Урок основ здоров’я в 4 класі
Тема: Безпека вдома. Вогонь – друг, вогонь – ворог.
Мета: Навчити дітей безпечної поведінки вдома; розказати, в яких місцях небезпечно гратися; формувати уявлення про причини виникнення пожеж в побуті та їх наслідки, вчити викликати пожежно-рятувальну службу, правила пожежної безпеки; відпрацювати життєві навички, що сприяють збереженню життя і здоров’я; розвивати навички самостійної роботи, вміння застосовувати знання на практиці, виховувати повагу до професії пожежного, бажання дотримуватись правил пожежної безпеки, берегти і зміцнювати своє здоров’я.
Обладнання:
Хід уроку:
І.Привітання
ІІ. Правила роботи на уроці.
ІІІ. Знайомство. Вправа «Продовж фразу» . Продовжити речення «Мій дім- це…»
-Чи можна вважати дім безпечним місцем?
6. Оголошення теми і мети уроку.
-Тема нашого уроку-безпека вдома. Вогонь – друг, вогонь- ворог.
Сьогодні на уроці ви з’ясуєте: Які небезпеки можуть чатувати на дитину вдома.
Коли вогонь – друг, а коли – ворог.
Причини виникнення пожеж.
Продовжите вчити правила пожежної безпеки.
А щоб гарно засвоїти матеріал, ви повинні працювати так,як сказано в девізі нашого уроку.
Девіз уроку:
Ми будемо працювати швидко, старанно,
Щоб жодна хвилинка не втратилась марно
4.Постановка проблеми. Які небезпеки можуть чатувати на дитину вдома?
Вирішення проблеми. Висновок: абсолютної безпеки не існує. Тому ми спробуємо виявити всі можливі форми небезпек.
Вправа «Асоціативний кущ»
-Діти! З чим у вас асоціюється слово небезпека? (Ялинка, сірники, електроприлади, гострі, колючі, ріжучі предмети, ліки, гаряча вода, побутова хімія, газ)
Гра «Мій дім»
5. Робота в групах(Кімната, кухня, комірчина)
Електричний струм, газ, побутова хімія стали незамінними помічниками людини у повсякденному житті, але якщо з ними необережно поводитися. Вони можуть стати джерелом небезпеки. Одним із таких небезпек є вогонь.
Послухайте легенду про Прометея.
В давні часи, коли всім світом правив Зевс, люди,що тільки розселилися на землі, були слабкими, безсилими, полохливими. Вони не вміли ні думати, ні розуміти того, що бачили навколо. Із жахом дивилися вони на грозові хмари, пекуче сонце, безкрає море і високі гори. Від усього, що їх лякало, люди ховалися у печери. Не було в них тоді ні житла, ні родинного вогнища: люди не варили їжу, не грілися біля вогню. І було таке життя жалюгідним існуванням. Пожалів людей своїм великим серцем титан Прометей і сміливо порушив заборону Зевса: не давати людям вогню. Пробравшись до палацу, титан взяв невелику іскру вогню, сховавши її в порожньому стеблі очерету, приніс людям на землю. Із тих пір засяяли яскраві вогники багать на землі. Біля них збиралися люди цілими родинами, смажили м'ясо, грілися, танцювали. Тепер люди зажили веселіще і дружніше, і титан Прометей щиро цьому радів. Він навчив людей приборкувати вогонь, плавити мідь,кувати зброю. Завдяки Прометею люди почали думати й, напевно, вперше відчули себе людьми. І хоча був жорстоко покараний Зевсом за свій вчинок, він відмовився забрати вогонь в людей назад.
- В Україні наші предки не тільки звали вогонь «святим», але й пильно підтримували його, загрібаючи жар у печі. Коли ж, все таки, через недогляд, вогонь згасав, люди вважали, що буде нещастя! Для підтримування вогню в хаті ставили коло нього горщик із водою, щоб вогонь пив і сипали у піч сіль. У народі вважалося, що у тих, хто не поважає вогонь, станеться пожежа.
- Вогонь – щоденний супутник людини. Він потрібний всюди: в житлових будинках, на заводах і фабриках.
- Вогонь є символом Олімпійських ігор.
- Перед Вічним вогнем біля могили Невідомого солдата люди схиляють голови, віддаючи шану загиблим.
2. Вірші учнів « Вогонь - друг».
- А зараз учні розкажуть, яку користь приносить вогонь, коли він нам друг.
(Супроводжується слайдами)
1. Якщо холоди настали –
Допоможе нам вогонь.
Він розтопить піч у хаті,
Але ти стій осторонь.
– Вогонь нас зігріває,коли горить у печі, каміні. Слайд 1.
2.- На вогні готують їжу,
Пиріжки мама пече.
– На вогні готують їжу.Слайд 2.
3.Якщо раптом світло гасне,
Свічку ми запалимо.
В цьому випадку вогню
Ми подякуємо.
– Вогонь дає світло.Слайд 3.
4. А в печі велетенській – у домні –
Плавлять сталь сталевари невтомні.
– У домні сталевари плавлять сталь. Слайд 4.
5. Летить ракета в небесах,
Вогонь із сопла рветься – ах!
Такий він сильний, мудрий, дужий.
Вогонь потрібний людям, друже.
– За допомогою вогню летить ракета. Слайд 5.
- Коли вогонь нам друг?
Вогонь – ворог.
Він залишив свої криваві сліди в історії всіх епох і народів. Тисячі міст і сіл зникли в полум'ї вогню. Безцінні твори попередніх поколінь перетворилися в порох. Вогонь згубив мільйони людей. За своїми трагічними наслідками пожежі не поступаються епідеміям, посухам та іншим нещастям.
Вогонь - супутник війн. Його використовували вороги для зброї , підпалів, тортур.
Пожежі - це величезна проблема. Щороку у світі стається 5 мільйонів пожеж. Щогодини у вогні гине 1 людина, кожен третій загиблий – дитина. Щодня в Україні виникає до 120 пожеж, в яких гине в середньому 7 чоловік. Кожні 2-3 дні у містах і селах від пожеж гинуть люди.
Існує Закон України про пожежну безпеку. Забезпечення пожежної безпеки є невід'ємною частиною державної діяльності щодо охорони життя та здоров'я людей.
У нас в школі також забезпечено пожежну безпеку відповідно до Закону України про пожежну безпеку.
Яким вогонь може стати для нас, залежить від нас. Вогонь - ворог, якщо до нього ставитися недбало і не знати правила пожежної безпеки.
Але й іншим буває вогонь -
Злим, як змій, і жорстоким, як ворог.
Не зігріє він ваших долонь,
Може все спопелити на порох.
Будьте ж діти з вогнем обережні,
Вчіть правила протипожежні.
(Повторення правил протипожежної безпеки)
Діти! Які ви знаєте причини виникнення пожеж?
- ігри дітей з вогнем;
- недотримання правил користування електроприладами і печами ;
- непогашені сірники, багаття;
- підпали;
- несправність побутового обладнання;
- порушення правил поводження з легкозаймистими та вибухонебезпечними речовинами і предметами;
- не правильне використання свічок, піротехнічних засобів;
- просушування білизни над піччю, плитою, каміном.
-Діти? А що необхідно , щоб зайнялося вогнище?(Джерело запалювання, горюча речовина, повітря)
Ми в цьому переконаємося, коли виконаємо дослід.
Дослід зі свічкою.
Вправа «Трикутник вогню»
Відеопрезентація «Причини виникнення пожежі»
Бесіда за змістом мультфільму.
-Діти! Що потрібно робити , коли виникла пожежа?
5. Розповідь про пожежних, про пожежну машину.
Пожежні – захисники життя та здоров’я людей. Їх називають бійцями«вогняного фронту»,адже щоразу вони вступають в бій з вогняною стихією. Якщо виникла пожежа – рахунок часу йде на секунди і робити все треба дуже швидко. Тому пожежний одягає спорядження за
18 секунд, через 30 секунд він займає місце в машині. Пожежній машині за Правилами дорожнього руху дозволено проїжджати на червоне світло світлофора, тому вона відрізняється від інших машин. Чим відрізняється пожежна машина від інших машин?
Пожежна машина червоного кольору, обладнана проблисковим маячком і звуковим сигналом.
Діти! А який найкращий засіб від лісової пожежі? (Дощ) Зараз ми з вами
спробуєми її загасити.
Фізхвилинка «Австралійський дощ»
Вправа «Австралійський дощ». Учасники стають у коло. Тренер каже: «Друзі, чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Якщо ми будемо уважними, то почуємо, який він. Я показуватиму рухи, а ви повторюватимете їх:
- В Австралії піднявся вітер (терти долоні).
- Починає накрапати дощ (клацання пальцями).
- Дощ посилюється (почергове плескання по грудях).
- Починається справжня злива (плескання по ногах).
- А ось гроза, справжня буря (тупотіння ногами).
- Але що це? Буря почала вщухати (плескання по ногах).
- Злива перетворюється на дощ (плескання долонями по грудях).
- Рідкі каплі падають на землю (клацання пальцями).
- Вщухає вітер (терти долоні).
- Сонце! (руки догори).
Закріплення знань.
-Діти! Давайте ще раз повторимо причини виникнення пожеж
На роботі мама й тато.
Сірники знайшли малята.
І не знає дітвора,
Чим скінчитись може гра.
Недбале поводження з сірниками
Електропраска – кожен знає –
У побуті допомагає.
Та пам’ятати має кожний:
Лишать без нагляду її не можна.
Залишені без нагляду працюючі електроприлад
Наказали мама й тато
Всі електроприлади разом не вмикати,
Бо нагріється розетка,
Спалахне вогнем умить,
І від того дім згорить.
Несправна електропроводка або перевантаження електророзетки .
Обігрівач не вмикати
Біля тюлю, - каже мати.
Мама вийшла і не знає,
Що вікно уже палає.
Електрокамін, що стоїть близько до тюлю чи скатертини.
Новий рік! Зійшлись малята,
Щоб ялинку прикрашати.
Та свічкам – прикрасам – зась!
Ялинка щоб не зайнялась.
Запалені свічки на новорічній ялинці, бенгальські вогні, хлопавки, петарди.
Не розпалюй сам багаття
Ані в лісі, ані в хаті.
Легко вогник запалить -
Та не просто загасить.
Розпалене багаття в лісі, в приміщенні.
Пам’ятайте кожен з вас
Де бензин, мастило, газ.
Там вогонь не підпускай –
Спалахне усе - і край!
Вогонь біля легкозаймистих речовин.
-А які ви ще знаєте правила пожежної безпеки?
Не можна:
- гратися сірниками;
- залишати електроприлади без нагляду;
- вмикати в одну розетку декілька електроприладів;
- вмикати обігрівач близько біля тканини;
- прикрашати ялинку свічками,бенгальськими вогнями;
- розпалювати багаття в лісі, в приміщенні;
- розпалювати вогонь біля легкозаймистих і вибухонебезпечних речовин і предметів;
- сушити одяг над газом;
- треба правильно використовувати печі, каміни.
- Щоб вогонь не став ворогом, потрібно добре знати правила пожежної безпеки і не порушувати їх.
6. Тренінг навичок відмови
Вчитель. Щорічно внаслідок пожеж гине та страждає значна кількість людей. В дим та попіл перетворюються цінності на мільярди гривень.
Якщо виникла пожежа - рахунок часу йде на секунди. Не панікуйте та остерігайтеся: високої температури, задимленості та загазованості, обвалу конструкцій будинків і споруд, вибухів технологічного обладнання і приладів, падіння обгорілих дерев і провалів. Знайте, де знаходяться засоби пожежогасіння та вмійте ними користуватися.
У житті трапляється різні ситуації. Але запам’ятай! Ніколи не панікуй. Перший вогонь можна залити склянкою води. Другий – відром води, а до третього вогню треба викликати пожежників, бо сам не впораєшся. Якщо трапилося таке лихо, то не біжи і не ховайся, а заливай пожежу водою, доки вона ще маленька. Якщо пожежа почалася на підлозі, то можна кинути мокрого рушника, щоб накрити полум’я і не дати йому поширитися. Однак трапляється, що вогонь розгоряється і починає перекидатися з одного предмета на інший. Тоді обов’язково телефонуйте за номером…..?
2. Інсценівка вірша М.Познанської « Сірники купив в крамниці».
- Зараз ви подивитесь інсценівку і визначите,
яке правило пожежної безпеки порушив котик?
Крамниця – це магазин.
Сірники купив в крамниці
Котик - син для мами - киці.
Обережно ніс додому,
Та схотілося малому
До коробки зазирнуть
І разок один тернуть.
Ич, оказія яка!
Вийняв котик сірника,
Тер довгенько і завзято,
Та й обпік пухнасту лапу.
«Як додому прибіжу,
Що матусі я скажу?
Бо без дозволу таки
Тер сердиті сірники!».
Довго котик лапу дмухав,
Довго - довго вуха чухав.
Але треба вже малому
Хоч - не - хоч - іти додому.
Прикусив маленький губу:
- Терти сірників не буду!
Терти сірники боюся
- Що, як обсмалю ще й вуса?
- Яке правило пожежної безпеки порушив котик?
- Який висновок можна зробити?
. Нема диму без вогню.
- Як ви розумієте зміст висловлювання?
- Особливо небезпечним при пожежі є дим. Він знижує видимість, унаслідок чого людина не знає, куди рухатися. Крім того, дим містить чадний газ і спричинює отруєння. Тому в задимленому приміщенні краще просуватися до виходу повзком по підлозі або пригнувшись, прикриваючи ніс і рот мокрою тканиною, бо вона затримує дим. Запам’ятайте! Не можна ховатися в шафі, під ліжком, так як вас буде важко знайти.
6. Самостійна робота на картках.
Гра « Незакінчені речення ».
З’єднайте початок і кінцівку речення і прочитайте правила пожежної безпеки.
Для розваги і для гри |
а не в лісі, а ні в хаті. |
Не розпалюй сам багаття, |
умикати нам не слід. |
З грубки жару не беріть |
то вимкни всі електроприлади. |
Плитку, праску |
це небезпечно. |
Коли йдеш з квартири, |
користуйся ліхтариком. |
Не грайся з вогнем - |
жар в собі вогонь таїть. |
Не грайся запальничкою, |
сірників ти не бери. |
Гра «Врятувати вірних друзів»
Робота в групах. Метод «Сніжна куля»
1.Ви вдома самі. Увімкнена новорічна гірлянда. Раптом ви помітили, що провід сильно нагрівся, іскриться, лампочки миготять якось дивно. Ваші дії?
2.Тетянка прасувала свою сукню. Раптом хтось подзвонив у двері. Дівчинка залишила увімкнену праску на столі і забула про неї. Чим це загрожує?
3.Діти грались із сірниками та підпалили килим. Він почав тліти і задимив кімнату. Потай від дорослих діти відкрили вікна, зробивши протяг ( вирішили провітрити кімнату ), але килим спалахнув, і почалася пожежа. Оцініть дії дітей.
4.Під час пожежі в квартирі хлопчик, набравши номер 101, перелякано кричить у трубку телефону: «Рятуйте! Пожежа! Я живу тут, у великому будинку, на третьому поверсі!». У чому помилка хлопчика?
VI. Підсумок уроку.
1. - Діти, скажіть вогонь-друг чи ворог?
-Я зараз перевірю, як ви запам’ятали правила пожежної безпеки.
Гра « Так чи ні»
- Можна гратися із сірниками. (НІ)
- Перед тим, як вийти з дому, вимкни всі електроприлади. (ТАК)
- Пожежно - рятувальну службу викликай за номером 101. (ТАК)
- Не можна сушити білизну над плитою. (ТАК)
- Ялинку прикрасимо бенгальськими вогнями, свічками. (НІ)
- Не можна розпалювати вогонь біля легкозаймистих речовин. (ТАК)
- Можна розпалювати вогнище в лісі, в приміщенні. (НІ)
2. Аналіз відповідей учнів на уроці.
А зараз перевіримо, чи знаєте ви небезпечні речовини. Гра називається «Будь уважним – відчуй небезпеку».
Бензин, олія, молоко, крем, папір, ацетон, оцет, клей, мед, ртуть, вода, пральний порошок, відбілювач, шампунь, розчинник, дихлофос, сік.
-За допомогою вогню я можу…
-Діти! Вам сподобався урок? Що найбільше вам сподобалось? На парті у кожного з вас лежать краплинки. А на дошці весь урок горить вогнище. Щоб воно не наробило біди, давайте повісимо свої краплинки. Тоді воно не зможе наробити лиха.
- Я бажаю, щоб ви не забували правила пожежної безпеки і тоді вогонь вам буде помічником і другом.
З’єднайте початок і кінцівку речення і прочитайте правила пожежної безпеки.
Для розваги і для гри |
а не в лісі, а ні в хаті. |
Не розпалюй сам багаття, |
умикати нам не слід. |
З грубки жару не беріть |
то вимкни всі електроприлади. |
Плитку, праску |
це небезпечно. |
Коли йдеш з квартири, |
користуйся ліхтариком. |
Не грайся з вогнем - |
жар в собі вогонь таїть. |
Не грайся запальничкою, |
сірників ти не бери. |
З’єднайте початок і кінцівку речення і прочитайте правила пожежної безпеки.
Для розваги і для гри |
а не в лісі, а ні в хаті. |
Не розпалюй сам багаття, |
умикати нам не слід. |
З грубки жару не беріть |
то вимкни всі електроприлади. |
Плитку, праску |
це небезпечно. |
Коли йдеш з квартири, |
користуйся ліхтариком. |
Не грайся з вогнем - |
жар в собі вогонь таїть. |
Не грайся запальничкою, |
сірників ти не бери. |
З’єднайте початок і кінцівку речення і прочитайте правила пожежної безпеки.
Для розваги і для гри |
а не в лісі, а ні в хаті. |
Не розпалюй сам багаття, |
умикати нам не слід. |
З грубки жару не беріть |
то вимкни всі електроприлади. |
Плитку, праску |
це небезпечно. |
Коли йдеш з квартири, |
користуйся ліхтариком. |
Не грайся з вогнем - |
жар в собі вогонь таїть. |
Не грайся запальничкою, |
сірників ти не бери. |
З’єднайте початок і кінцівку речення і прочитайте правила пожежної безпеки.
Для розваги і для гри |
а не в лісі, а ні в хаті. |
Не розпалюй сам багаття, |
умикати нам не слід. |
З грубки жару не беріть |
то вимкни всі електроприлади. |
Плитку, праску |
це небезпечно. |
Коли йдеш з квартири, |
користуйся ліхтариком. |
Не грайся з вогнем - |
жар в собі вогонь таїть. |
Не грайся запальничкою, |
сірників ти не бери. |
З’єднайте початок і кінцівку речення і прочитайте правила пожежної безпеки.
Для розваги і для гри |
а не в лісі, а ні в хаті. |
Не розпалюй сам багаття, |
умикати нам не слід. |
З грубки жару не беріть |
то вимкни всі електроприлади. |
Плитку, праску |
це небезпечно. |
Коли йдеш з квартири, |
користуйся ліхтариком. |
Не грайся з вогнем - |
жар в собі вогонь таїть. |
Не грайся запальничкою, |
сірників ти не бери. |
З’єднайте початок і кінцівку речення і прочитайте правила пожежної безпеки.
Для розваги і для гри |
а не в лісі, а ні в хаті. |
Не розпалюй сам багаття, |
умикати нам не слід. |
З грубки жару не беріть |
то вимкни всі електроприлади. |
Плитку, праску |
це небезпечно. |
Коли йдеш з квартири, |
користуйся ліхтариком. |
Не грайся з вогнем - |
жар в собі вогонь таїть. |
Не грайся запальничкою, |
сірників ти не бери. |
Конспект уроку основ здоров’я у 2 класі на тему: «Безпека вдома. Вогонь – друг, вогонь – ворог»
Вчитель: Торкотюк Л. П.
2017 рік