Конспект уроку позакласного читання із зарубіжної літератури у 7 класі за творчістю Анни Гавальди "35 кіло надії"

Про матеріал

Тема уроку: "Анна Гавальда. Повість «35 кіло надії». Проблема вибору життєвого шляху і здійснення мрії в творі".

Мета: ознайомити учнів з особистістю сучасної французької письменниці Анни Гавальди, її повістю «35 кіло надії»; розкрити боротьбу головного героя повісті за здійснення своєї мрії, показати існування серйозних проблем у сучас­ній школі й можливі шляхи їх вирішення, вияви­ти своєрідність розкриття теми сімейних ціннос­тей, любові і дружби у творі; формувати навички аналізу художнього тексту повісті-притчі, розви­вати навички характеристики персонажа, усне мовлення учнів, здатність висловлювати власну думку; виховувати наполегливість у досягнен­ні поставленої мети, вміння знаходити спільну мову з людьми, повагу до рідних, розуміння важливості родини у житті окремої людини і суспільства в цілому, формувати вміння долати самотність і відчуженість, бажання допомогти іншим в складний для них час.

Тип уроку: позакласне читання.

Форма проведення: урок-дискусія, діалог з текстом і собою.

Перегляд файлу

Зарубіжна література

7 клас

Тема. Анна Гавальда. Повість «35 кіло надії». Проблема вибору життєвого шляху і здійснення мрії в творі.

Мета: ознайомити учнів з особистістю сучасної французької письменниці Анни Гавальди, її повістю «35 кіло надії»; розкрити боротьбу головного героя повісті за здійснення своєї мрії, показати існування серйозних проблем у сучас­ній школі й можливі шляхи їх вирішення, вияви­ти своєрідність розкриття теми сімейних ціннос­тей, любові і дружби у творі; формувати навички аналізу художнього тексту повісті-притчі, розви­вати навички характеристики персонажа, усне мовлення учнів, здатність висловлювати власну думку; виховувати наполегливість у досягнен­ні поставленої мети, вміння знаходити спільну мову з людьми, повагу до рідних, розуміння важливості родини у житті окремої людини і суспільства в цілому, формувати вміння долати самотність і відчуженість, бажання допомогти іншим в складний для них час.

Тип  уроку: позакласне читання.

Форма проведення: урок-дискусія, діалог з текстом і собою.

Епіграф:

Людина лише там чого-небудь досягає,

де вона вірить у свої сили

Леон Фейєрбах

Сім'я - це те первинне середовище, де людина повинна вчитися творити добро.

Василь Сухомлинський

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань.

Перевірка домашнього завдання

III. Мотивація навчальної діяльності.

Вступне слово вчителя

Людина – істота суспільна, її характер формується в колі сім'ї, дитячому садочку, школі, вищих навчаль­них закладах. Кожний учень замислюється про своє майбутнє, про вибір професії. Зрозуміло, що мало лише мріяти, потрібно працювати, вчитись, здобувати досвід, загартовувати себе фізично і духовно. Шлях до омріяної мети не завжди буває швидким і легким. Підлітку не завжди вдається самостійно впоратися з труднощами навчання, фізичною слабкістю, напруженими стосунками з батьками, вчителями, однокласниками. Завдан­ня дорослих – допомогти дитині обрати правиль­ний життєвий шлях, не зрадити своїм мріям. Але чи завжди вдається порозумітися дорослим і дітям? Чому не всі школярі хочуть вчитися, порушують дисципліну, виглядають байдужими або самотніми? Проблема у тому, щоб не за­шкодити дитині, адже усі учні різні, а школа побудована на відповідних стандартах і досить часто вимагає від дитини бути такою, як усі. Такі проблеми порушує у повісті-притчі сучасна французька письменниця Анна Гавальда.

Мотиваційна бесіда

  • Чи цікаві вам проблеми, порушені письмен­ницею у її творі «35 кіло надії»?
  • Чи завжди вам комфортно у школі?
  • Що найбільше викликає ваше невдоволення, занепокоєння у школі?

- Чи вважаєте ви родину найбільшою цін­ністю? Чи є якісь суперечності між родиною і школою?

IV. Оголошення теми та мети уроку.

V. Робота над темою уроку.

Презентація фотопортрета Анни Гавальди

З фотографії до нас посміхається молода тендітна жінка. Коротка зачіска, миловидне обличчя, ро­зумні очі, в яких віддзеркалюються сум і радість, щирість і доброта одночасно.

Анна Гавальда виховує двох дітей: сина і дочку. Її глибоко хвилюють проблеми сучасної молоді, взаємини між людьми, питання моралі, честі, кохання, милосердя.

Повідомлення учня про життєвий і творчий
шлях письменниці

Анна Гавальда народилася 9 грудня 1970 року в Булонь-Біянкур у Фран­ції. Після розлучення батьків з 14 років жила в пансіоні.

Навчалася в Сорбонні, працювала касиркою і офіціанткою, займалася журналістикою. У 1992 році перемогла в національному конкурсі на кра­щий лист про кохання.

У 1998 році дівчина отримала премію «Кров у чорнильниці» за новелу і перемогла ще в двох літературних конкурсах. У 1999 році вийшла книга        А. Гавальди «Мені б хотілося, щоб мене хтось де-небудь чекав ...», відзначена в 2000 році Гран-прі. Ця збірка новел протя­гом наступних чотирьох років була перекладена майже 30 мовами і принесла автору славу нової зірки французької словесності.

Але це була лише прелюдія до справжнього успі­ху, який принесли         А. Гавальді романи «Я її любив. Я його любила», «Просто разом», останній із яких зібрав велику кількість літературних премій.

У 2002 році була написана повість «35 кіло надії», екранізована у 2010 році. Великий успіх мала й екранізація роману «Просто разом», на фестивалі в Монако режисер Клод Барі отримав премію за кращу кіноадаптацію роману.

Сьогодні Анна Гавальда – одна з найбільш чита­них авторів світу, її твори перекладені 10 мовами і користуються незмінною прихильністю читачів.

Письменниця проживає у місті Мельон (одно­му із передмість Парижа), пише щодня по три години новели і статті для журналу «Еllе», ви­ховує двох дітей.

Слово вчителя

Повість «35 кіло надії», написа­на у 2002 році, швидко набула популярності не лише у Франції, а й в інших країнах Європи, перекладена на більш, ніж десять мов. Ми поки що можемо читати твір лише у російському пе­рекладі. Одна з провідних тем твору – школа в житті підлітка.

Головний герой повісті -13-річний хлопчик Грегуар Дюбоск - відчуває жахливий дискомфорт від перебування у школі. Як своєрідний епіграф до твору звучить одкро­вення Грегуара:

«Я ненавиджу школу

Я ненавиджу її понад усе

Ні, навіть більше.

Вона зламала мені усе життя».

Погодьтеся, дуже гіркі слова. Вони виклика­ють не лише сум і здивування, а й питання, чому це саме так?

Бесіда за змістом твору

- Що пам'ятає Греугар про своє дитинство до школи? (Був дуже щасливий, малював, дивився мульт­фільми, грався з песиком Гроду (іграшка), для якого в три роки хотів змайструвати машину для пошуку закопаних під ліжком про запас кісток).

- Чи розумів Грегуар, що таке школа? Яке питання його цікавило найбільше? (Які в них там іграшки?)

- У якому віці хлопчика віддали до навчаль­ного закладу? (У три з половиною роки).

Культурологічна довідка

У Франції існують так звані «материнські школи», які працюють за педагогічною мето­дикою Поліни Кергомар. Дітей до цих закладів приймають, починаючи с двох років і до чотирьох доглядають за ними і навчають різним іграм. У 4-5 років дітей вчать усно спіл­куватися, малювати, ліпити та інших практичних навичок. Дітей 5-6 років готують до читання, рахування, письма.

Слово вчителя

Саме тому, що в цьому дошкіль­ному закладі дітей вчили робити щось своїми руками, Грегуар почувався більш-менш затиш­но і любив свою виховательку Марі, яка була чудовою майстринею і багато чого вміла. Марі любила дітей і була гарним психологом, розу­міла своїх вихованців. Вона говорила малюкам: «Недаремно прожитий той день, коли ти щось зробив своїми руками».

Продовження бесіди

- Що подарував Грегуар улюбленій вихова­тельці на прощання?

(Підставку для олівців зі скриньками для дріб­них речей: скріпок, гумок, кнопок тощо).

- Яку характеристику написала Марі Грегуару, коли він переходив з дошкільного закладу до початкової школи?

(«У цього хлопчика голова, як решето, золоті руки і велике серце. Якщо дуже постаратись, із нього буде пуття»).

- Як сприймає Грегуар цю характеристику? Що він говорить?

(Уперше і востаннє за все моє життя пра­цівник народної освіти сказав про мене добре слово. Я чудово знаю, чим я зобов'язаний Марі. Непоганою успішністю, ось чим. Вона зрозуміла, з ким має справу).

- Що свідчить про те, що Марі любила і ро­
зуміла хлопчика?

(Подарувала книжку «1000 справ для вправних рук» з умовою, що він навчиться читати, щоб самостійно ознайомитися з текстом книги, тим самим Марі надала Грегуару стимул для подаль­шого навчання, яке давалося хлопчику нелегко).

- Чому герой повісті не любив вчительку мо­лодшої школи, мадам Даре?

(Нещира, кривляється, має улюбленців, а Грегуара зневажає).

- Скільки років вчився Грегуар у молодшій
школі?

(5 замість 4, його залишили на повторний курс у другому класі).

- Які ознаки психологічного й фізичного дис­комфорту відчуває Грегуар через необхідність ходити до середньої школи?

(Біль у животі, нудота, не може снідати, до­рогою до школи задихається, не виносить за­пах крейди і старих кросівок, які асоціюються у нього зі школою, труднощами у засвоєнні знань. Хлопчик переживає через сварки батьків, що є наслідком його поганої успішності, почувається винним через це).

- Який предмет давався Грегуару найгірше?

(Фізкультура, через фізичну слабкість, сором перед товаришами).

- Коли становище Грегуара в класі змінилось
на краще?

(Мимоволі насмішив учнів під час уроку фіз­культури і почав удавати блазня за кожної нагоди, за що однокласники почали залучати хлопчика до спортивних змагань, бо він усіх розважав, а це було своєрідною рекламою).

- Чи завжди дорослі (вчителі) знають справж­ні причини негідних, на їхній погляд, вчинків дітей? Наведіть приклади з тексту подібного
нерозуміння між: вчителями і Дюбоском.

(Не записував усіх домашніх завдань, щоб батьки через нього не сварилися, але не насмі­лився про це сказати директрисі, коли його зви­нуватили у брехні і ледарстві, не зміг стрибнути на фізкультурі через коня, бо сильно вдарився, але посоромився сказати про це вчительці).

- До чого ж призводять непорозуміння між учи­телями і Грегуаром?

(Хлопчика вдруге залишають на повторний курс навчання - тепер уже у шостому класі, а потім взагалі відраховують зі школи).

Проблемне запитання

  •                  Який же він, Гре­гуар, насправді?

Повідомлення учня «Психолого-педагогічна характеристика героя»

Хлопчик Грегуар Дюбоск - під­літок 13 років. Інтроверт (замкнений у собі). Перебуває у світі власних емоцій і переживань. Індивідуально-типологічні особливості вказують на приналежність до меланхолічного
типу темпераменту. Незважаючи на такі риси, як зануреність у власний світ переживань, схильність до депресії пригніченого настрою, такі люди мають творчі здібності певні таланти. У Грегуара яскраво проявляються технічні
здібності, що є основою спеціальної обдарованості: він швидко здійснює в своїй уяві певні конструкції, швидко знаходить застосування простим, здавалось би, непотріб­ним речам. Розуміється на електриці, механіці та інших технічних напрямах. Для того щоб зацікавити «нецікавим»
таких дітей, потрібно стимулювати їх особистою увагою,
підтримкою та похвалою, чого хлопчик не відчував у мо­лодшій і середній школі і врешті-решт був відрахований за поданням вчительки фізкультури.

Словникова робота

Інтроверт тип особистості, орієнтований «всередину» або «на» себе. Інтровертність - зовсім не те, що сором'язливість або відчуженість, це не патоло­гія. Для інтровертів характерна поведінка, більш пов'язана з комфортною самітністю, внутрішні­ми роздумами і переживаннями, творчістю або спостереженням за процесом.

Продовження бесіди за текстом

- Чому ніхто не став на захист Грегуара під час педради з приводу його відрахування?

(Підліток погано вчиться, блазнює, тому для вчителів він «незручний», «зайвий», вони не ро­зуміють хлопчика і бажають за будь-яку ціну його позбутись, як зайвого клопоту).

- Що роблять батьки, щоб влаштувати Гре­гуара в іншу школу? Чому це їм не вдається?

(Через погану успішність жодна престижна школа не приймає хлопчика на навчання).

- Якою була друга школа, в яку врешті-решт пішов «довчатись» Грегуар?

(Муніципальний коледж Жан-Мулен, де були дуже низькі навчальні стандарти, відсутність будь-якої дисципліни, грубість і зневажливе ставлення до вчителів з боку учнів і навіть роз­повсюдження наркотиків).

- Які факти свідчать про те, що цей навчаль­ний заклад теж: не підходить Грегуару?

(Підліток жахається від того, як учні розмов­ляють із вчителями, будучи фізично слабким, намагається бути непомітним і з кожним днем, за спостереженням матері, стає тупішим, дегра­дує, а вчителям це байдуже).

- Де ж хлопчик почувався комфортно?

(Лише в сарайчику дідуся за теслярними і слюсарними справами, тобто там, де його по­важали і він міг щось робити своїми руками, недаремно він говорить про себе «понад усе на світі мені цікаві мої руки і те, що вони здатні змайструвати»).

- До якого рішення приходять батьки Грегуа­ра, хто підштовхнув їх до цього?

(Влаштувати сина до школи-пансіону, за по­радою дідуся).

Культурологічна довідка

Школи-пансіони у Франції - це школи, де учні вчаться і перебувають ці­лодобово. Як правило, це приватні заклади, навчання в яких частково оплачує держава, частково батьки. Програма навчання в них така сама, як у державних закладах, але в окремих пансіонах вводиться додаткова спеціалізація: робота в теплицях, технічних майстернях тощо.

Бесіда

  • Про який заклад мріє сам Грегуар? (Технічний ліцей «Граншан»).
  • Звідки він дізнався про цю школу? (Прочитав у рекламному проспекті, побачив фотографії).

- Що робить Грегуар, щоб потрапити до Граншану?

(Дзвонить у заклад, а потім пише лист ди­ректору школи).

Виразне читання та обговорення листа, на­писаного хлопчиком

- Як ви розумієте слова Грегуара: «Я не дуже гладкий - у мені 35 кіло надії»? Поясніть пряме і переносне значення цих слів.

Слово вчителя

Бажання хлопчика вчитися у Граншані було таким сильним, що, завдячуючи йому і моральній підтримці дідуся, Грегуар здав вступний іспит і таки став учнем технічного ліцею.

Бесіда

- Як змінилося ставлення хлопчика до на­вчання?

(Попри труднощі засвоєння багатьох шкіль­них предметів, Грегуар тепер дуже старався і робив відповідні успіхи).

- Як ставились учителі в Граншані до Гре­гуара?

(Усіляко допомагали, підтримували, заохочу­вали. «Я не став першим учнем, до відмінни­ків мені було далеко, якщо чесно, я, мабуть, був останнім у класі. Але вчителі мене чомусь любили»).

- Яким чином підтримала старанність Гре­гуара вчителька французької мови мадам Вер­ну?

(Вселила надію на кращий результат з фран­цузької мови в майбутньому і похвалила його технічні здібності).

- З яких предметів хлопець був першим? Про
що це свідчить?

(З малювання і праці, що свідчить про його творчі і технічні здібності).

- Яку моральну і фізичну перемогу одержав над собою Грегуар під час уроку фізкультури? Як це йому вдалося? Що послужило стимулом?

(З шести років не міг піднятись по канату з вуз­лами. Вболіваючи за хворого дідуся, відчуваючи підтримку вчителя та однокласників, звершив
таки свій моральний і фізичний подвиг - під­нявся до самого кінця канату).

Робота з першим епіграфом

- Якому етапу життя Грегуара відповідає зміст епіграфа?

Заповнення таблиці «Шлях Грегуара до здій­снення мрії»

 

 

 

 

Заклад

Вчителі

Перемоги і поразки

Психологічний стан

Дитячий садок. Старша група

Вихователька   Марі – чуйна, любить Грегуара.

Навчився багато речей робити своїми ру­ками

Щасливий, майструє іграшки, любить Марі

Молодша школа

Мадам Даре, зневажає хлопчика

Навчився   читати,   виконуючи   прохання Марі, але вчиться погано, залишений на повторний курс у другому класі

Ненавидить мадам Даре, почува­ється нещасним

Середня школа

Директриса,   вчитель­ка фізкультури - ма­дам Берлюрон

Учиться    погано,    не    розуміє    і    не запам'ятовує   навчальний   матеріал,   не може самостійно виконати домашнє за­вдання, залишений на повторний курс у шостому класі

Нещасливий, має незадовільний психічний і фізичний стан, часто плаче, любить робити щось сво­їми руками, працює в сарайчи­ку дідуся

Жан-Мулен

Байдужі вчителі

Деградує, тупішає

Замкнувся у собі, почувається не­щасним

Технічний ліцей «Граншан»

Привітні   викладачі   і директриса, підтриму­ють Грегуара в навчан­ні і всіх його справах

Робить успіхи в навчанні, перший в ма­люванні і на уроках праці

Відчуває увагу і любов вчителів, щасливий. Знаходить у собі сили покращити свій фізичний стан

Висновок. Грегуар врешті-решт з допомогою дідуся, батьків, власного бажання знайшов свою школу, в якій доброта і підтримка вчителів да­ють йому надію на майбутнє. У хлопчика золоті руки і «голова вже не як решето», він намага­ється вчитися і робить успіхи.

VI. Підсумки уроку. Оцінювання.

Закінчити речення

  • Грегуар мені близький тим, що ...
  • Я розумію Грегуара, тому що ...
  • Я хотів би порадити Грегуару ...
  • Чи вірите ви в майбутнє Грегуара?

(Разом з автором нам хочеться вірити, що Гре­гуар стане інженером, як його дідусь, справж­нім винахідником, знайде себе у цьому світі і суспільстві).

VII. Домашнє завдання.

1. Підготува­ти цитатний матеріал про стосунки Грегуара з батьками, дідусем і бабусею.

2. Скласти неве­лике усне повідомлення «Чи важлива для мене підтримка рідних (сім'ї)».

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Микитюк Ольга
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
  2. Микитюк Ольга
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
10 лютого 2018
Переглядів
9978
Оцінка розробки
4.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку