Новоукраїнський ЗЗСО І –ІІІ ступенів
Конспект уроку зарубіжної літератури
в 8 класі
М.Сервантес «Дон Кіхот».
Високі ідеали Дон Кіхота
і твереза розсудливість
Санчо Панси
З досвіду роботи вчителя
Зарубіжної літератури
Петрової Т. В.
2020 – 2021 н. р.
Тема: М. Сервантес «Дон Кіхот». Високі ідеали Дон Кіхота і твереза розсудливість Санчо Панси
Мета уроку:з’ясувати специфіку головних персонажів роману, розкрити загальнолюдський зміст образів Дон Кіхота та Санчо Панси. Зосередити увагу учнів на зіставленні романтизму Дон Кіхота й тверезої розсудливості Санчо Панси. Розвивати уявне, критичне та креативне мислення, вміння працювати з текстом, порівнювати та виділяти головне, робити висновки. Виховувати гуманізм, оптимізм, почуття справедливості, толерантне ставлення до людей із різними життєвими позиціями.
Тип уроку: урок-дослідження
Обладнання: портрет письменника, тексти роману, ілюстрації до роману, уривок з фільму, електронний плакат, мультимедійна дошка
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель: Послухайте рядки поезії українського письменника Бориса Грінченка
В уламках од зброї з іржавим мечем
Він гордою їде ходою,
І погляд у нього сіяє вогнем,
І серце аж рветься до бою.
Меча не пускає він з лицарських рук
І страху ніколи не знає,
Життя його — низка і горя, і мук,
Та іншого він не бажає.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Вчитель:
Є твори, над якими час не владний. Давно пішли із життя їхні автори, а вони до цього часу впливають на душі людей, залишають незабутній слід у їхніх серцях. Напевне, саме таким є роман М. Сервантеса «Премудрий гідальго Дон Кіхот з Ламанчі», який ми зараз вивчаємо. Давайте перевіримо, як же ви засвоїли матеріал попереднього уроку за допомогою ігрової вікторини, яку я створила для вас на сайті Kahoot. Посилання на гру містяться в гуглкласі «Зарубіжна література. Вікторина. Сайт www.kahoot.it посилання на гру
https://kahoot.it/challenge/03159919?challenge-id=9c881e05-e42d-458d-a39c-841b4194947b_1612393543188 ПІН-код гри: 03159919
Час гри обмежений. Починаємо. (мітка на електронному плакаті) Посилання на електронний плакат. Урок «Дон Кіхот» 8 кл https://www.thinglink.com/scene/1413840785790468097
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.
Мандрівний лицар Дон Кіхот з Ламанчі, який начитався романів і вирішив змінити світ, та його вірний джура Санчо Панса… Насправді зовсім різні, як зовнішнім виглядом, так і внутрішнім світом. Саме на сьогоднішньому уроці ми визначимо спільне та відмінне між двома головними образами роману Дон Кіхотом та Санчо Пансою, дослідимо специфіку цих персонажів, розширимо свої знання про «вічні образи». Відкрийте зошити, запишіть число, тему уроку
(мітка на електронному плакаті)
ІV. Опрацювання матеріалу уроку.
Вчитель: Зачитайте цитати до образу Дон Кіхота та Санчо Панси
Дон Кіхот: «Статури був міцної, із себе худий, з лиця худорлявий…»
Санчо: «Грубе черево й низький зріст, борода…».
«А ми краще спустимося на землю і будемо ходити по ній ногами» – примовляє він.
Бесіда
3. Перегляд уривку з кінофільму«Дон Кіхот»
(мітка на електронному плакаті)
Вчитель: А зараз ми переглянемо фрагмент фільму «Дон Кіхот» режисера Чеботарьова, де головний герой здійснює один із своїх «подвигів». - Подумайте, які риси характеру розкриваються в цьому епізоді?
1) Епізод «Битва з вітряками»
-Ким уявляються Дон Кіхотові вітряки? (зачарованими велетнями)
- Навіщо мандрівний лицар вступив у бій із вітряками?
- Чому Санчо Панса не уявляє велетнів, а бачить звичайні вітряки? (героїв оточують однакові предмети, речі, але їх реальну суть бачить тільки Санчо Панса)
- Поясніть фразеологізм «битися з вітряками». (Безплідна боротьба з уявними перепонами, яких насправді не існує)
2) Які ще «подвиги» Дон Кіхота вам запам'яталися? Битва з вітряками, що здалися йому злими велетнями; з перукарем за мідний таз, який він прийняв за шолом чаклуна; напад на отару овець, як на ворогів; звільнення злочинців, допомога хлопчику - пастушку та інші.
Вчитель: Всі «подвиги» Дон Кіхота закінчуються невдачами.
— У чому причина невдач Дон Кіхота?
Відповідь: Незнання життя, людей, наївна довірливість, поєднання дійсності і вигадок призвели до того, що добрі наміри Дон Кіхота не здійснилися. Усі його знання винятково книжкові. Лицарські романи для нього — і кодекс законів, і заклик до дії. Тому найчастіше результат його подвигів дорівнює нулю (історія з левами), або має негативний результат.
Вчитель: Незважаючи на гіркі розчарування і невдачі, Дон Кіхот знов і знов кидається комусь на допомогу, атакує ворогів — частіше вигаданих, ніж реальних, і його б'ють найсильніше ті, кого він мав намір врятувати. Але герой упевнений у необхідності подвигу в ім'я перемоги справедливості. Він має високу мету: прославити батьківщину, боротися зі злом, захищати слабких і знедолених. Не зважаючи на смішні, безглузді, абсурдні ситуації, в які потрапляв герой роману, він – лицар.
Отже, зачитайте, які риси характеру притаманні Дон Кіхоту, а які Санчо Пансі. Посилання: https://wordart.com/edit/n6q0ikjp6kea
5. Робота на мультимедійній дошці. Складання ейдос-конспекту "Порівняльна характеристика Дон Кіхота та Санчо Панси» за таким планом: 1. Соціальний стан. 2. Зовнішність. 3. Освіченість. 4. Життєва позиція. 5. Мрія 6. Спільне (Доброта, людяність, чуйність, бажання допомоги іншим)
6. Образи Дон Кіхота та Санчо Панси в різних видах мистецтва
(мітка на електронному плакаті)
Вчитель:
От уже більше чотирьохсот років Дон Кіхот є супутником багатьох поколінь читачів. По – різному сприймали цього героя в різні епохи, але незмінно він залишався живим, співзвучним будь – якому часу. І в наші дні роман про Дон Кіхота залишається актуальним. Він часто надихає митців на створення різних творів мистецтва.
Подивіться, яким Дон Кіхот постає перед нами з картин відомих художників Г. Доре та Д. Девіда. Образ Дон Кіхота увічнили в пам’ятниках видатні скульптори.
- Ось і учениця вашого класу написала вірш під враженням прочитаного роману.
(мітка на електронному плакаті)
Дон Кіхот – вічний образ (учні доводять свою думку).
Вчитель: Сам Дон Кіхот наприкінці роману пояснює свої вчинки: «Я допомагав стражденним, виправляв кривду, карав зухвальство, завойовував велетнів. .. Наміри всіх моїх поривань благосні; а саме: чинити всім добро і нікого не кривдити».
V. Підведення підсумків уроку
Вчитель: А зараз дамо відповідь на поставлене на початку уроку проблемне питання:
- Чи можна вважати Дон Кіхота та СанчоПансу антиподами?
(герої доповнюють один одного, вони вже не можуть існувати окремо. Ці герої, як дві протилежності, притягуються. Вони не антиподи, а доповнення один одного )
-Чого навчають нас ці герої? (Толерантності, співіснуванню людей різних за поглядами, вірою, навчаютьдоброті, милосердю, вмінню долати життєві труднощі. Вчать йти до своєї мети, не здаватися, вірити у перемогу добра)
- Що ви взяли для себе з цих образів? Чи потрібні, на вашу думку, такі герої?
Вчитель:
- У кожного з нас Дон Кіхот викликає різні емоції. Хтось захоплюється його мужністю та шляхетністю, а когось він просто дратує своїми наївними мріями та ідеями. Це не дивно – всі ми різні. Та, як би там не було, нас вражає цей лицар та мудрець величезною добротою та людяністю. І, мабуть, доки житимуть диваки, готові пожертвувати собою заради ідеї, добро існуватиме на землі. Не випадково кажуть: «Світ тримається на диваках».
Хто каже, що вмер Дон Кіхот?
Цьому ви, будь ласка, не вірте!
Бо він не підвладний ні часу, ні смерті –
в новий вирушає похід ( Російська поетеса Юлія Друніна)
VІ. Оцінювання навчальних досягнень учнів.
VІІ. Домашнє завдання: