Мета:
Навчальна. Формувати навички правильної вимови слів з м'якими і твердими приголосними, учити позначати м'якість приголосних на письмі знаком м'якшення,продовжити вчити дітей каліграфічно писати.
Розвивальна.Розвивати навички звуко-буквеного аналізу слова; спостережливість, пам'ять, увагу.
Виховна. Виховувати любов до Батьківщини
Тема : Позначення м’якості приголосного на письмі знаком м’якшення ( ь)
Мета:
1.Навчальна.Формувати навички правильної вимови слів з м'якими і твердими приголосними, учити позначати м'якість приголосних на письмі знаком м'якшення,продовжити вчити дітей каліграфічно писати.
2.Розвивальна.Розвивати навички звуко-буквеного аналізу слова; спостережливість, пам'ять, увагу.
3.Виховна. Виховувати любов до Батьківщини
Обладнання: малюнок сонечка, сигнальні картки, малюнки льону, квітка – семицвітка, картки для роботи в парі, Медаль Краснописця.
Тип уроку : комбінований. Урок - гра
Структура уроку:
І.Організаційний етап.
Добрий день вам, добрі люди!
Хай вам щастя – доля буде
Не на день і не на рік,
А на довгий –довгий вік!
Є у нас предмет чудовий -
Урок української мови.
Ласкаво просимо ми вас
Сьогодні на урок до нас.
ІІ. Етап всебічної перевірки знань.
Вчитель : До нас на урок завітало Сонечко. Але на дорозі Зла чаклунка забрала його промінці. Давайте допоможемо сонечку , повернемо йому промінці. Воно посміхнеться , якщо ви будете уважними, працьовитими, розумними. За кожне виконане завдання в сонечка буде з’являтися промінець, і я думаю, що воно засяє.
Вправа « Заморочки з бочки» допоможе нам пригадати найголовніше з теми « Звуки і букви»
ІІІ. Етап підготовки учнів до активного засвоєння знань.
Вчитель. Другий промінець з’явиться у сонечка, якщо відгадаємо загадку.
Хто абетку з вас вивчав
Різні букви зустрічав.
Кожна з них від А до Я
Промовля своє ім’я.
Лиш, одна із них німа,
Здогадався, певно всяк!
Звать цю букву (ь знак)
Знайте: буква ця німа,
В неї голосу нема.
Загадковий хитрий знак —
Не читається ніяк!
І сам не вимовляється,
Хоч часто зустрічається.
А потрапивши до слова,
Він пом'якшує вимову.
Може слово геть змінити!
Отже, треба з ним дружити.
Повідомлення теми уроку.
Сьогодні ми дізнаємося, для чого потрібна ця буква, будемо закріплювати знання про тверді і м’які приголосні звуки.
Казка
У головному місті Абетка, країни Мова жили собі 33 українських літери. Серед них був і Знак М’якшення. Цей знак відчував себе нещасним, бо не міг стояти першим у бодай одному слові і дуже сумували через це. Інші літера зневажали його .Образився тоді цей знак і пішов геть з Абетки. Зітхнули з полегшенням літери цього міста. Та дарма...
Раптом у мовному місті все пішло шкереберть, бо у багатьох слів Знак М’якшення є важливим і необхідним. По-перше, всім прийшлося ходити пішки, бо зник автомобілЬ. Зникли майже всі місяці, рік без Знака М’якшення це лише Лютий і Листопад. Всі інші місяці пішли геть, слідом за своїм знаком. Так і жили абетківці: то дощ, то сніг, то мороз, то вітер, бо восени та взимку лише така погода. Зникли всі свята, бо вони святкуютЬся у місяцях із Знаком М’якшення. Все, що було близЬко, стало дуже далеким. Зник лЬон і жителям не було у що одягтисЬ. І ще багато чого змінилось у гірший бік...
Тоді літери визнали свою помилку і провину. ВибачившисЬ, покликали вони Знак М’якшення назад. Тоді і місті Абетка знову все стало на своє місце.
IV. Етап засвоєння нових знань
2.Хвилинка каліграфії.
- Повторіть написання буквосполучень зі знаком м’якшення : ть, ль, ьк, нь,ць,день,опеньки.
На пеньку росли опеньки.
Звуко- буквений аналіз слова Опеньки.( прикріплюю промінець)
3.Творче завдання. Гра « Квітка семицвітка»
Записати слова , підкреслити букви перед знаком м’якшення. ( прикріплюю промінець)
4. Опис квітки льону за малюнком і запитаннями.
1. Яке в льону стебло?
2. Які листочки має льон?
3. Якого кольору пелюстки?
4. Яка серединка льону?
5.Де росте льон?
Хвилинка відпочинку
V.Етап закріплення нових знань
1.Розподільний диктант. Виконання вправи 128.
- Чому слово Батьківщина пишемо з великої букви? Назвіть слова близькі за значенням.
Як ви розумієте це слово? Що ми повинні робити для розвитку нашої країни?
Твоя Батьківщина
Мати дитячих
Твій лежать
Літ
Світ
2. Робота із сигнальними картками.
Батько, кладка, донька, тонка, редька, спинка,кинь, сльози,пальці, пилка, стрибають, мілко.
3. Робота в парі.
Сонечко закривають хмарки. Вони закрили не лише сонечко , а й частину слів. Вам потрібно записати ці слова.
Жов …..нь, …..силько, олі….., яблунь ….
Пальчикова гімнастика «Пальчики»
Раз – два- три- чотири- п’ять –
Вийшли пальці погулять.
Раз – два- три- чотири- п’ять-
Вже в будиночку сидять.(по черзі розгинають всі пальці, починаючи з мізинця, потім так само згинати)
4.Виконання вправи 129,ст47( самостійно)
5. Робота над метаграмами.
— Запишіть пари слів-відгадок. Поясніть, чим вони відрізняються.
* Готуйте з мене кашу, плов,
У суп насипте трішки.
Коли ж знак м’якшення припишем,
Страшенна буде кішка!
(Рис — рись).
*Лінивому не розгадать ніколи,
Кмітливому на відповідь — хвилина.
А буде наша загадка така:
Три букви означають те, що й поле.
Додай знак м’якшення — і вже тварина З родини оленів. Струнка й прудка.
Що це таке?
(Лан — лань).
VІ. Етап інформації учнів про домашнє завдання й інструктаж з його виконання.