Тема : Портретний нарис у публіцистичному стилі.
Мета: повторити відомості про стилі мовлення; визначати ознаки публіцистичного стилю; з’ясувати особливості нарису; збагачувати словниковий запас; формувати національну свідомість.
Тип уроку : урок мовленнєвого розвитку.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
Створення синонімічного ряду до слова « успіх» – тріумф, перемога, звершення, результат, позитивне досягнення мети.
Вірш- діамант зі словом «успіх».
(даймонд, діамант – семирядковий вірш, творча робота, у якій перший і останній рядки – слова –антоніми. Другий і шостий рядок – два прикметники до першого й останнього слів, третій і п’ятий рядки – три дієслова, що стосуються протилежних понять. 4 рядок– два поєднує два протилежні поняття).
Успіх
феєричний , запаморочливий
надихає, окрилює, п’янить.
Долаючи невдачі, іду до успіху.
Загартовує, спонукає, засмучує
колюча, щемлива
Невдача.
Учні бажають успіху один одному.
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Випереджувальне завдання: виголошення заздалегідь підготовленого учнями повідомлення на тему «Нарис, його ознаки».
Орієнтовна відповідь ( інформацію взято з енциклопедії «Вікіпедія»).
На́рис — малий оповідний художньо-публіцистичний жанр, у якому автор зображує дійсні події та факти. Найчастіше нариси присвячуються відтворенню сучасних подій чи зображенню людей, яких особисто знав письменник..
На́рис —центральний жанр публіцистики, що передбачає оперативний відгук на суспільно важливу подію, розкриття образу цікавої особи, створення портрету колективу, розповідь про побут, звичаї й людей певного регіону своєї й чужої країни. Цей жанр дав назву одній з рольових спеціалізацій у журналістиці: автори нарисів тут називаються «нарисовці».[
Особливість нарису — широке використання в ньому елементів художнього мислення: створення портретів героїв (причому не лише зовнішніх, але й психологічних), зображення їх у дії, за допомогою розгорнутої мовної характеристики, використання вимислу й домислу, зображення пейзажів, інтер'єрів та екстер'єрів, наведення красномовних деталей і подробиць. Автор створює сюжет, розбудовує публіцистичний конфлікт, вдається до психологічного аналізу. Усе, що може наблизити героїв до читача, запліднити його авторським баченням подій і проблем, активно використовує нарисовець. Нарис споріднений з оповіданням і найближчий його родич. Часто нарисом називають оповідання, в основі якого лежить документальний сюжет. Жанр нарису, крім самостійного значення, відіграє величезну роль у справі літературного навчання, надзвичайно корисний для молодого письменника, який тільки-но пробує сили й вигострює перо.
Слово вчителя. Першим героєм портретного нарису є актор фільму «Поводир». Цей знаковий для України фільм створив лауреат Державної премії ім..О.Довженка Олесь Санін. Гасло цієї драми – « заплющ очі – дивися серцем». Про успіх цієї картини можна сказати двома реченнями. По-перше, «Поводир» висунутий на здобуття «Оскара» в 2015 р. як найкращий фільм іноземною мовою. По-друге, за кілька тижнів прокату в українських кінотеатрах стрічка зібрала стільки грошей, скільки всі інші картини разом узяті за 25 років незалежності.
Перегляд трейлера до фільму « Поводир».
Реставрація тексту. За поданим планом послідовно скласти фрагменти тексту.( Матеріал взято зі статті: О.Глазова. Робота над портретним нарисом у 7 класі// Методичні діалоги.– 2015. – С.23-24) .
План
1.Антон Станіслав Грін – мешканець Детройта.
2. Головна роль у блокбастері «Поводир».
3. Який він, Пітер?
4. Акторська майстерність дев’ятирічного американця.
5. Справжні чудеса витривалості хлопчика.
6. Перші кроки Антона як професійного актора успішні.
Зв’язний текст утвориться, якщо частини розмістити в такій послідовності:
1
2
3
4
5
6
ІV. Сприймання й усвідомлення учнями навчального матеріалу.
Робота з відновленим текстом. Бесіда:
- Які стилі мовлення властиві українській мові ?
- Які сфери вживання кожного із них ?
- До якого стилю мовлення належить цей текст ?
- Яка суспільно-політична лексика вжита в тексті?
Маркування тексту. Учні маркером виділять художні засоби, використані в третьому абзаці , з’ясовують їхнє значення в тексті.
Учні шукають речення, за допомогою яких автор досягає емоційності, зачитують ці речення, правильно інтонуючи їх.
«Мікрофон». Чи вплинув автор вплинув на вас? У чому переконав ?
Чим гордиться Антон Святослав, на думку автора? Знайдіть підтвердження в тексті.
Проблемне завдання : довести, що прочитаний текст є портретним нарисом ( Автор створив словесний портрет, показав його поведінку, змалював внутрішній світ Гріна на основі його першого акторського досвіду, перших професійних кроків. Розкрито характер хлопчика на основі розповіді про його долю, обставини життя). Чим гордиться Антон Святослав, на думку автора? Знайдіть підтвердження в тексті. Які типи мовлення поєднано в нарисі? Пригадайте їх ознаки.
Робота з ментальною картою «Як написати нарис».
Слово вчителя. Ще К.Паустовський зауважував : « Щоб написати хороший нарис, треба мати здатність відкрити в серці те, що може бути давно забуте, що потонуло в штовханині щоденних турбот. Хороший нарисовець змушує читачів згадати, хто вони за своєю суттю, чого хочуть, про що мріють».
Колективне складання нарису про першу вчительку, волонтера чи будь-яку відому особистість.
Робота в малих групах.
Діти працюють у трьох групах. Перша - шукає інформацію з різних джерел, складає розповідь про героя нарису.
Друга група описує зовнішність героя, використовуючи художні засоби. Намагається збагнути його внутрішній світ.
Третя група роздумує , як такі люди змінюють наше життя, у чому їх можна наслідувати.
V. Підсумки. Рефлексія .Оцінювання.
V І. Домашнє завдання : відредагувати і написати в зошити нарис, розпочатий на уроці.
Використана література:
1..О.Глазова. Робота над портретним нарисом у 7 класі // Методичні діалоги.– 2015. – С.23-24 .