Мета даного уроку розширити знання учнів про життєвий та творчий шлях братів Грімм .Навчати відчувати і розуміти мову твору, характер персонажів, особливості їх зображення: портрет, вчинки, мотиви поведінки. Підтримувати інтерес дітей до казки, закріплювати вміння розрізняти народну й літературну казки, викликати бажання творити добро, прославляти свою країну, пробуджувати бажання читати казки самостійно, розвивати пам'ять, спостережливість; виховувати бережливе ставлення до будь – якої книжки; розвивати мовлення, насичувати словниковий запас школяра; виховувати віру в себе, повагу до оточуючих.
Урок позакласного читання у 3 класі
Тема:. «Казкове царство – мудре господарство. Літературні казки. Брати Грімм «Маленькі чоловічки».
Мета: розширити знання учнів про життєвий та творчий шлях братів Грімм . Навчати відчувати і розуміти мову твору, характер персонажів, особливості їх зображення: портрет, вчинки, мотиви поведінки. Підтримувати інтерес дітей до казки, закріплювати вміння розрізняти народну й літературну казки, викликати бажання творити добро, прославляти свою країну, пробуджувати бажання читати казки самостійно, розвивати пам'ять, спостережливість; виховувати бережливе ставлення до будь – якої книжки; розвивати мовлення, насичувати словниковий запас школяра; виховувати віру в себе, повагу до оточуючих.
Обладнання: виставка книжок «Казки Братів Грімм», портрети казкарів, картки з текстом казки, схеми; таблиці; картки із завданнями для груп; презентація.
Хід уроку
І. Організаційний момент
- Сьогодні у нас на уроці присутні гості, тому поверніться, привітайтеся і подаруйте їм свої посмішки! Думаю, що сьогоднішній день принесе нам радість та успіх.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Звучить мелодія «В гостях у казки»
- В ефірі – дитяча телепередача «В гостях у казки». З вами постійна ведуча – Валентина Анатоліївна. Я рада вітати всіх присутніх у нашій студії.
Вчитель читає вірш.
За лісами, за морями відчиняє сонце брами,
А за брамами отими чарівними, золотими
Диво – казка походжає, нас гостинно припрошає
До веселої господи, де від заходу до сходу
Щастям повняться простори,
Де зникають біль і горе,
Де чарівнії жар – птиці
З квітів п’ють нектар – водицю.
- Наша передача монтуватиметься з різних телестудій. Отож, сьогодні у програмі:
1 .«Інформаційна» студія (інформація про прочитані казки)
2. Студія «Юних дикторів» (розвиток навичок правильного і виразного читання)
3. Студія «Що? Де? Коли?» (Біографія казкарів)
4. Галерея казок(виставка книг)
5. « Пізнавальна студія» (робота із новою казкою)
6.Репортаж із «Спортивного майданчика»(відпочинок)
7.Робота у «Творчій майстерні» (робота у групах)
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Робота в «Інформаційній» студії (Звучить мелодія)
- Як називають художній твір, у якому обов’язково є щось чарівне, незвичайне, фантастичне, нереальне? (Казка)
- На які дві групи поділяються всі казки? (Народні і авторські)
- Чим вони відрізняються одна від одної?
- Які види казок ми вивчили? (Казки про тварин, чарівні казки).
- Яку будову має казка? (Зачин, основна частина і кінцівка.)
- Яким є основний конфлікт казок? ( протистояння добра і зла, у якому зазвичай перемагає добро)
-Для вас було випереджальне завдання, а саме, дізнатися, як з’явилися у людей казки. Чи справилися із завданням?
Учениця: Я в інтернеті знайшла давню африканську притчу, що має назву «Як з’явилися у людей казки». Послухайте її. «Жила собі колись миша. Бігаючи скрізь, проникала вона в будь-які будинки, у найпотаємніші сховища, а її очі ставали свідками багатьох подій. Одного разу миша вирішила сплести собі казки з усього того, що побачила на своєму віку. Кожну казку одягла в яскраве плаття – чорне чи біле, червоне чи синє. Так з’явилися казки в мишачій хаті.
Вони замінили миші дітей. Та якось по тому полю, де була мишача хатка, проходила отара овець, і якась вівця вибила ногою двері. Казки вибралися з хати і розбіглися по всій землі.
2. Робота в студії «Юних дикторів»( Звучить мелодія)
Мовленнєва розминка
- Діти, як ви думаєте для чого створюють казки?
Щоб потрапити у світ казок нам потрібно провести мовленнєву розминку.
а)Читання скоромовки
Куй, куй чобіток,
Подай мені молоток,
Не подам молотка,
Не підкую чобітка.
Молоток золотенький,
Чобіток дорогенький.
Прочитайте скоромовку:
- із здивуванням;
- сердито;
- радісно;
- ображено;
- на одному диханні.
б) Прочитайте «ланцюжок».( На дошці)
Казки маленькі, а розуму в них багато.
- Як ви розумієте це прислів’я?
- Поясніть вислів «Казкове царство – мудре господарство»
- Ці два вислови мають однакове значення.
ІІІ. Робота з виставкою книг і малюнків
Репортаж із галереї казок (Звучить мелодія)
Бесіда
- Додому вам було задано завдання прочитати і записати у щоденник читача казку Братів Грімм. Назвіть казки, які прочитали.
- Я бачу, діти, що ви підготувалися до сьогоднішнього уроку. Ви прочитали багато казок Братів Грімм, намалювали до них малюнки.
- Але ви прочитали тільки невеличку частинку книг, які існують на землі.
На нашій виставці багато прекрасних книг. Тут казки братів Грімм, які можна взяти у нашій шкільній бібліотеці.
ІV. Опрацювання нового матеріалу
Студія «Що? Де? Коли?» Звучить мелодія
- Ви прочитали багато казок братів Грімм. А що ви знаєте про самих казка-рів ? Запрошуємо вас до студії «Що? Де? Коли?».
Розповідь учнів
1) У деякому царстві – державі, графстві Ханау землі Гессен, що в самому серці Німеччини жили – були брати Грімм. Братів було, що пальців на руці, та ще маленька сестричка Лота. Батько був суддею, а добра матінка вела господарство.
2) Старших дітей звали Якоб і Вільгельм. Вони були нерозлучними братами. Доброю феєю для братів була сестра їх матері. Вона допомогла дітям дати освіту. І ось брати Грімм студенти університету. Вони збиралися стати, як батько юристами. Але не так склалося , як гадалося . Брати захопилися записом старовинних казок та переказів. Вільгельм і Якоб не складали казок, вони обходили села і невеликі міста, слухали людей і записували найрізноманітніші казки.
3) Через деякий час вийшла перша книга казок. Обидва брати складали її разом і підписали книгу «Брати Грімм». Брати зберегли свою дружбу з дитинства і навіть в листах можна було прочитати: «Ми так звикли до нашого співтовариства, що розлука для мене рівносильна смерті».
4) Але брати Грімм не тільки збирали казки. Ними написано безліч важливих і складних наукових робіт, які відомі досі. Одна з найбільших робіт багатотомний «Словник німецької мови» (його змогли закінчити лише через 100 років інші вчені), «Історія німецької мови». Брати Грімм стали професорами університету, а потім членами прусської Академії наук.
Вчитель. Брати Грімм працювали на благо своєї Батьківщини. Завдяки своїй творчості вони прославилися на весь світ. Їхні казки читають люди різних народів. Я маю сподівання, що коли ви підростете обов’язково будете працювати заради процвітання нашої країни.
- Діти, як ви думаєте, що ви можете робити зараз, щоб бути корисним Україні у майбутньому?
V. Сприйняття нового матеріалу
Робота у «Пізнавальній» студії (Звучить мелодія)
- Сьогодні на уроці ми познайомимося ще з однією казкою братів Грімм
«Маленькі чоловічки». Запрошую вас всіх попрацювати у «Пізнавальній студії».
- Які літературні твори або кінофільми про маленьких чоловічків ви знаєте?
(«Дюймовочка». «Золотий ключик, або пригоди Буратіно», «Пінокіо», «Смурфики», «Фіксики» «Гноми».)
а) словникова робота
- Перш ніж ви почнете читати казку, давайте проведемо словникову роботу.
ЧОБОТАР – майстер, який займається шиттям і лагодженням взуття.
СТІБОК –шов, яким прошиваються чоботи.
ЗАГОТОВКИ –– викрійки із шкіри.
ШИЛО – інструмент для шиття та ремонту взуття.
ДОСТАТОК-відсутність нужди, матеріальна забезпеченість; заможність.
ВПРАВНИЙ МАЙСТЕР – умілий, добре знає свою справу.
б) читання «луною»
ТИХЦЕМ ЗБІДНІВ ШМАТ
КРАЯВ КУПЕЦЬ ЗАМОЖНИМИ
РОЗКРОЇВ ЗАГОТОВКИ
VІ. Фізкультхвилинка
в) читання казки. Первинне сприйняття.
І частини
- Прочитайте назву казки. Як ви думаєте, про кого ця казка? Ваші передбачення?
Читання вчителем та учнями І частини казки до слів «…Що викроїть ввечері швець, то до ранку вже буває пошите».
- Про кого казка?
- Як жив чоботар?
- Що зранку він побачив на столі?
- Чому чоботи швидко розкуповувалися?
-Як ви думаєте, що було далі?
ІІ частини
Читання учнями до слів «…чоловічки зі столу й втекли».
- Чи змінилося життя чоботаря? Як?
- Як швець вирішив дізнатися, хто йому допомагає?
- Хто ж це був?
- А як працювали маленькі чоловічки?
- Що буде відбуватися далі?
ІІІ частини
Самостійне читання казки до кінця «Бджілкою»
- Як вирішили віддячити швець і його дружина маленьким чоловічкам?
- Як вели себе маленькі чоловічки, коли побачили одяг?
- Яка кінцівка?
г) аналіз казки.
- Чи сподобалась вам казка? Чому?
- Про яку професію вона нам розповіла?
- Якими були чоботар та його дружина?
- Як ви думаєте, чому вона нас вчить?
- Якщо робиш добро, то добро повертається. На добро завжди відповідають добром. Треба відноситись до людей так, як ти хочеш, щоб відносились до тебе.
д)вибіркове читання Гра «Шукачі»
- Прочитайте про те, як жив і що робив чоботар до того як з’явилися маленькі чоловічки.
- Чому чоботар заснув солодким сном? (Тому що він нічого поганого не робив)
- Чому швець і його жінка вирішили пошити одяг маленьким чоловічкам?
Знайдіть відповідь на питання у казці і прочитайте її.
VІІ. Осмислення вивченого матеріалу
Робота у «Творчій майстерні»
Робота в групах
1) Група «Поети»- складають сенкан
Сенкан
Хто герой ____________________
Які вони ______________________
Що робили ___________________
Речення( ваше відношення до героя)_____________________
Синоніми ____________________
2) Група «Аналітики»- заповнюють діаграму Венна
- Порівняйте героїв казки чоботаря і маленьких чоловічків . Що у них спільного, а чим відрізняються?
Чоботар Маленький чоловічок
Добрий Гном
Майстер
Трудолюбивий Чуйний Коротунчик
уважний шиють Веселий
Дарують людям добро
Майстер Добрий Чуйний Трудолюбивий Гном уважний
Коротунчик Веселий Дарують людям добро, шиють.
3) Група «Ерудити» - запишіть, які подарунки отримали маленькі чоловічки
Кросворд
|
|
|
|
|
|
|
5) |
|
|
|
|
|
|
3) |
|
|
с |
|
|
|
|
|
|
с |
|
4) |
в |
|
|
|
2) |
|
|
о |
|
ч |
е |
|
|
1) |
ш |
к |
а |
р |
п |
е |
т |
к |
и |
|
т |
|
|
о |
|
р |
р |
|
|
|
а |
|
|
ч |
|
е |
и |
|
|
|
н |
|
|
к |
|
в |
|
|
|
|
ц |
|
|
а |
|
и |
|
|
|
|
і |
|
|
|
|
к |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
и |
|
|
|
Загадки
1) Ступні ніг нам обіймають, під штанці їх одягають. (Шкарпетки)
2) Що то за сорочка — рукави нівроку?
І чомусь на ноги вбрали ту сорочку. (Штанці)
3) Комірець і рукави, більш для хлопчиків вони. (Сорочка)
4) Вдень — завзяті та проворні: можем бігати,
стрибати, а вночі ми безпорадні, бо лягають ноги спати. (Черевики)
5) Входиш в одні двері,
а виходиш з трьох.
Думаєш, що вийшов,
а насправді зайшов.(Светри)
4) Група «Знавці»- дати відповіді на питання тесту
ТЕСТ.
Брати Грімм «Маленькі чоловічки».
1. Хто жив в казці:
- кухар,
- чоботар,
- кравець.
2. Хто з'являвся вночі:
- смішарики,
- гномики,
- маленькі чоловічки.
3.Скільки їх було:
- троє,
- двоє,
- п'ятеро.
3. Чим заплатив чоботар за роботу:
- золотом,
- сріблом,
- одягом.
4. Яке прислів'я виражає основну думку казки:
- Не май сто рублів, а май сто друзів.
- За добро добром платять.
-Добре ім'я дорожче ніж багатство.
5. До якого літературного жанру належить цей твір:
- розповідь,
- казка,
- загадка.
6. Хто автор цього твору:
- брати Грімм,
- Ганс Крістіан Андерсен,
- Редьярд Кіплінг.
Захист робіт спікерами команд.
VІІІ. Підсумок уроку.
Вправа «Незакінчене речення»
- Сьогодні ми читали…
- Написали цю казку…
- Ця казка про...
- Ця казка вчить…
- Як ви розумієте вислів «Казкове»
Заключне слово учителя.
Казка – це дитинство людства і його мудрість. Читайте і слухайте казки, легенди, пісні. Вивчайте казки і переказуйте. Нехай вони ідуть по світу, нехай живуть серед нас і після нас, хай виховують нас і вчать, як треба жити по правді.
Не можем без казки у світі ми жити,
Бо казка нас вчить, як потрібно дружити,
Як зло подолати, як хитрих провчити.
Як чуйних і добрих, й сміливих любити.
- Сьогодні, я, думаю. Всім було цікаво і весело. Ми детальніше познайомилися із творчістю братів Грімм. На партах у вас лежать картки з гномами. Якщо вам сподобався урок і те як ви на ньому працювали, оберіть зелену картку, а якщо ні, то синю. Підпишіть її та оцініть свою роботу на уроці. Наша передача підійшла до кінця.
ІХ. Домашнє завдання
Намалювати малюнок, який ілюструє ту частину казки, що вам найбільше сподобалася.
Наступна тема для позакласного читання «Казки Василя Сухомлинського»
МАЛЕНЬКІ ЧОЛОВІЧКИ |
Один чоботар так збіднів, що в нього не лишилося нічого, крім шматочка шкіри лише на пару чобіт. Ось викроїв він увечері взуття й вирішив наступного ранку взятися за шиття, тож ліг і міцно заснув. Уранці, коли майстер хотів сісти за роботу, то побачив, що на столі лежать уже повністю готові чоботи. Чоловік дуже здивувався й не знав, що думати. Потім почав уважно розглядати взуття. Воно було так старанно зроблене, що майстер не знайшов жодного нерівного стібка. «Справжнє диво!» – подумав чоловік. Невдовзі з’явився покупець, якому чоботи дуже сподобалися, і він заплатив за пару більше, ніж домовилися. Тепер майстер міг купити удвічі більше шкіри. Увечері чоловік викроїв дві пари чобіт і хотів наступного ранку взятися за шиття. Та йому не довелося цього робити: коли майстер прокинувся, взуття було вже готове. Покупець так зрадів, що погодився заплатити удвічі дорожче. Чоботар витратив гроші на придбання нової шкіри, якої вистачило б аж на чотири пари. Наступного ранку все повторилося знову, й майстер знайшов чоботи вже готовими. Так відтоді й повелося: ввечері чоловік кроїть, а вранці все готове. Невдовзі колишній бідняк знову став багатієм. Одного разу, напередодні свята, коли чоботар уже вкотре викроїв чоботи, сказав своїй дружині: – Давай цієї ночі не будемо спати, а подивимося, хто нам так допомагає? Жінка погодилася, прикрутила світло, і вони разом з чоловіком заховалися в кутку. Настала північ, аж раптом з’явилися два напівголі чоловічки. Вони сіли за стіл, взяли шкіру й почали так швидко й майстерно шити, що здивований чоботар не міг відвести очей. Незнайомці працювали без утоми до тих пір, доки не пошили всі чоботи. Тоді зіскочили зі столу й втекли. Наступного ранку здивована дружина й каже: – Ці маленькі чоловічки зробили нас багатими, ми повинні їм подякувати. Маленькі майстри, мабуть, мерзнуть без одягу. Я хочу пошити для них сорочки, штанці, светри й сплести кожному шкарпетки. Зроби й ти їм невеличкі черевички. – Із задоволенням, – відповів чоловік. Увечері, коли подружжя закінчило приготування подарунків, на столі, замість звичних викроєних чобіт, на маленьких чоловічків чекали одяг та черевики. Самі ж вони знову сховалися, щоб побачити, що будуть робити нічні гості. Опівночі з’явились чоловічки й хотіли братися до роботи. Знайшовши вбрання, малі спочатку здивувалися, а потім зраділи. Тієї ж миті вони одяглися, поправили сорочечки й заспівали: Що ми за красунчики! Любо поглядіти, Гарно працювали, Тож можна відпочити! Далі почали танцювати, стрибати через стільці та лавки. І, нарешті, підстрибуючи, вискочили за двері. З тих пір маленькі помічники більше не з’являлися. Але відтоді чоботар із дружиною жили в достатку.
? Хто допоміг чоботареві знову розбагатіти? Чим віддячили майстер із дружиною? |
1