Конспект уроку "Природні зони Північної Америки "

Про матеріал
Навчальна мета: актуалізувати поняття «природна зона», «широтна зональність», «висотна поясність». Ввести нові поняття «тундра», «тайга», «прерії». Показати школярам особливості прояву широтної зональності природних комплексів на рівнинах Північної Америки. Висвітлити питання про висотну поясність природних комплексів у Кордильєрах.
Перегляд файлу

 

Тема.  Природні зони Північної Америки

 

Мета.  Навчальна: актуалізувати поняття «природна зона», «широтна зональність», «висотна поясність». Ввести нові поняття «тундра», «тайга», «прерії». Показати школярам особливості прояву широтної зональності природних комплексів на рівнинах Північної Америки. Висвітлити питання про висотну поясність природних комплексів у Кордильєрах.

Розвиваюча:  розвивати логічне мислення, інформаційну, просторову та комунікативну компетентність учнів; сприяти розвитку навичок критичного мислення.

Виховна: виховувати інтерес до географічної науки, до продуктивної навчальної діяльності; виховувати повагу до розвитку людських знань та природи планети Земля.

 

Цілі.  Після проведення уроку учні :

  • називають характерні риси природи материка;
  • наводять приклади типів ґрунтів, рослинності і тваринного світу;
  • характеризують природні зони Північної Америки.

 

Методи: Словесні (розповідь, бесіда), практичні (робота з картами й підручниками), наочні (ілюстрування й демонстрування)

 

Тип уроку:  комбінований

 

Обладнання:  мультимедійна презентація, ППЗ «Географія материків і океанів. 7 клас», атласи, підручники, фізична карта Північної Америки, картосхема природних зон материка, фотографії природних комплексів материка, репродукції картин «Фауна Північної Америки»

 

хід уроку

МОТИВАЦІЙНИЙ етап

Вступне слово вчителя.

Кожен урок вивчення нового матеріалу - це чергова сходинка вашого успіху. Це черговий крок сходження до вершини знань. І чим більше таких кроків ви зробите за своє життя, тим вищим буде ваш інтелектуальний рівень. Хотілося б, щоб ці кроки на шляху пізнання були твердими і впевненими. І вели вас тільки вперед, долаючи будь-які труднощі та перешкоди.

 

Перевірка домашнього завдання

  • Індивідуальна робота за картками

І варіант

1. Найбільшою річкою Північної Америки є:

А. Амазонка   Б. Міссісіпі   В. Парана   Г. Маккензі

2. До басейну Тихого океану належить річка:

А. Міссісіпі   Б. Колорадо   В. Амазонка   Г. Маккензі

3. Материк Північна Америка належить до територій, де є:

А. велика кількість озер     Б. мала кількість озер

В. тільки льодовикові озера   Г. тільки гірські озера

4. Озеро, що не входить до Великих Північноамериканських озер:

А. Велике Солоне  Б. Ері         В. Мічиган   Г. Онтаріо

5. Розташуйте назви річок Північної Америки у порядку від найбільшої їх довжини до меншої.

А. Юкон   Б. Колорадо   В.  Міссісіпі   Г. Святого Лаврентія   В, А, Б, Г

6. Встановіть відповідність між річками та їх характеристиками:

А. в долині цієї річки знаходиться Великий каньйон

Б. названа в честь того, хто вперше з європейців її відкрив

В. назва річки у перекладі з індіанської означає "батько вод"

Г. ця річка впадає в Гудзонову затоку

Д. ця річка впадає в Берингове море         1 – В, 2 – А, 3 – Д, 4 - Б

 

ІІ варіант

1. В цілому річки материка мають живлення:

А. дощове, снігове та підземне         Б. снігове та підземне

В. льодовикове та підземне   Г. підземне, снігове та льодовикове

2. До басейну Атлантичного океану належить річка

А. Міссісіпі  Б. Маккензі   В. Юкон      Г. Колорадо

3. До басейну Північного Льодовитого океану належить річка:

  А. Маккензі   Б. Міссісіпі   В. Міссурі   Г. Колорадо

4. Знаменитий Ніагарський водоспад розташований між озерами:

А. Гурон і Мічиган    Б. Ері та Онтаріо

В. Ері та Мічиган     Г. Онтаріо та Ріо-Гранде

5. Розташуйте назви озер Північної Америки у порядку з півночі на південь.  Б, В, А, Г

А. Велике Солоне озеро   Б. Велике Ведмеже озеро  В. Верхнє    Г. Нікарагуа 

6. Встановіть відповідність між озерами та їх характеристиками: 1 – А, 2 – Б, 3 – В, 4 - Г

А. безстічне озеро

Б. з цього озера живиться річка Маккензі

В. у це озеро впадає річка Ніагара, що дала назву 

  знаменитому водоспаду

Г. одне із п'яти Великих озер

Д. розташоване на узбережжі Тихого океану

  • Гра «Так або ні?»

Визначте, чи правильні твердження.

  • Найбільшою річкою Північної Америки є Міссісіпі. (Так)
  • Маккензі – найбільша річка басейну Північного Льодовитого океану материка. (Так)
  • Ліві притоки річки Міссісіпі – це Міссурі та Арканзас. (Ні. Це Ті праві притоки.)
  • Місцеве населення називає річку Міссурі «товстою замазурою», адже на своєму шляху, вона розмиває глинисті породи, через що її води стають брудно-жовтими. (Так)
  • Річка Колумбія утворює один із найглибших у світі каньйонів. (Ні. Один із найглибших у світі каньйонів утворює річка Колорадо.)
  • Річки Юкон, Маккензі, Колорадо належать до річок басейну Тихого океану. (Ні. До басейну Тихого океану належать Юкон, Колорадо і Колумбія, а Маккензі річка басейну Північного Льодовитого океану.)
  • Річка Колумбія має льодовикове живлення і гірський характер течії. (Так)
  • Систему Великих озер утворюють чотири озера – Верхнє, Мічиган, Гурон, Ері. (Ні. Систему Великих озер утворюють п’ять озер Верхнє, Мічиган, Гурон, Ері, Онтаріо.)
  • Ніагарський водоспад утворився на річці Ніагара, яка сполучає озера Ері й Онтаріо. (Так)
  • Велике Солоне озеро за походженням є загатним. (Ні. Воно має залишкове походження.)
  • Великі озера мають льодовиково-тектонічне походження. (Так)
  • Найглибшим серед Великих озер є Онтаріо. (Ні. Найглибшим серед них є озеро Верхнє.)

 

Актуалізація суб’єктного досвіду та опорних знань.

  • Що називається природною зоною? (Природна зона - великі природні комплекси, що мають спільні кліматичні умови, ґрунти, рослинність і тваринний віт)

 

ЕТАП ЦІЛЕВИЗНАЧЕННЯ ТА ПЛАНУВАННЯ

Слово вчителя

Географія, як ви вже знаєте – дивовижна наука. Майже кожен урок пізнання нового починається з карти. І сьогодні ми теж неодноразово звернемося до неї. Але карта яка буде супроводжувати нас по темі уроку не фізична, а карта природних зон.

 


Важко уявити географію без карти.

Тож уважно, друзі, подивитись варто.

Північна Америка. Природні зони –

Як незвично вони розташовані.

Арктичні пустелі, тундра, тайга –

Їх нам представлять вівцебик та вільха.

Далі відвідаємо різні ліси:

Як не вивчати такої краси?!

Степ, лісостеп і зона пустель,

Висотна поясність гір Кордильєр.

Про все ви сьогодні дізнаєтесь, діти.

Тож давайте працювати і знанням радіти.


Оголошення та запис теми уроку                                   

 

Вибір особистісно значущих цілей

Продовжіть фразу:

  • Мені цікаво дізнатися ...
  • Я ставлю за мету вивчити ...
  • Я хочу зрозуміти ...
  • Я хочу навчитися ...
  • Для мене сьогодні на уроці дуже важливо дізнатися ...

 

Складання (обговорення) плану уроку.

План

  1. Закономірності розміщення природних зон у Північній Америці.
  2. Особливості природних зон.
  3. Висотна поясність Кордильєр.

 

Етап оПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.

Бесіда

  • Пригадайте, що ми називаємо широтною зональністю? (Зміну природних комплексів від екватора до полюсів)
  • Де проявляється широтна зональність – на рівнинах чи в горах? (На рівнинах)
  • Чи може порушуватися широтна зональність? Якщо так, то за яких причин? (Рельєф, клімат, вітри)

 

Робота з картою природних зон Північної Америки

  • Використовуючи карту атласу, вкажіть, які природні зони розташовані на материку Північна Америка. (Арктичні пустелі, тундра і лісотундра, тайга, змішані і широколисті ліси, степ, лісостеп і прерії, пустелі і напівпустелі, савани і рідколісся, перемінно-вологі ліси, твердолисті ліси та чагарники.)
  • Вкажіть, чи простежується широтна зональність у зміні природних зон на материку.

 

Робота зі схемою

Доповнити схему назвами найбільших природних зон

Розповідь учителя з елементами бесіди

У розташуванні природних зон на материку є деякі особливості. На півночі вони змінюють одна одну за рухом з півночі на південь. При цьому на сході континенту природні зони тундри і лісів дещо зміщені до півдня порівняно з його західною частиною. Пояснюється це значним впливом Арктики і холодних течій. Південніше широти Великих озер зміна зон відбувається зі сходу на захід. Якщо рухатися від узбережжя Атлантичного океану до Скелястих гір, то зона лісу змінюється зоною лісостепів  і степами, тому що саме в цьому напрямку зменшується кількість опадів.

 

  • Поміркуйте, у чому причина порушення широтного простягання природних зон у центральній частині материка? (Таке незвичайне розташування зон визначається, головним чином, рельєфом, впливом океанів і пануючих вітрів.)

 

«Кола Вена»

Два материка – Північна і Південна Америки утворюють одну частину світу. А чи є подібність у природних зонах цих материків? Порівняйте набір природних зон Північної Америки з переліком природних зон Південної Америки.

 

 

  • Отже, новими для нас є зони арктичних пустель, тундри і лісотундри, тайги, лісостепів та прерій. Пропоную більш детально розглянути саме ці природні зони.

 

Перегляд ППЗ

Під час перегляду учні заповнюють таблицю:

 

Природна зона

Ґрунти

Рослини

Тварини

Арктичні пустелі

Кам’янисті арктичних

пустель

Дуже бідний видовий склад: мохи, лишайники, водорості

Лемінги, білі ведмеді, песці, вовки, тюлені,

моржі, чайки, гагари

Тундра та лісотундра

Тундрово-глеєві, опідзо-

лені

 

Рослинність бідна: осики, мохи, лишайни-ки,карликові чагарники, болотні трави

Північні олені карібу, лемінги, песці, вівцеби-ки, гуси, лебеді, гагари

Тайга

Підзолисті, дерново-підзолисті

 

Чорна та біла ялини, піхти, сосни, бальза-мічні ялиці, модрини.

На Тихоокеанському узбережжі – туї,

дугласії

Олені, лосі, рисі, вовки, куниці, ведмеді, росо-махи, білки, зайці

 

Арктичні пустелі

Зона арктичних пустель займає більшу частину Гренландії і Канадського Арктичного архіпелагу. Рослинний і тваринний світи тут надзвичайно бідні, що пов'язано з суворими кліматичними умовами.

На вільних від криги скельних ділянках можна побачити лише плями мохів та лишайників. Життя більшості тварин пов'язано з океаном. На суходолі зустрічаються невеличкі гризуни – лемінги. Ними живляться хижаки такі, як песець і вовк.

Запитання

  • Чому у зоні арктичних пустель мало рослинності? (Суворі кліматичні умови)
  • Чому більшість тварин мають хутро світлого кольору? (Пристосування)

Тундра

У зоні тундри, що розташована на крайній півночі материка, тепла трохи більше, ніж в арктичних пустелях, але його не вистачає для випаровування опадів. Тому тут надмірне зволоження, що зумовлює заболоченість території.

На тундрово-болотних ґрунтах ростуть мохи та лишайники. Поряд з ними різноманітні трави й численні чагарнички. У зоні тундри зустрічається карликова береза висота якої разом з вільхою не перевищує 5 см. Такою рослинністю харчується північний олень карібу та його невибагливий “колега” - вівцебик. На узбережжі материка влітку багато птахів. Вони утворюють цілі «пташині базари».

Лісотундра

З просуванням на південь тундру змінює лісотундра - перехідна зона. У цій зоні чергуються ділянки тундри й лісу. Їй притаманні справжні чагарники з верби та вільхи. У долинах річок з'являються дерева - ялина й модрина.

 

Запитання

  • Чому рослинність представлена тільки низькорослими травами і карликовими деревами? (Тому що, в зоні тундри і лісотундри – вічна мерзлота. З-за того, що рослинності мало, ґрунт утворюється повільно, бо рослинний опад не встигає розкладатися  із-за короткого літа)

Тайга

Зона тайги або хвойних лісів розташована південніше лісотундри. Зима тут сувора й тривала, а літо тепле, проте коротке. Через низьку випаровуваність зволоження надлишкове.

Хвойні ліси, які панують у таких умовах, ростуть на підзолистих і мерзлотно-тайгових ґрунтах. В американській тайзі ростуть чорна та біла ялини, бальзамічна ялиця, декілька видів сосни й модрини.

У тайзі Північної Америки водяться бурий ведмідь, ведмідь грізлі, вовки, рисі, лисиці, олені вапіті, лосі та зайці. Поблизу водойм мешкають єнот і ондатра.

 

Розповідь вчителя

Зона лісостепів Північної Америки простягається в меридіональному напрямку в центральній частині материка між Скелястими горами та річкою Міссісіпі. Ці великі безлісні простори помірного та субтропічного поясу, вкриті трав’янистою рослинністю на родючих чорноземних та каштанових ґрунтах, називають преріями.

 

Повідомлення учня (випереджальне завдання)

Слово «прерія»   французького походження. Так переселенці називали трав’янисту рослинність горбистих рівнин, що буквально означало «луг для випасання корови».

Колись у преріях буяло царство пишних трав’янистих рослин: бородача, ковили, бізонової трави. Тут паслися стада бізонів, прудко бігали вилорогі антилопи, злітали зграї птахів, лисиці та койоти полювали на численних гризунів. У більш зволоженій східній частині висота трав сягала трьох метрів! Сприятливі умови прерій із м’яким кліматом, родючими ґрунтами спричинили перетворення цих територій на поля та пасовища. Раніше прерії простягалися приблизно на 3700 км у довжину та 700-800 км у ширину. Зараз природні ділянки прерій залишилися лише на заповідних територіях. Через знищення природного середовища тваринний світ степів і лісостепів небагатий. Численними залишилися гризуни – ховрашки, хом’яки, байбаки, лугові собачки. Із плазунів водяться гадюка звичайна, гримуча змія; багато степових птахів.

 

Географічне аудіювання

  • Запишіть представників рослинного та тваринного світу географічні об’єкти, згадані в уривку, у два стовпчики:

Представники рослинного та тваринного світу

Географічні об’єкти

ялиці і ялини

великого оленя

мохів,

білі куріпки

вовки

Велике Ведмедяче озеро

Полярного кола

Коппермайн

Північний Льодовитий океан

маленьке озеро Титчинничилі

річка Диз

річка Маккензі

 

Над самим горизонтом тьмяно світило сонце, ледве видиме крізь млу і густий туман, який лежав щільною пеленою, без видимих меж і контурів. Десь там, за цими похмурими пагорбами, лежить Велике Ведмедяче озеро, і в тому ж напрямі проходить страшний шлях Полярного кола. Річка, посеред якої він стояв, була притокою ріки Коппермайн, а Коппермайн тече на північ і впадає в Північний Льодовитий океан. Він бачив ці місця на карті Компанії Гудзонової затоки.

Залишившись один, він не збився зі шляху. Він знав, що ще трохи — і він підійде до того місця, де сухі ялиці і ялини, низенькі і чахлі, оточують маленьке озеро Титчинничилі, що на місцевій мові означає: «Країна Маленьких Палиць».

Біл почекає його там, і вони удвох спустяться річкою Диз до Великого Ведмедячого озера, а потім переправляться через озеро і підуть на південь, поки не дістануться річки Маккензі.

Обернувшись і підвівшись на лікті, він почув гучне пирхання і побачив великого оленя, який насторожено і з цікавістю дивився на нього.

Ні дерев, ні кущів — нічого, окрім сірого моря мохів, де лише зрідка виднілися сірі валуни, сірі озерки і сірі струмки. Небо теж було сіре. Ні сонячного променя, ні проблиску сонця! Назустріч йому з каменів і купини піднялися білі куріпки, зашелестівши крилами і кричучи: кр, кр, кр…

Місцевість була йому тепер незнайома, олені траплялися дедалі частіше і вовки теж.

  • Про яку природну зону йшлось у прочитаному уривку? (Про тундру)
  • Уривок з якого літературного твору ви прослухали?(«Жага до життя» Джека Лондона)

 

Мистецька хвилинка

Не тільки письменники звертаються до опису природи у своїх творах. Багато художників майстерно зображують флору і фауну на своїх полотнах.

  • Пригадайте, як називається різновид образотворчого мистецтва, зображення тварин у живопису, скульптурі, графіці? (Анімалістичний жанр)

Майстром анімалістичного жанру є американська художниця Міллет Розмарі.

Ретельно вивчаючи всю сутність та природу зображуваного, Розмарі дуже реалістично і достовірно показує фізичну структуру, забарвлення, поведінку кожної тварини. Роботи Розмарі Міллет пропонують глядачам більше, ніж просто фотореалістичний образ. Грамотне використання кольору, світла, композиції та перспективи розкриває і посилює характерні особливості тварини.

  • Тварини якої природної зони представлені на картинах?

 

Бесіда

  • Пригадайте, що таке висотна поясність?(Зміна природних комплексів гір з висотою)
  • Від чого залежить різноманітність висотних поясів? (Від географічного поясу, висоти гір, орієнтації схилів. Із збільшенням висоти гір і з наближенням до екватора зростає кількість висотних поясів.
  • Яким є найнижчий висотний пояс гір? (Найнижчий пояс збігається з природною зоною сусідньої рівнини.)
  • Поміркуйте, в Кордильєрах чи в Андах більш повно представлена висотна поясність ландшафтів. Чому ви так вважаєте?

 

Перегляд ППЗ

Висотна поясність чітко проявляється на заході континенту, в Кордильєрах. Подібно до Анд, тут відбувається зміна набору висотних поясів залежно від географічного поясу, абсолютної висоти хребтів та іх орієнтації .

На заході Кордильєр Аляски через низькі температури і рясні опади снігова лінія розташована дуже низько. Тому хвойні ліси, що вкривають нижні частини схилів, підіймаються тут майже до поясу снігів та льодовиків.

Південніше, у Кордильєрах Канади, західні схили гір (у середньому до висоти 1 500 м) вкриті вологими хвойними лісами. Вище вони поступаються гірській тундрі, яку з просуванням на південь змінює пояс субальпійських та альпійських луків.

 

Закріплення нових знань і умінь.

«Вгадай природну зону за описом»

  1. В цій зоні , на окремих ділянках ростуть лишайники.  Господарем є білий ведмідь.(Арктичні пустелі)
  2. Місцевість покрита мохом, зустрічається   карликова береза, полярна верба.(Тундра)
  3. В цій зоні переважають підзолисті  ґрунти , зустрічаються бальзамічна ялиця, канадська модрина, секвоя. (Тайга)
  4. В цій місцевості зібралась  прекрасна компанія  дуб, бук, осина, береза, біла і червона сосна. З тварин збереглись дикобраз, скунс.(Мішані і широколисті ліси.)
  5. В цій зоні ростуть кипарис, магнолія.(Перемінно-вологі ліси)
  6. В цій зоні переважає ковила, типчак, бродять стада бізонів. (Прерії)
  7. Це батьківщина кактусів та агав.(Пустелі та напівпустелі)

 

РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮВАЛЬНИЙ Етап

 

Прийом «Сходинка успіху»

  • Помістіть фігурку індійця на ту сходинку, якої ви досягли на сьогоднішньому уроці:

якщо все вдалося, все було зрозуміло – на 4-5 сходинку;

якщо виникли труднощі – на 3-2 сходинку;

якщо все було незрозуміло – на 1 сходинку.

  • Поясніть свій вибір.

Я на …. сходинці, тому що …

 

http://manyprice.ru/public/images/products/1029/642/641851/408051f133.jpg5

 

4

 

 

3

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

1

 

 

Домашнє завдання

Обов’язкове: опрацювати §39

Додатково: Підготувати повідомлення про об’єкти Північної Америки, віднесені до Світової природної спадщини ЮНЕСКО.

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Боднар Ірина Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
14 березня 2021
Переглядів
3564
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку