Розробка плану-конспекту уроку з музичного мистецтва у 4 класі на тему "Перетворення жанрів. Українські мотиви симфоній". Метою даного уроку є ознайомити із фольклорним «запозиченням» у професійній музиці, із використанням українського фольклору у симфонічній музиці.
Тема: Перетворення жанрів. Українські мотиви симфоній.
Мета: ознайомити із фольклорним «запозиченням» у професійній музиці, із використанням українського фольклору у симфонічній музиці.
Обладнання: зображення музичних інструментів, програвач.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
- Доброго дня, діти! Оскільки музика – незвичайний урок, то і привітання у нас буде незвичайним.
- Добрий день, діти, я прийшла в ваш клас!
- Добрий день! Добрий день! Раді бачить вас.
- Ви уже писали?
- Ми уже писали.
- Ви вже рахували?
- Ми вже рахували.
- А тепер відпочиваймо і всі разом заспіваймо. | 2 р.
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ
Сьогодні на уроці ми поговоримо з вами про перетворення музичних жанрів. Для початку поговоримо.
На нашому уроці ми поговоримо про те, як можуть поєднуватися в композиторській музиці мотиви фольклору.
ІІІ. СЛУХАННЯ МУЗИКИ
Петро Ільїч Чайковський – відомий російський композитор. Дуже любив подорожувати. І всі свої враження записував через музику.
Одного разу в Неаполі він зустрів маленького хлопчика, який сидів на тротуарі і співав на своїй гітарі простеньку народну пісеньку. Ця пісня настільки сподобалась композитору, що він записав її до свого «Дитячого альбому» і назвав «Неаполітанська пісенька».
І зараз ми послухаємо її. (1 хв)
Пісня була народною, але Чайковський записав цю пісеньку і таким чином з’явився нотний текст.
А от коли композитор писав балет «Лебедине озеро», в одній із сцен з’явився «Неаполітанський танець». Зараз ви уважно послухаєте його і скажете чим він відрізняється від «Неаполітанської пісеньки».(2 хв)
Отже, чим відрізняється балет від пісеньки?
(«Неаполітанську пісеньку» виконують на фортепіано і п’єса написана для виконання однією людиною на інструменті, а «Неаполітанський танець» написаний для виконання симфонічним оркестром. )
Слухання музики «Українська симфонія»
Слухання музики «Симфонія невідомого автора»
Оскільки ми говоримо з вами про український фольклор у симфонічній музиці, то як ви думаєте про що буде йти мова?(про використання фольклору у симфонічній музиці).
Зараз ви почуєте музику танцю, що вже звучала на ваших уроках. Спробуйте назвати його (слухання «Козачок»)
Ми слухали з вами фрагмент «Української симфонії», в якій присутні мелодії українських пісень.
А от в наступній симфонії з’явиться мелодія українського народного танцю, а саме козачок. Хто створив цю симфонію ми не знаємо. Вона так і називається «Симфонія невідомого автора» ХІХ ст.
Послухаємо її зараз з вами (5хв).
Ця танцювальна мелодія звучить стрімко, рішуче, вона сповнена сили, вогню і гумору. А які інструменти ви почули, слухаючи музику?
Композитор використав інструменти оркестру народних інструментів. Як ви вважаєте чому так? (Козачок – народний танець, отже він супроводжується оркестром народних інструментів.)
Підсумок
Отже, композитори часто у своїй творчості використовують фольклор. Фольклор і композиторська музика тісно поєднані між собою і жанри можуть переплітатися між собою.
А зараз давайте трошки відпочинемо і проведемо фізкультхвилинку.
Повторюйте за мною
Фізкультхвилинка
У оленя в лісі дім
Він в віконце виглядає
Зайчик між дерев біжить
І двері стукотить.
В лісі там мисливець злий.
Лапу подавай.
Молодці! Відпочили трішки? А зараз давайте розспіваємося. Розспівка вам знайома «Луна».
Розспівка
Луна, луна, відгукнись, відгукнись.
Співу, співу, ти навчить, ти навчись.
З нами, з нами, ти пограй, ти пограй.
Точно так, точно так, заспівай, заспівай.
«Справжній друг»
не розклеїться від дощу і хуг.
Друг в біді не лишить,
Щирим словом втішить –
Отакий він, незрадливий,
Справжній друг!
«Нерозлийвода» - кажуть всі навкруг.
Вдень чи в ніч негожу
Друг мені поможе –
Отакий він, незрадливий,
Справжній друг!
Він не жде подяк і не жде послуг.
Будь комусь в пригоді
В будь-якій негоді –
Отакий він, незрадливий,
Справжній друг!
Підсумок уроку
-Отже, сьогодні на уроці ми слухали 4 симфонії. Хто нам нагадає, які? «Неаполітанська пісенька», «Неаполітанський танець», «Українська симфонія», «Симфонія невідомого автора».
-Як пов’язаний фольклор із композиторською музикою?