Позакласне читання
Тема: В. О. Сухомлинський. Посиротив.
Мета: Поглиблювати знання учнів про життя та творчість українського письменника, педагога В.О. Сухомлинського; працювати над правильністю та виразністю читання вголос, вчити передавати в інтонації слова героїв, оцінювати їхні вчинки, виявляти мотиви їхньої поведінки. Розвивати критичне мислення, пам’ять, зв’язне мовлення учнів, сприяти вмінню висловлювати свої судження та аргументовано їх доводити. Виховувати любов до всього живого, до рідної природи; бажання охороняти її багатства та красу; сприяти вихованню добрих почуттів.
Обладнання: портрет В.О. Сухомлинського, малюнки, плакат «Усе на Землі треба берегти!», картки з приказками, музичний супровід, індивідуальні картки, оповідання В.О. Сухомлинського, презентація.
Тип уроку: комбінований.
Очікувані результати:
-учні вміють читати художні твори;
-створюють словесні картинки до твору;
-чітко висловлюють свої судження відносно прочитаного;
-уміють самостійно працювати, а також у групах;
– розвивати творчу уяву; критичне мислення;
-цінують своїх пращурів, вивчають їх творчість.
Хід уроку
І. Організаційний момент. Привітання.
● 1,2,3 – вдихаємо повітря через ніс , 4 – видихаємо через рот.
● 1,2,3 – вдихаємо повітря, 4 – видихаємо, ніби гасимо свічку.
●1,2,3 – вдихаємо повітря, 4 – видихаємо, показуємо, як із кульки виходить повітря.
● продзижчати, наче жук;
● зобразити шум лісу.
2) Розчитування за складовою таблицею. Слайд № 1
Читайлик : таблиця 4, рухаємося стовпчиком, читаємо напівголосно…
Різний темп: повільно – швидко:
Різна гучність: тихо – гучно.
3) Промовляння чистомовки (голосно – тихо, повільно- швидко)
Вправа «Чистомовку кажи чисто» Слайд № 2
Логопедичні чистомовки та вправи на автоматизацію звуків у словах та реченнях допомагають вимовляти слова чітко та зрозуміло.
Сі-сі-сі - будьте впевнені усі,
Уть-уть-уть - зимові місяці пройдуть,
Не-не-не - засяє сонечко ясне,
Іх-іх-іх - обігріє нас усіх.
Ами-ами-ами - вже весна не за горами.
Іти-іти-іти - їй зрадіють усі діти
Ки-ки-ки - і звірята, і пташки,
Ля-ля-ля - зрадіє матінка-земля!
- Що обігріє нас усіх? ( Сонце)
- Чому зрадіють діти, звірята, пташки та матінка – земля? ( Вони зрадіють весні).
(Діти кладуть голівки на парту, права рука зігнута в лікті, пальчики – в кулачок. Вчитель читає завдання і пропонує варіанти відповідей. Учні визначають правильну відповідь і сигналізують пальчиками).
(Слайд 3 )
ди Люна напочиється з бра до... (Людина починається з добра.)
ІІ . Створення емоційної атмосфери
Психогімнастична вправа
— Я посміхнулася вам, а ви посміхніться одне одному і подумайте про те, як добре, що ми сьогодні всі разом! Ми спокійні, лагідні, привітні. Глибоко вдихніть і видихніть повітря. Видихніть вчорашню образу, злість і неспокій. Забудьте про них! Вдихніть свіжість весняного повітря, тепло сонячних промінчиків.
Бажаю вам гарного настрою, доброзичливого ставлення до товаришів, активної колективної праці. Торкніться одне одного, посміхніться і подаруйте чудовий настрій.
(Слайд 4)
— Запрошую вас на урок читання.
А на уроці ми...
Метод «Кубування»
Завітав сьогодні в клас
На урок до нас
Кубик, діти, не простий,
Кубик, діти, чарівний.
Всім доріжку прокладає,
Знання ваші перевіряє.
V. Створення навчальної ситуації
1. Підготовка до сприймання твору
Учень із заплющеними очима тримає іграшкове серце (м’яке).
3.Відгадайте назву твору.( із перших літер складіть слово)
4.Передбачення змісту твору. Робота в групах Слайд № 8
Поведінка Обов’язок Совість И Розум Обман Тихенько И Відповідальність
4.Передбачення змісту твору. Робота в групах Слайд № 8
. Передбачення ( за ключовими словами) Слайд № 9
Юрко, рогатка, горобець, 5 пташенят, посиротив, учитель, мовчазний. слайд
Скласти розповідь за ключовими словами.
1.Передбачення теми уроку . відео Слайд № 10
a. Загадка: Спритний,невеличкий,
У сіренькій свитці
Розшукує пшеничку,
Щоб трішки поживиться.
По дворах стрибає,крихти збирає.
Ростом він маленький,
Сірий,чепурненький.
Справжній молодець! Хто він? ( горобець)
б) Словникова робота : посиротив, безрозсудний” (дати пояснення цього слова). – на дошці
Підібрати синоніми до слова безрозсудний.( картки у дітей)
(нерозсудливий,нерозважливий,нерозважний,безглуздий,бездушний,без-сердечний,нечулий,безжалісний,немилосердний,аморальний)
II етап. Усвідомлення нового матеріалу
1.Читання тексту вчителем із зупинками.
2. Читання для друга.( робота в парах)
3. Перевірка передбачення
– Чиє передбачення було найближчим до тексту?
3. Читання тексту вголос учнями.
Фізкультхвилинка для очей. Слайд № 11
III. Міркування (рефлексія)
1. Питання на витлумачення. Метод «Карусель»
За початком поставити запитання.
– З чим прийшов Юрко до школи?
– Чому він опинився під кущем бузку?
– Кого він побачив під кущем?
– Який вчинок зробив хлопчик?
– Чому Юрко не спав вночі?
– Як ви гадаєте,коли Юрко приніс рогатку,про що він тоді думав?
– Які наслідки мав вчинок Юрка?
– Чи можна було виправити зроблене Юрком?
– Як вплинув цей вчинок на духовне здоров’я хлопчика?
– Як ви думаєте, чи зрозумів хлопчик свою провину?
2. Незакінчене речення Слайд № 12
– Подумайте і закінчить речення.
Безрозсудний вчинок може….
3. Інтерв’ю з “Юрком”
– Уявіть собі, що кореспонденту місцевої газети стало відомо про вчинок Юрка.
Орієнтовні запитання:
– Як тебе звуть?
– Що з тобою сталося?
– Чи зрозумів ти, що вчинив погано?
– Чого навчив тебе цей випадок?
– Поставити речення за потрібними номерами. Робота з лего.
– Заплющити очі,уявити зелений ліс,спів пташок.
Птахи – невід’ємна частина природи. Тому ніколи не забувайте, що в лісі не можна галасувати, голосно вмикати музику. Так можна злякати пташку, вона злетить з гнізда ,яєчка ,які вона висиджувала , захолонуть, і з них ніколи не виведуться пташенята. Краще послухайте мелодії лісу.
– Для чого ми живемо на Землі? Слайд №15
– Прочитай та поясни прислів’я “Усе на Землі треба берегти!».
– Записати слова, чим сповнюється серденько кожної дитини, коли вона думає про маму.
(Жорстокість,любов,чуйність,зло,жадібність,милосердя,доброчинність, мудрість, безрозсудність, добро, ніжність, вдячність.)( з перевіркою)
Прийом «Постав цікаве запитання»
- Сформулюйте по 2 простих й 2 складних запитання для іншої групи за змістом твору, використовуючи наведені на дошці слова.
Прості запитання |
Складні запитання |
Хто…? |
Як ви вважаєте… |
Що…? |
Поясніть чому… |
VІ. Складання паспорту оповідання
(Слайд 17)
1.Автор твору. (В. Сухомлинський.)
2.Назва твору. (« Посиротив».)
3.Дійові особи. (Юрко, вчитель)
4.Тема оповідання. ( )
5.Чого навчає твір? (Берегти природу.)
ІІІ. Підсумок уроку
1.Бесіда «Мікрофон»
– Чи сподобався вам урок?
– Що запам’яталося вам найбільше?
– Що ще можна добавити до уроку?
– Які почуття ви винесли з цього уроку?
– Чи маєте щось змінити у своєму житті?
– Діти,а що ви побажаєте хлопчику з оповідання В.Сухомлинського?
-Подумайте. А як би ви закінчили оповідання?
– Діти,оцініть свою діяльність на уроці. Чарівні лінієчки.
– Слово вчителя: Ви ще маленькі. У вас усе життя попереду. Тому у вас буде безліч життєвих ситуацій, з яких потрібно знайти достойний вихід. Мені б хотілося, щоб ви запам’ятали сьогоднішній урок на все життя і росли дійсно Людьми з великої букви.
Висновок. Читання прислів’я.
Людина починається з добра.( запис на дошці)
-Чи відповідає прислів’я змісту оповідання?
— В. О. Сухомлинський написав це оповідання ще в 20 столітті, зараз 21 століття. Чи актуальна ця тема нині?
В.О.Сухомлинський Посиротив.
Юрко прийшов до школи з рогаткою. До уроків було ще чимало часу. Він сів під кущем бузку й став дивитися на горобців, що весело цвірінькали, плигаючи з гілки на гілку.
Враз усі горобці знялися й кудись полетіли. Залишився один. Він цвірінькав тихо й ласкаво. Потім став дзьобиком чистити пір’ячко.
Юрко націлився з рогатки й пустив у нього камінець. Камінець влучив у голівку. На листя бризнула кров, а тільце впало додолу.
Юркові стало страшно. “Невже це я зробив?” – подумалось йому.
Тут відчув, як хтось поклав йому руку на плече. Обернувся – Панас Іванович, учитель.
Панас Іванович відхилив гілку, і Юрко побачив на бузковій гілці горобине гніздо. З нього виглядало п’ять пташенят. Голі, безпомічні, вони жалібно пищали, роззявляючи дзьобики.
– Вони тепер лишилися без матері,- тихо сказав Панас Іванович. – А якби з твоєю мамою хтось таке вчинив…
Юрко стояв блідий і мовчазний.
– Ну, що ж, іди на урок,- зітхнув Панас Іванович – Допомогти цим бідолашкам ніхто вже не зможе…
Уночі Юрко майже не спав. Йому вважалися пташенятка, що роззявляли дзьобики й жалібно пищали, гукаючи матусю.