Тема. Природні зони Північної Америки
Мета. Навчальна: актуалізувати поняття «природна зона», «широтна зональність», «висотна поясність». Ввести нові поняття «тундра», «тайга», «прерії». Показати школярам особливості прояву широтної зональності природних комплексів на рівнинах Північної Америки. Висвітлити питання про висотну поясність природних комплексів у Кордильєрах.
Розвиваюча: розвивати логічне мислення, інформаційну, просторову та комунікативну компетентність учнів; сприяти розвитку навичок критичного мислення.
Виховна: виховувати інтерес до географічної науки, до продуктивної навчальної діяльності; виховувати повагу до розвитку людських знань та природи планети Земля.
Цілі. Після проведення уроку учні :
Методи: Словесні (розповідь, бесіда), практичні (робота з картами й підручниками), наочні (ілюстрування й демонстрування)
Тип уроку: комбінований
Обладнання: мультимедійна презентація, ППЗ «Географія материків і океанів. 7 клас», атласи, підручники, фізична карта Північної Америки, картосхема природних зон материка, фотографії природних комплексів материка, репродукції картин «Фауна Північної Америки»
хід уроку
МОТИВАЦІЙНИЙ етап
Вступне слово вчителя.
Кожен урок вивчення нового матеріалу - це чергова сходинка вашого успіху. Це черговий крок сходження до вершини знань. І чим більше таких кроків ви зробите за своє життя, тим вищим буде ваш інтелектуальний рівень. Хотілося б, щоб ці кроки на шляху пізнання були твердими і впевненими. І вели вас тільки вперед, долаючи будь-які труднощі та перешкоди.
Перевірка домашнього завдання
І варіант
1. Найбільшою річкою Північної Америки є:
А. Амазонка Б. Міссісіпі В. Парана Г. Маккензі
2. До басейну Тихого океану належить річка:
А. Міссісіпі Б. Колорадо В. Амазонка Г. Маккензі
3. Материк Північна Америка належить до територій, де є:
А. велика кількість озер Б. мала кількість озер
В. тільки льодовикові озера Г. тільки гірські озера
4. Озеро, що не входить до Великих Північноамериканських озер:
А. Велике Солоне Б. Ері В. Мічиган Г. Онтаріо
5. Розташуйте назви річок Північної Америки у порядку від найбільшої їх довжини до меншої.
А. Юкон Б. Колорадо В. Міссісіпі Г. Святого Лаврентія В, А, Б, Г
6. Встановіть відповідність між річками та їх характеристиками:
А. в долині цієї річки знаходиться Великий каньйон
Б. названа в честь того, хто вперше з європейців її відкрив
В. назва річки у перекладі з індіанської означає "батько вод"
Г. ця річка впадає в Гудзонову затоку
Д. ця річка впадає в Берингове море 1 – В, 2 – А, 3 – Д, 4 - Б
ІІ варіант
1. В цілому річки материка мають живлення:
А. дощове, снігове та підземне Б. снігове та підземне
В. льодовикове та підземне Г. підземне, снігове та льодовикове
2. До басейну Атлантичного океану належить річка
А. Міссісіпі Б. Маккензі В. Юкон Г. Колорадо
3. До басейну Північного Льодовитого океану належить річка:
А. Маккензі Б. Міссісіпі В. Міссурі Г. Колорадо
4. Знаменитий Ніагарський водоспад розташований між озерами:
А. Гурон і Мічиган Б. Ері та Онтаріо
В. Ері та Мічиган Г. Онтаріо та Ріо-Гранде
5. Розташуйте назви озер Північної Америки у порядку з півночі на південь. Б, В, А, Г
А. Велике Солоне озеро Б. Велике Ведмеже озеро В. Верхнє Г. Нікарагуа
6. Встановіть відповідність між озерами та їх характеристиками: 1 – А, 2 – Б, 3 – В, 4 - Г
А. безстічне озеро
Б. з цього озера живиться річка Маккензі
В. у це озеро впадає річка Ніагара, що дала назву
знаменитому водоспаду
Г. одне із п'яти Великих озер
Д. розташоване на узбережжі Тихого океану
Визначте, чи правильні твердження.
Актуалізація суб’єктного досвіду та опорних знань.
ЕТАП ЦІЛЕВИЗНАЧЕННЯ ТА ПЛАНУВАННЯ
Слово вчителя
Географія, як ви вже знаєте – дивовижна наука. Майже кожен урок пізнання нового починається з карти. І сьогодні ми теж неодноразово звернемося до неї. Але карта яка буде супроводжувати нас по темі уроку не фізична, а карта природних зон.
Важко уявити географію без карти.
Тож уважно, друзі, подивитись варто.
Північна Америка. Природні зони –
Як незвично вони розташовані.
Арктичні пустелі, тундра, тайга –
Їх нам представлять вівцебик та вільха.
Далі відвідаємо різні ліси:
Як не вивчати такої краси?!
Степ, лісостеп і зона пустель,
Висотна поясність гір Кордильєр.
Про все ви сьогодні дізнаєтесь, діти.
Тож давайте працювати і знанням радіти.
Оголошення та запис теми уроку
Вибір особистісно значущих цілей
Продовжіть фразу:
Складання (обговорення) плану уроку.
План
Етап оПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.
Бесіда
Робота з картою природних зон Північної Америки
Робота зі схемою
Доповнити схему назвами найбільших природних зон
Розповідь учителя з елементами бесіди
У розташуванні природних зон на материку є деякі особливості. На півночі вони змінюють одна одну за рухом з півночі на південь. При цьому на сході континенту природні зони тундри і лісів дещо зміщені до півдня порівняно з його західною частиною. Пояснюється це значним впливом Арктики і холодних течій. Південніше широти Великих озер зміна зон відбувається зі сходу на захід. Якщо рухатися від узбережжя Атлантичного океану до Скелястих гір, то зона лісу змінюється зоною лісостепів і степами, тому що саме в цьому напрямку зменшується кількість опадів.
«Кола Вена»
Два материка – Північна і Південна Америки утворюють одну частину світу. А чи є подібність у природних зонах цих материків? Порівняйте набір природних зон Північної Америки з переліком природних зон Південної Америки.
Перегляд ППЗ
Під час перегляду учні заповнюють таблицю:
Природна зона |
Ґрунти |
Рослини |
Тварини |
Арктичні пустелі |
Кам’янисті арктичних пустель |
Дуже бідний видовий склад: мохи, лишайники, водорості |
Лемінги, білі ведмеді, песці, вовки, тюлені, моржі, чайки, гагари |
Тундра та лісотундра |
Тундрово-глеєві, опідзо- лені
|
Рослинність бідна: осики, мохи, лишайни-ки,карликові чагарники, болотні трави |
Північні олені карібу, лемінги, песці, вівцеби-ки, гуси, лебеді, гагари |
Тайга |
Підзолисті, дерново-підзолисті
|
Чорна та біла ялини, піхти, сосни, бальза-мічні ялиці, модрини. На Тихоокеанському узбережжі – туї, дугласії |
Олені, лосі, рисі, вовки, куниці, ведмеді, росо-махи, білки, зайці |
Арктичні пустелі
Зона арктичних пустель займає більшу частину Гренландії і Канадського Арктичного архіпелагу. Рослинний і тваринний світи тут надзвичайно бідні, що пов'язано з суворими кліматичними умовами.
На вільних від криги скельних ділянках можна побачити лише плями мохів та лишайників. Життя більшості тварин пов'язано з океаном. На суходолі зустрічаються невеличкі гризуни – лемінги. Ними живляться хижаки такі, як песець і вовк.
Запитання
Тундра
У зоні тундри, що розташована на крайній півночі материка, тепла трохи більше, ніж в арктичних пустелях, але його не вистачає для випаровування опадів. Тому тут надмірне зволоження, що зумовлює заболоченість території.
На тундрово-болотних ґрунтах ростуть мохи та лишайники. Поряд з ними різноманітні трави й численні чагарнички. У зоні тундри зустрічається карликова береза висота якої разом з вільхою не перевищує 5 см. Такою рослинністю харчується північний олень карібу та його невибагливий “колега” - вівцебик. На узбережжі материка влітку багато птахів. Вони утворюють цілі «пташині базари».
Лісотундра
З просуванням на південь тундру змінює лісотундра - перехідна зона. У цій зоні чергуються ділянки тундри й лісу. Їй притаманні справжні чагарники з верби та вільхи. У долинах річок з'являються дерева - ялина й модрина.
Запитання
Тайга
Зона тайги або хвойних лісів розташована південніше лісотундри. Зима тут сувора й тривала, а літо тепле, проте коротке. Через низьку випаровуваність зволоження надлишкове.
Хвойні ліси, які панують у таких умовах, ростуть на підзолистих і мерзлотно-тайгових ґрунтах. В американській тайзі ростуть чорна та біла ялини, бальзамічна ялиця, декілька видів сосни й модрини.
У тайзі Північної Америки водяться бурий ведмідь, ведмідь грізлі, вовки, рисі, лисиці, олені вапіті, лосі та зайці. Поблизу водойм мешкають єнот і ондатра.
Розповідь вчителя
Зона лісостепів Північної Америки простягається в меридіональному напрямку в центральній частині материка між Скелястими горами та річкою Міссісіпі. Ці великі безлісні простори помірного та субтропічного поясу, вкриті трав’янистою рослинністю на родючих чорноземних та каштанових ґрунтах, називають преріями.
Повідомлення учня (випереджальне завдання)
Слово «прерія» французького походження. Так переселенці називали трав’янисту рослинність горбистих рівнин, що буквально означало «луг для випасання корови».
Колись у преріях буяло царство пишних трав’янистих рослин: бородача, ковили, бізонової трави. Тут паслися стада бізонів, прудко бігали вилорогі антилопи, злітали зграї птахів, лисиці та койоти полювали на численних гризунів. У більш зволоженій східній частині висота трав сягала трьох метрів! Сприятливі умови прерій із м’яким кліматом, родючими ґрунтами спричинили перетворення цих територій на поля та пасовища. Раніше прерії простягалися приблизно на 3700 км у довжину та 700-800 км у ширину. Зараз природні ділянки прерій залишилися лише на заповідних територіях. Через знищення природного середовища тваринний світ степів і лісостепів небагатий. Численними залишилися гризуни – ховрашки, хом’яки, байбаки, лугові собачки. Із плазунів водяться гадюка звичайна, гримуча змія; багато степових птахів.
Географічне аудіювання
Представники рослинного та тваринного світу |
Географічні об’єкти |
ялиці і ялини великого оленя мохів, білі куріпки вовки |
Велике Ведмедяче озеро Полярного кола Коппермайн Північний Льодовитий океан маленьке озеро Титчинничилі річка Диз річка Маккензі |
Над самим горизонтом тьмяно світило сонце, ледве видиме крізь млу і густий туман, який лежав щільною пеленою, без видимих меж і контурів. Десь там, за цими похмурими пагорбами, лежить Велике Ведмедяче озеро, і в тому ж напрямі проходить страшний шлях Полярного кола. Річка, посеред якої він стояв, була притокою ріки Коппермайн, а Коппермайн тече на північ і впадає в Північний Льодовитий океан. Він бачив ці місця на карті Компанії Гудзонової затоки.
Залишившись один, він не збився зі шляху. Він знав, що ще трохи — і він підійде до того місця, де сухі ялиці і ялини, низенькі і чахлі, оточують маленьке озеро Титчинничилі, що на місцевій мові означає: «Країна Маленьких Палиць».
Біл почекає його там, і вони удвох спустяться річкою Диз до Великого Ведмедячого озера, а потім переправляться через озеро і підуть на південь, поки не дістануться річки Маккензі.
Обернувшись і підвівшись на лікті, він почув гучне пирхання і побачив великого оленя, який насторожено і з цікавістю дивився на нього.
Ні дерев, ні кущів — нічого, окрім сірого моря мохів, де лише зрідка виднілися сірі валуни, сірі озерки і сірі струмки. Небо теж було сіре. Ні сонячного променя, ні проблиску сонця! Назустріч йому з каменів і купини піднялися білі куріпки, зашелестівши крилами і кричучи: кр, кр, кр…
Місцевість була йому тепер незнайома, олені траплялися дедалі частіше і вовки теж.
Мистецька хвилинка
Не тільки письменники звертаються до опису природи у своїх творах. Багато художників майстерно зображують флору і фауну на своїх полотнах.
Майстром анімалістичного жанру є американська художниця Міллет Розмарі.
Ретельно вивчаючи всю сутність та природу зображуваного, Розмарі дуже реалістично і достовірно показує фізичну структуру, забарвлення, поведінку кожної тварини. Роботи Розмарі Міллет пропонують глядачам більше, ніж просто фотореалістичний образ. Грамотне використання кольору, світла, композиції та перспективи розкриває і посилює характерні особливості тварини.
Бесіда
Перегляд ППЗ
Висотна поясність чітко проявляється на заході континенту, в Кордильєрах. Подібно до Анд, тут відбувається зміна набору висотних поясів залежно від географічного поясу, абсолютної висоти хребтів та іх орієнтації .
На заході Кордильєр Аляски через низькі температури і рясні опади снігова лінія розташована дуже низько. Тому хвойні ліси, що вкривають нижні частини схилів, підіймаються тут майже до поясу снігів та льодовиків.
Південніше, у Кордильєрах Канади, західні схили гір (у середньому до висоти 1 500 м) вкриті вологими хвойними лісами. Вище вони поступаються гірській тундрі, яку з просуванням на південь змінює пояс субальпійських та альпійських луків.
Закріплення нових знань і умінь.
«Вгадай природну зону за описом»
РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮВАЛЬНИЙ Етап
Прийом «Сходинка успіху»
якщо все вдалося, все було зрозуміло – на 4-5 сходинку;
якщо виникли труднощі – на 3-2 сходинку;
якщо все було незрозуміло – на 1 сходинку.
Я на …. сходинці, тому що …
5 |
||||
|
4 |
|||
|
|
3 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
1 |
Домашнє завдання
Обов’язкове: опрацювати §39
Додатково: Підготувати повідомлення про об’єкти Північної Америки, віднесені до Світової природної спадщини ЮНЕСКО.