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

docx
Додано
5 травня 2023
Переглядів
1170
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку