Пропонується розробка узагальнюючого уроку, уроку-подорожі з біології для 6 класу "Різноманітнітність покритонасінних". Ця форма проведення уроку викликає зацікавленість учнів до біології.
НВК «ЗНЗ І-ІІІ ст. №12-ДНЗ Олександрійської міської ради
Кіровоградської області
Різноманітність квіткових рослин.
Урок – подорож
Біологія.
6 клас
Автор: Богачова І.В.,
вчитель біології та хімії
Тема: Різноманітність квіткових рослин.
Мета:
Тип уроку: Урок узагальнення та систематизації знань.
Основні поняття і терміни: покритонасінні, дводольні, однодольні, капустяні, розові. Бобові, пасльонові, айстрові, злакові, лілійні, цибулеві.
Обладнання: схеми, малюнки, таблиці, роздатковий матеріал, комп’ютер, підручник (Л.І. Остапченко, П.Г.Балан, Н.Ю.Матяш та ін.. Біологія: Підручник для 6 класів загальноосвітніх навчальних закладів – К.: Генеза, 2014 – 225с.: іл.)
Хронометраж уроку.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап. Я рада вітати вас у нашому класі. Посміхніться, забудьте про негаразди. Згадайте красу природи нашої Землі.
Сьогодні ми будемо користуватися девізом: «Міркуємо, - швидко,
Відповідаємо, - правильно,
Працюємо, - плідно»
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Були у матері – природи
Дві донечки такої вроди:
Хто їх побачив хоч на мить –
Не міг забути й розлюбить.
Зеленооку звали Флора,
У неї очі, наче зорі.
Завжди замріяна, тендітна,
Ласкава, ніжна та привітна.
А Фауна – швидка, як вітер,
Могла за птахами летіти.
І за оленями стрибати,
Та з білочками пустувати.
Обидві світ живий любили,
Відтак його боготворили.
Тож вирішила мудра мати
В придане їм дарунки дати.
Мрійливій Флорі – світ рослинний,
А жвавій Фауні – тваринний.
Щоб берегли і доглядали,
Від всього злого захищали.
Живуть в легендах і понині
Живого світу дві богині
Сьогодні урок незвичайний – урок-подорож. А подорожувати будемо серед великої кількості квіткових рослин
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку
ІV. Узагальнення та систематизація знань .
Повідомлення маршруту:
покритонасінні, дводольні, капустяні, розові. бобові, пасльонові, айстрові, однодольні, злакові, лілійні, цибулеві.
1 зупинка – покритонасінні ( квіткові) .
Експрес-тест
2 зупинка – Кл. Дводольні
У рослин класу дводольних зародок має …………………………. сім’ядолі, коренева система ………………………, жилкування листків …………………………….., кількість частин квітки кратне …………………… У рослин класу однодольних зародок має …………………………. сім’ядолю, коренева система ………………………, жилкування листків ……………………………. або …………………….., кількість частин квітки кратне …………………….
3 зупинка – род. Капустяні
Вгадай рослину. (гербарій). Дати характеристику
4 зупинка – род. Розові (робота в парах)
Відгадай загадки:
Це не яблуня зростає. (груша)
Вітаміну С – скарбниця. (шипшина)
Суцвіття зонтик. Плід – кістянка (вишня)
А суцвіття – це щиток,
У вересні достигає,
Пташки полюбляють (горобина)
Плід збірну кістянку має,
Такий схожий на малину, Називається …. (ожина)
5зупинка – Пасльонові
(Овочеві культури: картопля, помідор, перець, баклажан. Технічні культури: тютюн, махорка. Декоративні рослини: тютюн крилатий, фізаліс, петунія. Лікарські рослини: беладонна звичайна, паслін чорний, блекота чорна, дурман звичайний, але вони є отруйні рослини)
Цікавий факт - історія про квіти картоплі. (повідомлення учня)
Спочатку картопля не набула широкого розповсюдження як харчовий продукт і, навіть використовувалась з декоративною метою у садах аристократії. У Франції ще наприкінці XVIII століття своєрідно використовували картоплю: квітками картоплі прикрашали волосся, робили з них букети. На картопляні квіти встановилася така мода, що довелося робити штучні, оскільки живих не стало вистачати.. У Німеччині обробляли картоплю на клумбах перед палацами
Знайти «білу ворону»
Баклажани
Дурман
Ромашка
Картопля
Тютюн
Проведення фізкультхвилинки.
Що ж, мабуть, прийшла пора
Трохи відпочити.
Хочу я на фізхвилинку
Всіх Вас запросити.
Раз – підняти руки вгору,
Два – схилились всі додолу,
Руки в боки – скік-скік-скоки.
Нахилились, повернулись,
Один одному всміхнулись,
Покрутились вправо, вліво,
Щоб нічого не боліло.
Раз, два, три, чотири!
Набираємося сили.
Нахилились, повернулись,
До товариша всміхнулись.
6 зупинка – Бобові (бульбочкові бактерії)
Прокласифікувати Конюшину лучну
Вид
Рід
Родина
Клас
Відділ
Царство
7 зупинка – Кл. Однодольні
- Розплутати павутину.
1.Суцвіття колос а) род. Лілійні
2.Трави б) кл. Дводольні
3.Трави, кущі, дерева в) кл. Однодольні
4. Плід ягода г) род. Злакові
8 зупинка – Лілійні, Цибулеві
Лілійні є чудовими декоративними рослинами, серед яких є отруйні. Для весняного оздоблення квітників чи ділянок використовують тюльпани. Листки і цибулини цибулевих багаті на цукри, вітаміни С, В, різноманітні мінеральні солі. їх використовують як приправу до салатів, вінегретів, перших і других страв, але найкорисніший результат- при вживанні їх у свіжому вигляді.
9 зупинка – Злакові
Скласти пазл, Робота в групах
Написи наносять на пазл
Скласти сенкан
Пшениця
Злакова, золота
Колоситься, росте, зимує
Пшениця – головний злак
Символ України.
Назвіть рослини, які потребують охорони. Чому вони зникають з нашої Землі?
1 Вмійте природу любити
Кожній стеблині радійте
В парку, у лісі, над яром
Цвіту не вирвіть задаром
2 Гілки не втніть для забави,
Оберігайте ж усюди
Шлях і стежину у гаю –
Все це окрасою буде
Нашого рідного краю
3.Той, хто любить паростки кленові,
Хто діброви молоді ростить,
Сам достойний людської любові ,
Бо живе й працює для століть
4. Все на Землі, все треба берегти:
І птаха, й звіра, і оту травину.
Не чванься тим, що цар природи ти,
Бо, врешті – решт, ти – лиш її частинка.
VІІ. Рефлексія. Що найбільше сподобалося на уроці?
VІ. Підсумки уроку.
Подумайте над задачею:
Два учні змагалися, хто виростить більший урожай картоплі. Обидва поливали її, розпушували грунт, підгортали кущі. На добре розвинених стеблах один з них обірвав багато листків, а другий зірвав верхівки пагонів і квітки. Як ви думаєте, хто з них виростив більший урожай і завдяки чому це вдалося зробити?
ІX. Домашнє завдання: повторити § підручника, відпов. на різнорівневі питання, за бажанням скласти кросворд..