Конспект уроку Історія України 8 клас
Тема: Українсько-московський договір 1654 року
Мета:
Тип уроку: комбінований, урок розвитку критичного мислення
Обладнання: ноутбук, проектор, проекційний екран, підручник Власов «Історія України 8 клас», роздавальний матеріал (картки з датами та подіями,роздруковані додатки з документами), карта «Національно - визвольна війна українського народу 1648-1657 р.р.»), презентація «Українсько-московський договір 1654 року», відеоролик «Переяславська Рада».
Основні поняття: Переяславська рада, «Березневі статті», протекторат, автономія, конфедерація.
Очікувані результати:
після цього уроку учні зможуть:
Епіграф: « Історія – це ліхтар у майбутнє,
що світить нам з минулого»
В. Ключевський
І.Організаційний момент
Добрий день . Сьогодні у нас трохи незвичайний урок, на ньому присутні гості, привітайтеся з ними. Девізом-епіграфом нашого уроку будуть слова історика В. Ключевського« Історія – це ліхтар у майбутнє , що світить нам з минулого». Сподіваюся, що цей епіграф допомагатиме вам бути наполегливими, завзятими, старанними, активними.Ваші відповіді будуть оцінюватися за допомогою сердечок. Бажаю вам успіху.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Звучить козацький марш.
Бесіда за запитаннями:
Тема « Національно- визвольна війна українського народу під проводом Богдана Хмельицького 1648-1657 років»
Зараз спробуємо відтворити хронологію подій з 1648 по 1653 роки.
Завдання 1.: Встановити хронологічну послідовність :
( Робота в групах)
Завдання 2. Встановити точні дати подій
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Отже ми з вами зупинилися на вивченні подій війни 1653 року. Давайте згадаємо,яким було становище українських земель.
- Скільки років ішла війна?
- Як називалася козацька держава створена Богданом Хмельницьким?
- Які території входили до складу держави?( показати на карті)
Отже український народ визволив частину своїх земель від поляків, але втримати цю незалежність було дуже важко. Більш детально про становище українських земель ми попросимо когось із вас , учні!( Розповідь учня)( 2хв.)
Підвести учнів до оголошення теми уроку.
Богдан Хмельницький, розуміючи , що кримський хан є ненадійним союзником вирішує шукати нового союзника.
Хмельницький скликає козацьку раду, уявіть що ви на ній присутні
Відкрийте атласи та знайдіть з якими державами Б. Хмельницький підтримував дипломатичні відносини в ході Національно –визвольної війни. Отже, вже з цієї бесіди можемо зробити висновок, що Б. Хмельницький не був ні ворогом, ні другом Москви, а лише дотримувався, як і інші країни, принципу: «У держави немає постійних ворогів і друзів, а є постійні інтереси», шукаючи союзників у боротьбі з Річчю Посполитою.
IV. Вивчення нового матеріалу
Оголошення теми та мети
Українсько - московський договір 1654 року.
План
Вивчення І питання Переяславська Рада.
Отже Богдан Хмельницький звертається до царя Олексія Михайловича і той скликає у Москві Земський собор.
Уявимо, що ми зустріли учасника Земського собору , який приніс нам звістку про його рішення
1 жовтня 1653р. було скликано у Москві Земський собор. який вирішив розірвати мир з Річчю Посполитою,а гетмана Б.Хмельницького і все Військо Запорозьке прийняти «під високу царську руку» Цар Олексій Михайлович погодився надати військову допомогу. Москва нарешті погодилася на союз з Україною і вбачала в ньому аж ніяк не просто допомогу у боротьбі проти Польщі,бо договір з Україною відкривав Московії шлях до Чорного моря і на захід, забезпечував їй панування на сході, ліквідовував небезпеку союзу України з Туреччиною,а поляків Москва планувала ще більше послабити тривалою війною.
Для підготовки міждержавних переговорів до України були направлені московські посли на чолі з боярином Бутурліним. Для зустрічі з ними
Б. Хмельницький обрав м. Переяслав, це місто не було розорене війною, мало фортецю і запаси зброї. 8 січня 1654 року тут відбулася Генеральна рада.
Про перебіг Переяславську ради ми дізнаємося переглянувши відео фрагмент. Дивимося уважно.Тому шо ви повинні будете дати відповіді на запитання.
1. Чи весь український народ заприсягнувся на вірність московському цареві?
Як ви побачили у відеофрагменті, на Переяславській раді не було укладено договору, а для погодження умов союзу до Москви було відправлено посольство на чолі з переяславським полковником Павлом Тетерею. Двотижневі переговори завершилися укладенням українсько-московського договору, який має три назви :Березневі статті, Московські статті і статті Богдана Хмельницького.
Вивчення ІІ питання Березневі статті.
Розглянути та зачитати основні положення Березневих статей.
Зараз пропоную вам побувати в ролі дослідників. Перед вами на партах тексти,в яких нажаль положення Березневих статей перемішані з положеннями попередніх договорів, які ми з вами вже вивчили. Ваше завдання вибраьиположення , які ми не зустрічали в попередніх договорах. ( Робота з додатком)
Головні умови прийняття Україною царської протекції за Березневими статтями 1654 р. |
|
визнання суверенітету Української держави |
обмеження суверенітету Української держави |
1.Збереження державної території, територіально - адміністративного поділу 2. збереження республіканської форми правління, політичного та державного устрою 3.збереження традиційних станових прав і привілеїв населення 4. збереження соціально - економічних відносин 5. цілковита незалежність у проведенні внутрішньої політики |
1. Збір податків з українського населення здійснювався під контролем російської сторони 2. заборона дипломатичних відносин з Річчю Посполитою та Туреччиною 3. Розміщення у Києві та Чернігові російських воєвод з військовими загонами. |
Визначте за яким документом, були ширші права України на самостійність.
( учні роблять висновки)
Словник. Автономія - це самоврядування певної частини держави, що здійснюється на основі загальнодержавного закону.
Вивчення ІІІ питання. Оцінка українсько-московської угоди
Березневі статті підбивали підсумок українсько-російських переговорів. Україна ввійшла під протекторат Росії на широких правах автономії. Уклавши цей договір, Україна здобула собі сильного союзника в боротьбі з Річчю Посполитою. Умови договору свідчать про об’єднання України й Московії у своєрідну конфедерацію.
Словник. Автономія - це самоврядування певної частини держави, що здійснюється на основі загальнодержавного закону.
Але я забіжу наперед . Дійсно за цим документом Українська Козацька держава здобула найширші автономні права, але уже в 1656 році Московія укладає сепаратний тобто зрадницький мир з Польщею під назвою Віленське Перемир’я. , навіть не запросивши на переговори Б. Хмельницького. Фактично зрадивши інтереси України.
До сьогоднішнього дня історики не можуть дати однозначну оцінку цієї угоди з Московією.
За часів радянської влади, коли Україна була складовою частиною СРСР, серед істориків була поширена незмінна думка, що Переяславська рада була всенародною і одностайною, Москва ніколи не порушувала взятих на себе зобов’язань, Переяславська рада врятувала Україну від загибелі і поклала кінець польському пануванню в ній, а український народ здобув своє «місце під сонцем» поруч з братнім російським народом.
Український історик Михайло Грушевський вважав, що Переяславська угода була формою васальної залежності, а український історик
В. Липинський - пропонує думку, що Переяславська угода 1654 року була лише тимчасовим військовим союз між Московією і Україною.
Вправа «Займи позицію»
-Як ви вважаєте Українсько- Московський договір 1654 року – це :
Опора на особистий досвід
ІV .Узагальнення та систематизація знань.
У будь-якому разі договір відіграв важливу історичну роль.
Тепер повернемось до епіграфа нашого уроку та до подій в Незалежній Україні.
Перегляд відео фрагменту про підписання Будапештського меморандуму. Дати відповідь на питання « Історія – це ліхтар у майбутнє,що світить нам з минулого». Чому в окремих випадках потрібно звернутися до ліхтаря історії, щоб не заплутатися на шляху до майбутнього?
Порівняти цей договір з Переяславською угодою.
Підрахуйте скільки сердечок ви зібрали, за кількістю сердечок лідером сьогоднішнього уроку є …, активними були ….., сподіваюсь що знання отримані на сьогоднішньому уроці стануть вам у пригоді. Дякую за старанність, активність та співпрацю.
V.Домашнє завдання.
Опрацювати параграф 21.Виписати основні події та визначення в зошит.
Виконати тести у вайбері
Тести:
1.Постійний обмін посольствами між Україною та Московією розпочався в:
А) 1649 р., Б) 1653 р., В) 1654 р.
2. Українське посольство в Москву в березні 1654 р. очолив:
А)Б. Хмельницький, Б) П. Тетеря, В) І. Богун,
3. Договірні статті між Україною та Москвою були укладені :
А) в Переяславі в січні 1654р. Б) в Москві в березні 1654 р.
4. Коли відбулася Переяславська рада:
А) 8 січня 1654р Б) 12 березня 1654 В) 4 січня 1653 р.
5.Яка була чисельність українського війська за Переяславською угодою
А) 40 тисяч Б) 20 тисяч В) 60 тисяч
Додаток
1