Урок "Ось калина над рікою..."

Про матеріал

Червона калина асоціюється з отчим краєм, усією ненькою Україною. Коли козак вирушав на чужину, мати напувала його калиновим чаєм та давала в дорогу хліб з калиною. А наречена прикріплювала до вуздечки коня гілочку калини, що потім символізувала для хлопця домівку, матір, кохану.

Матеріали цього уроку про калину дадуть змогу розкрити семантичне значення словосполучень, сприятимуть вдосконаленню декламаторських навичок, розкриють зміст прислів'їв про народну улюбленицю. Робота над змістом легенд допоможе здійснити віртуальну подорож в минуле.

Перегляд файлу

 

 

План – конспект

уроку  позакласного читання та розвитку мовлення,

проведеного 

 в 3 класі

вчителем  Шаповаловою Тетяною Григорівною

 

Картинки по запросу картинки про калину

 

 

 

 

                           План – конспект  уроку  позакласного читання  у  3 класі

Тема уроку: «Ось калина над рікою …»

Мета уроку:

  •  актуалізувати знання учнів про калину - народно-пісенний символ України;
  • продовжувати роботу щодо формування життєтворчих вмінь та навичок, а саме – сприяти формуванню полікультурних, інформаційних, комунікаційних компетентностей та компетентностей саморозвитку та самоосвіти;
  • збагачувати словниковий запас учнів, розвивати образне мислення,  звязне мовлення, память;
  • виховувати любов до рідної мови, повагу до народних символів, традицій, обрядів; прищеплювати інтерес до вивчення усної народної творчості;
  • виховувати дбайливе ставлення до рослин.

Обладнання: диск із записом  казки Галини Демченко «Калинка», «ягідки» калини з записаними на них частинами прислівїв про калину, аплікації, малюнки до виставки «Червона калина – символ України», плакат зі словами:

Червоні кетяги калини

Горять вогнями усіма,

Без калини нема України,

Без Вкраїни калини нема.

Форми та прийоми організації роботи на уроці: бесіда, «мозкова атака», прослуховування запису казки, фронтальне опитування, гра, словниково-cемантична робота, робота в парі, декламування віршів, робота з прислів’ями, «гронування», творча робота ( робота в групі); рефлексія, ПРЕС-метод.

                                                    Хід уроку

І. Організація класу .

-  Добрий день, мої любі діти! Ви всі, як ягідки в саду!

Сьогодні в світ чарівний слова я вас на уроці поведу.

А для цього треба вміти свої знання використати,

Читати, слухати, розмовляти

І рідне слово не забувати.

Отож,  вперед, сміливіше, щоб стати кращим, розумнішим!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

а) Проблемна ситуація:

Сьогодні до нас завітала гостя чарівна – красуня-улюблениця народна.

А щоб хто вона дізнатися, треба загадку розгадати.

б) Загадка:

У вінку зеленолистім, у зеленому намисті

Видивляється у воду на свою хорошу вроду. ( Калина ).

в) Повідомлення теми та завдань уроку:

Молодці! Отже на сьогоднішньому уроці ми поговоримо про калину, поповнимо запас знань про цю прекрасну рослину, дізнаємося, чому ж її так люблять та цінують українці, почитаємо вірші, легенди про калину, попрацюємо  парами, групами, щоб отримані знання та навички змогли використати в подальшому навчанні та в житті.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  1.  Мозкова атака.
  • Чому  калину вважають символом України?
  • Чим саме вона припала до серця українцям?
  • Який звичай, повязаний з калиною, існував при спорудженні житла?
  • Чому вродливих  дівчат порівнювали з калиною?
  1. Узагальнююче слово про калину.

 Вірно, діти, калина- споконвічна супутниця нашого народу. Вона полюбила українську землю, де й прижилася, а народ полюбив її за пишну вроду та за цілющі властивості. Нема, мабуть, такого поселення в нашій країні, де б біля колодязя, у лузі, на березі водоймища не росла б вона, не квітувала б рясним цвітом навесні та не румяніла б червоними плодами аж до зими. Про шанобливе ставлення до цієї рослини свідчить хоча б той факт, що в Україні понад 100 населених пунктів названо  словом «Калина» та похідним від нього. А чому ж цю рослину назвали калиною?

  1. Прослуховування запису казки Галини Демченко «Калинка».
  2. Бесіда-«ланцюжок» за змістом казки. (Діти по черзі задають один одному питання та відповідають на них).
  • Чому дівчинка вирішила посадити стебельце саме понад шляхом?
  • Як вона доглядала за стебельцем?
  • Як віддячив кущ дівчинці?
  • Що він попрохав у неї?
  • Чому в ягідках ховалися зернятка, схожі на маленькі сердечка?
  • Як же стали називати рослину?
  1. Переказ учнями легенд про калину ( 2-3 легенди).
  2. Слово вчителя:

Поки ніж не крає, калина не грає,

А хто вріже глибоченько, тому заспіває.

А хто вріже гілку, заграє в сопілку.

Та той собі в серце пустить калинову стрілку.

                                        ( Леся Українка)

  1. Виразне читання учнем легенди «Калинова сопілка».
  2. Бесіда за змістом легенд.
  • Чому ж калина стала символом життя, стійкості, любові?
  • Що ще символізує калина? ( Память про загиблих, скорботу).

ІУ. ФІзкультхвилинка. Українська народна гра «Ягіл-ягілочка».

Ягіл-ягілочка, ягілчина дочка

Встала ранесенько, вмилася білесенько,

Голівоньку розчесала, панчішки поскидала.

Візьмися, дівонько, в боки, покажи нам скоки.

Гнися, калинонько, гнися, калинонько, не журися!

З калинового цвіту вибирай собі квітку,

З калинового луку вибирай собі другу.

З калинового плетю вибирай собі третю,

З калинового мосту вибирай собі шосту.

З калинового лому вибирай собі сьому.

З хрещатого барвінку вибирай собі дівку.

  1. Слово вчителя.

     Червона калина асоціюється також з отчим краєм, усією ненькою Україною. Коли козак вирушав на чужину, мати напувала його калиновим чаєм та давала в дорогу хліб з калиною. А наречена прикріплювала до вуздечки коня гілочку калини, що потім символізувала для хлопця домівку, матір, кохану.

     Калина – це рідна сторона, це наша Україна.

  1.  Словниково-семантична робота. Робота в парі.

Давайте розкриємо значення та етимологію таких словосполучень і слів:

  • калинове  знамено;
  • калиновий лист;
  • диво калинове;
  • калинове намисто;
  • калинові вуста;
  • калиновий сік;
  • калинівка;
  • калинник.
  1.  Заучування вірша Марії Познанської «Калинонька».

 

Ось калина над рікою віти стелить по воді.

Хто це щедрою рукою їй намистечко надів?

Червонясте, пломенисте, розцвітає  як  вогні,

Дай хоч трішечки намиста, калинонько, і мені.

  1.  Слово вчителя.

         Не злічити легенд, переказів, пісень, інших видів творчості про калину, створених нашим народом, який втілив у ній образ вродливої, ніжної, щедрої душею і вірної серцем дівчини-українки. Весняне цвітіння калини-символ юності, осіннє плодоношення – символ зрілості. Видатний український поет Тарас Григорович Шевченко оспівував калину в своїх творах. У «Кобзарі» поета слово «калина»  вживається 385 разів.

  1.  Учениця декламує вірш Т.Г.Шевченка «Тече вода із-за гаю».
  2.  Хорове виконання пісні на слова Т.Г.Шевченка «Зацвіла в долині червона калина».
  3.   Гра «Склади прислів’я».

( У кожного учня «ягідки» з паперу, на яких написано частину прислівя. Завдання: правильно знайти частини прислівїв. Пояснити їх значення. )

Прислівя

Навесні калина білим цвітом квітує, а восени червоні ягідки дарує.

Щоки червоні, мов кетяги калинові.

Запишалася калина, наче красная дівчина.

Який кущ, така й калина, яка мати, така й дівчина.

  1.  Повідомлення учениці.

   Калина дуже цінується в народі завдяки своїм лікувальним та смаковим властивостям. Люки споконвічно використовували її від усяких недугів. А в смакових якостях ви зможете переконатися, скуштувавши вдома калинників (пирогів), киселів, компотів.

   Ось яка вона – наша вічна супутниця – всебічно корисна і символічно-пісенна, у кожній ягідці якої давнина і дивина. Протягом віків супроводжує вона історію розвитку народу. Калина й Україна настільки нероздільні, що не мисляться одна без одної. Прочитаймо слова з плакату:

Червоні кетяги калини

Горять вогнями усіма.

Без калини нема України.

Без народу Вкраїни нема…

  1.  Робота за виставкою малюнків, аплікацій.

Готуючись до уроку ми створили виставку «Червона калина», на якій представлені роботи наших учнів. Подивіться, які це гарні, яскраві роботи. В них виражено настрій, красу, натхнення.

  1.  Гронування.

Давайте складемо гроно до слова «калина».

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Робота в групах. (Групи формуються за бажанням учнів).

Завдання: скласти усний твір на основі «грона».

а) словникова робота;

б) презентація групами творів.

Зразок твору № 1.

     Настала осінь Вона пофарбувала листя в різні кольори: червоні, жовтогарячі. Осінні барви виблискують дерев проти сонця. Калина скидає з себе багряне листя. Стоїть ніжна красуня, задумливо дивиться в далину.

   Червоні кетяги горять, ніби вогники. Красуня-калина милує очі.

                                                         ( Ткачов Артем, 3 клас)

Зразок твору № 2.

   Прийшла осінь жовтокоса. Вона взяла пензель і пофарбувала все навкруги.  Калина стоїть ніжна і сумна. З неї падає і падає багряне листя. Осінні барви дерев блищать в сонячному промінні. Краплини роси лежать на опалих листочках. Червоні кетяги ягід висять на гілках калини і горять, мов вогонь. Красуня-калина милує очі.

                                                        ( Філіпенко Юлія, 3 клас)

У. Рефлексія.

  Дуже добре діти працювали, різні завдання вправно виконали.

  Тепер самі себе оцінимо, кращого учня визначимо.

( Діти оцінюють свою діяльність на уроці).

УІ. Підсумок уроку.

( При формулюванні відповіді учні спираються на алгоритм ПРЕС-методу)

Алгоритм ПРЕС – методу:

Я вважаю…

Тому що…

Наприклад…

  • Отже, …

Узагальнююче опитування.

  •  Про який пісенно-поетичний символ ми говорили?
  • Чи вдалося нам вирішити всі задачі, які перед нами стояли?
  • Які види завдань вам найбільше сподобалися? Чому?
  • Що нового ви дізналися на уроці?
  • Які прислівя запамятали?
  • Поясніть одне з прислівїв.
  • За що українці цінують калину?

 

 

УІІ. Домашнє завдання.

Розповісти вдома про калину.

І група – написати твір «Калина – символ України».

ІІ група – записати до «Словничка-сундучка» з читання два прислівя про калину.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
30 липня 2018
Переглядів
1887
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку