Конспект уроку: Початок Національно-визвольної війни українського народу середини ХVІІ ст.

Про матеріал
Історія України. 8 клас. Розділ. Національно-визвольна війна українського народу середини ХVІІ ст. Тема уроку: Початок Національно-визвольної війни українського народу середини ХVІІ ст.
Перегляд файлу

Історія України 8 клас ________

Тема. Національно-визвольна війна українського

народу середини ХVІІ ст.

Тема уроку: Початок Національно-визвольної війни українського народу середини ХVІІ ст.

Мета: з’ясувати, якими були передумови Національно-визвольної війни; розповідати про Б. Хмельницького та його сподвижників, перші битви Національно-визвольної війни; характеризувати події початку війни; розвивати логічне та історичне мислення школярів; виховувати в учнів інтерес і повагу до історії своєї держави.

Тип уроку: комбінований.

Основні поняття та терміни: «національно-визвольна війна».

Основні дати та події:

  •   1595—1657 рр. — роки життя Богдана Хмельницького;
  •   1648—1657 рр. — Національно-визвольна війна українського народу;
  •   5-6 травня 1648 р. – битва під Жовтими Водами;
  •   16 травня 1648 р. – битва під Корсунем;
  •   11- 13 вересня 1648 р. – битва під Пилявцями.

Обладнання: підручник, стінна карта, атлас, контурна карта, ілюстративний матеріал, картки із завданнями, відеофільми із серії «Історія України. 100 серій».

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

  •   застосовувати та пояснювати на прикладах термін «національно-визвольна війна»;
  •   визначати  причини та  передумови  Національно-визвольної  війни;
  •   називати  імена соратників  Б.Хмельницького;
  •   дати характеристику історичної постаті Богдана Хмельницького та його сподвижників;
  •   ознайомитись з періодизацією Національно-визвольної війни;
  •   характеризувати події на початку війни.

ХІД УРОКУ

  1. Організаційна частина уроку

Учитель. Доброго дня! Американський винахідник Генрі Форд сказав: Зібратися разом - це початок, триматися разом - це прогрес, працювати разом - це успіх! Ми зібралися, тримаємося разом і починаємо працювати. Тож бажаю вам досягти успіху на сьогоднішньому уроці! Подивиться один на одного, посміхніться і подумки побажайте успіхів один одному на уроці.

 

  1. Актуалізація опорних знань

Робота з картою

  •   До складу яких держав належали українські землі?

Очікувана відповідь: Річ Посполита, Московська держава

Бесіда з учнями

  •   Яким було становище українського населення під владою Речі Посполитої?
  •   Назвіть причини козацько-селянських повстань 20-30-х років XVII ст.

«Причини козацьких повстань» (для самоперевірки)

  1.     Обіцянки короля після Хотинської війни не виконані;
  2.     Масове покозачення;
  3.     Заборона урядом морських походів козаків;
  4.     Національний гніт;
  5.     Релігійний гніт;
  6.     Закріпачення селян.
  •   Чим закінчилися ці повстання?
  •   Як поляки називали період 1638-1648 рр? (Десятиліття золотого спокою) Чому? (Не було повстань)
  •   Чи могло, на вашу думку, все це стати причиною початку національно-визвольної боротьби українського народу?

Орієнтовна відповідь: Так могло. Тому, що жодна проблема не була вирішена, життя народу стало нестерпне, а козацько-селянські повстання підготували народ до початку активних дій проти Речі Посполитої. Народ прагнув незалежності та національного визволення.

Учитель. Отже, підведемо підсумок словами одного з поляків, ім’я якого історія замовчує: «Славне Польське королівство є небом шляхти, пеклом для селян».

ІІІ. Представлення теми та очікуваних навчальних результатів

ІV. Мотивація навчальної діяльності

Проблемне питання

Національно-визвольна війна українського народу сер. XVII cт. була випадковим чи закономірним явищем?

V. Опрацювання нового навчального матеріалу

1. Причини та передумови війни.

Учитель. Найважливішою подією української історії XVII cт. стала Національно-визвольна війна українського народу, що була обумовлена загостренням суперечностей у різних сферах розвитку суспільства, які спричинили передумови початку війни.

У цей час надзвичайно ускладнюється ситуація в соціально-економічній сфері. Унаслідок зростання в Україні землеволодінь польської шляхти селяни втрачали землю і ставали кріпаками. Значно погіршилося також становище міщанства й реєстрових козаків. Критичним було становище в національно-релігійній сфері. Усіляко обмежувалися можливості українців вживати рідну мову. Одним за одним в Україні з’являлися католицькі костьоли, монастирі та єзуїтські колегіуми. Незважаючи на проголошену владою свободу віросповідання, не припинялися утиски православних. У тогочасній Україні саме релігійні утиски були чинником, що об’єднував представників різних верств у їхніх протестах проти польської влади.

Робота з документом

Б. Хмельницький про основну причину Національно-визвольної війни

«Причиною, яка спонукала козаків піднятися війною проти ляхів, було не те, що ляхи несправедливо відбирали в них села й доми, не те, що позбавляли їх земної батьківщини, не те, що обтяжували їх роботами, подібно до немилостивих фараонів (усе це ще могли б стерпіти козаки), а те що ляхи, змушуючи козаків відступити від благочестивих догматів та приєднатися до невірного вчення, злим юродством руйнували села й доми нетлінних душ».

Запитання до документа

У чому Б. Хмельницький вбачав основну причину війни українців із поляками?

Учитель. У політичній сфері відсутність власної державності, втрата еліти через полонізацію та окатоличення призвели до того, що український народ за умови подальшого перебування у складі Речі Посполитої не мав перспектив для повноцінного розвитку. Назрівали також психологічні передумови до вибуху Національно-визвольної війни. Ступінь і характер насильства в діях панів, орендарів, урядовців і католицького духовенства під час придушення козацьких виступів попередніх років викликали в українському суспільстві гнів щодо гнобителів і прагнення помститися за заподіяні кривди.

На підставі передумов Національно-визвольної війни сформувалися її причини.

Тому давайте разом з вами визначимо причини національно – визвольної війни українського народу.

Завдання на картках

Позначити на картка відміткою «+» причини Національно-визвольної війни середини XVII cт.

 

Подумайте!

- Які верстви суспільства були незадоволені пануванням Речі Посполитої?

- Тому вони і стали основними рушійними силами у війні.

Робота в зошиті. Записати основні рушійні силами

Селяни - Пом’якшення феодальної залежності, зменшення податків

Козаки - Відновлення прав і вольностей

Міщани - Припинення національного гніту

Українська шляхта - Обмеження свавілля поляків

Духовенство - Захист православної віри

Запитання

- За яких умов було можливо досягти виконання їх вимог?

Очікувана відповідь

Досягнення цих цілей можливе тільки за умови повної ліквідації польського панування на українських землях.

- Тому на українських землях склалися всі умови для початку Національно - визвольної війни.

Характер війни: національно-визвольна, справедлива війна українського народу за своє національне, соціальне та релігійне визволення, за своє існування та розвиток.

  • А яку війну ми називаємо національно - визвольною?

Національно - визвольна війна - це війна проти іноземного панування за створення своєї незалежної держави.

2. Богдан Хмельницький та його соратники

Учитель.

Учитель. Україна, натерпівшись польського панування, стримувала свій гнів протягом доби «золотого спокою». Але достатньо було невеликого поштовху, появи  людини, що спромоглася б стати організатором боротьби, щоб український народ піднявся на війну. І така людина на Україні була – лідер, довкола якого згуртувалися українці, талановитий полководець і політичний діяч, український козак і, водночас, православний шляхтич.

Ця загадка допоможе вам з’ясувати хто очолив національно – визвольну війну

Його батьком називали люди українські,

Поважали  і боялись королі чужинські.

Він був генієм  військовим, будівник державний,

Був освічений, знав мови.

Хто діяч цей славний?

( Б. Хмельницький)

Зазнавши кривд від королівських урядників, він вирішив боротися за відновлення давніх козацьких вольностей, а згодом і за здобуття для України волі.

У вас на столах знаходиться пам’ятка, як складати історичний портрет. Вашим домашнім завданням на наступний урок буде – Скласти історичний портрет Б. Хмельницького.

Учитель. Створити з повсталих селян і козаків боєздатну армію, яка боролася за визволення України, Хмельницький зміг, спираючись на своїх сподвижників. В славетних хроніках Визвольної війни назавжди залишилася пам'ять про видатних соратників Б. Хмельницького: яскраві полководці, сміливі воїни, талановиті політики. Максим Кривоніс, Іван Богун, Мартин Небаба, Данило Нечай, Мартин Пушкар, Павло Тетеря та багато інших очолювали козацькі полки, першими йшли в бій і безстрашно гинули за Україну.

Представлення міні-проектів у вигляді лепбуків.

Учитель. Погляди соратників Хмельницького з багатьох питань відрізнялися. Одні з його товаришів були досить поміркованими, інші – налаштованими радикально. Проте Хмельницький зміг згуртувати їх навколо ідеї боротьби за визволення України.

3. Початок війни

Учитель. Приводом до початку повстання, що переросло в Національно-визвольну війну, стала особиста кривда, заподіяна Б. Хмельницькому чигиринським підстаростою Даніелем Чаплинським. Зі своїми слугами він пограбував та зруйнував родинний  хутір Хмельницького Суботів, забрав його дружину та жорстоко побив малолітнього сина.

Звернення Хмельницького до суду й навіть до короля з вимогами покарати нападника не мали результатів. Не знайшовши справедливості, він приєднався до козацької старшини, яка таємно обговорювала план збройного повстання проти польської влади в Україні. Протягом вересня 1647 р. Хмельницький розробив план виступу проти Речі Посполитої. Повстання вирішили розпочати в листопаді 1648 р. захопленням Трахтемирова, де перебував урядовий комісар реєстрового козацтва Яцек Шемберк. Домовилися також направити послів до кримського хана й турецького султана, щоб заручитися їхньою підтримкою.

Однак плани повстанців було видано полякам. Хмельницького заарештували й кинули до в’язниці в Чигирині. Звідти він утік завдяки допомозі чигиринського полковника Станіслава Кричевського та своїх друзів і подався на Запоріжжя.

Перегляд відео-фільмів «Перші переможні битви 1648 р.», заповнення таблиці.

 

на Жовтих Водах

під Корсунем

Пилявецька битва

 

дата

5–6 травня 1648 р.

16 травня 1648 р.

11-13 вересня 1648 р.

лідери

Б. Хмельницький –            

М. Потоцький

Хмельницький – Заславський, Конецьпольський, Остророг

причини

боротьба за територію України

тактика козаків

«кліщі»

пастка із заваленими деревами

«стратегія повного знищення»

наслідки

перемога Хмельницького

 

Позначити місця битв в контурній карті та на настінній карті.

VІ. Закріплення нових знань і вмінь учнів

Дидактична гра «Дерево пізнання»

  1. Якими були передумови і причини Національно-визвольної війни?
  2. Який характер мала Національно-визвольна війна?
  3. Назвіть дату початку Національно-визвольної війни.
  4. Хто очолив визвольну війну українського народу середини ХVIІ ст.?
  5. Назвіть імена соратників Б. Хмельницького.
  6. Коли відбулася битва на Жовтих водах?
  7. Коли відбулася битва під Корсунем?
  8. Коли відбулася Пилявецька битва?

Дидактичної гри «Одне речення»: Давайте спробуємо відповісти на наше проблемне питання одним реченням.

Проблемне питання

Національно-визвольна війна українського народу сер. XVII cт. була випадковим чи закономірним явищем?

Прогнозована відповідь

- Національно-визвольна війна українського народу була зумовлена низкою об`єктивних причин і стала закономірним явищем.

- Український народ потерпав від національного, соціального та релігійного гніту прагнув змінити своє становище та відстоювати власні інтереси

- ЇЇ очолив видатний полководець, дипломат Б.Хмельницький, який зумів згуртувати навколо ідеї боротьби за визволення України найкращих знавців військової справи, загартованих у попередніх повстаннях проти шляхетської Польщі, талановитих військових керівників: Максима Кривоноса, Івана Богуна, Данила Нечая, Станіслава Морозенка та багато інших.

- На відміну від козацьких виступів попередніх років, у 1648 р. боротьба проти польського шляхетського панування в Україні набувала великого розмаху і ставала всенародною.

- Події 1648p. мали характер національно - визвольної, антифеодальної революції, що охопила всі соціальні верстви населення. Підсумком боротьби стала можливість почати будівництво Української держави.

VIІ. Підсумки уроку

Учитель. Отже, в середині ХVІІ століття визріли політичні, соціально – економічні, релігійні причини Національно-визвольної війни. Головною рушійною силою якої виступало селянство, а політичною силою і лідером – козацтво.

Чи могли такі причини викликати повстання в Англії, Франції у середині ХVІІ століття?

Метод прогнозування

Учень. Так. У період зародження капіталістичних відносин у країнах Європи в першу чергу найбільшого утиску зазнавали непривілейовані верстви населення, тому, боротьба за свої права була актуальною і для Англії та Франції середини ХVІІ століття.

VIІІ. Домашнє завдання

  • Опрацювати параграф 19 у підручнику;
  • Скласти історичний портрет Б. Хмельницького;
  • За додатковими джерелами підготувати повідомлення «Противники Богдана Хмельницького».

1

 

docx
До підручника
Історія України 8 клас (Сорочанська Н.М., Гісем О.О.)
Додано
26 січня 2021
Переглядів
2506
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку