Звичайний навчальний урок повинен бути цікавим для учнів. У цьому допомагають сучасні технології, за допомогою яких учні швидше і краще сприймають програмовий матеріал.
УРОК. ПОЗНАЧЕННЯ М'ЯКОСТІ ПРИГОЛОСНИХ ЗВУКІВ ЗНАКОМ М'ЯКШЕННЯ. ПРАВИЛО ПЕРЕНОСУ СЛІВ ІЗ ьо
Мета:
комунікативної: розвивати навички усного мовлення, уміння складати алгоритми дій;
інформаційної: удосконалювати навички самостійної роботи з підручником.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: предметні малюнки калини, писанок, жита; вишитий рушник; гілка калини.
1. Аналіз перевірної роботи. Робота над помилками
Вивчайте мову українську —
Дзвінкоголосу, ніжну, чарівну,
Прекрасну, милу і чудову,
Як материнську пісню колискову.
1. Повідомлення теми та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності
1) Робота над загадкою.
Щоб наше мовлення було красивим і солов’їним, продовжуємо вивчати українську мову.
До нас на урок завітала гостя. Хто вона, дізнаємося, відгадавши загадку.
• Квітоньками біленькими Весною зацвіту.
Ягідками солоденькими
Усіх зимою пригощу. (Калинонька)
(на екрані фото калини)
2) Хвилинка каліграфії.
Щоб удосконалити навички красивого письма, я пропоную провести каліграфічну хвилинку.
— Поділіть слово на склади для переносу.
к кк Кк ка кл кли ко ак кно 1
калинонька ка-ли-нонь-ка ка-ли-но-нька
письмо під диктовку «Калина – лікарська рослина»
— Запишемо речення, пояснивши орфограми.
3) Дидактична гра «Хто більше?».
— Розгляньте гілочку калини і визначте, яка калина. Виграє той, чиє слово буде останнім. (Червона, багряна, красива, пишна, рясна, кучерява, яскрава, прегарна, щедра, розкішна, велична, горда, молода, гостинна, лагідна, добра, рідна, мила, сумна, розлога)
— Запишіть звукову схему слова калинонька. Чому звук [н’] — м’який?
Калинонька —
[- -М-•=!-•]
[к а|л и|н о н’|к а]
— Отже, сьогодні на уроці ми будемо вчитися позначати м’якість приголосних звуків знаком м’якшення.
2. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу
1) Робота над загадкою (с. 42, впр. 1).
— Прочитайте загадку.
— Доповніть словосполучення.
Квітоньками {якими?) ..., зацвіту {коли?) ..., ягідками {якими?) ..., пригощу {коли?)...
— Спишіть загадку.
— Вимовте звук, що позначає виділена буква.
— Якою буквою позначаємо м’якість цього звука?
Етимологічна довідка
Калина — одвічний символ України. Червоний сік ягід калини нагадує колір крові, а кісточка ягідки подібна до людського серця. Вони живлять і дають силу та здоров’я тим, хто любить і шанує рідну землю. Як символ надійного життя, родинного благополуччя і достатку, калину саджали біля кожної хати.
- Які ще символи України ви знаєте?
- Презентація «Народні символи України»
2) Ознайомлення з правилом (с. 42).
Фізкультхвилинка для розвитку дрібної моторики руки
ГОЛУБИ
Дружно голуби злетіли,
Крилами махали,
Потім на даху присіли І відпочивали.
Зап’ястя розташовані навхрест, долоні — у різні сторони. Вони тримаються великими пальцями і повернуті до обличчя. Помахи «крилами» — рухи пальцями. «Дах» — вивертання долоні від себе, тримаючись великими пальцями та торкаючись другими. Лікті розвести в сторони. Рухи — за текстом.
3. Осмислення, узагальнення й систематизація здобутих знань
1) Робота за підручником. Творча вправа (с. 42, впр. 2).
— Народні символи — це те, що найбільше любить і шанує народ.
— Прочитайте слова у правому та лівому стовпчиках.
— Що означає слово писанка?
— Який сьомий день тижня?
— Що символізує жито?
— Усно з’єднайте слова обох стовпчиків за змістом.
Етимологічна довідка
Писанка— це символ Сонця; життя, його безсмертя; любові та краси; весняного відродження; добра, щастя, радості.
Жито символізує життя, основу всього живого.
Неділя вважалася днем відпочинку.
— Поділіть підкреслені слова на склади для переносу.
— Яка буква позначає м’якість попереднього приголосного звука?
2) Ознайомлення з правилом (с. 43).
Робота в парах. Взаємоперевірка Складання алгоритму
3) Практична робота (колективна).
— Прочитайте слова. Поділіть їх на склади для переносу.
Гайок, район, серйозний, знайомий, майор, майонез.
— Де пишеться сполучення ьо?
— Як потрібно переносити слова зі сполученням ьо?
4) Розвиток зв'язного мовлення (с. 43, впр. 3).
а) Читання тексту «Рушник» (самостійно).
— Спробуйте здогадатися, які букви пропущені.
б) Повторне читання тексту учнями вголос.
в) Бесіда за прочитаним.
— Про що цей текст?
— Що ви дізналися про український рушник?
— Чим був для українців вишитий рушник? (Оберегом)
— Яка головна думка тексту?
г) Виконання практичних завдань.
Прочитайте підкреслені слова. Вимовте м’які приголосні в кожному
слові.
Які приголосні звуки пом’якшуються знаком м’якшення?
Поділіть на склади для переносу виділене слово.
— Побудуйте звуко-буквену схему виділеного слова (індивідуальна робота).
III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
Вправа «Інтерв'ю»
— Про що ви дізналися на уроці?
Яке важливе правило переносу слів ви вивчили? Наведіть приклад, використовуючи слова, які запам’ятали.
Що на уроці вам найбільше сподобалося?
— У якому слові знак м’якшення став не на своє місце? Чому так уважаєте?
Тінь, альбом, садь.
С. 43. Скласти речення зі словами правого стовпчика вправи 2. Ввести у речення слова зі знаком м’якшення (ь). Записати.