Конспект уроку "Правопис дієслів на -ться, -шся

Про матеріал
Конспект уроку "Правопис дієслів на -ться, -шся" побудований на основі оповідань В.Сухомлинського
Перегляд файлу

Мета: поглибити знання учнів про дієслова із -ться, -шся; розвивати мислення, творчу уяву, навички діалогічного та монологічного мовлення; виховувати  співчутливе, небайдуже ставлення до оточуючих

 

Епіграф:

 Хай оживає істина стара:

 Людина починається з добра.

 

 

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності учнів

 1. Повідомлення теми та мети уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань

 1. Гра «Ланцюжок»

 Умови: учні по черзі (по колу) задають один одному питання по темі «Дієслово». Відповідь має бути повна, містити приклад. Відповівши, учень задає своє питання сусіду.

 

 2. Робота з текстом.

    Прочитати текст.

Сива волосинка

Маленький Михайлик побачив у косі матері три сиві волосинки.

- Мамо, у Вашій косі три сиві волосинки,  – сказав Михайлик .

Мама усміхнулась і нічого не сказала. Через кілька днів Михайлик побачив  у маминій косі чотири сиві волосинки .

- Мамо, – сказав Михайлик здивовано, –  у Вашій косі чотири сиві волосинки, а було три…Чого посивіла ще одна волосинка?

- Від болю, –  відповіла мама. –  Коли болить серце, тоді й сивіє волосинка.

- А від чого у Вас боліло серце??

- Пам’ятаєш, ти поліз на високе-високе дерево. Я глянула у вікно, побачила тебе на тонкій гілці. Серце заболіло, а волосинка посивіла.

  • Бесіда:

Який висновок випливає з оповідання? Як ви гадаєте, Михайлик зробить такий же висновок?

Як звертається хлопчик до матері? Чому?

  •     Коментоване письмо

Виписати з оповідання дієслова, визначити їх вид, час і дієвідміну.

  •     Робота в групах:

Поставити виписані   дієслова  у формі майбутнього часу

І група - проста форма

ІІ група - складна форма

ІІІ група - складена форма

 

ІІІ. Засвоєння нового матеріалу.

  1. Робота з підручником

Прочитати поданий віршик-правило, виписати з нього дієслова на -шся, -ться,  усно визначити їх час, особу і число.

Сформулювати правила написання дієслів на –шся, -ться

 

2. Робота з текстом

Прочитати оповідання.

Наш тато одужав

Зустріла Катруся на подвір’ї  двох своїх однокласників і поділилися радістю:

- Наш тато одужав!

Петро й Гриць подивилися на Катрусю, знизали плечима, й нічого не сказавши, побігли ганяти м’яча.

Катруся підійшла до дівчаток.

- Наш тато одужав!!!

Одна з них, Ніна, здивовано спитала:

- Ну то й що ж?

Катруся відчула як до горла підкотилася грудка і її стало важко дихати. Вона підійшла до одинокої тополі і почала гірко заплакала.

  •   Завдання до тексту

Виписати дієслова, що закінчуються на –ся. Провідміняти їх у майбутньому часі, позначити їх закінчення. Пояснити виучувану орфограму.

  •   Бесіда за змістом оповідання:

Чому ж заплакала Катруся? Що її так образило?

Як би ви заспокоїли дівчинку?

Придумайте монолог-заспокоєння для Катрусі.

Як би ви переконали Петрика і Гриця, що їхній вчинок обурливий?

Що б ви сказали Ніні?

3. Відтворюваний диктант

Послухати уривок.

Конвалія за вікном

Уже півроку нездужає Наталочка. Тяжка в неї недуга. Ноги не рухаються, мов чужі. Лежить Наталя вдома у постелі день і ніч.

Ми не забуваємо про свою однокласницю, ходимо до неї щодня. Ми навчилися добре читати, й Наталя навчилася. Щодня кожен із нас малює на аркушику  метелика чи ластівку й несе малюнок дівчинці. Вона дуже любить метеликів і ластівок.

Весною Наталчине ліжко поставили коло вікна. Вона дивиться на траву, листя й каже:

- Як мені хочеться походити по траві.

А то раз Наталя побачила зелені листочки, мов долоньки.

- Дивіться, –  шепоче вона, –  конвалія!

Наталя була така рада, аж щічки зарум’янилися. Та сталося лихо. Вночі була велика злива. Рано-вранці, до сходу сонця, коли Наталя ще спала, ми прийшли  у садок і побачили: конвалія лежить зламана. Що ж робити?

  • Завдання до тексту

Виписати дієслова, визначити час, дієвідміну, вид дієслів.

 За виписаними дієсловами відтворити текст(усно).

  • Колективна робота

Придумати продовження тексту

Зіставити придумане продовження з кінцівкою оповідання В. Сухомлинського

ІV.Підсумок уроку

1. Усне повідомлення

Використовуючи виписані з тексту дієслова, розповісти про правопис дієслів із -ться, -шся

 2. Бесіда:

    Пригадати зміст оповідань Сухомлинського.

  •   Яка їх спільна думка? Як треба ставитись до людей? Що найсильніше ранить душу людини?
  •   Як називають людей, котрі завдають болю іншим, не піклуються про тих, хто поруч?

3. Прийом «Мікрофон»

Продовжити речення  «Найбільше лихо, коли серце твоє стає крижаним …»

 

V. Домашнє завдання

1. Вивчити правила правопису дієслів із –шся, -ться

2.Письмове завдання (на вибір учнів):

  •   Написати твір-мініатюру на тему «Тепло своїх сердець даруймо друзям» («Не впусти байдужості до серця»)
  •   Записати 6 прислів’їв про моральні якості людини з дієсловами на –шся, ться, позначити в них закінчення

 

 

doc
Додано
14 січня
Переглядів
19
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку