КОНСПЕКТ УРОКУ "Природні зони України: степова зона"

Про матеріал
Конспект уроку географії, що сприяє поглибленню та систематизацію знань учнів щодо особливості природних зон України; зокрема особливостей зони степу в порівнянні з іншими зонами, а також продемонструвати результати впливу господарської діяльності людини на природні особливості зони степу та зміну природних ландшафтів.
Перегляд файлу

Тема  уроку: Природні зони України: степова зона. Використання та охорона рівнинних ландшафтів. 

Мета уроку: навчальна: поглибити  та  систематизувати  знання  учнів  про  особливості  природних  зон  України; ознайомити  школярів  з  географічним  положенням, природними  умовами  та  ресурсами  зони  степу; удосконалювати  практичні  навички  і  вміння  учнів  характеризувати  взаємозвязки  між  компонентами  природи; показати  особливості  зони  степу  в  порівнянні  з  іншими  зонами; на прикладах продемонструвати результати впливу господарської діяльності людини на природні особливості зони степу та зміну природних ландшафтів;познайомити  учнів  з  природоохоронними  територіями  зони  степу.

розвивальна : формувати  вміння  пояснювати  факти  на  основі  причинно-наслідкових  звязків; удосконалювати  навички  роботи  з  тематичними  картами  атласу; формувати інформаційну та  комунікативну компетентність кожного учасника уроку; розвивати вміння учнів презентувати власні дослідження окремих питань в контексті всього уроку;

виховна: виховувати  дбайливе  ставлення  до  природи, толерантне  відношення  один  до  одного, естетичну  культуру.

 

Тип уроку:комбінований.

 

Форма проведення: урок-дослідження.

 

Форми організації: індивідуальні, колективні, групові.

 

Основні поняття та назви: природна зона, природна підзона, зона степу, національний природний парк, заповідник, природоохоронні території, Східноєвропейська рівнина, відроги Подільської та Придніпровської височин, Донецький кряж, Приазовська височина, відроги Середньоруської височини, Причорноморська низовина, Північнокримська низовина, Криворізький залізорудний басейн, Білозерський залізорудний район, Донецький кам’яновугільний басейн, Нікопольський марганцевий басейн, Токмацький марганцевий басейн, Причорноморсько-Азовський нафтогазоносний район, Дніпро, Сіверський Донець, Південний Буг, Дністер, Дунай, Кундук, Ялпуг, Причорноморський артезіанський басейн, Сиваш, Олешківські піски.

Методи навчання: словесний, наочний, навчально-дослідницький, пошуковий, рефлексивний.

Обладнання: атласи, підручники, карти України, мультимедійна презентація, фотоекспозиція «Степ».

Мало  знати, потрібно  й  використовувати.

Мало бажати, потрібно  робити

 

Степ і степ один без краю,

Аж до моря бурунів,

Без річок, без гаю,

Тільки з купами стогів

 

Хід уроку

 

І. Організація класу

1. Прийом  «Створення  ситуації  успіху»  (Привітання учителя. Установка на позитивний настрій.)

Доброго  дня! Пропоную  розпочати  сьогоднішній  урок  з  однієї  дуже  важливої  речі. Вона  нічого  не коштує, але  багато  дає. Але  її  не  можна  купити, не  можна  випросити, не  можна  ні  позичити, ні  вкрасти, оскільки  вона  сама по  собі  ні  на  що  не  годиться, поки  її  не  віддали. Це - ПОСМІШКА. Поділіться  посмішкою  одне  з  одним, усміхніться  світу, і  він  усміхнеться  вам.

Приємно  вас  бачити  здоровими  й  енергійними. Будь  ласка, закрийте  очі, уявіть, що  знаходитесь  у  весняному лісі  й тихо  промовте  про  себе:  «Сьогодні – чудовий  день. У  мене – чудовий  настрій. Навколо  мене – мої  друзі. Я  буду  плідно  працювати і дізнаюся  багато  нового  й  корисного, бо  я  кмітливий (а) та  розумний (а).

 

ІІ. Актуалізація  опорних  знань

На попередніх уроках ми розпочали вивчення рівнинної фізико-географічної країни. Давайте пригадаємо основні поняття вивчені на попередніх уроках.

 

Бліц-опитування    Що таке природна зона?

  В межах яких природних зон розташована Україна?

  Чи можна провести чітку межу між природними зонами?

  Чому лісостепову зону вважають перехідною між лісом і степом?

 

Цифровий диктант

Завдання. Виконаємо вправу «Цифровий диктант».  Роботу виконуємо за  варіантами: І варіант – обирає тези, які характеризують лісові зони, ІІ – лісостепову зону.

1. Зона займає 28 % площі України.

2. Основні ґрунти:  дерново - підзолисті.

3. Північною межею зони є міста: Львів, Житомир, Київ, Кролевець, Ніжин…

4. Зона дуже заболочена.

5. В зоні чергуються височини та низовини.

6. В зоні створений Шацький національний парк.

7.Тут поширені дубово-грабові ліси та різнотравні степи.

8. Тут бере початок річка Прип’ять.

9.  Зона багата на нафту та природний газ.

10. Представники фауни зони: лось, рись, тетерів, глухар.

11. Грунти зони : сірі лісові, чорноземи типові і опідзолені.

12. Найпоширеніші процеси – ерозія та карст.

Ключ до перевірки:

Лісові зони  1, 2,4,6, 8, 10.

Лісостепова зона 3,5,7, 9,11,12.

 

Сьогодні ви працюєте з листками само оцінювання. За кожну правильну відповідь ви отримуєте по одному балу. Виставте будь-ласка бали отримані на даному етапі.

 

ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів

 

Спробуйте визначити тему нашого уроку самостійно за описом: «На цій місцевості немає ні швидкоплинних річок, ні високих гір, ні непрохідних лісів. Зате є рівнина і простір до самого горизонту. Особливо гарно тут навесні. Ось уявіть собі: яскраві, духмяні квіти, величезне блакитне шатро неба, безмежний простір і лагідний, теплий вітер, що вільно гуляє від горизонту до горизонту. Але не тільки весна, а й пекуче літнє сонце, і снігові заметілі взимку, і навіть осіння негода робить цю територію незабутньою.

Про яку зону йдеться?

Отже, ми продовжимо вивчення ландшафтів та фізико-географічного районування території України.  Тема уроку:  «Природні зони України: степова зона».

Робимо запис теми у робочих зошитах.

 

Давайте визначимо мету і завдання нашого уроку:

  1. Систематизувати знання  про природні умови степової зони  України;
  2. Скласти  коротку характеристику зони;
  3. Ознайомитися з господарським використанням степової зони та її природоохоронними територіями.

 

IV. Вивчення нового матеріалу

 

Відомий  німецький  поет Й.Гете  писав: «Природа – єдина  книга, кожна  сторінка  якої  наповнена  глибоким   змістом». То  ж  сьогодні  я  вас  запрошую  у  подорож  сторінками  цієї  незвичайної  книги по  наступній  природній  зоні. 

 

Прийом «Асоціативний кущ»

Поняття про степ вам не нове, про степ ви згадували на уроках природознавства, географії 6 та 7 – го класу. Пропоную згадати відомі вам особливості, риси даної зони і створити павутинку асоціацій з природною зони степу.

                                                                 Чорнозем                                                

          Байраки                                                                                           Різнотрав’я

 

 

    Солоні озера                                                                                             

 

 

      Посушливий

клімат                                                                                                                                                                

 

 

            Низовини                                                                                                                                                                                                                                                                                                          

                                                                        Лимани                             Степові блюдця (поди)

Що ж таке степ? Степ – це відкриті, рівнинні,  безлісі простори, вкриті трав’яною рослинністю.

Кожна зона має схожі і відмінні риси, характеризується своєрідним поєднанням природних компонентів та процесів. Характерні рисами  зони степу — це розташування на півдні території України, найбільша, серед природних зон площа, наявність найбільших теплових ресурсів. Проте детальніше і ґрунтовніше ми зможемо охарактеризувати природну зону, опанувавши матеріал сьогоднішнього уроку.

 

Вивчення природних умов зони ми будемо здійснювати згідно плану характеристики природних комплексів.

 

Згадаємо план характеристики природник комплексів.

 

Щоб дослідити цю зону ми використаємо текст підручника, карти атласу, інформаційні довідники. Роботу з дослідження зони ми будемо виконувати в групах. Пропоную вам обрати картку близьку вам за кольором та зайняти місце за столами із зазначеними кольоровими вказівниками груп фахівців: геологів, геоморфологів, кліматологів, біологів, екологів.  Кожна з груп отримує завдання, які повинні за 5 – розглянути. Дані досліджень групи заносьте до інформаційних аркушів.

 

Перед стартом роботи в групах з’ясуємо, фізико – географічного положення степової зони.

Степ є найбільшим зональним природним комплексом, займає 40 % площі України. Простягається від межі лісостепу (Подільськ – Кіровоград – Красноград - Куп’янськ) до узбережжя Чорного та Азовського морів, північ Кримського півострова.

Степова зона знаходиться на півдні України, простягаючись від Дунаю до відрогів Середньоруської височини більш ніж на 1000 км, витягнута з півночі на південь на 500 км.

 

Робота в групах. Методичний прийом «Географічна експедиція»

Учні класу обʼєднуються в експедиційні групи – фахівців з обраним капітаном.

І група геоморфологи

ІІ група кліматологи

ІІІ група гідрологи

ІV група біологи

V група екологи

Кожен капітан отримує маршрутний лист, в якому прописані етапи руху експедиційного дослідження. Учні, користуючись різними джерелами інформації, проводять географічне дослідження щодо характеристики зони степів.

Кожна група висуває свого представника, висуває свого представника, що розповідає про дослідження, решта учнів йому допомагають.

У кінці роблять загальний висновок.

Завдання для групи геологів

За допомогою карти фізико-географічного районування та тектонічних карт з’ясуйте, в межах яких тектонічних структур розміщена зона ступу?

 

Частина степової зони України розміщена в межах Українського кристалічного щита, ширина якого тут найбільша – 250 км. Між Дніпропетровськом та Запоріжжям річка Дніпро прорізує кристалічні породи щита, що виходять тут на поверхню,  і утворює пороги. На півдні кристалічні породи заглиблюються і утворюють Причорноморську западину, ще далі на південь знаходиться Скіфська плита. На сході степова зона приурочена до Дніпровсько-Донецької западини і Донецької складчастої області.

 

Які корисні копалини представлені в зоні?

 

З особливостями геологічної будови пов’язані поклади корисних копалин, які є досить значними. Це вугілля Донецького кам’яновугільного басейну, який розробляється з 1795 року. На щиті утворилися значні поклади залізних руд – Криворізький, Кременчуцький, Білозерськийбасейни, один з найбільших у світі басейн марганцевої руди – Нікопольський. До Дніпровсько-Донецької та Причорноморської западин належать родовища нафти і газу. В надрах степу  можна знайти солі, глини, вапняки, золото, будівельні матеріали.

Більша частина поверхні степової зони складена лесами і лесовидними суглинками, які є основою формування чорноземів, у межах річкових долин – пісками, на височинах – давніми гірськими породами: гранітами, гнейсами, вапняками.

 

Завдання для групи геоморфологів

Використовуючи фізичну карту України, з’ясуйте у чому полягають відмінності в рельєфі степової зони?

 

Степова зона – рівнинний простір. Охоплює  Причорноморську низовину (висота близько 50-100 м),  Північно-Кримську рівнину (висота – 40 м) та південні частини Подільської, Придніпровської та Середньоруської височин (висота 200-300 м).  Донецький Кряж з найвищою точкою  367 м. – г. Могила Мечетна. Це незвичайна гірська споруда. Незвичайність її полягає в тому, що давні складки гірських порід, з яких вона складена піддалися надзвичайному руйнуванню, розмиву, знесенню та перенесенню. Особливістю є виходи на поверхню кристалічних порід Українського щита та Донецької складчастої споруди з утворенням курганів – могил.

Для Донецького кряжу характерні гриви – вузькі видовжені підняття.

В Степу дрібними формами рельєфу є степові блюдця та поди (неглибокі зниження з плоским дном), що утворюються від вимивання лесових порід. В північному степу дуже поширені яри та балки. Балки мають більшу вологість, тому в них ростуть дерева – дуб, клен, ясен. Такі форми називають байраками, а ліси – байрачними.

В цій зоні розташована найбільша напівпустеля Європи – Олешківські  піски.

В межах Керченського півострова є грязьові вулкани.

 

З’ясуйте які несприятливі фізико – географічні процеси характерні для степової зони?

Для  зони  степу  характерні  несприятливі  фізико-географічні  процеси:

  • Лесові  породи  легко  розмиваються  дощовими  та  сніговими  водами, тому  тут  поширена  водна  ерозія, багато  ярів  і  балок.
  • Відбувається  площинне  змивання  і  зсуви.
  • Біля  водосховищ  спостерігаються  підтоплення  і  заболочування. 
  • На  територіях  з  піщаними  відкладами  відбувається  розвіювання  пісків. Н
  • а  рівнинах  проявляються  сліди  просадкових  процесів.

Щоб цьому запобігти треба   здійснювати  регулювання  поверхневого  стоку, вживати  протиерозійних  лісомеліоративних заходів, запроваджувати  особливу  агротехніку

 

 

Завдання для групи кліматологів

За кліматичною картою визначте температуру найтеплішого і найхолоднішого місяців. Які переважають вітри? Порівняйте, яку кількість опадів отримує західна і східна частина зони. Який коефіцієнт зволоження? Які переважаючі типи погоди характерні для пір року?

 

Клімат Степу помірно-континентальний. Степова зона має найбільші теплові ресурси. Безморозний період триває до 220 днів. Середні липневі температури зростають у південному напрямку від + 21,5° до +23°С. Середні температури взимку змінюються з півночі на південь від -5° – до -1°С. Річні суми опадів зменшуються від 500 мм на півночі до 400 мм – на півдні, а випаровуваність дуже висока – 700-1000 мм/рік, тому коефіцієнт зволоження становить 0,3-0,7, тобто зволоження недостатнє.

Літо довге, сонячне, жарке. Осінь тепла, у  другій половині йдуть дощі. Зима коротка, холодна, малосніжна. Весна настає рано.

 

 

Завдання для групи гідрологів

За допомогою фізичної карти визначте найбільші річки та озера Степу. Назвіть походження озер, їх характеристику.

 

Річкова система Степу розвинута слабо. Великі ріки, що протікають – Дніпро з притоками, Південний Буг, Сіверський Донець – є транзитними. Живлення річок  змішане. Озера переважно лиманні, заплавні, деякі солоні.

Ґрунтові води високомінералізовані.

 

Завдання для групи біологів

Які типи ґрунтів поширені на Поліссі?

Який рослинний і тваринний  світ зони степу?

 

За співвідношенням тепла і вологи, характером ґрунтів і природної рослинності, особливостями природокористування степову зону поділяють на підзони:

А) північно-степова підзона – простягається на півночі – тут панує різнотравно-типчаково-ковилова рослинність на чорноземах звичайних. На схилах височин і річкових долин трапляються байрачні ліси і чагарники, яких немає в інших підзонах степу.

Б) середньо-степова підзона – тут поширені типчаково-ковилові степи на чорноземах південних. Опадів тут випадає менше і є значні теплові ресурси.

В) південно-степова (сухостепова) підзона займає південну частину зони. В її межах суцільно поширені сухостепові ландшафти з темно-каштановими і каштановими ґрунтами, що утворилися під полиново-злаковою рослинністю. Є також солонці та солончаки. У рослинному покриві панують ковили, типчак, житняк, полини. На солонцях і солончаках ростуть кермек, содник, покісниця.

Найбільш типовими серед тварин для степової зони є ховрах сірий, тушканчик, полівка сіра та степова, куниця кам’яна, тхір, бабак, лисиця-корсак, їжак вухатий.

Різноманітним є світ птахів – жайворонки, перепілки, куріпки, дрохви, журавель степовий, степовий орел – це типові представники степу. На узбережжі морів, лиманів, на піщаних косах багато водоплавних тварин та птахів. У дельтах річок гніздяться гуска сіра, лебідь-шипун, в Дунайських плавнях – пелікан.

 

Назвіть проблеми природокористування степу?

Ресурси степу активно використовуються людиною. В степу переважають антропогенні ландшафти.

На місці колись диких степів повсюдно поширились сільськогосподарські ниви, кар’єри, шахти, терикони, промислові споруди, канали, водосховища.

 

Запобігти негативному впливу людини на довкілля можна такими заходами:

  • контурно-меліоративне землеробство;
  • протиерозійні заходи;
  • регулювання зрошення;
  • полезахисне лісонасадження;
  • рекультивація.

 

Учитель.  Степова зона за наших часів характеризується значними змінами, оскільки найбільше за інші підпала під вплив господарської діяльності людини. Розораність степу така висока (90 %), що цілинні степи збереглися лише в заповідниках.

 

Природний степ зберігся лише у природоохоронних територіях. До них належать біосферні заповідники – Асканія-Нова, Чорноморський та Дунайський; природні заповідники –Єланецький степ, Дніпровсько-Орільський та Луганський.

 

Ознайомлення – перегляд відеороликів про «Асканія – Нова», Дунайські плавні, Чорноморський біосферні заповідники.

 

ІУ. Закріплення вивченого матеріалу:

 

Тестування

1. Степова зона знаходиться:

А) на півночі України;                    Б) в центральній частині;                         В) на півдні України.

 

2. Рельєф, який переважає в межах степової зони:

А) височинний;                      Б) низовинно-рівнинний;                             В) височино-гірський.

 

3. Кількість підзон степу в межах України:

А) 2;                                               Б) 4;                                                                В) 3.

 

4. Найпоширенішими    грунтами   сухостеповоїпідзони є:

А) чорноземи типові;          Б) чорноземи звичайні;                      В) темно-каштанові грунти;

 

5. В степовій зоні зволоженість:

А) недостатня;                                  Б) надлишкова;                               В) достатня.

 

6. Коефіцієнт зволоження (Кз) в степу:

А) Кз = 2;                          Б) Кз = 1,5-1;                                                 В) Кз ‹ 1.

 

7. Для клімату Степу характерні:

А) Дуже холодна зима і дуже жарке літо;                            Б) прохолодна зима і нежарке літо;

В) прохолодна зима і досить жарке літо.

 

8. Найнесприятливішими фізико-географічними явищами в степу є:

А) заболочення та селі;                              Б) посухи та суховії;                              В) карстування.

 

9. Сухі яри та балки порослі деревами називають:

А) діброви;                                                  Б) терикони;                                              В) байраки.

 

10. Суфозійні западини  в степу:

А) кари і ози;                                          Б) поди і степові блюдця;                          В) зсуви та зандри.

11.В степовій зоні переважаючими ландшафтами сьогодні є:

А) природні;                                                    Б) антропогенні.

 

12. Характерними представниками тваринного світу степів є:

А) тушканчик, бабак, жайворонок;         Б) білка, перепілка, полоз             В) олень, вуж, тетерук.

 

УІ. Підведення підсумків уроку.

Отже, ми ознайомилися з природною зоною степ

 

Рефлексія

Дайте коротку відповідь на запитання:

– Що корисного для себе взяли на уроці?

– Що вам найбільше запам’яталося на уроці ?

  •         Яке питання ви б хотіли опрацювати більш широко?

Оцінювання

Підрахуйте загальну суму балів, яку ви отримали на уроці. Переведіть дану сусу балів у оцінку згідно таблиці.

УІІ. Домашнє завдання.

Опрацювати § 40, дайте відповіді на запитання с.198,  проведіть дослідження «Виявлення ландшафтів у світі, що мають схожість з ландшафтами України»

Дякую  вам  всім  за  співпрацю!  Бажаю  вам  успіхів!
Додаток 1.

Завдання для групи геологів

 

  1. За допомогою карти фізико-географічного районування та тектонічних карт з’ясуйте, в межах яких тектонічних структур розміщена зона степу?
  2. Які корисні копалини представлені в зоні?
  3. За картою геологічної будови з’ясуйте якими четвертинними відкладами складена поверхня зони степу.

 

 

 

Завдання для групи геоморфологів

  1. Використовуючи фізичну карту України, з’ясуйте  особливості  рельєфу  степової зони?
  2. З’ясуйте які несприятливі фізико – географічні процеси характерні для степової зони?

 

 

 

Завдання для групи кліматологів

  1. За кліматичною картою визначте температуру найтеплішого і найхолоднішого місяців.
  2. Які переважають вітри?
  3. Порівняйте, яку кількість опадів отримує західна і східна частина зони.
  4. Який коефіцієнт зволоження?
  5. Які переважаючі типи погоди характерні для пір року?

 

 

 

Завдання для групи гідрологів

  1. За допомогою фізичної карти визначте найбільші річки та озера Степу. Назвіть походження озер, їх характеристику.

 

 

 

Завдання для групи біологів та екологів

 

  1. Які типи ґрунтів поширені в зоні степу?
  2. Який рослинний і тваринний  світ зони степу?
  3. Назвіть проблеми природокористування степу?

 


Додаток 1.

Повідомлення «Заповідник Асканія-Нова»

 

Заповідник «Асканія - Нова(1898) — це природоохоронна науково-дослідна установа міжнародного значення з площею понад 33 тис. га. З 1985 р. він має статус біосферного. До складу заповідника входять цілинний степ, дендропарк, зоопарк. Там охороняють найбільшу в Європі ділянку справжнього лучного і чагарникового типчаково-ковилового степу. Трав’янистий покрив утворюють різні види ковили. Попадається рідкісний скіфський тюльпан. Водяться лисиці, зайці, бабаки, гадюка степова, різноманітні птахи. У зоопарку живуть зебри, верблюди, рідкісні тварини.

 

Повідомлення «Дунайський біосферний заповідник»

Дунайський біосферний заповідник (1998) — є правонаступником заповідника «Дунайські плавні». Його площа 46 тис. га. У заповідни­ку охороняють унікальні ландшафти, де гніздяться 250 видів птахів. Заповідними є острови з прилеглими до них акваторіями та водно-болотними угіддями, де налічують понад 950 видів рослин, з них за­несені до Червоної книги України — 14. Тваринний світ налічує понад 5 тис. видів. Тут мешкають пелікани рожеві, гуси білобокі, казарки. У водоймах — багато видів риби, є дельфіни чорноморські, тюлень-монах, видра річкова.

Дніпровсько-Орільський заповідник (1990). Охороняються уні­кальні ландшафти долини Дніпра

 

Повідомлення «Український степовий заповідник «

Український степовий заповідник (1961). Площа — 2,8 тис. га. Охороняються еталонні типи ґрунтів, рідкісні тварини та рослини. До Червоної книги України занесено 65 видів птахів, до Зеленої — 7 ви­дів рослинних угрупувань. У степу розташовані філії цього заповідника: Хомутівський степ, Кам’яні могили, Крейдова флора.


Листок  самоконтролю _________________________

Бліц – опитування,

 

1 правильна відповідь  – 2 бали

Географічний диктант

 

1 правильна відповідь  – 1 бали

 

Висування плідних ідей

(асоціації, показ номенклатури тощо)

 

1 правильна відповідь  – 2 бали

 

Робота в групі

 

 

від 1 до 12 балів

 

 

Тести

 

 

1 правильна відповідь  – 1 бали

 

Всього балів

 

 

 

 

 

 

 

Листок  самоконтролю _________________________

Бліц – опитування,

 

1 правильна відповідь  – 2 бали

Географічний диктант

 

1 правильна відповідь  – 1 бали

 

Висування плідних ідей

(асоціації, показ номенклатури тощо)

 

1 правильна відповідь  – 2 бали

 

Робота в групі

 

 

від 1 до 12 балів

 

 

Тести

 

 

1 правильна відповідь  – 1 бали

 

Всього балів

 

 

 

 

 

 

 

Листок  самоконтролю _________________________

Бліц – опитування,

 

1 правильна відповідь  – 2 бали

Географічний диктант

 

1 правильна відповідь  – 1 бали

 

Висування плідних ідей

(асоціації, показ номенклатури тощо)

 

1 правильна відповідь  – 2 бали

 

Робота в групі

 

 

від 1 до 12 балів

 

 

Тести

 

 

1 правильна відповідь  – 1 бали

 

Всього балів

 

 

 

 

 

 

 

Листок  самоконтролю _________________________

Бліц – опитування,

 

1 правильна відповідь  – 2 бали

Географічний диктант

 

1 правильна відповідь  – 1 бали

 

Висування плідних ідей

(асоціації, показ номенклатури тощо)

 

1 правильна відповідь  – 2 бали

 

Робота в групі

 

 

від 1 до 12 балів

 

 

Тести

 

 

1 правильна відповідь  – 1 бали

 

Всього балів

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Біда Леся Михайлівна
    Дякую за чудовий конспект уроку і презентацію. Із задоволенням скористалась
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
9 лютого 2020
Переглядів
14121
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку