Конспект уроку:"Перетворення жанрів. Українські мотиви симфоній"

Про матеріал

Розробка плану-конспекту уроку з музичного мистецтва у 4 класі на тему "Перетворення жанрів. Українські мотиви симфоній". Метою даного уроку є ознайомити із фольклорним «запозиченням» у професійній музиці, із використанням українського фольклору у симфонічній музиці.

Перегляд файлу

Тема: Перетворення жанрів. Українські мотиви симфоній.

Мета: ознайомити із фольклорним «запозиченням» у професійній музиці, із використанням українського фольклору у симфонічній музиці.

Обладнання: зображення музичних інструментів, програвач.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

- Доброго дня, діти! Оскільки музика – незвичайний урок, то і привітання у нас буде незвичайним.

- Добрий день, діти, я прийшла в ваш клас!

- Добрий день! Добрий день! Раді бачить вас.

- Ви уже писали?

- Ми уже писали.

- Ви вже рахували?

- Ми вже рахували.

- А тепер відпочиваймо і всі разом заспіваймо. | 2 р.

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ

Сьогодні на уроці ми поговоримо з вами про перетворення музичних жанрів. Для початку поговоримо.

  • Які жанри музики ви знаєте? (пісня (пісенний жанр), балет, опера, симфонія, вокальна музика, інструментальна).
  • Є музика, яку створюють композитори і яку створює народ. Як по-іншому ми називаємо народну музику? (фольклор).

На нашому уроці ми поговоримо про те, як можуть поєднуватися в композиторській музиці мотиви фольклору.

ІІІ. СЛУХАННЯ МУЗИКИ

Петро Ільїч Чайковський – відомий російський композитор. Дуже любив подорожувати. І всі свої враження записував через музику.

Одного разу в Неаполі він зустрів маленького хлопчика, який сидів на тротуарі і співав на своїй гітарі простеньку народну пісеньку. Ця пісня настільки сподобалась композитору, що він записав її до свого «Дитячого альбому» і назвав «Неаполітанська пісенька».

І зараз ми послухаємо її. (1 хв)

Пісня була народною, але Чайковський записав цю пісеньку і таким чином з’явився нотний текст.

А от коли композитор писав балет «Лебедине озеро», в одній із сцен з’явився «Неаполітанський танець». Зараз ви уважно послухаєте його і скажете чим він відрізняється від «Неаполітанської пісеньки».(2 хв)

Отже, чим відрізняється балет від пісеньки?

(«Неаполітанську пісеньку» виконують на фортепіано і п’єса написана для виконання однією людиною на інструменті, а «Неаполітанський танець» написаний для виконання симфонічним оркестром. )

  • А оскільки це балет, то на сцені ми ще когось бачимо? (виконавців балету)
  • А що таке балет? (балет – це музична вистава в якій поєднуються музика, танці, сценічна дія, декорації і виконується в театрі опери та балету.)
  • Тут ми побачили як фольклор проник у балет.

Слухання музики «Українська симфонія»

  • Фольклор може поєднуватися і з іншим жанром мистецтв – із симфонічною музикою.
  • Український композитор Михайло Михайлович Калачевський одну із своїх симфоній назвав «Українська симфонія». Як ви думаєте, чому? (тому, що в ній ми зустрічаємо мотиви багатьох українських народних пісень).
  • М.М. Калачевський в своїй «Українській симфонії» використав мелодію українських народних пісень. І зараз ми її послухаємо, а саме 2 частину симфонії.
  • ______________________________________________________________

Слухання музики «Симфонія невідомого автора»

Оскільки ми говоримо з вами про український фольклор у симфонічній музиці, то як ви думаєте про що буде йти мова?(про використання фольклору у симфонічній музиці).

Зараз ви почуєте музику танцю, що вже звучала на ваших уроках. Спробуйте назвати його (слухання «Козачок»)

Ми слухали з вами фрагмент «Української симфонії», в якій присутні мелодії українських пісень.

А от в наступній симфонії з’явиться мелодія українського народного танцю, а саме козачок. Хто створив цю симфонію ми не знаємо. Вона так і називається «Симфонія невідомого автора» ХІХ ст.

Послухаємо її зараз з вами  (5хв).

Ця танцювальна мелодія звучить стрімко, рішуче, вона сповнена сили, вогню і гумору. А які інструменти ви почули, слухаючи музику?
Композитор використав інструменти оркестру народних інструментів. Як ви вважаєте чому так? (Козачок – народний танець, отже він супроводжується оркестром народних інструментів.)

Підсумок

Отже, композитори часто у своїй творчості використовують фольклор. Фольклор і композиторська музика тісно поєднані між собою і жанри можуть переплітатися між собою.

А зараз давайте трошки відпочинемо і проведемо фізкультхвилинку.

Повторюйте за мною

Фізкультхвилинка

У оленя в лісі дім

Він в віконце виглядає

Зайчик між дерев біжить

І двері стукотить.

  • Стук! Стук! Стук, відкрий

В лісі там мисливець злий.

  • Зайче, двері відкривай.

Лапу подавай.

Молодці! Відпочили трішки? А зараз давайте розспіваємося. Розспівка вам знайома «Луна».

Розспівка

Луна, луна, відгукнись, відгукнись.

Співу, співу, ти навчить, ти навчись.

З нами, з нами, ти пограй, ти пограй.

Точно так, точно так, заспівай, заспівай.

  • А сьогодні ми розучимо з вами пісеньку, яка називається «Справжній друг». Послухайте її.

«Справжній друг»

  1. Дружба віддана не зламається,

не розклеїться від дощу і хуг.

Друг в біді не лишить,

Щирим словом втішить –

Отакий він, незрадливий,

Справжній друг!

  1. Ми посваримось – і помиримось.

«Нерозлийвода» - кажуть всі навкруг.

Вдень чи в ніч негожу

Друг мені поможе –

Отакий він, незрадливий,

Справжній друг!

  1. Друг завжди мене прийде виручить,

Він не жде подяк і не жде послуг.

Будь комусь в пригоді

В будь-якій негоді –

Отакий він, незрадливий,

Справжній друг!

Підсумок уроку

-Отже, сьогодні на уроці ми слухали 4 симфонії. Хто нам нагадає, які? «Неаполітанська пісенька», «Неаполітанський танець», «Українська симфонія», «Симфонія невідомого автора».

-Як пов’язаний фольклор із композиторською музикою?

docx
Додано
25 вересня 2018
Переглядів
2159
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку