Урок з української мови для 3 класу на тему: «Ненаголошені /е/ /и/ в коренях слів, що перевіряються наголосом»
Підготувала:
вчитель початкових класів
Щербова Наталія Миколаївна
Урок з української мови для 3 класу на тему: «Ненаголошені /е/ /и/ в коренях слів, що перевіряються наголосом»
Підготувала:
вчитель початкових класів
Щербова Наталія Миколаївна
Тема: Ненаголошені /е/ /и/ в коренях слів, що перевіряються наголосом.
Мета: ознайомити учнів з поняттям «орфограма»; навчати правильно вимовляти і писати слова з ненаголошеними [е] та [и] в коренях; знаходити слова з орфограмами та перевіряти їх написання, знаходити перевірне слово шляхом зміни форми слова або добирання спільнокореневого слова; розвивати правильну літературну вимову слів із ненаголошеними [е], [и] в коренях; виховувати бережливе ставлення до природи.
Обладнання: казкові герої И, Е, Наголос; сигнальні картки, схеми, таблиця, зразки вправ.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку
Станьте, діти, всі скоріше.
Усміхніться всім миліше.
Привітайтесь: «Добрий день!»
Продзвенів дзвінок: «Дзелень!»
Працювати на уроці ми будемо під девізом…Щоб прочитати треба скласти його з розсипаних слів (слова прикріплені на магнітній дошці).
навчати, Добре, знати, хто, хоче, все, того
(Добре того навчати,хто хоче все знати)
-А ви хочете багато знати?
- А що для цього треба робити?
- Тож налаштуємось на урок і промовимо слова аутотренінгу:
Я учень (учениця)
Я ходжу до школи
Мене вчать учитися
Я все розумію, я хочу все знати.
Гра «Мікрофон»
1 Який розділ почали вивчати?
2 З яких частин складається слово?
3 Що таке закінчення?
4 Для чого потрібне закінчення?
5 Що таке основа?
6 З яких частин складається основа слова?
7 Що таке корінь слова? Префікс? Суфікс?
8 Без якої частини основи не снує слово?
9 Які чергування звуків у коренях слів ми вивчили?(о,е -і
2.Розгадування кросворду.
1.Змінна частина слова. (закінчення)
2.Частина слова, що знаходиться перед коренем. (префікс)
3.Слова, що є близькими за значенням. (синоніми)
4.Звуки бувають приголосні та … (голосні)
5.Слова, що об’єднані за змістом і виражають закінчену думку. (речення)
- Яке слово – ключове? .
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1.Каліграфічна хвилинка.
Рядок букви Зз
Звуко-буквений аналіз слова Земля
- Скільки складів у слові «Земля»? (2 скл.)
- Скільки звуків у слові «Земля»? (5 зв.)
- Поставте наголос у слові.
- Визначте наголошений та ненаголошений склади.
Наша планета - Земля.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
Сьогодні на уроці ми ознайомимося з однією з найскладніших таємниць нашої мови – позначенням на письмі звуків /е/, /и/ в наголошеній та ненаголошеній позиції
І\/. Вивчення нового матеріалу
1.Розповідь вчителя
Казка «Хитрі близнюки»
Жили-були на світі двоє близнюків. Одного звали И, а другого Е. вони були такі схожі між собою, що часом, використовуючи це, дуже любили жартувати. І тоді у багатьох словах замість /и/ чувся /е/, і навпаки – замість /е/ - /и/. Так було і цього разу. Ось погляньте, у слові земля/ - чується звук /и/, Як же нам правильно писати - /е/ чи /и/. ?
Нам допоможуть розібратися наша Мовонька із Суржиком.
2 Прочитаємо «Вузлик напам’ять» і запам’ятаємо
Чітко вимов слово.
Визнач наголошений звук. .
Зміни слово (добери спільнокореневе) щоб ненаголошений /е/, /и/ став наголошеним.
3 Гра «Добери слово»
-Як нам дізнатися, яку букву писати Е чи И у словах з ненаголошеними /е/ та /и/? (слід змінити слово так, щоб ненаголошений звук став наголошеним)
4 Робота в парах (Вставити пропущені букви і дібрати перевірні слова)
5 Фізкультхвилинка
6.Робота з підручником
Вправа 176, 177
7.Гра "Знайди речення»
Правильно з’єднати речення. Вставити пропущені букви.
Усі люди називаються на планеті З..мля
Це тому, що ми живемо куля.
Земля - це велетенська краю до краю З..млі.
Ніч прослалася від з..млянами.
8 Гра «Е» чи «И»
Якщо у слові слід писати «Е» - показують сигнальну картку з буквою «Е»; якщо у слові слід писати букву «И», показують картку з буквою «И».
Рибалка, крила пеньки, кислиця, цеглина, димар, синок, широкий, сильніший, перо, плече, весло, зерно, мечі, степи, медунка, лини, листи, сичі, чижі, весна.
\/І Домашнє завдання
Вправа 178, вивчити правило.
\/ІІ. Підсумок уроку
Цей урок мене навчив……
Джерела: інтернет-ресурси