Конспект уроку. Поняття про вищу нервову діяльність та її основні типи

Про матеріал

Мета:дати уявлення про вищу нервову діяльність людини, охарактеризувати її основні

типи, розкрити фізіологічні механізми психічної діяльності людини

розвивати логічне мислення учнів, спостирежливість, вміння самостійно робити

висновки та узагальнення, навички робот из текстом, схемами, таблицями;

виховувати відповідальне ставлення до власного здоров'я

Тип уроку: засвоєння нових знань
Форма: традиційний урок

Перегляд файлу

Конспект уроку з біології

Вчитель: Сікалюк Г.В.

Клас: 8

Урок № 49

Дата:

Тема: Поняття про вищу нервову діяльність та її основні типи

Мета:дати уявлення про вищу нервову діяльність людини, охарактеризувати її основні

           типи, розкрити фізіологічні механізми психічної діяльності людини

           розвивати логічне мислення учнів, спостирежливість, вміння самостійно робити

           висновки та узагальнення, навички робот из текстом, схемами, таблицями;

           виховувати відповідальне ставлення до власного здоров’я

Тип уроку: засвоєння нових знань
Форма: традиційний урок

Основні поняття та терміни: вища нервова діяльність, типи ВНД, темперамент,

           збудження, гальмування

Очікувані результати: учні повинні мати уявлення про роботу та значенння вищої

           нервової діяльності; наводити приклади основних типів вищої нервової діяльності,

           характеризувати її значення у житті людини.

Форми і методи: словесні, наочні, елементи інтерактивних технологій.

 

Хід уроку

І.  Організаційний момент

1. Створити у класі доброзичливу атмосферу

2. Налаштувати учнів на плідну взаємодіючу співпрацю між учнями та учителем.

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності та актуалізація опорних знань учнів

      Виконання вправи «Знайди зайве»

Учням пропонується ряд слів, які стосуються попередньо вивченої теми «Зв’язок організму людини із зовнішнім середовищем. Сенсорні системи». Завдання учнів знайти у даному ряді зайве слово, яке логічно не пов’язується з іншими.

1. РОГІВКА, РАЙДУЖКА, КРИШТАЛИК, МЕХАНОРЕЦЕПТОРИ, ПАЛИЧКИ, КОЛБОЧКИ

2. КОВАДЕЛКО, ФОТОРЕЦЕПТОРИ, СТРЕМІНЦЕ, МОЛОТОЧОК, ЗАВИТКА, СЛУХОВИЙ ПРОХІД

3. КАТАРАКТА, ГЛАУКОМА, ОТИТ, ДАЛЕКОЗОРІСТЬ, КОРОТКОЗОРІСТЬ, АСТИГМАТИЗМ

4. ТЕРМОРЕЦЕПТОРИ, ОТОЛІТИ, ОВАЛЬНИЙ МІШЕЧОК, АМПУЛИ, ПІВКОЛОВІ КАНАЛИ, ПЕРЕДДВЕР’Я

      Питання до учнів

  1. Які психо-фізичні показники організму людини ви задіяли, для виконання даної вправи?
  2. Який орган керує даними властивостями організму людини?

      Слово вчителя

Якщо казати більш детально даними видами психічної діяльності керує кора головного мозку та підкіркові ядра, а сукупність нервових процесів, що відбуваються у цих відділах центральної нервової системи називають «вища нервова діяльність», яку ми і будемо розглядати сьогодні на уроці.

Серед багатьох проблем пов’язаних із вивченням біології людини, проблема розкриття фізіологічних механізмів психічної діяльності найскладніша.

Вже кілька тисячоліть філософи та учені намагаються розгадати цю загадку. Відомий з часів Стародавньої Греції девіз «Пізнай самого себе» зберіг своє значення і до сьогодні. Даний девіз ми приурочимо до нашого уроку. Одже ми спробуємо зробити ще один крок до пізнання суті людської.

На даному уроці ми розглянемо суть вищої нервової діяльності та її значення у житті людини, розглянемо основні типи ВНД  та їх вплив на формування темпераменту людини.

ІІІ. Сприйняття та засвоєння нового матералу

Особливості будови та значення вищої нервової діяльності

      1. Робота  з підручником та схемою

Учням пропонується опрацювати перший та другий абзац параграфа у підручнику на с. 211, та заповнити схему

 

 

 

 

 

 

 

 

      Слово учителя

Основними нервовими процесами, які координують вищу нервову діяльність людини, є збудження та гальмування.

Збудження проявляється у підвищенні активності нейронів. Розпочинається воно у нервових центрах та поширюється у вигляді нервових імпульсів.

Гальмування – активний процес, який пригнічує збудження або запобігає йому. Ці процеси є індивідуальними для кожної людини.

Засновниками вчення про вищу нервову діяльність є Іван Михайлович Сєченов та Павлов Іван Петрович. Саме вони довели, що ВНД є нерозривною єдністю вроджених і набутих форм пристосованості, тобто безумовних та умовних рефлекторних реакцій

 

Типи вищої нервової діяльності

Тип вищої нервової діяльності – сукупність вроджених особливостей нервових процесів, що характеризують ВНД людини. (с.212)

Як вже було зазначено, основними процесами ВНР є гальмування та збудження. В свою чергу основними властивостями процесів гальмування та збудження є сила збудження, врівноваженість та рухливість нервових процесів.

СИЛА -  ЗДАТНІСТЬ НЕРВОВИХ КЛІТИН РЕАГУВАТИ НА ПОДРАЗНЕННЯ БЕЗ РОЗВИТКУ ГАЛЬМУВАННЯ

УРІВНОВАЖЕНІСТЬ - ЗБАЛАНСОВАНІСТЬ ПРОЦЕСІВ ЗБУДЖЕННЯ ТА ГАЛЬМУВАННЯ

РУХЛИВІСТЬ – ШВИДКІСТЬ ПЕРЕХОДУ НЕЙРОНІВ ВІД ЗБУДЖЕННЯ ДО ГАЛЬМУВАННЯ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Наявність або відсутність цих показників визначає тип вищої нервової діяльності людини. Їх виділяють чотири – жвавий, спокійний, нестримний та слабкий.

Тип ВНД визначає тип темпераменту людини, який впливає на риси її характер, поведінку у тих чи інших ситуаціях.

Темперамент – сукупність індивідуальних особливостей, що виявляються у силі, швидкості та зрівноваженості нервових процесів. (с. 213)

Тип ВНД

Особливості нервових процесів

Тип темпераменту

Жвавий

Сильний, врівноважений, рухливий

Сангвінік

Спокійний

Сильний, врівноважений, інертний

Флегматик

Нестримний

Сильний,

неврівноважений

Холерик

Слабкий

Слабкі процеси збудження та гальмування

Меланхолік

 

3. Типи темпераменту

Учням пропонується визначити власний тип темпераменту та ознайомитися з рисами, які притаманні їх характеру.

Методика визначення типу темпераменту

Учитель зачитує твердження, якщо вони збігаються з думкою учня, їх варто позначити знаком «+», якщо ні – знаком  «–». На питання слід відповідати максимально швидко.

  1. Чи здійснюєте ви свою діяльність без попереднього планування?
  2. Чи буває так, що ви почуваєте себе то щасливим, то нещасним, без явних на те причин?
  3. Чи почуваєте ви себе щасливим, коли займаєтесь справою, яка потребує миттєвих дій?
  4. Чи бувають у вас різкі зміни настрою без видимих на те причин?
  5. Під час нових знайомств ви першим виявляєте ініціативу?
  6. Чи часто ви буваєте в поганому настрої?
  7. Чи схильні ви діяти швидко та рішуче?
  8. Чи буває так, що ви намагаєтесь на чомусь зосередитися, але вам це не вдається?
  9. Ви є пристрасною людиною?
  10.  Чи буває так, що під час розмови з іншими людьми ви присутні лише фізично, а подумки відсутні?
  11.  Чи відчуваєте ви дискомфорт під час спілкування?
  12.  Чи буває так, що часом ви сповнені енергією, а часом пасивні?

Обробка даних

Кількість плюсів на запитання з непарними номерами (1,3,5,7,9,11) відкласти на горизонтальній осі вправо від нуля

Кількість мінусів на запитання з непарними номерами (1,3,5,7,9,11) відкласти на горизонтальній осі вліво від нуля

Кількість плюсів на запитання з парними номерами (2,4,6,8,10,12) відкласти на вертикальній  осі вгору від нуля

Кількість мінусів на запитання з парними номерами (2,4,6,8,10,12) відкласти на вертикальній  осі вниз від нуля

Поєднайте крайні точки на осях. Найбільший трикутник буде знаходитися у квадраті з вашим типом темпераменту.

ІV. Узагальнення і систематизація знань учнів

      Впарава «Визнач правильні твердження»

1. Сукупність безумовно-рефлекторних реакцій, спрямованих на роботу внутрішніх органів і підтримання гомеостазу називають нижчою нервововою діяльністю (так)

2. Центри нижчої нервової діяльності містяться у  довгастому мозку (ні, у спинному мозку та стовбурі головного мозку)

3. Сукупність нервових процесів, що відбуваються у вищих відділах ЦНС, мають індивідуальний характер і забезпечують перебіг поведінкових реакцій людини  називають – вищою нервовою діяльністю (так)

4. У основі вищої нервової діяльності лежать лише умовні рефлекси (ні, також і безумовні) 

5. Основними нервовими процесами, які координують вищу нервову діяльність людини, є збудження та гальмування (так)

6. Центри вищої нервової діяльності знаходяться у довгвстому мозку (ні, у корі великих півкуль та підкірці)

7. Засновниками вчення про вищу нервову діяльність є Іван Михайлович Сєченов та Дмитро Іванович Менділєєв ( ні, Павлов Іван Петрович)

8. Існує два типи вищої нервової діяльності (ні, чотири типи)

9. Жвавий тип вищої нервової діяльності характеризується такими особливостями нервових процесів: сильний, врівноважений, інертний (ні, сильний, врівноважений, рухливий)

10. Нестримний тип вищої нервової діяльності характеризується такими особливостями нервових процесів: сильний, неврівноважений (так)

11. Тип темпераменту сангвініка має спокійний тип вищої нервової діяльності (ні, жвавий тип)

12 Тип темпераменту холерика має нестримний тип вищої нервової діяльності (так)

13. Для типу темпераменту меланхка притаманні слабкі процеси збудження та гальмування (так)

14. Нестриманий, нетерплячий, запальний – це риси характеру, які притаманні флегматику (ні, холерику)

15. Надто образливий, хворобливо    чутливий, неенергійний, ненаполегливий – це риси характеру, які притаманні сангвініку (ні, меланхоліку)

16. Низька   чутливість та емоційністю, повільний але має високу працездатність - це риси характеру, які притаманні флегматику (так)

V. Повідомлення домашнього завдання

Опрацювати параграф 49 та виконати індивідуальні завдання

VІ. Підведення підсумків уроку

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Бардукова Ніна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Бардукова Ніна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Кузьменко Tетяна Борисівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Довгоброд Любов Василівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
doc
Додано
17 травня 2018
Переглядів
14516
Оцінка розробки
4.9 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку