конспект уроку по темі: "КРИЛАТИЙ ГІСТЬ - ЯНГОЛ У СВІТІ ФАЛЬШІ" - ЗА ОПОВІДАННЯМ Г. Г. МАРКЕСА "СТАРИГАН ІЗ КРИЛАМИ"

Про матеріал
Матеріал викладений доступно,з різними видами діяльності для здобувачів освіти,надані посилання на відео матеріал до теми уроку.Також подане он-лайн тестування на домашнє завдання. Розміщений додаток з віршем Ліни Костенко для творчої роботи учнів.
Перегляд файлу

 "КРИЛАТИЙ ГІСТЬ -ЯНГОЛ У СВІТІ ФАЛЬШІ" - ЗА ОПОВІДАННЯМ                     Г. Г. МАРКЕСА "СТАРИГАН ІЗ КРИЛАМИ"

ХІД І ОСНОВНИЙ ЗМІСТ ЗАНЯТТЯ

І. Організаційна частина

ІІ. Актуалізація опорних знань

А хто такі ангели?  (Ангел (з грецької – вісник) – створена  богом безтілесна  надприродна істота, покликана повідомляти людям волю Його. Їх часто зображують з крилами у вигляді немовлят.)

 

Янгол — в християнській, мусульманській і іудейській релігіях: надприродна істота, посередник між Богом і людьми, виконує волю Бога. Біблія називає янголів службовими духами. У християнстві вважається, що кожна людина має свого янгола-охоронця, що посилають до неї після таїнства хрещення. Існування янголів було підтверджено папою Римським Іоанном Павлом ІІ в 1986 році. Вони прилітають до нас, щоб нагадати про необхідність морального очищення, духовного піднесення.

 

 Ангел у кожної людини різний. В одного він сильний, в іншого слабий. А у Ґабріеля Маркеса він теж незвичайний.  Перш ніж ми почнемо працювати над темою заняття, я поставлю вам проблемне питання, на яке ви відповісте наприкінці нашого заняття.

 Що, на вашу думку, знищує людей?

ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань заняття

    Розгорніть зошити і запишіть тему заняття: «Крилатий гість – янгол у світі фальші» за оповіданням Габріеля Гарсіа Маркеса «Стариган із крилами».

Епіграф до заняття:

Треба прагнути бути людиною,

незважаючи  на всю жорстокість

навколишнього світу,і це можливо.

О.Генрі

 

ІV. Мотивація навчальної діяльності

 Візитною карткою письменника став його лист-звертання до сучасників.

Перегляд відеоролика «Передсмертний лист Маркеса»»

                      https://www.youtube.com/watch?v=G9vbak7dWL8

Саме  з міркувань над такими проникливо щирими, філософськи заглибленими  і, на перший погляд, вочевидь зрозумілими  та простими , як усе геніальне, роздумами про життя  ми познайомимося  з Габріелем Маркесом зі сторінок нашого літературного журналу. 

V. Виклад нової теми за питаннями плану
Перегляд відео "Габріель Гарсіа Маркес: шлях до успіху",сніданок 1+1

https://www.youtube.com/watch?v=lao31zyLXtU&t=1s

  1. Штрихи до портрету Габріеля Маркеса

Літературний журнал

Сторінка 1-ша «Усі ми родом з дитинства…»

 Ґабріель Маркес народився 6 березня 1928 року в провінційному колумбійському містечку Аракатака. Батько майбутнього письменника був телеграфістом, доброю й чуйною людиною.Габріель виховувався у бабусі та дідуся (його бабуся знала безліч неймовірних історій і була чудовою оповідачкою; дідусь Ніколас, полковник у відставці, ветеран громадянської війни був мужньою і доброзичливою людиною).

Смерть діда у 1936 році змінила чудесний, часом фантастичний світ дитинства Гарсіа Маркеса: він переїздить з рідної Аракатаки до міста Сапакіри, де вчиться в інтернаті. Саме тут спогади дитинства й туга за рідною домівкою спонукають хлопчика взятися за перо — він починає писати.

З 1946 року Гарсіа Маркес (за наполяганням батьків), — студент юридичного факультету в Боготі — столиці Колумбії. Саме тут 1947 році виходить перше оповідання, хоча автор ще не має чіткої певності щодо майбутньої літературної кар'єри.

У 1948 році у зв'язку зі складною політичною ситуацією у столиці, Гарсіа Маркес змушений покинути улюблене місто та переїхати до Картахени. Тут він ще деякий час займається юриспруденцією, але згодом переключається на журналістську діяльність.

Письменник давно мріяв побувати у Європі, і його мрія, нарешті, здійснюється: як кореспондент газети  Гарсіа Маркес працює спочатку в Римі, а пізніше переїздить до Парижа.

Сторінка 2-га «Гнаний, але нескорений»  

 Перші літературні спроби Гарсіа Маркеса належать періоду його навчання в інтернаті, де він пробує писати вірші й оповідання.

 Вдруге юнак звертається до літератури з середини 40-х років, поєднуючи свої творчі пошуки з журналістикою.

 Письменницька слава приходить до Гарсіа Маркеса в 1967 році, коли з'являється його роман "Сто років самотності", що мав неймовірний успіх, удостоєний Нобелівської премії  і був поставлений критиками за глибиною ідейного задуму і рівнем художньої досконалості в один ряд із сервантесівським "Дон Кіхотом".

Сторінка 3-тя "Скільки  років кохаю, а закохуюсь у тебе щодня"

Ліна Костенко                                                          

 Письменник Габріель Маркес говорив, що його шлюб був звершений на небі. Він часто зазначав, що Господь поєднав його з дружиною задовго до того, як послав на землю. Для Габріеля Мерседес була коханням з першого погляду, для неї – перше підліткове кохання.

 Вони зустрілися на танцювальному майданчику маленького містечка Сукре. Габріелю було 18 років, він навчався на юридичному факультеті і пробував себе у літературі. Граційна, 13-річна Мерседес  здалася йому схожою на ластівку. Вони танцювали, розмовляли і до кінця вечора зрозуміли, що закохані. Невдовзі він зробив їй пропозицію, вона погодилася, і лише потім зрозуміла, що ще не закінчила школу. Повернувшись додому, Маркес пригадав, що вже бачив Мерседес уві сні. Той сон був віщим.

 Потім було очікування довжиною в 13 років. Габріель шукав себе у мистецтві, писав перші твори. З Мерседес всі ці роки він зустрівся лише 7 раз, але вона чекала, ходила до школи, переписувалася з коханим. Дівчина ставала все вродливішою з кожним днем, багато юнаків до неї сваталося, але вона їм усім відмовила, за що у місті отримала прізвисько Пенелопа. Що стосується такого довгого чекання, то Мерседес відповідала так: «Габріель чекав доки я виросту».

 Через довгих 13 років вони нарешті призначили день вінчання. Сімейне життя було непростим. Мерседес виросла у багатій родині і Їй потрібно було вчитися самостійно вести господарство, економити майже на всьому. З останнім пунктом вона справлялася блискуче, але прибирання і готування їжї Маркес на деякий час взяв на себе. Грошей у молодої родини не було, за журналістську роботу йому платили копійки. Потім народилося двоє синів. Лише згодом на світ з’явився роман, який приніс Маркесу світове визнання. Більше року чоловік не працював, він зачинився у себе в кабінеті, щоб писати твір, а працювала і сім’ю забезпечувала Мерседес. Вона також взяла на себе переговори з кредиторами. Маркеси винні були всім: починаючи з продуктових магазинів і закінчуючи господарями квартир, у яких вони знімали житло. Мерседес ні на що не жалілася: вона вірила, що її чоловік – геній, і робила все для того, щоб він міг спокійно працювати.

 Дуже скоро життя змінилося: Маркес отримав величезний гонорар за роман «Сто років самотності», став популярним, отримав Нобелівську премію. Письменник постійно повторював, що успіхом своїх книг завдячує Мерседес. Книгу «Кохання під час чуми» присвятив своїй дружині, а також постійно повторював: «Мерседес – чума мого серця» . За все сімейне життя ( шлюб тривав 55 років) Мерседес дала всього 2 інтерв’ю, журналісти її переслідували, пропонували гонорари, вона від них ховалася. Жінка говорила: «Ми багаті не розкішними будинками і грішми, а своїми прекрасними дітьми та почуттями. Чим більше ми живемо, тим сильніше закохуємося один в одного».

  1. Магічний реалізм»: творчий метод чи латиноамериканський спосіб мислення?

 Особливість твору – поєднання реалістичного і фантастичного, комічного і серйозного. Тому манеру письма Маркеса називають «магічним реалізмом».  Даний термін складається з двох протилежних понять: - «реалізм» і «магічний».

    Чи мають ці слова щось спільне? (Реальність і магія – це речі, які начебто не можна поєднати, тому що вони за своєю суттю мають антонімічний характер. Це поєднання непоєднуваного).

  «Магічний реалізм» - умовна назва модерністської течії, для якої характерно змалювання національних традицій, переплетення чарівного, що притаманне міфам, та побутового, сучасності та історії.

Характерні риси:

  •   «фантастична» дійсність;
  •   широке змалювання національних традицій;
  •   переплетення чарівного та побутового;
  •   сучасність та історія;
  •   міфологізм;
  •   пародія та іронія;
  •   умовно-суб'єктивний час;
  •   зв'язок із народним буттям;

 

  1. Стариган із крилами: хто він?

 Перш ніж розпочати аналіз твору, давайте спочатку пригадаємо сюжет твору за допомогою кроссенсу.

https://fs01.vseosvita.ua/01001vrh-0a61.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Перегляд буктрейлера

https://www.youtube.com/watch?v=pCmX_Hj_uAc&t=39s

 

Бліц-опитування

  1. Де знайшли ангела господарі?
  2. Який він мав вигляд?
  3. Як поставилися спочатку до нього господарі?
  4. Як вирішила Елісенда використати ситуацію з ангелом?
  5. Що вони відчули після того, як ангел полетів? 
  6. Чи попросив хто-небудь ангела звернутися до Бога з проханням відпустити гріхи, чи заступитися за ближнього?
  7. Крім ангела, який ще магічний персонаж з’являється в оповіданні?

 

  1.  Використовуючи цитати з тексту, опишіть вісника Бога. (Це старенький дід, який упав обличчям у грязюку; такий старий і немічний; циркова звірина; рот беззубий; лисий череп; великі півнячі крила, обскубані та брудні; велика старезна курка, ніж людське створіння; надто схожий на земну людину).
  2. Як люди ставляться до прибульця? ( З цікавістю, як до екзотичної тварини; насторожено, без душевного трепету, хоч вважають за ангела; меркатильно, в очікуванні чудес)
  3. Доведіть, що старий – ангел. (Є крила, творить дива, терпить знущання, безсмертний)
  4. Чому він прилетів на землю? (Сусідка сказала, що він прилетів за душею хворої дитини)
  5. Чим відрізняється ангел з оповідання від наших уявлень про ангелів? ( У наших уявленнях – ангел дитина, а не старий хворий чоловік і, взагалі, ангели добрі, привітні, лагідні)
  6. Як ангелу живеться в селищі? ( Він живе в курнику; на нього споглядають як на „циркову звірину”; за виставу беруть гроші, на які родина Пелайо перебудувала будинок на двоповерховий; „паломники” видирали пір’я, припікали залізом тіло)
  7. У якій ролі виступає отець Гонзага? До якого висновку він дійшов? Чому священик засумнівався, що це ангел?
  8. Чому у творі янгол старий? (Старий ангел – це втілення людської совісті, старіє він через гріхи людей. Ангел прилетів до людей, щоб нагадати їм про необхідність морального влаштування людства).

Асоціативний ланцюг

Стариган із крилами: хто він такий?

 Очікувані відповіді.  Стариган із крилами - страховисько — людина, що потерпіла під час аварії іноземного пароплава — янгол — диявол, що дурить необережних людей, надприродне створіння (інопланетянин) — безпорадний старий дід.

 Стариган із крилами – це образ якогось дива (або дивака),  що опиняється в людському світі (з його цінностями), і має бути тим світом поцінований. Те диво, яким був стариган з крилами, жодною мірою не відповідало узвичаєним стереотипам.

  1. Система образів твору

1) Охарактеризувати образи Пелайо, Елісенди.

2) Дати характеристику образу сусідки, священику.

3) Охарактеризуйте дитя. Чому хлопчик, зображений автором – хворий?

4) Символом чого були явища природи?

Хлопчик – це відображення жорстокого, хворого суспільства. Здавалося б , що дитина – це символ чистоти душі, без гріховності. Та він байдуже ставиться до появи гостя, грався у курнику і заразив старигана вітряною віспою. Хвороба дитини – символ неблагополуччя людства, яке хворіє на зло.

Пелайо - втілення прагматизму.

 Елісенда – добра, але прагматична людина.

 Жінка-павук – символ деградації суспільства.

«Розумна сусідка» -  втілення самовпевненої сірості,  яка прагне бути в центрі усіх подій.

Отець Гонзага – це обмежений чоловік, немилосердний священик без віри.

Образи світу природи: дощ – символ необхідності духовного очищення землі; морська стихія – бурхливе й суперечне життя; морський вітер – відчуття свободи; калюжа – уособлення життєвого бруду, життя без милосердя і доброти.

Клітка, курник, дім з гратами – обмеженість жалюгідного існування.

Образ світу людей – модель людства. Поведінка людей підкреслює, що душі у них злі, черстві, грішні. Вони наглухо закриті для божественних істин. А найстрашніше, що янгола сприймають за циркову звірину, яка за їжу виконує забаганки натовпу.

Хвороба ангела – символ знехтування віри.

Відновлені крила – символ духовного злету людини.

Політ ангела – утвердження незгасності справжніх духовних цінностей, які не можна знищити.

 

Мотив крил є чи не найважливішим у творі. Це те, що підносить, дає змогу піднятися над буденністю.  В українській мові є чимало фразеологізмів про крила. Давайте їх розгадаємо.

 Фразеологізм                             

  1. Брати під своє крило- Д. Брати когось під свою опіку
  2. Під крилом - Е. Бути під чиєюсь опікою, захистом
  3. Виросли крила- Є. Хтось відчув силу, енергію до великих звершень
  4. Чути крила за плечима- В. Відчувати натхнення, силу, спроможність до дії
  5. Підрізали крила- Б. Знесилити когось або обмежити його діяльність
  6. Опускати крила - А. Втрачати впевненість у собі, журитись
  7. Розкривати крила- Г. Починати діяти на повну силу

 У цих фразеологізмах йдеться про пташині крила чи крила, які належать людині? (Йдеться про людину, крила – символ творчості, натхнення, енергії, спрямованої на великі звершення)

 Визначіть тему твору. (Зображення моральної деградації людства, бездуховності на прикладі історії зустрічі людей з прекрасним, яке вони не здатні були зрозуміти).

 

Проблематика оповідання «Стариган з крилами».

 

 Які проблеми автор порушує у творі?оротьба за вільне, красиве, духовно багате життя людини. Це твір-попередження, засторога: людство втрачає духовність).

Г.Гарсіа Маркес у оповіданні «Стариган з крилами» піднімає ряд проблем. Найяскравіше можемо прослідкувати проблему духовного падіння суспільства, моральної деградації людства. Варто наголосити також на проблемі вибору – що у сучасному світі вибирає людина –  добро чи зло? Чи готова пожертвувати принаймні мізерно заради порятунку незнайомої людини? Яскраво автор показує проблему любові до ближнього, особливо в епізодах, коли люди згущають над янголом – б’ють, припікають залізом, тицяють пальцями, кидають у клітку недоїдки, а він просто терпить, кидали у нього каміння. «Здавалося, надприродне терпіння було найголовнішою чеснотою ангела».

Розчарування в людях у ангела таке глибоке, що чогось іншого, хорошого він і не чекає, йому вже не під силу боротися за людські душі.

Філософський сенс зустрічі янгола з людьми.

 

Оповідання «Стариган з крилами» - це тонкий і надзвичайно чутливий сплав почуттів у реальному та міфологічного вимірах. Жителі невеличкого селища Пелайо та Елісенда надзвичайно заклопотані своїми справами. Погода жахлива, дощ не припиняється уже впродовж трьох діб. У таку негоду подружжя знаходить на своєму подвір’ї старого, лисого жебрака, в подертому одязі, який не мав змоги підвестися через велетенські крила, які так природньо виглядали із-за спини. Коли люди трохи отямилися, дійшли висновку, щоб перед ними янгол. Парадоксально, та ми звикли уявляти собі їх зовсім по-іншому…Посланці Господні мають бути білосніжні, прекрасні, витончені…Усі життєві негаразди і біди є місцем для зустрічі з Богом. І цей Ангел теж прийшов в той момент, коли цього потребувала не лише родина Пелайо, але й усі жителі селища. Чому в такому вигляді? Напевно, щоб відобразити глибину душі і помислів цих людей. Адже, із прибуттям ангела ніхто з них не змінився, духовно не очистився, їхні серця не тягнулися до світла. Найвищою метою подружжя було матеріальне збагачення, жителів селища – побачити «дивину», люди завжди потребують вина і видовищ, отцеві – не втратити свою парафію. Ці люди просто звикли жити своїм приземленим безкрилим життям, зовсім не усвідомлюючи сутність людського призначення на землі. Мірилом людських взаємин стають не любов, повага, добро, а гроші, матеріальні здобутки. Цим оповіданням Г. Гарсіа Маркес хотів людство попередити і показати, як близько ми до «безкрилої» катастрофи… Люди не здатні сприйняти високі, благородні істини, вони перебувають у полоні байдужості, корисливості, розрахунку. Але автор має надію на краще, тому ангел не помирає, а одужує і відлітає в піднебесся.

 

Алегоричний сенс зображення людського суспільства.

 

Аналізуючи відношення до янгола Елісенди га Пелайо, слід акцентувати увагу на прагматизмі цих людей: вони беруть плату за янгола і на виручені гроші будують дім з балконом, не забуваючи, правда, поставити грати на вікна, щоб до помешкання не залітали янголи. Це святотатство, не говорячи вже про те, що здоровим глуздом не поясниш такого перевернутого світу людської моралі. Після цього не так вже й дивно, що Елісенда виганяє янгола зі спальні віником, що він перетворив її життя на пекло, бо вміє множитися і наповнювати собою всі помешкання. Зрозуміло, що, коли янгол змахнув крилами, героїня почуває себе нарешті щасливою, що говорить про очевидність літературної паралелі: у творі Кафки «Перевтілення» всі члени родини перехрестилися, почувши про смерть потвори, у Маркеса – Елісенда полегшено зітхнула, — і там, і тут мова йде про втрату героями людяності.

Якщо у мешканців селища справжність янгола викликає сумнів, то у справжності дівчини-павука сумніву немає: її можна розглядати з усіх боків, можна ставити їй запитання, причина її перетворення цілком зрозуміла.

Страшна зовнішність і той смуток, з яким вона розповідала про свої нещастя, — це видовище, правдиве і повчальне, відвертає увагу від янгола та й вартує дешевше.

Навіть коли янгол покинув селище, люди не зрозуміли, для чого прилітав янгол, вони не осягли справжнього дива. У янгола оновилися крила, а люди так і не змогли піднятися над суєтою, над меркантильністю.

 

 

 

 

 

VІ. Підсумок заняття

  Повернення до проблемного питання: Що, на вашу думку, знищує людей? Людей знищує користь, жадоба до грошей, до наживи,жорстокість: віруючі труїли янгола смородом свічок. Обскубували крила, кидали камінням, Вони хочуть, щоб ангел за недоїдки їжі виконував їхні забаганки. Жадібні, прагматичні Пелайо та Елісенда  заробляли на ньому гроші, а потім виставили в курник. Отець Гонзага навіть в янголі знайшов конкурента і підбурював проти нього прихожан.

 Завершальне слово викладача. Наскрізною ниткою крізь увесь твір проходить думка-застереження –людство втрачає духовність! Образ ангела – це втілення прекрасного, прагнення до високого ідеалу. На жаль, у сучасному світі, на думку колумбійського письменника, немає місця для ангелів. Люди не здатні сприйняти високі благородні істини, адже перебувають у полоні корисливості, розрахунку, байдужості. Однак, незважаючи на драматичне забарвлення, оповідання Маркеса не звучить приречено, безнадійно. Саме тому ангел не помирає, а, навпаки, одужує. У нього виростають могутні крила, і він відлітає у піднебесся. Чи повернеться він на грішну землю? Це запитання залишається без відповіді. Але письменникові та читачеві хочеться вірити, що повернеться… Повернеться тоді, коли люди стануть морально досконалішими.

Коли падає зірка, кажуть, що то летить янгол... Ніхто не знає, куди він прямує, де впаде, чиї двері позначить таємним знаком. Але той, хто побачить його — обраний. Тому бажаю усім вам віднайти свою зірку, а щоб вона сяяла яскравіше – творіть добро і будьте щирими.

 

VІІ. Домашнє завдання

 Тестування    https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=4101980

Складіть твір-мініатюру на тему «Якби до мене прилетів ангел…» або «Моя зустріч із персонажем твору Ґ. Ґарсіа Маркеса».

 

 

ДОДАТОК

 

Що спільного у творах Г. Гарсіа Маркеса і Ліни Костенко?

Порівняйте крила янгола і крила людини?

 

 

Ліна Костенко «Крила»

А й правда, крилатим ґрунту не треба.

Землі немає, то буде небо.

Немає поля, то буде воля.

Немає пари, то будуть хмари.

В цьому, напевно, правда пташина...

А як же людина? А що ж людина?

Живе на землі. Сама не літає.

А крила має. А крила має!

Вони, ті крила, не з пуху - пір’я,

А з правди, чесноти і довір’я.

У кого - з вірності у коханні.

У кого - з вічного поривання.

У кого - з щирості до роботи.

У кого - з щедрості на турботи.

У кого - з пісні, або з надії,

Або з поезії, або з мрії.

Людина нібито не літає...

А крила має. А крила має!

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Намчук Любов
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
20 січня 2022
Переглядів
9486
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку