Конспект уроку позакласного читання із зарубіжної літератури для 5 класу на тему "Ф.Е.Бернетт. "Маленький лорд Фаунтлерой"

Про матеріал

На уроці позакласного читання у 5 класі на тему:"Ф.Е.Бернетт "Маленький лорд Фаунтлерой" пропоную використати презентацію, прослухати уривки аудіокниги чи переглянути епізоди з фільму за мотивами роману Ф.Е.Бернетт. Проте, найважливішою залишається робота з книжкою.

Перегляд файлу

Тема: Радості й печалі маленького лорда Фонтлероя (за романом Френсіс Елізи Годгсон Бернет «Маленький лорд Фаунтлерой»).

Мета:

Предметні компетентності: відкрити юним читачам літературний світ  Ф.Е.Бернетт; вчити висловлювати власні враження від прочитаного;

Ключові компетентності: розвивати в учнів усвідомлення переваг позитивного мислення для збереження здоровя.

 Обладнання: слайд-презентація «Френсіс Годгсон Бернет», фрагменти екранізацій: «Маленький лорд Фаунтлерой», аудіозапис роману, книга. 

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

ІІ. З’ясування первинного сприйняття тексту.

  1.               Перегляд фільму  до появи адвоката Гевішема.
  2.               Бесіда.
  •                        Хто знає, з якого фільму цей фрагмент? За яким твором він був знятий?
  •                        Що ви знаєте про автора «Маленького лорда Фаунтлероя»?

ІІІ. Знайомство з біографією та літературною діяльністю Френсіс Елізи  

       Годгсон Бернет із використанням слайд-презентації.

1. Розповідь вчителя про життєвий і творчий шлях Френсіс Елізи  

       Годгсон Бернет

2.Бесіда.

-           Який твір Френсіс Елізи  Годгсон Бернет ви читали?

  •                          Розкажіть про свої враження від прочитання роману «Маленький лорд Фаунтлерой». Про кого й про що ця книга?
  •                        Які епізоди та герої вас найбільше привабили? Чим?
  •                        Хто з персонажів не сподобався? Чому?
  •                          Чи можемо ми відразу сказати, які важливі думки хотіла донести до читачів письменниця, створивши історію про «маленького лорда»?

VІ. Аналіз твору

  • Що ви можете сказати про події, описані в творі? Чи змінюється місце подій? Чому?
  • Як ми вперше знайомимося із Седриком Еролом? Яку важливу інформацію про головного героя твору подає автор у І розділі роману? Підтвнрдіть свої висновки словами із тексту. (Ми дізнаємося, що хлопчик напівсирота. Він живе з мамою в Америці у кварталі для небагати х людей невеликого міста. Хлопчик і мати нерозлучні. Седрик надзвичайна добра
  • чесна дитина, тому його люблять усі оточуючі.)
    • У якій родині зростав  Седрик? Які були стосунки між батьками? Чому Седрик називав матір «Люба»?
    • Розкажіть, яку звістку отримав  Седрик від діда-аристократа і як він її  сприйняв? (Ззвістку про бажання виховувати його, як спадкоємця).
    • Як відреагувала на пропозицію адвоката Гевішема мати Седрика? Чому вона погодилася переїхати до Англії з сином? (Місіс Ерол вважала, що цього дуже хотів би її покійний чоловік.)
    • Які стосунки були між мамою Седріка та її свекром? (Він її ненавидів)
    • Які умови поставив граф Доринкурт своїй невістці?  Назвіть повне ім’я Седрикового діда. («Джон Артур Моліно Ерол, граф Доринкурт».)
    • Знайдіть у тексті цитати, що характеризують старого графа. Поясніть, чому спочатку автор знайомить читача з цим аристократом, від якого залежить майбутнє Седрика Ерола та його матері опосередковано, через думки й характеристики його повіреного Гевішема?
    • Чи мав  друзів Седрик?
    •  Чому, на вашу думку, він товаришує і з дітьми, і з дорослими?
    • Кого із героїв вивчених вами творів він вам нагадує? (Поліанну.)
    • Якою була реакція американських друзів на «аристократизм» Седрика?
    •  Виразно прочитайте діалог Седрика з містером Гобсом з розділу «Седрикові друзі». Доведіть, що хлопчик залишився самим собою.
    •   Чого побоювався адвокат Гевішем, відправляючись до Америки за дорученням свого патрона? Доведіть, що його страхи не мали підґрунтя. (Седрик та його мати зачарували Гевішема своєю порядністю, добротою, щирістю. Допомога Седрика родині Бриджит, подарунки друзям, містеру Гобсу та Дікові, продавчині яблук.)
    • Седрик покидає вітчизну і їде на історичну батьківщину своїх предків. Визначте головні риси вдачі юного лорда Фонтлероя. Як ви вважаєте, чи легко йому буде пристосуватися до аристократичного способу життя?
    • Розкажіть, яким чином було влаштовано життя Седрика та його матері в Англії. З якими труднощами відразу ж зіткнулися герої? (Вони мали жити окремо. Це було найбільшим випробуванням для обох.) Поясніть, чому мати Седрика відмовилася від грошей графа Доринкурта?
    • Як ви думаєте, чому автор не відразу відправляє Седрика до діда? Як у роль відіграє розмова графа з адвокатом про маленького лорда та його матір?
    • Виразно прочитайте епізод, у якому йдеться про першу зустріч Седрика
  • дідом. Чи можна сказати, що це зустріч рідних людей? Як поведінка та слова Седрика розбивають лід у дідовому ставленні до нього? Перегляньте цей фрагмент у запропонованих екранізаціях. Зробіть висновок, у якому фільмі цей момент ближчий до авторського тексту. Чи так ви уявляли цю зустріч, читаючи текст?
    •   Визначте стан, у якому перебував граф Доринкурт. Що й чому у поведінці онука його спантеличило? Яке значення має зображення приязні дідусевого дога Дугала до Седрика?
    • Як і чому саме так сприймає діда Седрик? (Хлопчик ставиться до нього, як до рідної людини, весь час дякуючи дідові за його доброту. Така поведінка Седрика обумовлена мудрою підготовчою роботою, яку провела мати, позитивно налаштувавши сина на зміни в його житті та на вибудову стосунків з дідусем, як з дорогою рідною людиною, батьком померлого татуся.)
    •     З якою проблемою, на ваш погляд, доведеться впоратися графу Доринкурту? (Старий граф мав навчитися любити онука й сприймати його таким, яким він є, американським. Ця сувора, недобра людина має змінитися. Такий авторський задум! Найважливіше те, що лід в його серці покликаний розтопити щирий і безпосередній семилітній хлопчик з люблячим серцем. Дідусь опирається на плече онука не тільки через подагру!).

 

 

  • Як граф реагував на перебування онука в Доринкурті? Назвіть події в замку Доринкурт, які, на вашу думку, зблизили дідуся й онука. Які вчинки Седрика змушували дідуся все більше ним гордитися? (Ігрова кімната та спільні ігри діда й онука. Візит священика Мордонта з клопотанням про орендаря Гігінса. Власний поні. Недільна літургія. Милиці для кульгавого хлопчика.)
  • Чому старий граф не став руйнувати думку онука, що «його дідусь – це найдобріша і найкраща людина в цілому світі»? Який ефект мав план графа щодо спадкоємця? Подумайте: хто склав справжню опозицію старому циніку Доринкурту? Про що найбільше турбувалася Седрикова матуся? (Вона боялася, щоб багатство, яке звалилося не її сина, не зіпсувало хлопчика.)
  • Чи були у неї підстави для турбот? Доведіть, що молода жінка опосередковано також впливала на зміни в характері господаря Доринкурту.

(Граф Доринкурт вважав, що безліч подарунків та вседозволеність у виконанні бажань зроблять Седрика його власною копією, але він помилився. Хлопчика не можна було зіпсувати! Занадто багато добра і любові передалося йому від батьків, щоб він став черствим заручником багатства. Головним суперником графа у боротьбі за маленького лорда Фауонтлероя стала його матуся. Ця мужня й мудра молода жінка за підтримки сільського священика розробила власний план захисту сина від негативного впливу багатства й очерствіння душі.)

  • Які підтвердження збереження цілісності натури Седрика містяться у його листі містерові Гобсу? Яка проблема найбільше турбувала маленького лорда Фаунтлероя? (Він не міг зрозуміти, чому дорогі його серцю люди (матуся і дідусь) ніяк не перетинаються в житті.)
  •    Поміркуйте: з якою метою письменниця влаштувала спільні кінні прогулянки дідуся й онука? (Хлопчик мав дізнатися, як живуть орендарі. А розмови про обов’язок багатої людини турбуватися про своїх підлеглих свідчать про те, що Седрик залишився в душі американцем. Він мав допомогти всім нужденним. Ці спільні прогулянки мали величезну роль і для старого графа: він усвідомлював, що прикіпає душею до онука, починає по-справжньому його любити. Головне ж, «у внукові його приваблювали ті риси, яких він, граф Доринкурт, геть був позбавлений – щирість, чесність, доброта і правдивість, завдяки яким Седрик не міг погано думати про людей». І коли хлопчик попросив діда допомогти мешканцям злиденної окраїни орендарського селища Ерлборо, в його душі прокинулося «почуття сорому».)
  •    Яку роль у розвитку подій відіграв званий обід у Доринкурті та відвідини замку леді Лоридейл, сестрою старого графа? Що турбувало леді Констанцію? (Старий граф хотів усім представити свого спадкоємця. Леді Лоридейл боялася, що її брат перетворить хлопчика на «розбещене чудовисько». Проте, зустрівшись із братом, вона зробила висновок, що Моліно Ерол «став схожим на людину!») Як поводилися на прийомі дідусь і онук? Як аристократичне товариство поставилося до маленького лорда?
  • Подумайте: з якою метою автор уводить у текст інтригу зі «справжнім претендентом на графський титул» (син Бевіса)? Яку роль відграє протиставлення Седрика й Бевісового сина та їхніх матерів? (Цей нюанс в сюжеті роману став перевіркою істинності почуттів, що зв’язали графа з Седриком. Крім того залишалася болюча проблема: дідусь не хотів зближуватися з матір’ю Седрика. Потрібен був потужний удар, можливість порівняти милу й щиру місіс Седрик Ерол з вульгарною дружиною Бевіса, щоб прийняти її як дружину покійного сина й матір улюбленого онука.)
  •   Чому граф Доринкурт вирішив «боротися до останнього»? Що це означає?
  • Чи можна вважати візит графа Доринкурта до матері Седрика актом їх примирення й об’єднання? Доведіть, що граф зрозумів правильність вибору сина й цінність невістки як матері його онука.
  • Чому серед замішань і клопотів Седрик був єдиним, хто зберігав мир і спокій? (Для нього головним було залишитися онуком свого дідуся, навіть без спадку.)
  • Звідки і яким чином прийшла допомога? Яку роль відіграли у цьому газетярські плітки та фото в газеті? Ким насправді виявилися псевдопретенденти»? Навіщо Френсіс Бернет об’єднала американських і англійських друзів Седрика в боротьбі проти Мінни?

V. Рефлексія

  • Візьміть у руки кольорові олівці і зобразіть радості та печалі маленького лорда Фонтлероя. (Учні фантазують).
  •   Чого, на вашу думку, у його житті більше: радісного чи сумного?
  •      Подумайте: чому роман закінчується розділом «Седриків День Народження»?
  • Чи можна цей день вважати й днем народження його дідуся, старого графа Доринкурта? У якому сенсі? Доведіть, що це щаслива розв’язка в сюжеті твору.
  • Чия наука виявилася найважливішою для маленького лорда Фаунтлероя? («хлопчик-бо зростав поруч із доброю та ніжною душею, якою була його матуся. Вона вчила його піклуватися про інших. Воно ніби дуже просто – але ця наука виявилася найважливішою річчю». Седрик отримав у спадок від матері щире, любляче серце, «яке з любов’ю відкривалося до кожного, хто стрічався на його шляху. А мати таке серце – то важить більше, аніж народитися королем.)
  • Яку найважливішу нагороду отримали від долі Седрик, його матуся та дідусь? (Вони стали справжньою родиною.)
  • Пригадайте історію дівчинки, котра зуміла змінити усе містечко. Хто це? (Полліанна)
  • Порівняйте вплив Седріка Ерола на його дідуся з впливом Поліанни на її тітоньку Поллі. Поміркуйте, чому саме ці діти змінили сутність своїх родичів.
  • Чи можна вважати, що присутність маленького лорда сповнила сенсом життя графа Доринкурта? Наведіть аргументи.
  • Доведіть, що присутність маленького лорда Фонтлероя у маєтку змінює на краще життя усіх людей Ерлборо.
  •      Як зміни в житті Седрика вплинули на зміни в житті його американських друзів? Поміркуйте: чому граф Доринкурт вже з власного бажання віддячив американцям? Як це пов’язане з авторською позицією?
  •      Чи однаковий смисл має фраза  «маленький лорд Фаунтлерой» від початку до кінця роману? ( На початку цей вислів означав, що Седрик Ерол є законним спадкоємцем Доринкурту. У кінці твору вислів  пов’язаний з аристократизмом духу хлопчика, котрий любить людей і довіряє їм.)

VІ. Домашнє завдання:

Напишіть твір-роздум на тему «Чого навчила  мене історія маленького лорда Фаунтлероя?».

 

 


 

 


 

 

 


 


 

 


 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Тихня Маргарита
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Dominik Tatiana
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Деренюк Надія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
25 лютого 2018
Переглядів
1430
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку