Конспект уроку з географії на тему: "Природні умови та ресурси Чорного моря. Проблеми використання і охорони його вод". Мета розробки сформувати в учнів знання про фізико – географічні особливості Чорного моря, стан природних ресурсів, проблеми їх використання і охорони, визначити наявні екологічні проблеми, їхні причини та наслідки;розвивати пізнавальний інтерес, географічне мислення, вміння працювати з картою;виховувати інтерес до предмета, бережне ставлення до природи; сприяти формуванню в учнів екологічного мислення.Конспект включає використання обладнання до уроку фізичну карту України, презентацію, атлас, підручник. Конспект дає детальний опис всіх етапів уроку та слів вчителя. Вставлені слайди презентації, яка складається з 26 сладів, що дають можливість досконало та якісно ознайомитись з фізико-географічним положенням Чорного моря. Вивчити його природні умови, а саме: геологічну будову та рельєф дна, клімат, гідрологічні особливості, наявність сірководню. Завдяки картам та схемам на слайдах. Повторити основні поняття з теми по гідросфері, що вивчалися в 6 класі, більш детально розібрати походження котловини моря та з'ясування причини утворення сірководю на дня моря.
Тема. Природні умови та ресурси Чорного моря. Проблеми використання і охорони його вод.
Мета: сформувати в учнів знання про фізико – географічні особливості Чорного моря, стан природних ресурсів, проблеми їх використання і охорони, визначити наявні екологічні проблеми, їхні причини та наслідки;
Обладнання: фізична карта України, презентація, атласи, підручники.
Тип уроку: формування знань, умінь і навичок.
Форма уроку: урок вивчення нового матеріалу .
Епіграф:
О, моє чудове море!
Де ж мені красок узяти,
Щоб весь чар твій, всю принаду
На папері змалювати.
(Б.Лепкий)
Море – це вічний рух, вічне життя.
(Жюль Верн)
Хід уроку:
І. Організаційний етап.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
На попередніх уроках ми вже здійснювали подорож нашою країною, побували в різних куточках чарівної України. Мандрували природними зонами, сходили на вершини Карпат і Кримських гір, тим самим створили фундамент знань для вивчення нових тем.
Перевірка знань учнів
Прийом «Географічний диктант»
1.Найвища частина гір - Головне пасмо.
2.3находиться національний природний парк «Синевір».
3.Мають асиметричні схили – куести
4.Гори простягаються з північного-заходу на південний схід
5.Зустрічаються скорпіони, фаланги, сколопендри
6.Тут заходиться Великий каньйон.
7.Найвищу частину гір займають полонини
8.Розташований Нікітський ботанічний сад.
9.Має велику кількість мінеральних джерела
10.Характерним є наявність карстових печер.
11.Тут ростуть рідкісні рослини: кизильник, глід, ялівець,плющ
12.Тут гірські альпійські луки називаються яйла.
Кримські гори –1,3,5,6,8,10,11,12 Карпати – 2,4,7,9,
ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.
СЛАЙД №1
Вступне слово вчителя.
…В морі хвиля за хвилею рине,
Море наче здіймається вгору,
А склепіння небеснеє синє,
Край свій ясний купає у морю.
… Море! Море! Без краю просторе,
Руху повне і разом спокою!...
Леся Українка “Подорож до моря”
.
Ви вже знаєте, що Україна – морська держава, то ж, ми будемо вивчати природні особливості Чорного моря.
СЛАЙД№2
Запишіть тему уроку: «Природні умови та ресурси Чорного моря».
– Уявіть, що людина ніколи не бачила море. Як ви їй поясните, що таке море?
- Отже, з вашою допомогою ми уявили море і яке воно може бути , а тепер давайте пригадаємо складові Світового океану, частиною якого є море.
2. Бліцопитування.
(Море – це частина Світового океану, відділена від нього суходолом.)
(Окраїнні та внутрішні)
(Моря, які вдаються далеко в суходіл і з’єднуються з океанами протоками. Середземне, Чорне, Азовське)
(Моря, що розташовані на окраїнах материків. Берингове, Саргасове…)
(Затока – це частина океану або моря, яка далеко врізається в суходіл, але вільно з’єднується з океаном, або морем.)
(Протока – це відносно неширокий водний простір, що з’єднує два водних простора і розділяє суходіл. Найдовша протока – Мозамбікська, а найширша – протока Дрейка.)
(Розміщення нашої країни у центральній частині Європи, вихід до Чорного та Азовського морів, а через протоки Босфор і Дарданелла до Світового океану є дуже важливими чинниками для розвитку туризму, а також міжнародних економічних і торгівельних зв’язків.)
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Слово вчителя.
- Отже, ми пригадали складові Світового океану і переходимо до вивчення Чорного моря. Природні комплекси морів характеризують за певним планом. Такий самий план, який ви бачите на слайді, лежить у кожного із вас на партах (зачитати план).
СЛАЙД №3
План характеристики моря
1. Географічне положення.
2. Берегова лінія (затоки, протоки, острови, півострови).
3. Геологічна історія.
4. Кліматичні умови.
5.Гідрологічний режим.
6. Рослинний і тваринний світ.
7. Екологічні проблеми Чорного моря.
Протягом цього уроку за цим планом ми будемо характеризувати особливості Чорного моря.
Але я думаю, що всі ми дуже часто задумувались над тим чому наше море має таку назву?
Отже, про походження назви Чорного моря нам підготувала повідомлення Тесленко Анна.
Виступ учениці
Переходимо до нашого плану і розберемо географічне положення Чорного моря.
СЛАЙД №4
СЛАЙД №5,6
Чорне море – внутрішнє море басейну Атлантичного океану. Омиває береги України, Росії, Грузії, а також Румунії, Болгарії та Туреччини.
СЛАЙД №7
Керченською протокою з’єднане з Азовським морем, протокою Босфор – з Мармуровим морем, протокою Дарданелли – із Середземним морем.
СЛАЙД №8
Основні фізичні параметри моря:
Вчитель. За допомогою карти атласу визначимо берегову лінію в межах України і покажемо на карті.
СЛАЙД№9
Робота з картою та атласом.
а) найбільший півострів ( Кримський);
б) найбільші острови (Зміїний, Джарилгач, Березань);
СЛАЙД №10
в) найбільші затоки (Каркінітська, Каламітська, Феодосійська, Ягорлицька, Джарилгатська);
СЛАЙД№11
г) у межах України в Чорне впадають річки (Дунай, Дніпро, Дністер, Південний Буг)
Вчитель. Отже, береги Чорного моря розчленовані мало. Зверніть увагу на карту і дайте відповідь на запитання:
Чорне море має переважно гористі береги, особливо в південній і східній частині. Північно-західні береги від дельти Дунаю до Каркінітської затоки в межах України –низовинні. Багато озер-лиманів відокремлених від моря пересипами.
СЛАЙД №12
30-40 млн. років тому Чорне море було частиною велетенського океану Тетіс, що займав простір від Тихого до Атлантичного океанів. Приблизно 3-7 млн. років тому Тетіс поділився на окремі моря, одним з яких було Сарматове море. Аж поки близько 500 тис. років тому не з’явився басейн, подібний в основних рисах до сучасних Чорного й Азовського морів. Однак він не мав зв’язку із Середземним морем і був прісним. У подальшому такий зв’язок виникав і знову втрачався. Близько 9 – 7 тис. років тому Чорне море остаточно сполучилося із Середземним, воно знову стало солоним і набуло сучасних обрисів.
Улоговина моря утворилась в зовнішній частині Східноєвропейської платформи і Скіфської плити, в геоструктурному відношенні – належить до Середземноморського рухливого поясу.
Улоговина моря розміщена у скидовій западині, опускання дна Чорного моря триває. Глибина найбільша біля берегів Південного узбережжя Криму (1000 – 2000 м), північно-західна частина мілководна – шельф до 100-150 м. На дні моря вчені виявили придонну річку.
СЛАЙД №13
Клімат Чорного моря має риси субтропічного, тобто спекотне і сухе літо та теплу і вологу зиму. Безхмарна й спекотна погода влітку зумовлена Азорським максимумом. Лише зрідка проходять грози і смерчі.
Поверхня води Чорного моря переважно спокійна. Хвилі виникають за вітряної погоди, особливо взимку. Під час бур вони можуть зростати до висоти 15 м і більше та загрожувати малим суднам. Припливи і відпливи майже непомітні, бо сягають ледве 10 см висоти.
СЛАЙД №14
Вчитель. Зверніть увагу на слайди! Давайте спробуємо охарактеризувати температуру чорноморської води.
Температура чорноморської води біля поверхні підвищується влітку до +24+26°С, в мілководних затоках – іноді до +29°С, взимку вона знижується до +5+7°С, а у північно-західній частині – до 0°С і навіть нижче (з утворенням льоду) В окремі роки арктичне повітря викликає замерзання моря в Одеській затоці. Температура глибинних вод протягом року зберігається майже без змін і становить 9°С.
СЛАЙД №15
4.Гідрологічний режим
Солоність води в північно-західній частині Чорного моря становить 15—18‰ через велике надходження прісної води, яку приносять річки, поблизу Південного берега Криму — близько 16%. З глибиною солоність зростає до 22%.
Рекорди України
У Чорному морі міститься у 6 разів більше води, ніж у Каспійському морі-озері й у 16 разів більше, ніж у Балтійському, хоч площі всіх трьох водойм майже однакові.
СЛАЙД №16
Вчитель. За допомогою атласу визначимо, які є течії в Чорному морі ? Який напрямок їх руху? Покажемо на карті.
( Румелійська, Кримська, Кавказька, Анатолійська). Рух води в течіях проти годинникової стрілки. На це впливають північно-східні вітри.
Припливи і відпливи незначні 8см. Біля узбережжя рівень моря коливається в межах 10-15см
Вчитель Отже, ми з вами дізнались про географічне положення, геологічну будову, клімат, особливості вод Чорного моря.
Але є своєрідна риса, що відрізняє Чорне море від інших морів, це наявність у воді шару сірководню.
СЛАЙД №17
Повідомлення учня.
Чорне море – унікальне через наявність у ньому сірководню. У центральних районах з глибин 100-150 м, а ближче до берегів – від 150-200 м і до самого дна вода насичена сірководнем. На дні моря виділяється отруйний газ H2S, який убиває все живе. Особливо небезпечним є те, що кількість сірководню на дні зростає і він піднімається з дна все вище. Сірководнева "подушка" займає 87 % об'єму всього моря й заселена лише бактеріями, які споживають сірководень. Верхня частина вод містить кисень і заселена тваринами, рослинами та мікроорганізмами. Жодного іншого такого моря у світі немає.
Єдине в світі море, яке має таку велику кількість сірководню.
Причини:
Із – за сірководню у морі значно скоротилася чисельність риб-хижаків і дельфінів. На жаль, це реальна жахлива катастрофа, яка загрожує Україні.
5.Органічний світ та природні ресурси.
СЛАЙД №18
Тваринний світ зосереджений у верхньому шарі води. Його видовий склад відносно небагатий – близько 2 тис. видів (майже у 5 разів менше, ніж у Середземному морі). Тваринний світ представлений багатьма безхребетними. З кишковопорожнинних найчастіше зустрічаються медузи аурелія і коренерот. Серед молюсків широко розповсюджені мідії, є устриці, гребінці тощо. Деякі з них мають промислове значення.
З ракоподібних зустрічаються краби (кам’яний, зелений тощо), різні види креветок.
СЛАЙД №19,20
Серед риб (180 видів) промислове значення мають бички, хамса, скумбрія, кефаль, оселедці, камбала, ставрида.
СЛАЙД №21
Водяться три види дельфінів – білобочка, афаліна і азовка. З великих ссавців поширені дельфіни-білобочки, зрідка зустрічаються білочереві тюлені. Рекорди України
Найбільший морський ссавець, що живе поблизу берегів України, – дельфін афаліна, довжина тіла якого сягає 3 м, а маса – 220 кг
СЛАЙД №22
На узбережжях гніздиться багато птахів.
СЛАЙД №23
У Чорному морі налічують 260 видів водоростей, найбільше їх – у північно-західній мілководній частині....
На шельфі Чорного моря розвідано промислові запаси нафти і природного газу. У морській воді розчинені залізо, срібло, мідь, сіль та інші речовини. Лікувальне значення мають грязі чорноморських лиманів. Пляжі вздовж узбережжя є чудовими місцями відпочинку.
На узбережжі моря розташовані порти Одеса, Іллічівськ, Се-
вастополь, Миколаїв, Херсон, Ялта, Феодосія, Керч, які відіграють
значну роль у внутрішніх та зовнішньоторговельних зв’язках країни.
На берегах Ч орного моря є багато морських курортів.
Вчитель. Через активну господарську діяльність в останні десятиріччя екологічний стан моря наблизився до катастрофічного
Слайд №24
Слайд№ 25,26,27,28
Жива природа Чорного моря та його узбереж охороняється у спеціально створеному з цією метою Чорноморському природному заповіднику. Насамперед під охороною перебувають багато видів водоплавних птахів, які зимують або відпочивають під час перельотів. Морські екосистеми охороняються також і природних заповідниках Дунайському, Карадазькому та „Мис Мартьян”.
V.Підсумок уроку.
Ми вивчили Чорне море і тому підведемо підсумок уроку.
Зіграємо в гру «Так чи ні». У кожного із вас на парті лежать сигнальні картки, за допомогою яких ви будете відповідати на запитання. Якщо відповідь так, то піднімаєте зелену картку, а якщо – ні, то червону.
Гра «Так чи ні»
10. Довжина берегової лінії в межах нашої країни становить 1000 км. (Ні)
11. Сірководневий шар – це шар в якому існує життя. (Ні)
12. Основними причинами погіршення екологічного стану Чорного моря є: сильне забруднення стічних вод нітратами і фосфатами, вилив нафти, та масовий вилов риби. (Так)
VI. Підсумки уроку
Прийом «Мене вразило»
Учні називають факти з матеріалу уроку, які їх найбільше вразили.
VII. Домашнє завдання
1.Опрацюйте текст підручника. № 37
2.На контурну карту нанести елементи берегової лінії Чорного моря (затоки, лимани, острови, півострови).
Додаток до уроку.
|
Чорне море |
Азовське море |
Географічне положення |
|
|
Основні параметри |
|
|
Клімат |
|
|
Солоність
|
|
|
Флора і фауна |
|
|
1