Тема. Поетичні перлини. Вадим Скомаровський. «Лісова колиска». Дмитро Павличко. «Небеса прозорі». (напам’ять)
Мета: учити учнів правильно, виразно читати поетичні твори; розширювати уявлення про красу природи восени; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати спостережливість, любов до природи.
Обладнання. Презентація, демонстраційний матеріал, музична композиція «Осіння пісня» П. І. Чайковського.
Тип уроку. Комбінований урок.
І. Організація класу. (Слайд 1)
Шкільний дзвінок уже лунає,
Сумлінних школярів скликає.
Стали, дітки, всі рівненько.
Посміхнулися гарненько...
Настрій на урок взяли
Й працювати почали.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Гра «Віднови слово» (Слайд 2-3)
ПДЛСТ + АОИ =
НПВЗМНК + АІИИ =
ЛСТПДНЬ + ИОАЕ =
ЗМБР + ИОО =
ГРДКТРС + УОУ =
(Падолист, напівзимник, листопадень, зимобор, грудко трус.)
- Яке слово поєднує ці слова? ( Листопад)
2. Продовж речення. (Слайд 4)
Останній місяць осені отримав назву _________
Тому, що в цей час _______________ .
(Останній місяць осені отримав назву «листопад» тому, що в цей час «листя падає».)
3. Назвіть автора та назву твору, з якого ви про це дізналися. (Слайд 5)
(Василь Скуратівський «Прощальний листопад»)
4. Гра «Я тобі, ти мені».
Гра в парах. Один учень починає прислів’я, прикмету з оповідання - інший продовжує.
В листопаді … (голо в саді.)
Листопад зимі … (ворота відчиняє.)
Як листопад дерев не обтрусить, … (довга зима мусить бути.)
У листопаді іній на деревах на морози, … (а туман – на відлигу.)
День у листопаді, … (як заячий хвіст.)
5. «Чарівна скарбничка літературних перлин». (Слайд 6)
Учні розповідають прислів’я, прикмети про листопад, яких немає в тексті твору.
(Творче домашнє завдання.)
- Що нового та цікавого ви запам’ятали з твору «Прощальний листопад»?
ІІІ. Мовленнєва розминка.
- Листопад супроводжуватиме нас до кінця осені. Тож пограємось з листочками.
2. «Вертушка» (Слайд 11)
- А тепер перевіримо вашу увагу та пам'ять. Хто вас запам’ятає найбільше слів-ознак про осінь?
(Сонячна, золота, чарівна, прекрасна, дощова, холодна, похмура, вітряна.)
- Хто може продовжити ряд епітетів?
( Багряна, барвиста, вітряна, пишна, рання, пізня, туманна, царська, щедра, … , … .)
3. Скоромовка. (Слайд 12)
Гра «Дощик, дощ, сонце»
«Дощик» — напівголосне хорове читання (пошепки);
«дощ» — голосно, швидко;
«злива» — голосно, скоромовкою;
- Восени часто йдуть дощі. Пограємо, діти, в гру «Дощик, дощ, сонце».
Хмариноньки – хмаринки, химерні, волохаті,
Вмостились на хвилинку у хлопчика на хаті.
- Молодці, діти! Ваші мовні апаратики готові до подальшої роботи.
IV. Мотивація навчальної діяльності.
1. Музична релаксація. «Осіння пісня» П. І. Чайковського.
- А зараз, діти, час відпочити. Сядьте зручно, заплющить оченята і уявіть себе частинкою природи.
- Для вас звучить «Осіння пісня» П. І. Чайковського. (Звукозапис)
1. Інсценізація.
- Діти, подивіться, хто до нас завітав.
(З’являється дівчинка в костюмі осені: в руках у Осені пензлик, фарби)
Вчитель.
Золота красуня осінь — чарівниця!
По землі ступає, золотом іскриться,
В жовте і червоне листячко фарбує
І картини дивні, чарівні малює!
(Дівчинка – Осінь «малює» картини осінньої природи пензликом. ) (Слайд 13 - 16)
О с і н ь.
Добрий день і добрий час!
Рада, діти, бачить вас!
Не сама до вас прийшла,
Помічників я славних привела.
(Помахом руки вона запрошує до класу трьох хлопчиків у костюмах Вересня, Жовтня, Листопада. У Вересня — кошик із плодами, у Жовтня — букет з різнокольорового листя, у Листопада — гілочки горобини.)
О с і н ь.
- Я дуже поспішала до вас, діти. У мене багато справ на Землі. Але я маю троє славних помічників, які допомагають мені. Щороку я посилаю їх до вас. Вони дуже полюбляють вашу країну.
2. Загадки.
- Чи впізнали, діти, ви моїх помічників? Назвіть їх. (Хлопчики-місяці загадують загадки.)
1. У південний край землі
Відлітають журавлі;
Знов лункий шкільний дзвінок
Нас покликав на урок,
Як цей місяць звати?
Прошу відгадати. (Вересень)
2. Кличуть нас ліси, поля, сади
Назбирати осені плоди.
Із дерев спадає листя жовте,
То землею ходить місяць
… (Жовтень).
3. Краплі з неба, дахів, стріх,
Дощ холодний, перший сніг.
Почорнів без листя сад.
Що за місяць? (Листопад)
О с і н ь. Молодці, діти. Бачу, ви знаєте моїх помічників. Отже приходять вони до вас щороку вчасно. Ось і сьогодні вони завітали до вас, щоб пригостити своїми дарами.
Б р а т и - м і с я ц і.
- Прийміть від нас осінні дарунки.
Вчитель.
- Дякуємо вам, шановні брати-місяці. Прийміть і від наших дітей дарунок.
(Учень розповідає вірш і отримує дарунок від «місяця»)
1 учень:
Вересень
Перший місяць – вересень, він смачний,
Нам дарує яблука запашні.
Груші, сливи, дині, виноград –
То солодка радість для наших малят.
2 учень:
Жовтень
Жовтень - місяць - красень і чарівник,
До багатства й розкошів дуже звик.
Повні жмені золота розсипа,
Землю, мов царівну він одяга!
3 учень:
Листопад
А листопад зветься так недарма,
Бо останнє листячко обрива.
Вітер понад лісом співа – гуде,
- Засипайте скоріше, зима іде.
О с і н ь.
- Дякуємо вам за теплі, щирі слова. Любі, діти, любіть природу рідного краю, оберігайте. Відчувайте себе її частинкою. Пам’ятайте про братів наших менших. Допоможіть їм зустріти мою сестрицю-Зимоньку.
Б р а т и - м і с я ц і, О с і н ь.
- До побачення, любі друзі, до зустрічі.
3. Слово вчителя.
- Осінь пішла. Вона мандруватиме полями, садами, гаями, лісами, одягатиме дерева і кущі в золоті шати, закутуватиме сірими туманами від затяжних осінніх дощів.
- Дуже мила й чарівна осінь. А особливо вона милує нас своєю красою у жовтні. Як називають осінь в цю пору?
4. “Реконструкція та асоціативний зв’язок” (пошук ознак) (Слайд 17 - 18)
- Прочитайте слова:
дналохо |
лозота |
рнага |
чсмана |
- Від обведеної овалом групи слів відходять стрілки. Серед інших слів знайдіть одне, що підходить до кожного з групи (золота)
- Справді, діти, найкраща пора осені – це золота Осінь.
-З чим же можна порівняти Осінь?
(Із золотим ланцюжком, із золотою рибкою, із золотими руками.)
- В яких випадках використовують такі порівняння?
(Діти підставляють під порівняння відповідну картку. ( Картки )
як золота рибка |
як золоті руки |
як золотий ланцюг |
Осінь – дорогоцінна , Осінь – дуже Осінь – працьовита,
корисна пора. красива пора дбайлива
Гра-конкурс "Оратори" (Картки із словами на дошці)
Гравець повинен відразу почати розповідати. Говорити без пауз, не повторюючись. Найдовша розповідь визначає переможця. Учень отримує від вчителя осінній листок. Кому його "вручили", той починає розповідати.
Чарівниця, на землю, на нашу, щоб прикрасити її, та пригостити, дарами, всіх, своїми, щедрими.) ( Картки )
(Читають з логічним наголосом вставлені слова.)
Основа речення:
Осінь завітала.
1.Чарівниця – Осінь завітала.
2.Чарівниця – Осінь завітала на землю.
3.Чарівниця – Осінь завітала на нашу землю.
4.Чарівниця – Осінь завітала на нашу землю, щоб прикрасити її.
5.Чарівниця – Осінь завітала на нашу землю, щоб прикрасити її та пригостити.
6.Чарівниця – Осінь завітала на нашу землю, щоб прикрасити її та пригостити дарами.
7.Чарівниця – Осінь завітала на нашу землю, щоб прикрасити її та пригостити всіх дарами.
8.Чарівниця – Осінь завітала на нашу землю, щоб прикрасити її та пригостити всіх своїми дарами.
9.Чарівниця – Осінь завітала на нашу землю, щоб прикрасити її та пригостити всіх своїми щедрими дарами.
- Молодці, діти. Красуня-Осінь дуже задоволена вашою роботою.
Фізкультхвилинка
Вирушаємо у сад.
Руки вгору піднімаєм,
Наче яблука зриваєм.
Набираємо багато,
Щоб узимку ласувати.
V. Повідомлення теми і мети уроку.
- Красу осінньої природи оспівують художники, композитори, письменники.
Про красу осінньої природи написано багато поетичних творів. З деякими з них ми сьогодні ознайомимося.
1. Розповідь про Вадима Скомаровського. (Слайд 19 - 20)
- Багато творів про красу природи написав відомий український письменник Вадим Скомаровський. Більше тридцяти років пише він вірші, поеми, казки для дітей. Його твори присвячені рідному краю, природі. Народився В. Скомаровський на Київщині.
Його рідне село лежить на правому березі Дніпра, довкола ліси, а в лісах – озера. Ця багата природа розвивала творчу уяву майбутнього поета.
3. Опрацювання вірша Вадима Скомаровського «Лісова колиска» (Слайд 21)
— Чи доводилося вам бувати в лісі в розпал листопаду, коли в ясну погоду під вечір різко холоднішає, але стоїть безвітряна погода? У цю пору в лісі напрочуд тихо і чітко чути шерех листя, що опадає з дерев.
Дереву ніхто не говорить, коли потрібно скидати листя. Короткі осінні дні нібито прокручують у рослин невідомий перемикач. Зелений колір змінюється на червоний, жовтий. Чим сильніше пожовтів чи почервонів листок, тим швидше він обривається.
Що саме відбувається?
Виявляється, восени в основі черешка, у тому місці, де він прикріплюється до гілки, з'явився так званий корковий шар. Він, як перегородка, відокремив черешок від гілки. Тепер тільки декілька тонких волосинок з'єднують черешок листка з гілкою. Навіть легкий вітерець обриває ці волосинки і тоді настає листопад.
- Чудова ця пора!
- Помилуємося цією красою у вірші Вадима Скомаровського «Лісова колиска»
а) словникова робота (Слайд 22)
- У вірші нам зустрінуться такі слова:
стежка – доріжка (добір синоніма)
нудьгує – немає чим зайнятися
задрімав – ( переклад на рос. мову)
стіжок – складене сіно (Слайд 23)
б) слухання вірша. Хвилина творчості.
- Діти, уявіть себе на хвилинку художниками і зробіть нариси до віршика Вадима Скомаровського, який зараз слухатиме. (Перегляд малюнків учнів.)
в) повторення партитури; (Слайд 24)
- коротка пауза на розділових знаках в середині речення чи в кінці рядка;
- довга пауза – в кінці речення;
- підвищення інтонації;
- зниження інтонації.
г )виразне читання вірша з дітьми. (Слайд 25)
Лісова колиска
Стежка, озеро, стіжок –
все у падолисті.
Ліс нудьгує без пташок,
і в гніздечку для пташок
задрімав сухий листок,
спить, мов у колисці.
В. Скомаровський
Запитання за змістом.
Що означає слово падолист?
— Знайдіть у вірші порівняння.
— Із чим порівнює поет гніздечко?
— Чому там задрімав сухий листок?
— Як ви розумієте виділені рядки?
— Де ще, за вашими спостереженнями, «вмощується» осіннє листя?
— Гніздечко яких пташок могло стати колискою для листка?
Добір дієслів, порівнянь.
- Пригадайте, як падає осіннє листячко. Доберіть дієслова. Що влучно передають характер його руху.
(Летить, падає, кружляє, в’ється, танцює, пурхає, лине, миготить, майорить.)
ґ) ) розгляд картин художників. (Слайд 26)
- Порівняйте картини. Яка картина зайва. Чому?
д) Розгляньте ілюстрацію до вірша у підручнику.
- Що надає казковості ілюстрації?
3. Робота над віршем Дмитра Павличка «Небеса прозорі»
а) Слово про автора. (Слайд 27)
Народився поет на Івано-Франківщині, а потім переїхав до Київа. В творчості Дмитра Павличка особливе місце посідає тема рідної землі, Вітчизни, України. У поетовому серці Україна жила з дитинства. Багато творів поет присвятив і дітям.
- Ознайомимось з його віршем «Небеса прозорі»
б) Словникова робота. (Слайд 28 )
глибінь - глибоко
явір - дерево
струна - частина струних музичних інструментів; тонка, гнучка, сильно натягнута нитка .
в) Читання вірша вчителем.
- Ранню чи пізню осінь описує поет?
г) Читання «диктором».
- Виберіть правильну інтонацію, настрій, почуття для читання.
- Скористайтесь таблицями. (На парті таблиця вираження почуттів та таблиця вироблення інтонаційних навичок читання.
ґ) Робота в парах. (Картки)
- Утворіть порівняння.
Небеса прозорі, як зорі.
Листки падають, мов глибінь ріки.
Нитка дзвонить, як струна.
д) Складання міркування за зразком підручника ( стор. 22 )
- В якому значенні вжито останнє словосполучення?
4. Гра «Уяви себе квіткою з вірша»
- Які звуки тебе оточують?
5. Гра «Ланцюжок опорних слів» (Картки)
Складіть ланцюжок опорних слів з віршика, які полегшать процес вивчення вірша напам’ять.
6. Порівняння вірша В. Скомаровського «Лісова колиска» і вірша Д. Павличка «Небеса прозорі».
- Поміркуйте, чим схожі ці вірші?
- Які вони за настроєм: веселі, сумні?
7. Індивідуальна робота учнів. (Картки)
- Домалюйте свій настрій після читання кожного з цих віршів.
V. Підсумок уроку.
1. Колективна робота. Складання картини «Осінні стежини». ( На дошці )
- Чарівниця - Осінь залишила для вас осінні дари. Це – різнокольорові листочки з різних дерев. Складіть з них картину.
- Об’єднайтесь у групи, відповідно плоду: (Слайд 29 - 31)
1 група – кленові листочки
2 група – дубові листочки
3 група – калинові листочки
- Якою найпершою стежинкою пройшла Осінь?
- Якою стежинкою йде Осінь зараз? ( 2 група)
- Я кою ще стежинкою мандруватиме Осінь?
2. Сенкан (Слайд 32)
Листя.
Жовте, червоне.
Летить, шурхотить, лягає.
Багряним килимом вкриває землю.
Метелики.
3. Пісня «Осінь в лісі» (Звукозапис)