Конспект уроку "Походи вікінгів та їх завоювання"

Про матеріал
Тема: Походи вікінгів та їх завоювання. Мета: забезпечити формування уявлень учнів про життя скандинавських народів, особливості будови їхніх кораблів, розглянути походи вікінгів, їхні причини, напрямки та наслідки; створити умови для розвитку мови та мислення учнів, вмінь аналізувати, порівнювати історичні факти, робити власні висновки; продовжувати розвивати навички роботи з підручником і візуальними джерелами інформації; сприяти вихованню патріотичних почуттів учнів та негативного ставлення до проявів насилля.
Перегляд файлу

Автор  уроку:  Голенко  Н. В.

Предмет:  Всесвітня  історія                                                                                       

Клас:  7

Тема: Походи вікінгів та їх завоювання.

Мета: забезпечити формування уявлень учнів про життя скандинавських народів, особливості будови їхніх кораблів, розглянути походи вікінгів, їхні причини, напрямки та наслідки; створити умови для розвитку мови та мислення учнів, вмінь аналізувати, порівнювати історичні факти, робити власні  висновки; продовжувати розвивати навички роботи з підручником і візуальними джерелами інформації; сприяти вихованню патріотичних почуттів учнів та негативного ставлення до проявів насилля.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, мультимедійна презентація, роздатковий матеріал.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

Слайд 1

І. ЕТАП ОРІЄНТАЦІЇ

1. «Психологічна  настанова»

Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці  із завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі: 

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

2. Актуалізація опорних знань

 Впіймай рибку

- Яку тему ми з вами вивчали на попередньому уроці?

- Щоб згадати вивчене, я запрошую вас на «риболовлю».  Вам потрібно «впіймати рибку», на якій написані імена та поняття, пов’язані з Англією XI-XV ст.

Нормани, шерифи, суд присяжних, Вільгельм Завойовник, Велика хартія вольностей, «щитові гроші», Генріх ІІ Плантагенет, парламент, Біла і Червона троянда.

ІІ. ЕТАП ПРОЕКТУВАННЯ

1. Мотивація навчальної діяльності

Прийом «Дивуй!»

Слайд 2

Раннім червневим ранком 793 р. ченці, що вийшли на берег багатого монастиря на острові Ліндісфарна, поблизу північно-східного узбережжя Англії, з тривогою стежили за флотилією, що наближалася. Понад десяток кораблів під смугастими повстяними вітрилами грізно насувалися на острів. Голови казкових чудовиськ на кормі кораблів хижо роззявляли пащі, виблискували, сяючи на сонці, щити, підвішені зовні уздовж бортів. Судна підійшли до самого берега, і сотня воїнів, здіймаючи галас та розмахуючи мечами, через мить опинилася серед переляканих беззбройних жителів.

Слайд 3

Крики жаху і стогони поранених сповнили повітря. Іноземці безжально прокладали собі дорогу до монастирських будівель, де сподівалися знайти багату здобич. Декілька годин опісля над островом запанувала тиша, яку порушував лише тріск догораючих споруд. Більшість ченців і жителів були убиті, дорогоцінні церковні прикраси, одяг і книги були перенесені на кораблі, туди ж зігнали купку людей, що залишилися живими, та худобу з навколишніх пасовиськ. Це були останні кочові германські племена та перші європейські відкривачі-мореплавці – вікінги.

- Згадайте, що ми вже знаємо про цей народ, опираючись на вже опрацьований матеріал з історії та інших предметів.

2. Повідомлення теми та мети уроку

Прийом «Припущення»

- Про що, на вашу думку, ми сьогодні дізнаємося на уроці?

Слово вчителя

«Боже, позбав нас від ярості норманів!» - з такою молитвою до Бога зверталися священники багатьох країн Західної Європи у VIII – ХІ ст. А  Карл Великий, свідок одного з перших нападів норманів біля берегів Франції, з сумом сказав: «Передбачу, скільки  зла накоять ці люди моїм нащадкам та їхнім підлеглим».

- Чому ж населення Європи відчували величезний жах тільки при одному вигляді кораблів вікінгів?  Що це був за народ? Де він проживав та чому здійснював завойовницькі походи? Все це ми і з’ясуємо на сьогоднішньому уроці.

Слайд 4

Тема уроку «Походи вікінгів та їх завоювання». Я пропоную розглянути її за таким планом:

1. Природні умови Скандинавії, спосіб життя норманів.

2. Завоювання вікінгів.

3. Духовний світ норманів.

- Тему уроку запишіть у зошити, а план буде перед вами.

ІІІ. ЕТАП ОРГАНІЗАЦІЇ ВИКОНАННЯ ПЛАНУ ДІЯЛЬНОСТІ

1.Природні умови Скандинавії, спосіб життя норманів

Слайд 5

Слово вчителя

Вікінги були предками сучасних данців, норвегів та шотландців,  у Західній Європі їх називали норманами – північними людьми, а на Русі – варягами. Якими були природні умови та заняття вікінгів ви з’ясуєте,  опрацювавши матеріал підручника  на ст. 89. Виконуємо вправу «Ти мені – я тобі».

Слайд 6

Прийом «Ти мені – я тобі»

Учні опрацьовують текст та готують запитання за змістом, які задають один одному.

Орієнтовні запитання:

1) Якими були природні умови Ютландського і Скандинавського півостровів? (Гори, густі ліси, бідність ґрунтів)

2) Якими були основні заняття норманів? (мореплавство, рибальство, скотарство, торгівля, землеробство – мало)

3) Чи мали нормани державу? (Ні, вони жили племенами).

4) Хто стояв на чолі плем’я? (Військовий вождь — ярл, або конунг).

5) Що таке курган? (Насип над могилою)

7) Що знайдено археологами в норманських курганах? (Рештки людей, тварин, кораблі, предмети хатнього вжитку, санчата)

 

Завдання на встановлення історичних паралелей

- Пригадайте, які народи так само ховали людей, як і жителі Скандинавії.

- Чому поруч з небіжчиком клали все, чим він користувався при житті?

Слайд 7

Робота з ілюстрацією підручника (ст. 89)

Уявіть себе археологами. Опишіть спосіб життя скандинавів на основі археологічних знахідок, зображених на ілюстраціях підручника.

2. Завоювання вікінгів

Прийом «Дерево рішень»

-  Як ви думаєте,  що спонукало вікінгів до походів та завоювань? (Відповіді учнів)

Робота з історичним джерелом

(Матеріал додається: підручник, ст. 90)

- Чому, на вашу думку, маючи такий позитивний світогляд, вікінги стали жорстокими завойовниками?

Слайд 8

Робота з підручником

-  Опрацюйте ст. 92 підручника і зробіть висновок про причини походів вікінгів.

Слово вчителя

Одна із причин – це заняття мореплавством та військові кораблі вікінгів. Якими ж вони були? Пропоную переглянути відеофрагмент.

Слайд 9

Робота з ілюстраціями підручника

Слайд 10

- Розгляньте ілюстрації на ст. 91.

- Які деталі корабля відповідали військовим потребам вікінгів, а які – релігійним уявленням?

Дослідницька робота

Слайд 11

- За допомогою схеми  в підручнику на ст. 92 доведіть, що вікінгів недарма вважали не тільки найкращими мореплавцями тодішньої Європи, а й успішними завойовниками.

 

Робота з картою «Походи норманів»

- Покажіть батьківщину норманів.

- Вкажіть країни, в які вікінги здійснювали походи.

- Покажіть землі, які завоювали або колонізували нормани.

- Знайдіть назви, що їх нормани надали відкритим заморським землям.

- Які з них збереглися до сьогодні?

3. Духовний світ норманів

1. Слово вчителя

В житті норманів велику роль відігравала релігія. Релігією скандинавів було язичництво. Усе починалося зі звичайного обожнювання явищ природи. Поступово створилася багата міфологія, складена з історій про войовничих героїчних богів, які жили в Асгарді — скандинавському Олімпі.

Про вірування норманів готувалися повідомлення. Але перед виступом учнів познайомимося з  поняттями, які будуть зустрічатися в розповідях.

Слайд 12

2. Формування понять

Руни — давня германська абетка.

Сага — епічний (історичний та/або героїчний) твір з віршованими вставками

Скальди — давньоскандинавські поети-співці.

3. Прийом «Домашня заготовка»

- Потрібно уважно слухати, бо наприкінці на вас чекає турнір.

Слайд 13

1 учень

Германські племена Північної Європи (Скандинавії) розмовляли схожими мовами. Нерідко мови сусідніх племен ніби змішувалися, тому їхня граматика спрощувалася. Це пояснює, чому нинішня англійська граматика простіша за граматику мов інших європейських народів.

У народів Північної Європи склалася єдина писемність, єдиний алфавіт — руни. Руни вирізали на дереві, камені чи металі, тому вони мали кутасту форму. Пізніше рунами прикрашали наконечники списів, мечі, могильні камені. Спершу всі користувалися однаковими рунами, але поступово у данців, норвежців, англосаксів склалися свої мови, а отже й свої руни. Руни існували впродовж усього середньовіччя. Але з наверненням скандинавів у християнство й поширенням у них латини латинська абетка почала витісняти цю стародавню писемність.

Слайд 14

2 учень

Скандинави вірили, що руни винайшов мудрий Одін  — наймогутніший бог. Він не скаче — летить у повітрі на восьминогому коні. В нього багато помічників і серед них — два круки, які вміють говорити; вони знають про все, що діється в світі, і сповіщають про те Одіна. Прислуговують Одіну й небесні діви — валькірії, які доправляють на небо тіла загиблих у бою воїнів. Боги можуть бути водночас і добрими, і злими, і справедливими, й не дуже. Світ скандинавів населяли також різні чудовиська, скажімо, потворні чоловічки тролі — охоронці захованих в земних надрах скарбів.

Слайд 15

3 учень

Скандинави складали не лише міфи про богів, а й саги — епічні оповіді. Вони поступово, з наверненням у християнство, обернули на стародавніх королів і героїв своїх дохристиянських богів. Спершу міфи і саги передавалися з покоління в покоління усно, але згодом їх записали на пергаменті. Тримали в пам’яті ці стародавні перекази скальди. Вважалося, що покровителем скальдів є Одін, який і наділив їх «медом поезії» — поетичним даром. Скальдів охоче слухали на королівських бенкетах.

Міфи скандинавів дуже похмурі. В них йдеться про майбутній бій між богами й чудовиськами, в якому загинуть і ті, й інші, а з ними — і всенький світ. Найвідоміший герой цих міфів — Зігфрид, який убив страшного дракона й заволодів чудодійним скарбом Нібелунгів.

3. Прийом «Турнір»

1) Як називався алфавіт народів Північної Європи?

2) Хто винайшов руни за віруваннями вікінгів?

3) Хто такий Одін?

4) Чому руни мали кутасту форму?

5) Що прикрашали руни?

6) Що, коли і чому витіснило руни у норманів?

7) Хто був помічником у Одіна?

8) Хто Одіну прислуговував?

9) Які твори складали вікінги?

10) Хто тримав у пам’яті стародавні перекази норманів?

(після турніру нагороджую учня, який відповів на найбільшу кількість запитань)

IV. КОНТРОЛЬНО-ОЦІНЮВАЛЬНИЙ ЕТАП

1. Прийом «Вірю-не вірю»

1. Перші напади вікінгів на Західну Європу відносяться до X ст. (Вірю)

2. Батьківщина норманів – південь Європи. (Не вірю)

3. Норманів, які розбишакували у Західній Європі називали вікінгами. (Вірю)

4. В Київській Русі «північних людей» називали варягами. (Вірю)

5. Наймогутнішим богом у вікінгів був Тор. (Не вірю)

6. Дракар – це вождь вікінгів. (Не вірю)

7. Вікінги завоювали території Англії, Франції, Німеччини. (Вірю)

2. Вправа «Уявний мікрофон».

«Тепер я знаю..., вмію..., розумію...»

Слайд 16

3. Домашнє завдання.

Обов’язкове Опрацювати параграф 12 підручника, дати відповіді на питання с. 94 (№1-6)

За бажанням Уявіть себе одним із учасників походу Еріка Рудого й опишіть свої пригоди (використовуйте назви земель країн, морів, річок тощо, якими пройшов уявний похід; зазначте, що б ви взяли із собою, якими були б результати)

Слайд 17

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гура Ірина Сергіївна
    Дуже гарна розробка уроку. Дякую!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
21 січня 2019
Переглядів
5942
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку