26 червня о 18:00Вебінар: Збереження здоров’я дітей з особливими освітніми потребами

конспект уроку позакласного читання 2 клас " посиротив" в. сухомлинський

Про матеріал
конспект уроку позакласного читання за твором в. сухомлинського " посиротив"
Перегляд файлу

Позакласне читання

Тема: В. О. Сухомлинський. Посиротив.

Мета: Поглиблювати знання учнів про життя та творчість українського письменника, педагога В.О. Сухомлинського; працювати над правильністю та виразністю читання вголос, вчити передавати в інтонації слова героїв, оцінювати їхні вчинки, виявляти мотиви їхньої поведінки. Розвивати критичне мислення, пам’ять, зв’язне мовлення учнів, сприяти вмінню висловлювати свої судження та аргументовано їх доводити. Виховувати любов до всього живого, до рідної природи; бажання охороняти її багатства та красу; сприяти вихованню добрих почуттів.

Обладнання: портрет В.О. Сухомлинського, малюнки, плакат «Усе на Землі треба берегти!», картки з приказками, музичний супровід, індивідуальні картки, оповідання В.О. Сухомлинського, презентація.

Тип уроку: комбінований.

 Очікувані результати:
-учні вміють читати художні твори;
-створюють словесні картинки до твору;
-чітко висловлюють свої судження відносно прочитаного;
-уміють самостійно працювати, а також у групах;
– розвивати творчу уяву; критичне мислення;
-цінують своїх пращурів, вивчають їх творчість.

Хід уроку

І. Організаційний  момент. Привітання.

  1. Артикуляційні вправи.
  • Щоб ротик і язичок були на уроці слухняними, виконаємо зараз такі дихальні вправи:
    1) Дихальні вправи
    (Ця гімнастика сприяє розвитку вміння регулювати своє дихання (не губити закінчення слів, на робити вдих на півслові, не замовкати до кінця речення):

  1,2,3 – вдихаємо повітря через ніс , 4 – видихаємо через рот.

  1,2,3 – вдихаємо повітря, 4 – видихаємо, ніби гасимо свічку.

  1,2,3 – вдихаємо повітря, 4 – видихаємо, показуємо, як із кульки виходить повітря.
  ● продзижчати, наче жук;
  ● зобразити шум лісу.

         2) Розчитування за складовою таблицею. Слайд № 1

Читайлик : таблиця 4, рухаємося стовпчиком, читаємо напівголосно…

Різний темп: повільно – швидко:

Різна гучність: тихо – гучно.

   3) Промовляння чистомовки (голосно – тихо, повільно- швидко)

Вправа «Чистомовку кажи чисто» Слайд № 2
Логопедичні чистомовки та вправи на автоматизацію звуків у словах та реченнях допомагають вимовляти слова чітко та зрозуміло.

 

 Сі-сі-сі - будьте впевнені усі,

 Уть-уть-уть - зимові місяці пройдуть,

 Не-не-не - засяє сонечко ясне,

 Іх-іх-іх - обігріє нас усіх.

 Ами-ами-ами - вже весна не за горами.

 Іти-іти-іти - їй зрадіють усі діти

 Ки-ки-ки - і звірята, і пташки,

 Ля-ля-ля - зрадіє матінка-земля!

- Що обігріє нас усіх? ( Сонце)

- Чому зрадіють діти, звірята, пташки та матінка – земля? ( Вони зрадіють весні).  

  • Тест «Пальчики».

(Діти кладуть голівки на парту, права рука зігнута в лікті, пальчики – в кулачок. Вчитель читає завдання і пропонує варіанти відповідей. Учні визначають правильну відповідь і сигналізують пальчиками).

 

      (Слайд 3 )

ди Люна напочиється з бра до... (Людина починається з добра.)

                              ІІ . Створення емоційної атмосфери

Психогімнастична вправа

— Я посміхнулася вам, а ви посміхніться одне одному і подумайте про те, як добре, що ми сьогодні всі разом! Ми спокійні, лагідні, привітні. Глибоко вдихніть і видихніть повітря. Видихніть вчорашню образу, злість і неспокій. Забудьте про них! Вдихніть свіжість весняного повітря, тепло сонячних промінчиків.

Бажаю вам гарного настрою, доброзичливого ставлення до товаришів, активної колективної праці. Торкніться одне одного, посміхніться і подаруйте чудовий настрій.

(Слайд 4)

— Запрошую вас на урок читання.

А на уроці ми...

  • Уважні!  
  • Розумні!
  • Організовані!
  • Кмітливі!

Метод «Кубування»

Завітав сьогодні в клас

На урок до нас

Кубик, діти, не простий,

Кубик, діти, чарівний.

Всім доріжку прокладає,

Знання ваші перевіряє.

  • Хто зображений на портреті? Слайд № 5
  • Хто такий В. Сухомлинський?
  • Що ви знаєте про життя і творчість педагога?
  • Який його творчий доробок?
  • Пригадайте назви творів В. Сухомлинського.
  • Чого навчають його твори?
  • — Наш урок ми присвячуємо творчості видатного педагога В. О. Сухомлинського. Саме твір цього мудрого вчителя продовжує новий розділ «Світ дитинства». Твори В. Сухомлинського є тим яскравим промінчиком світла, що запалює в дитячих душах вогонь доброти. Він віддавав дітям красу і тепло своєї душі, він ніс на долоні своє щире серце, бо був насправді доброю і щирою людиною. У його палкому серці жили велика доброта і любов до всього світу. Він писав для дітей коротенькі повчальні твори. Твори допоможуть зрозуміти вам найбільшу мудрість — людина приходить у цей світ для добра.

V. Створення навчальної ситуації

1. Підготовка до сприймання твору

Учень із заплющеними очима тримає іграшкове серце (м’яке).

  • Який на дотик предмет, що ти тримаєш у руках? (М’який,ніжний.)
  • Розплющ очі та скажи, що ти тримаєш у руках.
  • Чи можна такими словами описати серце людини? Чому?
  • На які справи здатна людина з таким серцем?
  • А кому потрібні такі справи?
  • Що живе в серці такої людини?
  • Звучить музика. На екрані весна. Слайд № 6
  • Надворі весна. Повіває легенький вітерець. Світить сонечко. Ось один сонячний промінчик завітав до нас в клас. Він сів вам на долоньку і своїм теплом зігріває вас. А тепло ваших долоньок перетворить навіть крижане серце в добре, любляче.
  • Що, на вашу думку, означає слово добро? (Це корисна справа, добрий учинок.) Доброта? (Чуйне ставлення до людини.) слайд № 7
  • 2. Інтерактивна вправа «Займи позицію»
  • — Яку людину можна назвати доброю?
  • — Отже, сьогодні поговоримо про те, чому потрібно творити добро і через які справи ми можемо нести його людям і над якими необдуманими вчинками треба задуматись.

3.Відгадайте назву твору.( із перших літер складіть слово)

4.Передбачення змісту твору. Робота в групах Слайд № 8

Поведінка Обов’язок  Совість  И  Розум  Обман  Тихенько  И Відповідальність

4.Передбачення змісту твору. Робота в групах Слайд № 8

  • 1-ша група — передбачають за автором;
  • 2-га група — за заголовком;
  • Підказка-допомога

. Передбачення ( за ключовими словами) Слайд № 9
Юрко, рогатка, горобець, 5 пташенят, посиротив, учитель, мовчазний.   слайд

Скласти розповідь за ключовими словами.

  • Мотивація навчальної діяльності:

1.Передбачення теми уроку . відео     Слайд № 10                                           

a. Загадка: Спритний,невеличкий,

У сіренькій свитці

Розшукує пшеничку,

Щоб трішки поживиться.

По дворах стрибає,крихти збирає.

Ростом він маленький,

Сірий,чепурненький.

Справжній молодець! Хто він? ( горобець)

б) Словникова робота : посиротив, безрозсудний” (дати пояснення цього слова). – на дошці

Підібрати синоніми  до слова безрозсудний.( картки у дітей)

(нерозсудливий,нерозважливий,нерозважний,безглуздий,бездушний,без-сердечний,нечулий,безжалісний,немилосердний,аморальний)

II етап. Усвідомлення нового матеріалу

 

1.Читання тексту вчителем із зупинками.


2. Читання  для друга.( робота в парах)
3. Перевірка передбачення
– Чиє передбачення було найближчим до тексту?


3. Читання тексту вголос учнями.

 

Фізкультхвилинка для очей. Слайд № 11


III. Міркування (рефлексія)


1. Питання на витлумачення. Метод  «Карусель»

За початком поставити запитання.
– З чим прийшов Юрко до школи?
– Чому він опинився під кущем бузку?
– Кого він побачив під кущем?
– Який вчинок зробив хлопчик?

– Чому Юрко не спав вночі?

– Як ви гадаєте,коли Юрко приніс рогатку,про що він тоді думав?

 – Які наслідки мав вчинок Юрка?
– Чи можна було виправити зроблене Юрком?
– Як вплинув цей вчинок на духовне здоров’я хлопчика?
– Як ви думаєте, чи зрозумів хлопчик свою провину?
2. Незакінчене речення  Слайд № 12
– Подумайте і закінчить речення.
Безрозсудний вчинок може….
3. Інтерв’ю з “Юрком”
– Уявіть собі, що кореспонденту місцевої газети стало відомо про вчинок Юрка.
Орієнтовні запитання:
– Як тебе звуть?
– Що з тобою сталося?
– Чи зрозумів ти, що вчинив погано?
– Чого навчив тебе цей випадок?
 

  1.              Робота в групах.  Методика «Порушена послідовність» Слайд № 13

– Поставити речення за потрібними номерами. Робота з лего.

  • Уночі Юрко майже не спав.
  • Голі, безпомічні, вони жалібно пищали, роззявляючи дзьоби.
  • Юрко прийшов до школи з рогаткою.
  • Камінець влучив у голівку.
  • Завдання на картках
  •  - З'єднайте лініями, до кого відносяться подані слова і словосполучення.
  • 9.Робота в парах «Продовж речення».
  • Читання  за малюнками.
    Хвилинка відпочинку. Валеологічна пауза під музику. Слайд №14

– Заплющити очі,уявити зелений ліс,спів пташок.

Птахи – невід’ємна частина природи. Тому ніколи не забувайте, що в лісі не можна галасувати, голосно вмикати музику. Так можна злякати пташку, вона злетить з гнізда ,яєчка ,які вона висиджувала , захолонуть, і з них ніколи не виведуться пташенята. Краще послухайте мелодії лісу.

– Для чого ми живемо на Землі?                                      Слайд №15

– Прочитай та поясни прислів’я “Усе на Землі треба берегти!».

  1.              Робота в групах. Гра «Моє серденько» Слайд №16

– Записати слова, чим сповнюється серденько кожної дитини, коли вона думає про маму.

(Жорстокість,любов,чуйність,зло,жадібність,милосердя,доброчинність, мудрість, безрозсудність, добро, ніжність, вдячність.)( з перевіркою)

  1.          Фізхвилинка
  2.          Читання за малюнками.

 

  1.         10. Робота в групах

 Прийом «Постав цікаве запитання»

 - Сформулюйте по 2 простих й 2 складних запитання для іншої групи за змістом твору, використовуючи наведені на дошці слова.

 

Прості запитання

Складні запитання

Хто…?

Як ви вважаєте…

Що…?

Поясніть чому…

 

VІ. Складання паспорту оповідання

(Слайд 17)

1.Автор твору. (В. Сухомлинський.)

2.Назва твору. (« Посиротив».)

3.Дійові особи. (Юрко, вчитель)

4.Тема оповідання. ( )

5.Чого навчає твір? (Берегти природу.)

ІІІ. Підсумок уроку

1.Бесіда «Мікрофон»

– Чи сподобався вам урок?

– Що запам’яталося  вам найбільше?

– Що ще можна добавити до уроку?

– Які почуття ви винесли з цього уроку?

– Чи маєте щось змінити у своєму житті?

– Діти,а що ви побажаєте хлопчику з оповідання В.Сухомлинського?

-Подумайте. А як би ви закінчили оповідання?

– Діти,оцініть свою діяльність на уроці.  Чарівні лінієчки.

 – Слово вчителя: Ви ще  маленькі. У вас усе життя  попереду. Тому у вас буде безліч  життєвих  ситуацій, з яких  потрібно знайти достойний  вихід. Мені   б хотілося, щоб ви  запам’ятали  сьогоднішній урок на все життя і росли дійсно Людьми з великої  букви.

Висновок. Читання прислів’я.

     Людина починається з добра.( запис на дошці)

  -Чи відповідає прислів’я змісту оповідання?

— В. О. Сухомлинський написав це оповідання ще в 20 столітті, зараз 21 століття. Чи актуальна ця тема нині?

В.О.Сухомлинський  Посиротив.

Юрко прийшов до школи з рогаткою. До уроків було ще чимало часу. Він сів під кущем бузку й став дивитися на горобців, що весело цвірінькали, плигаючи з гілки на гілку.
Враз усі горобці знялися й кудись полетіли. Залишився один. Він цвірінькав тихо й ласкаво. Потім став дзьобиком чистити пір’ячко.
Юрко націлився з рогатки й пустив у нього камінець. Камінець влучив у голівку. На листя бризнула кров, а тільце впало додолу.
Юркові стало страшно. “Невже це я зробив?” – подумалось йому.
Тут відчув, як хтось поклав йому руку на плече. Обернувся – Панас Іванович, учитель.
Панас Іванович відхилив гілку, і Юрко побачив на бузковій гілці горобине гніздо. З нього виглядало п’ять пташенят. Голі, безпомічні, вони жалібно пищали, роззявляючи дзьобики.
– Вони тепер лишилися без матері,- тихо сказав Панас Іванович. – А якби з твоєю мамою хтось таке вчинив…
Юрко стояв блідий і мовчазний.
– Ну, що ж, іди на урок,- зітхнув Панас Іванович – Допомогти цим бідолашкам ніхто вже не зможе…
Уночі Юрко майже не спав. Йому вважалися пташенятка, що роззявляли дзьобики й жалібно пищали, гукаючи матусю.

 

docx
Додав(-ла)
рожко оксана
Додано
19 березня
Переглядів
137
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку