6 клас 18.11.22 р.
Конспект відкритого уроку з української мови
Тема: Основні способи словотворення.
Мета:
Внутрішньо предметні зв’язки:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, комп’ютер.
Очікувані результати:
ХІД УРОКУ
Сьогодні на уроці я:
….уважний;
….активний;
…..допитливий;
….старанний. (Слайд 3)
Єдиний шлях, що веде до знань, — це діяльність.
Бернард Шоу
(Слайд 4)
ІІ. Актуалізація опорних знань.
(написати твір-мініатюру)
IIІ. Мотивація навчальної діяльності школярів
— Для чого, на вашу думку, нам потрібні знання з розділу «Словотвір»?
__ Повідомлення теми й мети уроку. (Слайд 1)
ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1. Слово вчителя.
В українській мові виділяються морфологічні і неморфологічні способи творення слів (робота з таблицею).
Безцінний, лісок, річний, підберезник, легкозрозумілий, міць, прийти, пришити, листопад, снігопад, зелений, сонечко, приморський.
V. Застосування здобутих знань у процесі практичної роботи
1. Впр. 148 ст.70 (письмово самостійно).
Вибрала, дівчинка, дев’ятилітньому, надруковані, львівському.
2. Запишіть речення. Позначте слова, утворені суфіксальним і префіксальним способом. (За відкидною дошкою) (Слайд 6)
Дівчинка побачила у лісі пролісок.
В Миколки сьогодні пречудовий настрій.
Фізкультхвилинка
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій поклоніться
За щасливий день вчорашній.
І до сонця потягніться.
В різні боки нахиліться.
Веретеном покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте.
І за парти тихо сядьте.
3. Впр. 154
4. Дослідити, якими частинами мови будуть виділені слова у словосполученнях (Слайд 7)
Колискова пісня – мамина колискова
Дитячий сміх – затишна дитяча
Складіть і запишіть речення з цими парами слів. (І – ІІ варіанти)
5. Утворіть і запишіть від поданих пар слів нові слова способом складання основ. (слайд 8)
Чорне море – чорноморський, робити хліб – хлібороб, зорі падають – зорепад, вода грає – водограй, карі очі – кароокий, сім струн – семиструнна, три поверхи – триповерховий, трусити землю – землетрус, чорні брови – чорнобровий, варити сталь – сталевар.
VІ. Систематизація й узагальнення знань, умінь, навичок.(Слайд 9)
Хвилинка доброти
Бо я – людина. Притча.
Василь Сухомлинський
Вечоріло. Битим шляхом йшло двоє подорожніх — батько й семирічний син.
Посеред шляху лежав камінь.
Батько не помітив каменя, спіткнувся, забив ногу. Крекчучи, він обійшов камінь, і, взявши дитину за руку, пішов далі.
Наступного дня батько з сином йшли тією ж дорогою назад. Знову батько не помітив каменя, знову спіткнувся і забив ногу.
Третього дня батько й син пішли тією ж дорогою. До каменя було ще далеко. Батько каже синові:
— Дивись уважно, синку, треба обійти камінь. Ось і те місце, де батько спіткнувся й забив ногу.
Подорожні сповільнюють кроки, але каменя немає. Бачать, обабіч дороги сидить сивий старий дід.
— Дідусю, — запитав хлопчик, — Ви не бачили тут каменя?
— Я прибрав його з дороги.
— Ви також спіткнулися й забили ногу?
— Ні, я не спіткнувся й не забив ногу.
— Чому ж ви прибрали камінь?
— Бо я — людина. Хлопчик зупинився у задумі.
— Тату, — запитав він, — а Ви хіба не людина?
VІІ. Домашнє завдання (Слайд 10)
1.Вивчити способи словотворення (§18, табл. С.70)
2. Виконати вправу 156.
3. Написати міні-твір «Батьківська домівка» (8 – 10 речень), використовуючи слова різних способів творення.
VІІІ. Оцінювання роботи учнів.