Урок української мови "Добір слів – ознак предметів за малюнком."

Про матеріал

Тема. РЗМ. Добір слів – ознак предметів за малюнком.

Мета: вчити дітей на основі спостереження та аналізу побаченого добирати слова – ознаки предметів; збагачувати мовлення школярів; виховувати любов до природи, спостережливість; розвивати образне мислення.

Обладнання: листочки чотирьох кольорів, на яких написані завдання, конверти зі словами, музичні відео презентації, групові малюнки « Я малюю осінь…», написи на дошці, картинка дівчини – осені, мікрофон, запис музики Чайковського «Пори року», квіти для поділу на групи, малюнки явищ природи.

Перегляд файлу

Дата                                 Урок                               Укр.мова                           2 кл.

Тема. РЗМ. Добір слів – ознак предметів за малюнком.

Мета: вчити дітей на основі спостереження та аналізу побаченого добирати слова – ознаки предметів; збагачувати мовлення школярів; виховувати любов до природи, спостережливість; розвивати образне мислення.

Обладнання:   листочки чотирьох кольорів,  на яких написані завдання,  конверти зі словами, музичні відео презентації, групові малюнки « Я малюю осінь…», написи на дошці, картинка дівчини – осені, мікрофон, запис музики Чайковського «Пори року», квіти для поділу на групи, малюнки явищ природи.

Хід уроку

  1.             Організація класу
  2.             Психологічний настрій учнів на урок
  3.             Актуалізація опорних знань

3.1. У   відповідності до  пір року дібрати слова, які їх характеризують.

(робота в парах) (білі листочки)

Осінь – (багряна)  Літо – (барвисте)

Весна – (це красуня в зеленім вбранні)  Зима – (синьо-біла, морозно-сріблиста)

Слова для довідок:  це красуня в зеленім вбранні, багряна, синьо-біла, морозно-сріблиста, барвисте.

   Прочитайте вислів. Яка ваша улюблена пора року? Чому?

3.2. Звучить  музика Чайковського “Пори року”

Листочки – парашутики, як стомлені пташки,

Летять і опускаються на трави і стежки.

Листочків – парашутиків у лісі не злічити –

То осінь опускається, бо хоче відпочити.

3.3. Розповідь учителя

Осінь хазяйнує скрізь, куди не глянь. Прибрала золотом сади, парки, ліси, струшує додолу жовте, багряне листя. Дивишся і милуєшся: чарівниця пофарбувала усе навколо в червоні й жовті, багряні й мідні кольори.

Вересень місяць добре ґаздує, овоч смачненький дітям дарує.

А місяць жовтень мряку розвіє, В лісах, в садочках лист пожовтіє.

А листопад, той жалю не має,З дерев останнє листя зриває.  М.Підгірянка

  1. Повідомлення теми і мети уроку

Ви, мабуть, вже здогадалися, що сьогоднішній урок ми присвячуємо пані-красуні, її Величності Осені і тема уроку: «Барви осені». Ви, дорогі діти, ЗНОВУ  будете справжніми художниками, але МАЛЮВАТИ будете ВЖЕ  НЕ  ФАРБАМИ,  А   СЛОВАМИ.

Уміння говорити красиво, логічно викладати свої думки приходить не відразу, цього треба наполегливо вчитися. Сьогодні ми намагатимемось наше мовлення збагатити новими виразами, словами. Будемо вчитися добирати осінні слова – ознаки. А щоб у нас все вийшло, треба бути уважними і старанними на уроці.

  1. Опрацювання нового матеріалу

5.1. Складання асоціативного куща ( на дошці)

Дощ                                              Листя

Осінь  (малюнок на дошці)

Вітер                                           Небо

5.2. Робота в парах по варіантах. Гра «Сортувальники»

(На кожній парті конверт зі словами)

До слів – назв предметів дібрати відповідні ознаки.

  •                Осінь (яка?) (барвиста, сумна, чарівна, золотокоса).
  •                Небо  (яке?)  (заплакане,  сумне,  похмуре,  чисте,  ясне, блакитне).
  •                Вітер    (який?)    (холодний,    пустотливий,    легенький, пронизливий, рвучкий).
  •                Листя (яке?) (багряне, жовте, іржаве, сухе, золоте).

5.3. Перевірка завдання

5.4. Спостереження за мовним явищем

  •                Про кого можна сказати, що він сумний, похмурий? (Про хлопчика, у якого якісь негаразди)
  •                Коли ми кажемо, що небо сумне, похмуре? (Коли воно вкрите хмарами)
  •                Отже, вислів «заплакане, сумне небо» – образний.
  •                Знайдіть і прочитайте образні вислови, які ви склали. (Золотокоса, сумна,  чарівна осінь;  пустотливий  вітер;  іржаве, золоте листя)

(Образні вислови приклеюю до відповідних картинок)

  •                Чому листя називають золотим? (Бо воно за кольором схоже на золото)

Фізкультхвилинка.

5.5. Робота групах

Осінь кличе нас до лісу, там шипшина аж горить,

Золоті листки, горіхи – скільки хочеш їх беріть.

  •                Куди запросила нас осінь?
  •                Як по-іншому сказати «шипшина горить»?

Осінь дарує вам незвичайні листочки, на яких записані завдання. Виконавши їх, ви     поповните свою мовну скарбничку образними виразами.

а) Складання мінірозповіді за картиною та запитаннями.

Д.р. На  жовтих. Розгляньте  уважно  картину  І. Левітана «Золота осінь»,  дайте  відповіді   на запитання.    Речення    запишіть,    підкресліть    образні словосполучення.

  •                Яку пору року зображено на картині? (На картині зображено осінь.)
  •                Куди завітала золотокоса красуня? (Золотокоса красуня завітала на берег річки)
  •                 Що робить чарівниця на березі річки? (Чарівниця на березі річки розфарбовує листочки на деревах.)

б) С.р.  На   зелених. Поширення речення образними  словосполученнями.

  •                Листочки на деревах виблискують, як ________.
  •                По небу пливуть хмаринки, мов _________.
  •                Долиною клубочиться ________.

(Слова для довідок: білі вітрила, різнобарвні діаманти, сивий туман.)

в) П.р.  На   коричневих.  Редагування вірша.

Прочитайте  вірш  С. Крижанівського, доповніть його потрібними словами, підкресліть образні слова.

Як на картині Левітана, сумної сповнена краси,

Лежить земля ______, стоять ____ ліси.

(Слова для довідок: задумані, золототкана.)

г)  В.р. Червоні листочки. Поширення речень образними словосполученнями, текст.Завдання для групи високого рівня. (Текст надрукований на аркушах).

Зашуміли… (стурбовані) дерева, бо… (безжальний) вітер зриває з них… (осіннє вбрання). Не сумуйте, дерева, це ж справжній… (листопадовий) дощ. Ось міцно взялись за руки листочок… (ніжної берізки) та … (зажуреного клена). Ніби у весільному танку закружляло… (осіннє вбрання). Ніжним, м’яким, різнобарвним килимом встелилось листя на землю.

5.6. Звіт груп про виконання завдань

  1.                А зараз, як підсумок нашого уроку, я пропоную переглянути музичний відеокліп «Осінь» (Вчитель читає вірш)

Тиха осінь. Гарна осінь. Мов зійшла з полотен
Ні, тобі це не здалося, бо вже справді жовтень.

Вітер грає стоголоссям в парках з ліхтарями.
Тиха осінь. Гарна осінь незбагненні гами.

Мокрі килими із листя. Краплі… І три крапки.
Мовчазні та урочисті. Верби, наче мавки.

Твої очі неба просять. Мої хочуть сяйва.
Тиха осінь. Гарна осінь. Все. Слова тут зайві.

Так, мені це не здалося. Слів не треба більше
Тиха осінь. Гарна осінь.Тиша…

  1.                Підсумок уроку

Любі друзі, сьогодні ви були справжніми художниками! Ви вчились малювати не тільки пензликами, а й створювати чудові висловлювання, ніби справжні письменники!

Скажіть, а чи сподобався вам сьогоднішній урок? (якщо так – приклейте на дошці біля вересня  зелені листочки, ні – біля листопада червоні, не визначився – біля жовтня жовті)

Обґрунтуйте свою відповідь, візьміть, будь ласка, мікрофон і продовжить одне з наступних речень:

  •                Мені сьогоднішній урок сподобався, тому що…
  •                Мені сьогоднішній урок не сподобався, тому що….
doc
Додано
22 жовтня 2018
Переглядів
3349
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку