Мета: поглибити знання учнів про дієслова із -ться, -шся; розвивати мислення, творчу уяву, навички діалогічного та монологічного мовлення; виховувати співчутливе, небайдуже ставлення до оточуючих
Епіграф:
Хай оживає істина стара:
Людина починається з добра.
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності учнів
1. Повідомлення теми та мети уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Гра «Ланцюжок»
Умови: учні по черзі (по колу) задають один одному питання по темі «Дієслово». Відповідь має бути повна, містити приклад. Відповівши, учень задає своє питання сусіду.
2. Робота з текстом.
Прочитати текст.
Сива волосинка
Маленький Михайлик побачив у косі матері три сиві волосинки.
- Мамо, у Вашій косі три сиві волосинки, – сказав Михайлик .
Мама усміхнулась і нічого не сказала. Через кілька днів Михайлик побачив у маминій косі чотири сиві волосинки .
- Мамо, – сказав Михайлик здивовано, – у Вашій косі чотири сиві волосинки, а було три…Чого посивіла ще одна волосинка?
- Від болю, – відповіла мама. – Коли болить серце, тоді й сивіє волосинка.
- А від чого у Вас боліло серце??
- Пам’ятаєш, ти поліз на високе-високе дерево. Я глянула у вікно, побачила тебе на тонкій гілці. Серце заболіло, а волосинка посивіла.
Який висновок випливає з оповідання? Як ви гадаєте, Михайлик зробить такий же висновок?
Як звертається хлопчик до матері? Чому?
Виписати з оповідання дієслова, визначити їх вид, час і дієвідміну.
Поставити виписані дієслова у формі майбутнього часу
І група - проста форма
ІІ група - складна форма
ІІІ група - складена форма
ІІІ. Засвоєння нового матеріалу.
Прочитати поданий віршик-правило, виписати з нього дієслова на -шся, -ться, усно визначити їх час, особу і число.
Сформулювати правила написання дієслів на –шся, -ться
2. Робота з текстом
Прочитати оповідання.
Наш тато одужав
Зустріла Катруся на подвір’ї двох своїх однокласників і поділилися радістю:
- Наш тато одужав!
Петро й Гриць подивилися на Катрусю, знизали плечима, й нічого не сказавши, побігли ганяти м’яча.
Катруся підійшла до дівчаток.
- Наш тато одужав!!!
Одна з них, Ніна, здивовано спитала:
- Ну то й що ж?
Катруся відчула як до горла підкотилася грудка і її стало важко дихати. Вона підійшла до одинокої тополі і почала гірко заплакала.
Виписати дієслова, що закінчуються на –ся. Провідміняти їх у майбутньому часі, позначити їх закінчення. Пояснити виучувану орфограму.
Чому ж заплакала Катруся? Що її так образило?
Як би ви заспокоїли дівчинку?
Придумайте монолог-заспокоєння для Катрусі.
Як би ви переконали Петрика і Гриця, що їхній вчинок обурливий?
Що б ви сказали Ніні?
3. Відтворюваний диктант
Послухати уривок.
Конвалія за вікном
Уже півроку нездужає Наталочка. Тяжка в неї недуга. Ноги не рухаються, мов чужі. Лежить Наталя вдома у постелі день і ніч.
Ми не забуваємо про свою однокласницю, ходимо до неї щодня. Ми навчилися добре читати, й Наталя навчилася. Щодня кожен із нас малює на аркушику метелика чи ластівку й несе малюнок дівчинці. Вона дуже любить метеликів і ластівок.
Весною Наталчине ліжко поставили коло вікна. Вона дивиться на траву, листя й каже:
- Як мені хочеться походити по траві.
А то раз Наталя побачила зелені листочки, мов долоньки.
- Дивіться, – шепоче вона, – конвалія!
Наталя була така рада, аж щічки зарум’янилися. Та сталося лихо. Вночі була велика злива. Рано-вранці, до сходу сонця, коли Наталя ще спала, ми прийшли у садок і побачили: конвалія лежить зламана. Що ж робити?
Виписати дієслова, визначити час, дієвідміну, вид дієслів.
За виписаними дієсловами відтворити текст(усно).
Придумати продовження тексту
Зіставити придумане продовження з кінцівкою оповідання В. Сухомлинського
ІV.Підсумок уроку
1. Усне повідомлення
Використовуючи виписані з тексту дієслова, розповісти про правопис дієслів із -ться, -шся
2. Бесіда:
Пригадати зміст оповідань Сухомлинського.
3. Прийом «Мікрофон»
Продовжити речення «Найбільше лихо, коли серце твоє стає крижаним …»
V. Домашнє завдання
1. Вивчити правила правопису дієслів із –шся, -ться
2.Письмове завдання (на вибір учнів):