Конспект уроку . Основні способи словотворення.

Про матеріал
Для вчителів, які викладають українську мову в 6 класі. Допоможе при вивченні теми "Основні способи словотворення". Підбірка вправ. Цікава хвилиночка доброти.
Перегляд файлу

6 клас                                                                                                                   18.11.22 р.

Конспект  відкритого уроку з української мови

Тема:  Основні способи словотворення.

Мета: 

  • ознайомити шестикласників з основними способами словотворення; сформувати вміння змінювати й утворювати нові слова;
  • удосконалювати навички розбирати слова за будовою;
  • розвинути увагу й дослідницькі уміння дітей за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу;
  • виховувати взаємоповагу, вміння дослухатися до співрозмовника. 

Внутрішньо предметні зв’язки:

  • Лексикологія і фразеологія: засвоєння нових слів (у тому числі й власне українських), прислів’їв, приказок.
  • Культура мовлення і стилістика: засвоєння складних випадків слововживання.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, комп’ютер.

Очікувані результати:

  • шестикласники знають основні способи словотворення;
  • уміють визначати способи творення відомих слів;
  • можуть утворювати слова різними способами та вживати їх у мовленні.

ХІД УРОКУ

 

  1. Організаційний момент
  1. Займи позицію

Сьогодні на уроці я:

….уважний;

….активний;

…..допитливий;

….старанний. (Слайд 3)

  1. Оголошення епіграфу, робота з ним

Єдиний шлях, що веде до знань, це діяльність.

Бернард Шоу

(Слайд 4)

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Бесіда:
  • Що вивчає словотвір?
  • Яка частина слова називається основою?
  • Що таке афікси?
  • Яке слова називається твірним?
  1. Перевірка д/з

(написати твір-мініатюру)

IIІ. Мотивація навчальної діяльності школярів

  1. Повідомлення теми й мети уроку

 Для чого, на вашу думку, нам потрібні знання з розділу «Словотвір»?

__ Повідомлення теми й мети уроку. (Слайд 1)

ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1. Слово вчителя.

В українській мові виділяються морфологічні і неморфологічні способи творення слів (робота з таблицею).

 усі уроки української мови 6 клас-108

  1. Робота біля дошки. Розібрати слово за будовою. Зробити словотвірний розбір слів.

Безцінний, лісок, річний, підберезник, легкозрозумілий, міць, прийти, пришити, листопад, снігопад, зелений, сонечко, приморський.

V. Застосування здобутих знань у процесі практичної роботи

1. Впр. 148 ст.70 (письмово самостійно).

Вибрала, дівчинка, дев’ятилітньому, надруковані, львівському.

2. Запишіть речення. Позначте слова, утворені суфіксальним і префіксальним способом. (За відкидною дошкою) (Слайд 6)

Дівчинка побачила у лісі пролісок.

В Миколки сьогодні пречудовий настрій.

Фізкультхвилинка

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій поклоніться

За щасливий день вчорашній.

І до сонця потягніться.

В різні боки нахиліться.

Веретеном покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте.

І за парти тихо сядьте.

3. Впр. 154

4. Дослідити, якими частинами мови будуть виділені слова у словосполученнях (Слайд 7)

Колискова пісня – мамина колискова

Дитячий сміх – затишна дитяча

Складіть і запишіть речення з цими парами слів. (І – ІІ варіанти)

5. Утворіть і запишіть від поданих пар слів нові слова способом складання основ. (слайд 8)

 Чорне море – чорноморський, робити хліб – хлібороб, зорі падають – зорепад, вода грає – водограй, карі очі – кароокий, сім струн – семиструнна, три поверхи – триповерховий, трусити землю – землетрус, чорні брови – чорнобровий, варити сталь – сталевар.

VІ. Систематизація й узагальнення знань, умінь, навичок.(Слайд 9)

  • Що вивчає словотвір?
  • Які ви знаєте способи словотворення?
  •  Що таке префікс?
  • Що таке суфікс?
  • Що таке афікс?

Хвилинка доброти

Бо я – людина. Притча.

Василь Сухомлинський

Вечоріло. Битим шляхом йшло двоє подорожніх — батько й семирічний син.

Посеред шляху лежав камінь.

Батько не помітив каменя, спіткнувся, забив ногу. Крекчучи, він обійшов камінь, і, взявши дитину за руку, пішов далі.

Наступного дня батько з сином йшли тією ж дорогою назад. Знову батько не помітив каменя, знову спіткнувся і забив ногу.

Третього дня батько й син пішли тією ж дорогою. До каменя було ще далеко. Батько каже синові:

— Дивись уважно, синку, треба обійти камінь. Ось і те місце, де батько спіткнувся й забив ногу.

Подорожні сповільнюють кроки, але каменя немає. Бачать, обабіч дороги сидить сивий старий дід.

— Дідусю, — запитав хлопчик, — Ви не бачили тут каменя?
— Я прибрав його з дороги.
— Ви також спіткнулися й забили ногу?
— Ні, я не спіткнувся й не забив ногу.
— Чому ж ви прибрали камінь?
— Бо я — людина. Хлопчик зупинився у задумі.
— Тату, — запитав він, — а Ви хіба не людина?

  1. Що мав на увазі хлопчик?
  2. Повернутися до епіграфу.

VІІ. Домашнє завдання (Слайд 10)

1.Вивчити способи словотворення (§18, табл. С.70)

2. Виконати вправу 156.

3. Написати міні-твір «Батьківська домівка» (8 – 10 речень), використовуючи слова різних способів творення.

VІІІ. Оцінювання роботи учнів.

 

 

docx
Додано
3 листопада 2022
Переглядів
1035
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку