«Національні витоки в творчості П.І.Чайковського» (Музична бесіда)

Про матеріал

Музична лекція-бесіда призначена для учнів загальноосвітньої школи.

Мета: Знайомство школярів з національними витоками в творчості П.І. Чайковського

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Національні витоки в творчості      П.І.Чайковського»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Музичну бесіду підготувала

                                                                        вчитель музичного мистецтва

Трифонова К.О.

 

 

 

 

 

 

 

 

 2013

 

Музична лекція-бесіда призначена для учнів загальноосвітньої школи.

 

Мета:  Знайомство школярів з національними витоками в творчості П.І. Чайковського

 

 

Завдання:

 

  Розвиток образного мислення й уяви у школярів;

– Формування асоціативного мислення учнів;

– Розвиток художньо-образного мислення;

– Закладення морального фундаменту;

– Знайомство з фортепіанною творчість П.І. Чайковського;

– Виховання потреби у спілкуванні з музичним мистецтвом.

 

 

 

 

 

Література:

 

1. Альшванг А. П. И. Чайковский. – М.: 1959.  – 700 с.

 

2. Никитин Б. С. Чайковский старое и новое. – М.: Знание, 1990. – 204 с.

 

3. Прибегина Г. А. Петр Ильич Чайковский. – М.: Музыка, 1986. – 197 с.

 

4. Томпакова О. Книга о русской музыке для детей. – М.: Музыка, 1966. – 90с.

5. Туманина Н. Чайковский. Путь к мастерству. – М., 1962. – 250 с.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Добрий день, дорогі друзі! Напевно кожен з вас любить слухати музику. Діти, а як ви вважаєте, яку роль в житті людини вона грає? Так, вірно вона дарує щастя та радість, спокій і втіху, надію і віру в краще. Можна сказати, що музика має чудодійну силу. Видатні композитори різних стилів та епох довели це у своїх творах. Тільки час визначив їх справжню цінність. Таким чином існує  творча спадщина І. С. Баха, В. А. Моцарта, Й. Гайдна, Ф. Шуберта. Тільки справжня музика здатна вплинути на наш настрій, повною мірою виражаючи почуття, примушуючи розмірковувати. А як ви думаєте діти чому твори одних композиторів йдуть з їх століттям, а інші навпаки сприйняті сучасниками та їх нащадками? І до таких щасливчиків відносився композитор П. І. Чайковський. Адже його музична творчість була дуже близька до національних витоків. Композитор часто казав, що музика має бути відлунням щирих рухів душі. А зараз прослухайте фрагмент п'єси Чайковського яка називається "Думка". Давайте згадаємо давнину, уявимо задумливого гусляра і звуки його трепетних струн. І як ви вже здогадалися діти наша зустріч буде присвячена великому російському композитору Петру Іллічу Чайковському. – Скажіть, а що ви про нього знаєте? Давайте ми ближче познайомимося з його творчістю.

Чайковський з'явився на світ у місті Воткінську в 1840 р. Народився в сім'ї з дуже хорошими традиціями в якій любили музику. Перша біда яка трапилася в житті хлопчика це смерть його улюбленої матері і це не могло не відбитися на його характері надалі. У дитинстві маленького Петю навіть прозвали "скляною дитиною", тому що він був дуже сприйнятливим хлопчиком, нервовим, але завжди відрізнявся ласкавістю, був добрим і мав чудовий слух і музичну пам'ять. У дитинстві його часто супроводжувала музика вона навіть будила його вночі. Не випадково весь свій вільний час талановитий хлопчик проводив за фортепіано, але цього часу не вистачало і він використовував в якості інструменту все, що потрапляло під руки. Одного разу він так захопився, коли тарабанив по шибці, що розбив його і поранив собі руку. Після цього випадку його рідні звернули увагу на тягу Петі до музики і для того щоб розвивати його, вони запросили професійного вчителя.

З дитинства хлопчик полюбив Росію. Ці безкрайні простори полів і лісів, весняні радості і осінній смуток, тепло і ніжність російської пісні, простоту і щирість народу. У  наслідку все це він висловив у своїй музиці. А зараз прослухайте п'єсу Чайковського та скажіть який народний музичний інструмент в ній зображується? –  Так діти ви вгадали, це гармошка, а п'єса так і називається "Мужик на гармошці грає". Ви почули, що мелодія повторюється, можна навіть уявити як прямо на вулиці старий чоловік невтомно грає на своїй гармошці мелодію. Ця п'єса була написана для "Дитячого альбому", але у Чайковського існує і багато інших музичних творів. Усі свята закінчуються завзятими та веселими танцями. Прослухайте одну з таких веселих танцювальних п'єс "Камаринська" в якій Чайковський показав роздольні веселощі танців. Тоді свята відзначалися дуже весело, гуляли і веселилися всім селом. Крім написаного композитором "Дитячого альбому” ще однією такою ж популярністю користується і фортепіанний цикл" Пори року ". Композитор показав у ньому свою любов до природи і рідної землі.

– Діти, а як ви гадаєте чому фортепіанний цикл так називається "Пори року"?

– Правильно, і навіть п'єс всього дванадцять як і місяців у році. Зараз я зіграю вам музичний фрагмент, а ви послухаєте і відгадаєте, що це за час року?

  • Діти, що зображує музика "Осінньої пісні"? Природа прощається з сонячним літом, листя жовтіє і опадає, чутні кроки літа, що минає, шелестіння опалого листя, вони наче кружляють у красивому вальсі.

Як чутка людина Чайковський не міг пройти повз казок. Він звертається до казкової теми, це добре відомі вам балети. Зараз послухайте музичний фрагмент з балету Чайковського і скажіть як він називається. Ще ми знаємо такі балети як "Спляча красуня", "Лускунчик".

– Діти як ви думаєте що це за казковий персонаж? – І звичайно ви здогадалися, що це злобний персонаж Баба Яга. Ми почули як вона летить на своїй ступі через ліс.

– Діти яка Баба Яга? – Так, у неї страшне обличчя з великим гачкуватим носом, довгі кошлаті волосся, її зловісні очі горять червоними сполохами. Бабу Ягу оточують змії і коти.

Чайковський любив свою батьківщину і був пов'язаний з національними витоками і звичайно велике місце в його творчості зайняла духовна музика –  музика релігійного змісту. Чайковський був людиною високоморальною, він завжди вірив у краще і це помагало у важкі періоди життя. І одна з п'єс “Дитячого альбому” написана на релігійну тематику. Ця п'єса називається “Хор”. Можна уявити як звук хору доходить до самого купола. Звучить сумна мелодія, звуки злітають у верх і наповнюють людей вірою в краще.

За все своє життя і творчу діяльність композитор створив дуже багато музичних творів. Ми доторкнулися тільки до маленької частки його творчості але ми побачили як він був тісно пов'язаний зі своїм корінням і національними витоками. У Чайковського є й такі прекрасні твори які ми не слухали, симфонія «Ромео і Джульєтта», опери «Євгеній Онєгін», «Пікова Дама», численні п'єси для різних інструментів, романси та пісні. Але з яким би ми Чайковським не стикалися емоційним, сумним, веселим його музика трепетна і жива вона завжди буде звучати серед нас.

Музичні фрагменти:

1. П. І Чайковський "Думка".

2. П. І. Чайковський "Мужик на гармошці грає" ("Дитячий альбом").

3. П. І. Чайковський "Камаринська" ("Дитячий альбом").

4. П. І. Чайковський "Осіння пісня" (фортепіанний цикл "Пори року").

5. П. І. Чайковський “Баба-Яга” ("Дитячий альбом").

6. П. І. Чайковський “Хор” ("Дитячий альбом").

Демонстраційний матеріал:

репродукції картин художників до теми (на вибір вчителя)

doc
Додано
10 жовтня 2018
Переглядів
1276
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку