Тема. Світ людей і світ тварин, їх органічний зв'язок з природою у повісті Джека Лондона «Біле Ікло»
Мета: поглибити знання учнів про творчість американського письменника Джека Лондона; розглянути поняття про анімалістичний жанр у літе-ратурі, його суть; розкрити ідейно-художній зміст повісті; допомогти учням зрозуміти світ людей і світ тварин у творі; розвивати вміння працювати з текстом об'ємного прозового твору, формулювати власні думки, висновки щодо прочитаного; виховувати доброту, милосердя, любов до природи; формувати шанобливе ставлення до себе і до навколишнього світу.
1
7 клас. Позакласне читання
Тема. Світ людей і світ тварин, їх органічний зв'язок з природою у повісті Джека Лондона «Біле Ікло»
Мета: поглибити знання учнів про творчість американського письменника Джека Лондона; розглянути поняття про анімалістичний жанр у літературі, його суть; розкрити ідейно-художній зміст повісті; допомогти учням зрозуміти світ людей і світ тварин у творі; розвивати вміння працювати з текстом об'ємного прозового твору, формулювати власні думки, висновки щодо прочитаного; виховувати доброту, милосердя, любов до природи; формувати шанобливе ставлення до себе і до навколишнього світу.
Обладнання: портрет письменника, фрагмент із кінофільму «Біле Ікло»; ілюстрації із зображенням Аляски та Північної Америки, полярних вовків.
Тип уроку: сприйняття і засвоєння нового матеріалу.
Хід уроку
Любов виникає з любові.
Г.Сковорода
І. Організаційний момент.
ІІ. Оголошення теми й мети уроку.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.
Слово вчителя. У шостому класі ми з вами ознайомилися з величною постаттю американської літератури – Джеком Лондоном. Його ім'я пов'язане із захоплюючими оповідями про сильних та мужніх людей, що кидали виклик долі, боролися із суворою природою Півночі, виявляючи силу духу й неабияку мужність. З одним із таких героїв ми з вами познайомилися в оповіданні «Жага до життя ».
«Літературний крос» Доповнити незавершені вислови необхідними відомостями:
Коментар вчителя
Щоб потрапити до університету, він за три місяці самотужки проходить трирічний курс коледжу і, успішно склавши вступні іспити, ціною напруженої праці, у 1896 році стає студентом Каліфорнійського університету. Розумова напруга була настільки велика, що після останнього іспиту Дж. Лондон захворів на перевтому мозку.
3. 26 липня 1897 року Дж. Лондон разом з чоловіком своєї сестри, який, власне, і дав кошти на цю подорож, вирушає на Аляску. Згодом він напише: « У Клондайку я знайшов себе. Там усі мовчать. Усі думають. Там у вас виробляється правильний погляд на життя. Сформувалось і моє світобачення».
ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
1. Слово вчителя
Значним здобутком у творчому доробку Джека Лондона стає анімалістична проза. Твір, основна художня тема якого – зображення життя тварин ( свійських або диких), вважається таким, що належить до анімалістичного жанру ( від латинського animal - тварина). Героями таких творів виступають тварини, немовби «олюднені», наділені людськими рисами характеру. Це, в першу чергу, дві відомі повісті про тварин «Поклик предків»(1903) та «Біле Ікло» чи, за іншим перекладом «Білозуб» (1906), які за місцем дії належать до циклу «Північних оповідань» Лондона. Ці повісті посідають гідне місце серед творів світової анімалістичної прози завдяки виключно глибокому проникненню автора у психологію тварин, прекрасному знанню їхніх інстинктів.
2. Бесіда
- Якою показано Пустелю на початку твору ( див. ч.I, р.1)? (Від слів: « Темний ялиновий бір…» до слів: « То була Пустеля…»; суворою, холодною, величною.)
- Які кольори переважають у пейзажних замальовках твору? (Білий: колір снігу, що вкриває пустелю; чорний: зображення лісів. Невелика кількість сонячних картин, сонце «скупе» на тепло.)
Слово вчителя
Джек Лондон використав прийом олюднення природи – вона в нього ніби живе, спостерігає, має свої якості, вирішує, кому вижити, а кому назавжди залишитись у її крижаних руках. Вже сам опис природи, на початку твору, налаштовує читача на те, що головного героя очікують суворі випробування.
Строгі, спокійні форми гір у пейзажах, високе небо, білосніжні хмари, неозора далечінь просторів, ліси, сонце, ріки Північної Аляски найбільше приваблювали художника. Перевага холодних кольорів (різних відтінків голубого та синього, дивовижні сполучення синьо-зеленого та яскравість білого) чудово передавали стриманість, величну своєрідність та незайману чистоту цього краю, заселеного сильними та мужніми людьми.
3. Стислий переказ тексту за планом про основні події з життя Білого Ікла. (Основні події життя Білого Ікла).
Орієнтовний план
1. Сіре вовченя.
2. Серед білих снігів Пустелі.
3. Життя у індіанців.
4. В руках у « божевільного бога» .
5. Неприязнь до людей.
6. Довгий шлях до взаєморозуміння з Відоном.
7. Смертельна сутичка.
8. Боротьба людей за життя вовка.
4. Характеристика образу Білого Ікла
Читаючи твір, ми з вами прожили разом із Білим Іклом його дитинство, юність та зрілість. Від враження цього твору, у юної поетеси нашого класу – Бідної Соломії, з’явився вірш з однойменною назвою. Тож просимо Вас усіх послухати його у авторському виконанні (учениця читає свій вірш «Біле Ікло»).
Тепер спробуємо розкрити цей образ.
4.1 Робота з текстом
- Зачитайте епізод знайомства із вовченям ( ч.II, р.3; «Воно було інакше, аніж його брати й сестри...»
- Чому автор із перших же рядків наголошує, що вовченя інакше , ніж його брати й сестри? (Налаштовує нас на цікаву розповідь про незвичайне життя вовченяти.)
- Якими були перші враження сірого вовченяти від світу, що він побачив? ( Див. ч. II, р.4, від слів : «Великий страх пойняв його» до слів « …і вовченя все тремтіло» ; від слів « Тепер, коли страшне невідоме…» до слів « треба бути напоготові».)
- Подумайте, завдяки чому вовченя вижило у пустелі. (Завдяки своїй спритності, витривалості, «воно було найлихіше з цілого виводка».)
- Хто був взірцем для нього? Чому? (Мати, « вона вражала його силою і нічого не боялася».)
4.2 Перегляд фрагмента кінофільму «Біле Ікло» ( «Дитинство Білого Ікла») та його обговорення.
- Які риси характеру можна виділити у вовченяти з переглянутого фрагменту? (Страх, допитливість, сміливість).
- Як музика відображає настрій героя? ( Сумний і допитливий)
- Які закони відкрило мале вовченя? Прокоментуйте їх. ( Див. ч.II, р.5, від слів «Невиразно в його свідомості …» до слів «…А просто жив з ним у згоді»; «Найголовніший закон - закон поживи. Їж, а ні – тебе з'їдять». )
- Як вовченя розуміло життя, світ? (« Життя – це величезний апетит, а світ – це місце, де стикається сила – силенна цих апетитів, …це місце, де ллється кров і де панує сліпа випадковість, жорстокість, безглуздя і безмежжя». Закони пустелі жорстокі, там виживає тільки той, хто сильний і здоровий.)
- Згадайте першу зустріч Білого Ікла з людиною. Що він збагнув? Що відчував? ( «Вовчук ніколи не бачив людини, але … збагнув її силу»; «…це була жива істота, що виборола собі владу над іншими тваринами Пустелі»; «відчував страх і повагу»; «був скутий жахом, ладен був виявити покору»).
- Як сіре вовченя сприймає людей? (Вони – «боги пустелі», «творці вогню», «верховні боги»)
- Чому він бачить їх саме такими? (Бо у них була сила і влада)
- Що, на вашу думку, змушує автора вживати слово «бог»? Чому бог? У якому значенні? ( Сильний, могутній, єдиний, той, якому підкоряються…)
- Які два інстинкти боролися у малому вовченяті, коли він уперше побачив людей? (Скоритися і битися. Але після удару по голові інстинкт покори переважив. Вовк скорився силі більшій, ніж була на той час у нього.)
- Чому вовченя назвали Білим Іклом (Сивий Бобер: «Безперечно, його мати Кічі. Але батько – вовк. Через те від собаки в нього мало, а від вовка багато. У нього білі ікла, тож ім’я йому буде Біле Ікло… (ч.ІІІ, р.1)).
- Згадайте походження матері Білого Ікла? (Ч.ІІІ, р.І «Творці вогню», «Батько її був вовк. Щоправда, мати була собака…»).
- У чому, на думку вовчука, полягала вищість людей? ( У тому, що завдяки своїй силі, яка може завдати болю тваринам. Вони завжди досягали покори.)
- У кого найгірше жилося Білому Іклу? ( У Красеня Сміта).
- Ким був для Білого Ікла Красень Сміт? («божевільним богом», «жахливим богом»)
- Чому він такий? Чи міг Біле Ікло поводитися інакше? (Ні, тому що він потрапив до «царства ненависті»).
- Яким словом підкреслює автор справжню сутність Красеня Сміта? («Красень Сміт був жорстокий, як і всі боягузи…»).
- Який епізод передає істинні почуття Красеня Сміта до Білого Ікла? (Момент, коли Біле Ікло ледве не загинув у бою, а Красень Сміт бив його ногами; ч.IV, р.4.)
- Якою стала тварина у руках цього господаря? Чи судилося йому залишитись дияволом і жити у цьому «царстві»? (З’явився Відон Скотт, який зміг переконати Біле Ікло, що люди можуть бути зовсім іншими; тобто «вчитель любові» увів його до «царства любові»).
5. Робота над розділом «Вчитель любові» (ч.IV, р.6)
- Поясніть доцільність назви розділу «Вчитель любові».
- Коли і як саме з'явився в житті героя Відон Скотт?
- Як автор розповідає про цю людину? Як характеризують Відона його вчинки? Чи прагне він бути богом для Білого Ікла?
- Знайдіть та прочитайте абзац який розпочинається словами : « Це було для Білого Ікла початком кінця його попереднього життя…» до слів : « … Одна з них була любов.»
- Поміркуйте над поведінкою Білого Ікла, спробуйте її пояснити. (Ненависть виникла відразу. А любов приходила поступово. У тексті: « Та ця любов не прийшла в один день…»)
- Як Біле Ікло виявляв свою любов?
- Яку потребу відчував тепер? (Бачити Відона, відчувати «дотик» його руки.)
- Чому автор підкреслює, що у Білого Ікла з'явився справжні бог? ( Це був бог любові, ясний і променистий, що запалив у звірові любов у відповідь.)
- Як вовк довів свій розум, вірність і відданість хазяїнові? ( Це була найскладніша екстремальна ситуація у житті вовка: він переміг злочинця і врятував усю сім'ю господаря.)
- Лікар сказав, що у Білого Ікла на видужування «один шанс із тисячі». Чому, на вашу думку, він вижив? Що дало йому сили вижити? («У спадок від пустелі він дістав залізний організм і живучість». Люди були готові на все задля видужування вовка.
- Як почали називати Біле Ікло після одужання? (Спасенний Вовк).
- Які нові відчуття оволоділи Білим Іклом після одужання?
6. Робота в парах
Формування рис характеру Білого Ікла під впливом людей.
- Подумайте, чи за однаковими законами жили люди, з якими доля зводила Біле Ікло? (Ні. В індіанців( Сивий Бобер) панували закони справедливості, у Красеня Сміта – жорстокості і насильства, у Відона Скотта – любові та гуманізму.)
Формування рис характеру Білого Ікла (заповнення таблиці)
Сивий Бобер |
Красень Сміт |
Відон Скотт |
Ставлення людей до Білого Ікла |
||
Наказував, що робити; вимагав покірності суворим побиттям. |
Жорстокість, грошова винагорода, злість, лють, ненависть, використовував як бійця. |
Жалість, доброта, щирість, любов, ніжність, співчуття. |
Усвідомлені Білим Іклом закони світу людей |
||
Закон справедливості |
Закон жорстокості і ненависті |
Закон гуманізму та любові |
Риси характеру Білого Ікла |
||
Покора, відданість, поступливість, приязнь до людини через почуття справедливості. |
Лють, жорстокість, ненависть, злість. |
Лагідність, доброта, відданість, любов. |
Висновки. Спершу вовченя жило інстинктами, пізнавало світ, розвивало в собі якості мисливця; потрапивши до індіанців, із «дикого» Біле Ікло стає «прирученим»; через цькування Ліп-Ліпом та іншими собаками в нього сформувалися відповідні риси характеру: злість, жорстокість, хитрість, здатність до помсти. Проте життя змінилося: нещасний Біле Ікло потрапив до Красеня Сміта – вовк перетворився на диявола, здатного лише вбивати. З появою Відона Скотта Біле Ікло змінюється – він стає тим, яким повинен бути – добрим, лагідним, здатним до самопожертви.
8. Робота над ментальною картою
- Визначте тему повісті (( Зображення життя природи, яке є більш досконалим і гармонійним, ніж життя людей; стосунки людини і тварин у різних умовах.) Учні записують у зошит
-Які проблеми, на вашу думку, висвітлює автор? (Проблема виживання у природі; вияв моральних якостей тварин та людей в екстремальних ситуаціях ; стосунки світу людей і світу тварин; проблема гуманізму і людяності)
V. Підсумки уроку.
1. Узагальнююча бесіда
- З якою метою автор зображує у повісті «Біле Ікло» два світи: світ людей і світ тварин? (Щоб змусити людей замислитися над своїм життям, показати, що природа не пробачає зла, оскільки воно вносить дисгармонію, а це призводить до загибелі )
- Подумайте, за яких умов між ними повинна панувати гармонія?
2. Проблемне питання
- Як ви вважаєте, чи позбудеться Біле Ікло вовчих інстинктів?
3. Робота з епіграфам
- Як ви розумієте слова епіграфа?
- Якого етапу життя Білого Ікла стосується цей вислів?
- Як епіграф відображає тему нашого уроку?
4. «Продовжте фразу»
Сьогодні на уроці я:
• … дізнався (-лася)…
• … здивувався (-лася)…
• … зрозумів (- ла)…
VI. Узагальнююче слово вчителя
Повість « Біле Ікло» - захоплююча розповідь про життя тварин. Автор майстерно зображає переживання вовка і таким чином викриває вади суспільства, що саме себе нищить. Тварина живе «природним життям», а потрапивши до рук людей, змушена пристосовуватися, оскільки є невід'ємною частиною реального світу. Твір сповнений виразним філософським змістом. Змальовуючи тварин, Джек Лондон акцентує на природному в людині і викриває небезпечний вплив на неї цивілізаційних процесів, що руйнують душу.
Головна думка твору полягає у тому, що лише високий гуманізм та людський розум, а не насильство і жорстокість здатні творити дива – підкорити навіть озлобленого постійними мордуваннями вовка. Люди повинні керуватися тільки благородними почуттями, а не правом сили, старатись не порушувати гармонійних стосунків у навколишньому світі, адже життя природи невід'ємне від життя людей.
VІІ. Домашнє завдання
До наступного уроку позакласного читання прочитати повість Г. Веллса «Невидимець»