У розробці представлений конспект уроку аналізу художнього твору із застосуванням мультимедійних та інтерактивних технологій, які сприяють розвитку пізнавальної, творчої активності учнів, формуванню інформаційної та комунікативної компетентностей.
Конспект уроку аналізу тексту художнього твору з використанням мультимедійної презентації (7 клас).
Тема: Мистецтво бути Людиною. (Втілення в образі Бермана найкращих людських рис. Гуманізм твору О. Генрі «Останній листок».)
Мета: охарактеризувати образ Бермана, поглибити розуміння ідейного змісту новели «Останній листок»; вдосконалювати навички характеристики літературного героя, вміння аналізувати та інтерпретувати образ у порівняльних контекстах із творами світового мистецтва (скульптура Мікеланджело «Мойсей»); виховувати почуття милосердя, готовності допомагати іншим.
Обладнання: портрет О.Генрі, текст новели, мультимедійна презентація
Тип уроку: урок вивчення та аналізу художнього твору із застосування інтерак-тивних та мультимедійних технологій.
У людині відкриваються найкращі якості тоді,
коли вона робить щось заради іншого.
О.Генрі
Краса душі надає чарівність навіть недосконалому тілу.
Г.Лессінг
Хід уроку
|
Слайд 1 |
І. Актуалізація опорних знань.(Слайд 1)
На минулому уроці ми пройшлися стежками життя американського письменника О.Генрі. Cкладною виявилась доля митця. Але він досить мужньо боровся з негараздами. О.Генрі любив повторювати: «Життя – не трагедія і не комедія. У ньому поєднується і комічне , і трагічне…». Можливо, саме тому, читаючи твори письменника, людство ось уже майже століття весело сміється і плаче одночасно. Одним з таких творів є новела «Останній листок» зі змістом якої ми також познайомилися на попередньому уроці.
|
|
Слайд 2-3 |
1. Бесіда
- Що таке новела?
- Назвіть ознаки новели.
- Чому твір О.Генрі є новелою?
2. Інтерактивна вправа «Лови помилку». (Слайд 2-3)
Пригадати початок твору допоможе інтерактивна вправа «Лови помилку».
|
Слайд 4 |
Сью і Джонсі в січні ( квітні) приїхали до Нью - Йорка. Познайомились в художній студії (за столиком в ресторані). Побачили, що їхні погляди на життя (мистецтво), салат із листя цикорію…збігаються і вирішили найняти студію у багатому (бідному) районі. Та вже в лютому (листопаді) невидимий пришелець містер Алергія (Пневмонія) торкнувся недокрівну Сью (Джонсі) своїми крижаними пальцями. Мініатюрна дівчина захворіла на запалення суглобів (легенів). У голові дівчини зароджується
безглузда фантазія, ніби з останнім подихом осені (листком плюща) від неї відійде життя.
3. Прослуховування фрагмента із музичної композиції «Осінь» польського композитора Шопена та перегляд відеоролика. (Слайд 4)
Вслухайтесь у чарівні звуки музики Шопена.
4. Бесіда за прослуханим.
- Яким настроєм пройнята музика Шопена?
(Музика Шопена пройнята настроєм легкого смутку, у ній відчувається тихий шелест листя, що опадає, шум дощу.)
- Чи перегукується цей настрій з настроєм головної героїні, Джонсі?
(Так, бо події у творі О.Генрі розгортаються восени. І тому осінній смуток, який в цю пору охоплює багатьох людей, передався і хворій Джонсі.)
|
Слайд 5 |
5. Інтерактивна вправа «Коло думок». (Слайд 5)
- Чому хвороба ( містер Пневмонія) стала перемагати Джонсі?
(Втратила надію на одужання, покладала-ся на останній листок плюща, занепала духом, перестала боротися, скорилася обставинам, почала рахувати
|
Слайд 6 |
карети в своїй поховальній процесії, жила бідно, погано харчувалася, була виснажена…).
Слово вчителя. Пожовкле зів’яле листя плюща, пронизливий вітер, дощ, холодний подих осені… Відчай, втома, туга запали в душу героїні. Завмирають душевні пориви молодої художниці. (Слайд 6)
|
Слайд 7 |
- Щоб, на вашу думку, порадив Джонсі безіменний герой оповідання Дж.Лондона «Любов до життя»?
(Не втрачати надії; боротися за життя; стати борцем; життя таке чудове, не згубити його; ніколи не втрачати бажання жити).
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Слово вчителя. (Слайд 7)
«Неймовірна річ! Цілу ніч періщив дощ і шаленів рвучний вітер, а на цегляній стіні ще виднів листок плюща. Один-єдиний. Темно-зелений біля стебла, але з жовтизною тління й розкладу по зубчастих краях, він хоробро тримався на галузці…», «…Щось примусило цей останній листок залишитися там, де він …є».
Останній листок, з яким Джонсі пов’язувала свій відхід , «щось примусило залишитися там, де він є».
Що змусило цей листок залишитися на кущі у таку негоду? Саме на це запитання ми спробуємо дати відповідь на сьогоднішньому уроці. А ще ми будемо говорити сьогодні про найбільше диво і найбільшу світову таємницю – її
|
Слайд 8 |
величність Людину. А героєм уроку буде старий художник Берман. Отже, запишемо тему нашого уроку.
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку
(Слайд 8)
На сьогоднішньому уроці ми маємо охарактеризувати образ Бермана та з’ясувати ідейний зміст новели О.Генрі «Останній листок».
ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
Слово вчителя. У житті так часто буває: від кого найбільше не чекаєш добра, допомоги, розуміння, той виручає у скрутну хвилину. А зовні показні, успішні, статечні люди часто неспроможні на щось важливе, суттєве, коли мова йде про підтримку, про надання допомоги. Чому так буває? Важко сказати. Можна лише ще раз нагадати, що певні позитивні людські якості, їхній вияв аж ніяк не залежать від зовнішніх характеристик людини або наших уявлень про неї. І яскравим прикладом цьому є новела О.Генрі «Останній листок» – зворушлива історія самопожертви бідного невдахи-художника.
(Автор описує хворобу дівчини Джонсі і її розчарування. Вперше ми чуємо про Бермана, коли Сью, яка допомагає хворій подрузі, вирішує покликати старого, щоби нібито змалювати з нього образ відлюдька-золотошукача.)
2. Виразне читання.
«Старий Берман був художником і жив на першому поверсі під ними. Йому вже перевалило за шістдесят, і борода в нього, як у скульптури Мікеланджело «Мойсей», кільцями спускалася з його голови сатира на тіло карлика. В мистецтві Берман був невдахою. Сорок років тримав він у руках пензель, але й на крок не наблизився до своєї Музи, щоб хоч торкнутися краю її мантії. Він весь час збирався створити шедевр, але навіть не почав над ним роботи. Уже кілька років, як він не малював нічого, крім якоїсь мазанини - вивісок та реклам. На шматок хліба він заробляв, позуючи тим молодим художникам з колонії, які не могли платити натурникові-професіоналу. Він занадто багато пив і ще не облишив балачок про свій майбутній шедевр. Що ж до всього іншого, то це був буркітливий Дідок, який нещадно знущався з усякої делікатності, в кому б вона не виявлялась, і дивився на себе як на сторожового пса, спеціально поставленого захищати двох молодих художниць у студії нагорі.
Сью застала Бермана, від якого дуже тхнуло ялівцівкою, в його тьмяно освітленій комірчині внизу. В кутку стояв мольберт з підрамником, на якому було натягнуто чисте полотно, що вже двадцять п'ять років чекало перших штрихів шедевра.»
3. Бесіда ( за бесідою складається гронування «Образ Бермана» (Слайд 9 )
|
Слайд 9 |
(Старий художник, йому за 60, борода як у скульптури Мікеланджело «Мойсей», голова сатира, тіло карлика.)
(Буркітливий галасливий дідок із червоними очима; весь час говорить про майбутній шедевр, знущається з усякої делікатності.)
(Живе у темній комірчині, його мольберт вже 25 років чекає на перші штрихи шедевра; на шматок хліба заробляє, позуючи молодим художникам; багато п’є; малює мазанину – вивіски і реклами; дивиться на себе як на сторожового пса.)
(Сью – гидкий старий базіка, одинокий, безпорадний; лікар – немічний)
(Отже, як бачимо автор дає можливість не тільки уявити зовнішність містера Бермана, а й отримати певне враження про нього, яке не викликає особливого захоплення. Він негарний, невдаха, п’яниця.) (Слайд 9 )
Але перш, ніж відповісти на це запитання давайте послухаємо розмову Бер-мана і Сью.
4. Рольова гра. «Розмова Сью і Бермана».
(Сью заходить до комірчини старого Бермана. Беман сидить на стільці.)
Сью. Доброго дня, містере Бермане!
Берман. Доброго, доброго! Чого прийшла?
Сью. Вибачте, але я б вас попросила попозувати мені сьогодні.
Берман. Попозувати, бачте?!
Сью. Розумієте, завтра я маю здати малюнки до редакції журналу, щоб купити
чогось смачненького моїй подрузі Джонсі.
Берман. Ну і як там почувається міс Джонсі?
Сью. Дуже погано. Лікар сказав, що шанси зовсім маленькі. А ще вона вбила собі
в голову, що коли впаде останній листок з плюща, що поріс на стіні сусід-
нього будинку, вона помре.
Берман. Що, хіба ще є такі дурні, щоб умирати через листя, яке осипається з
клятого плюща? Вперше чую. Ні, не хочу позувати для вашого йолопа
відлюдька! Як це ви дозволяєте їй забивати голову такими дурницями? Ах,
маленька бідолашна міс Джонсі!
Сью. Вона дуже хвора й зовсім знесилена, а від високої температури ще наче й
схибнулася, бо в голові у неї повно всяких химер. Гаразд, містере Берман,
якщо не хочете позувати мені, то й не треба. Просто я думаю, що ви гидкий
старий...старий базіка.
Берман. Ви справжня жінка! Хто каже, що я не хочу позувати? Ану вперед. Я йду
з вами. Півгодини я намагаюся пояснити, що готовий позувати. Боже мій!
Тут зовсім непідходяще місце хворіти такій гарній дівчині, як міс Джонсі.
Колись я намалюю шедевр, і ми всі виберемося звідси. їй-бо, виберемося!
Автор. Коли вони піднялися нагору, Джонсі спала. Сью знаком веліла Бермано-ві
пройти в другу кімнату. Там вони зупинилися біля вікна й з острахом
подивилися на плющ. Потім мовчки перезирнулись. Надворі вперто йшов
холодний дощ із снігом.
5. Продовження бесіди.
- Як відреагував на «химери» Джонсі Берман?
(1.»Хіба ще є такі дурні, щоб умирати через листя, яке осипається з клятого плюща?»
2. Коли він відчув, що Джонсі загрожує небезпека, то перестав кричати, і з острахом через вікно подивився на плющ. Берман відчув страх за долю Джонсі, йому не байдуже, що з нею трапиться.)
- Що говорить про небайдужість старого художника до долі Джонсі?
|
Слайд 9 |
(Його мова. Джонсі він називає маленькою, бідолашною дівчинкою, каже, що їй не місце тут хворіти. А ще його очі, які помітно просльозилися, коли він почув про хворобу Джонсі. Він говорить, що колись намалює шедевр і «ми всі виберемося звідси», тобто з бідного району, де вони живуть,і з біди, в якій вони живуть. )
(Слайд 9. Завешення гронування.)
- То яка ж душа у Бермана? Які нові риси героя розкриваються у його розмові з Сью?
(Співчутливість, небайдужість, розуміння чужої біди, готовність прийти на допомогу. Він уже з перших слів розповіді Сью знав, як допомогти Джонсі.)
(Вночі, під холодним пронизливим осіннім дощем, при слабкому світлі ліхтаря Берман намалював останній листок плюща замість того, що упав.)
( Так, вона зрозуміла, що «гріх - хотіти вмерти», у неї знову з’явилися плани на майбутнє: намалювати Неаполітанську затоку.)
(Містер Берман помер від запалення легенів, бо тієї жахливої ночі, коли він малював на стіні листок плюща , дуже промок і застудився.)
|
Слайд 10 |
6. «Павутинка дискусії» (Слайд 10)
Питання для дискусії: Як, на вашу думку, чи варто було Берману ризикувати своїм життям?
Отже, давайте підсумуємо все сказане про Бермана.
Висновок. Берман не знайшов себе у житті, не реалізував своїх здібностей, не зміг боротися з обставинами життя, із власними вадами. Але його вчинок – це немов би крик душі «маленької людини», яка безсила змінити що-небудь у власному житті, але яка знаходить сили, щоб змінити на краще життя дівчат, яких щиро любить.
|
Слайд 11 |
Вчитель. Як блискавка у темряві робить видимими певні речі, так і письменник висвітлив найважливішу рису Бермана – людяність, здатність думати про іншого. Непоказна, звичайна людина, у якої більше «мінусів», аніж «плюсів», як бачимо, здатна на високий моральний вчинок. Дивак неспроможний намалювати художній шедевр, здатний на шедевр людяності.
7. Компаративний аналіз (Берман, Мой-сей.) Описуючи Бермана О.Генрі, згадує скульптуру Мікеланджело Буанаротті «Мойсей». Хто такий Мойсей? (Слайд 11)
- Що вам відомо про Мойсея?
(Мойсей – біблійний герой, пророк, який звільнив свій народ з єгипетського рабства і 40 років водив по пустелі в пошуках землі обітованої. Через нього Бог передав людям на землю 10 заповідей на скрижалях).
|
|
Слайд 12-13 |
На слайді проектується скульптурне зображення великого єврейського пророка Мойсея, що сидить у роздумах. Цю скульптуру Мікеланджело зробив у 1515 – 1516 роках для гробниці папи Юлія ІІ.
Геніальний митець зобразив пророка в останній період його життя. На хвилину присів спочити Мойсей, але все тіло його в напрузі. Скорботний погляд мудрого пророка виявляє волю і непохитність, бажання довести розпочату справу до кінця. Мойсей постає справжнім вождем народу – мудрим і мужнім, сповненим титанічних сил і незламної віри в те, що рідний народ житиме на вільних землях, обіцяних богом.
Всі свої скульптури Мікеланджело виконував з мармуру. За легендою, якось один чоловік спитав Мікеланджело:
– Як вам вдається робити такі чудові скульптури з цих кусків мармуру?
– О дуже просто! – Відповів митець: «Я лише беру кусок мармуру і відсікаю з нього все зайве”.
Окрім того, Мікеланджело прославився ще й як чудовий архітектор та геніальний художник. У 1508 році Мікеланджело був запрошений папою Римським Юлієм ІІ до Риму, де папа доручив митцю розмалювати стелю славетної Сікстинської капели. Сама Сікстинська капела була побудована у 1481 році архітектором Джордже де Дольче на замовлення папи Римського Сікста четвертого (звідси і назва «Сікстинська”) та є однією з найвідоміших архітектурних пам’яток епохи Ренесансу.
Саме розпис стелі Сікстинської капели у Ватикані приніс митцю найбільшу славу на поприщі мистецтва.
- Чи випадково автор порівнює Бермана із Мойсеєм? Чому?
(Ні. Обидва герої старшого віку, досвідчені, готові прийти на допомогу іншим, уособлюють добро. Як пророк блукав зі своїм народом аж 40 років пустелею, прямуючи до кращого життя, так і Берман мріяв створити шедевр – намалювати безсмертну картину. Ризикуючи життям вони виконали свої місії. Біблійний герой привів свій народ »у землю обітовану», а художник врятував життя Джонсі).
8. Дослідницька робота.
Новела називається «Останній листок». Ці слова з’являються у творі декілька разів. Дослідіть, скільки разів цей вислів з’являється у творі. Як змінюється його емоційне забарвлення, звучання?
( 1 – як вирок, 2 – приречено, 3 – стомлено й безнадійно, 4 – здивовано, 5 –– ще більш здивовано, 6 – з оптимізмом, героїня розуміє, що треба прагнути жити попри всі негаразди, , 7 – це вже шедевр Бермана, а не листок, на падіння якого очікувала Джонсі.)
9. Словникова робота. (Слайд 14)
|
Слайд 14 |
Сью розповідаючи Джонсі історію Бермана говорить: «…подивись у вікно, люба, на останній листок плюща…це і є шедевр Бермана, він намалював його тієї ночі, коли впав останній листок.»
-Чому Сью називає листок Бермана шедевром?
(Він вселив надію Джонсі жити далі, якщо на вітрі і холоді ще тримається останній листок, то яке право вмирати має вона!)
- Що ж таке шедевр?
Давайте подивимося значення цього слова у словниках.
10. Бесіда.
До речі, автор не випадково обрав плющ, в античній міфології плющ символізує безсмертя й буяння життя. (Слайд 14)
(Цей листок був останнім в житті Бермана, але він став першим і вічним шедевром Бермана у пам’яті Сью і Джонсі. Мистецтво разом з людяністю здатне творити дива.)
V. Узагальнення та систематизація вивченого
1. Узагальнююча бесіда
(Людяність Бермана, його любов до ближнього, бажання підтримати, допомогти; розуміння, що життя людини – найбільша цінність…).
2. Робота в зошитах.
Головна думка новели – піднесення в образі Бермана непоказної самопо-жертви та любові до ближнього, як вияв найвищої людяності.
Гуманність у творі проявляють всі герої: і Сью (адже вона не кинула подружку у біді), і лікар (добросовісно виконує свій професійний обов’язок). Але тільки гуманізм Бермана стає шедевром.
3. Робота з епіграфами
- Виразно зачитайте епіграфи. Як ви гадаєте, з яким образом новели співзвуч-ні слова епіграфів до уроку?
(З образом Бермана. Адже грубість Бермана виявилась тільки прикриттям, зовнішньою оболонкою, під якою була захована велика душа, здатна до самопожертви в ім’я іншої людини. Краса душі, як говорить Лесінг, надає чарівність навіть недосконалому тілу.)
Новела «Останній листок» – це маленький шедевр про мистецтво бути Людиною. О.Генрі говорив, що в людині відкриваються найкращі якості тоді, коли вона робить щось заради іншого.
Сенека стверджував: «Життя цінується не за тривалістю, а за змістом».
|
Слайд 15 |
Берман не накопичив багатств, навіть ім’я його не стало відомим як ім’я скульптора Мікеланджело, пророка Мойсея чи титана Прометея. Але він мав благородне серце.
Треба прагнути до чогось великого і прекрасного, щоб нас недарма називали людьми.
4. Робота в парах. ( Слайд 15 )
На листочках плюща, що лежать перед вами написані висловлювання.
Завдання: із загального переліку виберіть ті думки, на які наштовхує вас новела «Останній листок» і прикріпіть до умовної галузки плюща на дошці.
5. Складання сенкану до образу Бермана.
VІ. Підсумок уроку
1. Слово вчителя
О.Генрі написав філософську притчу про життя і смерть, мистецтво і вічність. Твір, у якому головний герой помирає, залишає відчуття просвітлення, адже прекрасні вчинки закономірно породжують прекрасні почуття. Вічне , що є в його творах, зберігає їх від небуття. А тим вічним є віра в добро як домінанту душі людини. Шедевр Бермана – то є шедевр і самого О.Генрі , який сповідував закон ланцюгової реакції добра.
Життя – це найбільше диво і найбільша світова таємниця. Це найвеличніший прояв Бога. Життя - це зернина, яка лягаючи в землю, гине, щоб знову відродити себе в новому колоскові. Життя - це досвід, мудрість, розум, творчість, віра, любов. Життя – це велика відповідальність кожного з нас перед собою, перед суспільством, перед майбутнім, перед Богом.
|
Слайд 15 |
Сьогоднішній урок – один із проявів людського життя. На згадку про нього дарую вам сердечка зі змістом притчі. (Слайд 16)
Один самітник звернувся до людей з питанням:
Люди дивувались і перепитували його:
Він відповів їм:
Збережіть в своїх серцях найважливіші цінності – незлобливість, відкритість, вірність, любов, щедрість, милосердя, співчуття, любов до ближнього …
|
Слайд 17 |
Серце – гідне вмістилище Всеблагого!
2. Інтерактивна вправа «Мікрофон».
Завершіть речення: «Після прочитання новели я зрозумів(ла)…»
VІІ. Оцінювання.
VІІІ. Домашнє завдання. (Слайд 17 )
1) Написати твір-мініатюру або поезію на тему: «Бути Людиною – це мистецтво».
2) Прочитати новелу О.Генрі «Дари волхвів».
1