Конспект уроку+презентація "Вимова і правопис слів з дзвінкими та глухими приголосними звуками"

Про матеріал

Під час уроку учні поглиблюють свої знання про дзвінкі та глухі приголосні звуки, тренуються у правильній вимові дзвінких та глухих приголосних звуків, спостерігають залежність лексичного значення слів від зміни звуків.

Перегляд файлу

                                            Урок української мови у 3 класі

Тема. Вимова і правопис слів із дзвінкими та глухими приголосними звуками.

Мета. Поглибити знання учнів про дзвінкі та глухі приголосні звуки, тренувати у правильній вимові дзвінких та глухих приголосних звуків, показати залежність лексичного значення слів від зміни звуків; розвивати орфоепічну чіткість, фонематичний слух, мовлення, збагачувати словниковий запас школярів; виховувати любов до рідної мови.

 Обладнання:  сигнальні картки, музичний супровід фізкультхвилинки, матеріали презентації, роздатковий матеріал.

 

Хід уроку

І.  Організація класу. Створення психологічної атмосфери.

- Доброго дня, діти, мене звуть Катерина Миколаївна. Я проведу у вас урок української мови. Я прийшла до вас з гарним настроєм.  І хочу  поділитися ним з вами. Подаруйте посмішку нашим гостям, один одному і мені. Дякую. Сподіваюсь, що такий настрій ви збережете до кінця уроку.

Сіли,  діти, всі рівненько,

Посміхнулися гарненько,

Настрій на урок взяли,

Працювати почали.

   Мова - великий дар. Це найбільше й найдорожче добро в кожного народу. Це жива схованка людського духу, його багата скарбниця. У неї народ складає і своє давнє життя, і свої мрії, розум, досвід, почуття.

   А хто ж це – народ? Це – ми з вами. І від кожного з нас залежить, чи житиме наша мова – одна з найспівучіших мов у світі.

І нехай наш урок стане ще однією сходинкою у вивченні рідної мови.  

А девізом уроку будуть слова українського письменника Володимира Сосюри:

О мово вкраїнська! Хто любить її,

Той любить мою Україну.        

ІІ. Актуалізація набутих знань.

- Я пропоную зараз відкрити свої зошити і записати дату сьогоднішнього уроку.

Почнемо без зупинки

З каліграфічної хвилинки

1. Каліграфічна хвилинка

Мм  мо  ов  ри  ск  арб  скарб

  • Як ви розумієте слово «скарб»? (Гроші, цінні речі, коштовності).
  •  Але крім матеріальних цінностей, є  духовні і культурні. Наша рідна мова – це теж скарб. Недаремно український письменник Іван Франко написав:    (діти хором читають запис на дошці)

«Мова – коштовний скарб народу».

  • Запишіть цей вислів каліграфічно у зошити.
  • Як ви думаєте, чому мову вважають скарбом?

Доберіть спільнокореневі слова до слова «мова». Запишіть, позначте корінь.

2. Бесіда

  • Діти, знову зверніть увагу на слово «скарб». Скільки в ньому складів? Як визначили? (Скільки в слові голосних, стільки і складів)

- Скільки голосних звуків в українській мові? (6)

- А які ще є звуки в українській мові, крім голосних? (Приголосні)

- На які групи поділяються приголосні звуки? (Тверді та м`які, дзвінкі та глухі)

- Зробіть звуковий аналіз слова «скарб»

ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку

Нас сьогодні цікавить група дзвінких і глухих звуків. Бо тема нашого уроку «Вимова та правопис слів із дзвінкими та глухими приголосними звуками». Для вас ця тема не нова. Із дзвінкими та глухими приголосними ви познайомилися ще у 2 класі.  Сьогодні на уроці ми будемо тренуватися у правильній вимові дзвінких та глухих приголосних  та позначенні їх на письмі.

ІV.  Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу

  1.                      Робота з таблицею «Дзвінкі та глухі приголосні»

Зверніть увагу на екран. Давайте вимовимо звуки, позначені червоним кольором. При їх вимові   ми чуємо голос і шум. Це – приголосні дзвінкі звуки.

Тепер вимовимо звуки ,позначені зеленим кольором. При вимові цих звуків що ви чули? (Тільки шум). Отже, звуки, які вимовляються тільки  з шумом, називаються приголосними глухими.

  • Зверніть увагу, деякі приголосні утворили пари. Надалі ви їх будете називати парними.

Зверніть увагу на дзвінкі приголосні, що не мають пари.

Який глухий приголосний не має пари?[ф]

Подивіться уважно, яких приголосних звуків більше: дзвінких чи глухих?(Дзвінких)

І в словах дзвінкі приголосні звуки  зустрічаються частіше. Цим і пояснюється милозвучність і краса української мови.

  1.                      Робота з підручником («Українська мова 3 клас» М.Д.Захарійчук, А.І.Мовчун).  Вправляння у виразній вимові дзвінких і глухих приголосних.

За вправою 149 с.67  попрацюємо із парами слів:

  • Читаємо слова, виразно вимовляючи дзвінкі та глухі приголосні звуки.
  • Записуємо пари слів, звертаємо увагу на букви, з яких починаються слова. Однією рискою підкреслюємо букви, що позначають дзвінкі приголосні, двома рисками – глухі приголосні.

3. Фізхвилинка для очей

4. Робота з сигнальними картками. Гра «Зворотній зв’язок».

         У кожної дитини на парті по 2 смужечки: червона та зелена. Вчитель називає слова.                  Якщо перший звук у словідзвінкий приголосний, діти мають показати червону смужку, якщо глухий – зелену.

Дзвін, ґанок, каток, сиджу, розум, цвіт, шишка, іграшка.

 

  1. Гра «Закінчи слово»

(Перша пара речень опрацьовується колективно. Наступні пари – самостійно за варіантами.)

Учитель читає речення, не називаючи останній звук останнього слова, а діти хором називають його.

- Чи змінилося значення слів? Поясніть. Як треба вимовляти дзвінкі приголосні звуки, щоб не змінювалося значення слова?

Виріс в лісі білий гри… .

Петро хворий на гри… .

  1. А тепер аналогічне завдання за варіантами. Спишіть речення, вставляючи пропущені літері, зверніть увагу як змінюється значення слів.

І-варіант

За вікном сильна …лива.

У саду дозріла …лива.

ІІ - варіант

На землі пухнастий сні….

Чуємо дитячий смі…

ПЕРЕВІРКА:  назви букви, що вставили. Який звук вони позначають. Як змінилося значення слів?

  1.                                Фізхвилинка

V. Узагальнення й систематизація набутих знань

  1.              Робота в парах

Завдання: з’єднай  початок та кінець прислів’їв стрілочками, знайди слова, в яких всі приголосні дзвінкі. Поясни значення прислів’їв.

Казка вчить,               як на світі жить.

Книжку прочитав        і розумним став.

Пташка красна пірям,      а людина знанням.

  • Молодці, ви впоралися із завданням. Добре знаєте прислів’я, які є творами усної народної творчості і збагачують нашу мову.

2. Творче завдання.

VІ. Домашнє завдання

Відшукати і записати 3 прислів’я про мову. Підкреслити у словах дзвінкі приголосні однією рискою, а глухі – двома.

VІІ. Підсумок уроку Стратегія «Мікрофон»

-     Як називаються звуки, які вимовляються без голосу, тільки з шумом?

(Глухі). Наведіть приклади.

-  Якщо чуємо і голос і шум, то такі звуки називаються {Дзвінкі). Наведіть приклади.

-     А як ви думаєте чому українська мова така мелодійна та дзвінкоголоса? (Більш дзвінких приголосних звуків).

Ви сьогодні багато працювали. Чому ви навчились і що нового дізнались, розкажіть.

Свої відповіді починайте зі слів:

Я навчився…

Я запам’ятав…

Я зрозумів…

 А завершити наш урок я хочу такими словами:

Мова — краса спілкування, 
Мова — як сонце ясне, 
Мова — то предків надбання, 
Мова — багатство моє.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Тема уроку Утворення істинних рівностей. Розв’язування складених задач за планом.

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Номер слайду 8

Номер слайду 9

zip
Додано
22 липня 2018
Переглядів
11490
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку