Урок № 5
Методична мета:використання міжпредметних зв’язків на уроках української мови
Предмет:«Українська мова»
Професія:3881«Тракторист-машиніст с\г виробництва (кат. «А1», «А2»), електрозварник ручного зварювання, водій автотранспортних засобів (кат. «С»)»
Тема програми: «Поглиблення і систематизація найважливіших відомостей з орфографії»
Тема уроку. Основні орфограми в коренях та суфіксах
Мета уроку: розглянути основні орфограми в коренях та суфіксах;розвивати
увагу, орфографічну грамотність учнів; виховувати бережне ставлення до хліба.
Тип уроку: комбінований .
Методи проведення: бесіда, пояснення, розповідь, створення проблемних ситуацій, дослідницький метод, показ презентації, самостійна робота учнів.
Комплексно-методичне забезпечення: конспект уроку, картки «Аутотренінг», підручник , таблиця «Орфограми в суфіксах», орфографічний словник,підручник О.В.Заболотний, В.В.Заболотний «Українська мова»,
мультимедійний проектор, екран, комп’ютер
Міжпредметні зв’язки:
1. Психологія
2. Музика
3.Психологія
4. Народознавство
Хід уроку
І. Організація класу.
Перевірка наявності учнів та готовності їх до роботи на уроці.
Аутотренінг
Я — носій української культури.
Я — знавець милозвучної мови, що є для мене рідною.
Я можу творити.
Я міркую, замислююся, аналізую.
Я хочу знати і поділитися тим, що знаю.
ІІ. Актуалізація опорних знань .
Вправа «Незавершені речення».
• Словотвір — це ...
• Частина слова — ...
• Корінь — ...
• Суфікс — ...
• Префікс — ...
• Закінчення — ...
• Спільнокореневі слова — ...
•Різні форми одного і того слова — ...
• Способи творення — ...
• Орфограма — ...
• Орфографія + Словотвір — ...
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності .
Сьогодні на уроці ми повторимо і систематизуємо знання про основні орфограми в коренях та суфіксах, вдосконалюватимемо писемну грамотність, адже справді висока культура мовлення кожної людини вимірюється не лише вмінням гарно говорити, а й досконалим знанням граматичних норм літературної мови, вмінням правильно, чітко викласти свої думки на папері, розвиватимемо усне і писемне мовлення, поглибимо знання про рідний край.
ІV.Оголошення теми і мети уроку
Перегляд презентації «Основні орфограми в коренях та суфіксах» Завдання уроку:
1) розглянути основні орфограми в коренях та суфіксах;
2) працювати над формуванням правописних вмінь;
3) розвивати орфографічну грамотність.
V. Вивчення нового матеріалу
- Бесіда
1. Яка умова чергування голосних [о], [е], з [і]?
2. У яких значущих частинах слова відбувається таке чергування?
3. Що зумовило чергування [е] з [о] після шиплячих?
4. За яких умов після шиплячих у коренях слів вживається [о]?
5. Наведіть приклади споріднених слів, у яких [е] чергується з [о] після шиплячих.
6. Який звук уживається в коренях українських слів після г, к, х та шиплячих?
7. У яких випадках після г, к, х та шиплячих уживається в коренях [і]?
- Пригадайте назви орфограм, пов'язаних з чергуванням голосних звуків у коренях слів. Доберіть до кожної орфограми таблиці свої приклади, запишіть їх.
Орфограма Приклади
1. Букви о — а у коренях дієслів Могти — змагатися
2. Букви е — і у коренях дієслів Текти — витікати
3. Букви е — и у коренях дієслів Стелю — застилати
4. Букви о — і, е — і у коренях Школа — шкіл, печі — піч
слів
5. Букви е — о після ж, ч, ш Жолудь, вечеря
6. Букви и, і після ж, ч, ш та г, Число, похилий; чільний (бо
к, х у коренях слів чоло), гість (бо гостя)
- Складіть таблицю чергування приголосних звуків (г — ж— З, к – ч- ц, х — ш — с). Доберіть приклади.
- Відтворення теоретичних відомостей. Опрацювання таблиці
Основні орфограми в суфіксах
Орфограми |
Приклади |
Суфікси —ив-, -ев— у іменниках |
Печиво, прядиво, але марево (не є продуктом праці) |
Суфікси —ев-, (-єв-), -ов— у прикметниках |
Малиновий, яблуневий, квітневий, алюмінієвий, грушевий, овочевий, дощовий, плащовий |
Наголошені суфікси —енн-,-анн-(-янн-) у прикметниках дієприкметникового походження |
Нездійснений — нездійсненний, |
Суфікси —ичн-, -ічн— у словах іншомовного походження |
Політичний, систематичний, географічний, анемічний |
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
1.Розподільний диктант
Запишіть іменники у дві колонки: у першу - зі вставленою буквою е(є), у другу - зі вставленою буквою и. Поясніть орфограми. Позначте суфікси. Правильність написання перевірте за орфографічним словником.
Рушн..чок, ліж..чко, пал..во, бат..чко, річ..чка, сон..чко, дон..чка, чаш..чка, кит..чка, поневол..ння, міш..чок. книж..чка, лож..чка, кра..чок, озбро..ння, міс..во, травич..чка, кач..чка, кур..во. напруж..ння, павут..ння, горл..чка, перевез..ння, мар..во, плет..во, нож..чок, садівн..чок, літ..чко, вул..чка, пал..чка, мороз..во, мереж..во, діж..чка.
Пояснити правопис суфіксів
Мабуть, природа створила хлібну зернину в мить такого високого натхнення, в мить щедрого осяяння, яке потрачено нею і на саму людину. І в чи не найголовнішому слові нашої мови «життя» предки не лише воздали заслужену хвалу житу-годувальнику, а визнали його правічні заслуги в долі людства. В зернину, в цей маленький тугий злиточок матерії, стільки вкладено життєвої мудрості, добра і віри в безсмертя, що його таїна й досі здається нам магічною. Все у нас від нього, від хліба.
А втім, і самі ми, кожен із нас – дитина своїх батьків, свого народу й хліба. Людей, які прийшли з доброю місією, з чистим серцем чи з доброю новиною, на нашій землі завжди зустрічали з хлібиною на вишитому рушнику.
Короваєм благословлями у довгу, тепер уже двоєдину дорогу одружених молодят, без хлібини не можна було зайти у новий дім. Зрештою, вся історія нашого народу пов’язана з історією хліба, з мистецтвом його сіяти, вирощувати, косити, молотити, молоти, розчиняти тісто, пантрувати, як воно сходить, пекти, а коли хочете, то й гречним, вихованим ще з дитинства умінням його їсти. Цілий цикл, у якому є свої таємниці, досвід, розрахунок, цикл, за яким можна вимірювати літа людського життя.
Може, тому так трепетно щемить у нас, сучасників, серце, коли зачуємо прадавню пісню, в якій дочка благає з чужини: «Якби мама знали, яка в мене біда, вони б передали горобчиком хліба...». (За В. Яворівським)
На території, хазяйська донька, студентський квиток, пізно вночі, від'їхав останній, близький, почуття зніяковіння, безпечний, під'їжджали вдень, розповідаються легенди, молотьба, улесливий.
[правильний варіант диктанту записаний на дошці]
.Дослідження – моделювання (супроводжується класичною музикою). Наведені слова поставте у формі місцевого відмінка і запишіть їх. Поясніть, які зміни відбуваються в корені, чи змінюється лексичне значення слів.
Ріка, вухо, подруга, ніж, дорога.
5.Гра «Впізнай предмет». Утворити від назви даних предметів прикметники ,пояснити правопис суфіксів. Книжка,груша,печиво,квітка, горіх.
6.Робота з підручником .Виконання вправи 93 Пояснити чергування о-е з і Віл-вола, схід-сходу, осінь-осені, річ-речі, гір-гора , слів-слово, Львів-Львова, Канів-Канева, село-сіл, ніс-несла, вів-вела, міг-можу, будівник-будова, подвір»я-двора, корівник-корова, сіль-солоний, піч-печі, радість-радості,біль-болю, зілля-зелений, шість-шести, нога-підніжжя.
7.Словниковий диктант
Антифашистський, студентство, засланий , проїзний, пізно, празниковий, ремісник, щасливий, туристський, солдатський, канадський, тиснути, пестливий, кістлявий, перехресний, свиснути, тижня, форпостний, кореспондентський, захисник, учасник, пристрасний .
8.Попереджувальний диктант.Позначити орфограми в коренях виділених слів,обгрунтувати вибір написання.
Жолудь який дрібний буває,а з нього дуб виростає.Хто хоче женитися,тому ніколи вчитися.В хаті жінка три кути держить, а чоловік -четвертий. Не вмієш шити, то не пори. Живе аби день до вечора.Коли б кізка не скакала, то б і ніжки не зламала.Кішці смішки, а мишці слізки.Собака бреше, а кінь іде.
VІІ . Підсумок уроку. Рефлексія
Сьогодні я: Зрозумів…. Дізнався… Мене вразило… Цікавим сьогодні було…
VІІІ . Домашнє завдання.
1. Опрацювати теоретичний матеріал.
2. Виконати вправу 245, ст. 140.